IBPP3/443-851/10/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-851/10/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu 3 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.) oraz z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lutego 2010 r. będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 31 kwietnia 2010 r. znak IBPP3/443-851/10/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Cztery lokale mieszkalne zlokalizowane w budynku mieszkalnym wielomieszkaniowym oddanym do użytku i zasiedlonym w 1979 r. zostały przeznaczone na zbiorowe zakwaterowanie pracowników zakładu pracy na podstawie umowy zawartej 30 maja 1979 r. pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową, a zakładem pracy tj. ZOZ.

Obecnie w mieszkaniach tych zamieszkują pojedyncze osoby - pracownicy ZOZ wraz ze swoimi rodzinami.

Zakład Pracy wpłacił na konto Spółdzielni środki finansowe z tytułu równowartości wkładu mieszkaniowego, a następnie spłacał kredyt inwestycyjny. Środki te stanowią łącznie 70,94% kosztów budowy każdego z przedmiotowych mieszkań. Zakład pracy zamierza przekazać te środki finansowe swoim pracownikom zamieszkującym w poszczególnych mieszkaniach, a Spółdzielnia zobowiązuje się ustanowić i przenieść na ich rzecz prawa odrębnej własności poszczególnych lokali mieszkalnych na podstawie wprowadzenia zmian w dotychczasowej umowie z dnia 30 maja 1979 r.

Ustanowienie prawa odrębnej własności lokalu nastąpi odpłatnie po uzupełnieniu przez nabywcę wkładu budowlanego w wysokości 29,06% aktualnej wartości rynkowej mieszkania.

Spółdzielnia nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie lokali mieszkalnych w tym budynku.

Pracownice ZOZ (pielęgniarki) na rzecz których przenoszone będą prawa odrębnej własności odpowiednio do czterech lokali mieszkalnych, zamieszkują w tych mieszkaniach nieprzerwanie od 1979 r. na podstawie umowy z ZOZ z sierpnia 1979 r.

Właścicielem przedmiotowych czterech lokali mieszkalnych (nr 57, 63, 66 i 69) oraz całego budynku, w którym te mieszkania są zlokalizowane jest Spółdzielnia Mieszkaniowa od daty oddania tego budynku do użytku, tj. od 1 stycznia 1979 r.

Pismem z dnia 8 lutego 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe w następujący sposób:

1.

Umowa z dnia 30 maja 1979 r. z ZOZ w sprawie czasowego przeznaczenia lokali mieszkalnych nr 57, 63, 66 i 69 w budynku na cele zbiorowego zakwaterowania pracowników została zawarta na czas określony do dnia 31 maja 1984 r., następnie na podstawie aneksu Nr 2 z dnia 15 stycznia 1985 r. przedłużono czas jej obowiązywania do 31 grudnia 1987 r., a na podstawie aneksu Nr 3 z dnia 2 lipca 1990 r. umowę przedłużono na czas nieokreślony.

Zgodnie z § 3 i 4 umowy ZOZ otrzymał do dyspozycji lokale mieszkalne nr 57, 63, 66 i 69 z przeznaczeniem na urządzenie hotelu pracowniczego na zasadach określonych przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 1976 r. (Dz. U. Nr 25, poz. 149). Na podstawie § 5 ZOZ przekazał Spółdzielni środki finansowe tytułem równowartości wkładów mieszkaniowych przypadających od tych lokali, oraz spłacał w opłatach miesięcznych kredyt inwestycyjny. Środki te stanowią łącznie 70,94% kosztów budowy każdego z wyżej wyszczególnionych mieszkali.

Na podstawie § 1 umowy ZOZ wpłacił wpisowe i udziały, a zgodnie z § 2 Spółdzielnia zobowiązywała się go przyjąć w poczet członków. Jednak ZOZ nie figuruje w rejestrze członków.

Na podstawie § 6 tej umowy wysokość czynszu ustalana była przez Spółdzielnię według stawek określonych w planie finansowym Spółdzielni sporządzanym na każdy rok, a na podstawie aneksu nr 4 z dnia 1 kwietnia 2005 r. zmieniono zapis § 6 w ten sposób, że ZOZ uczestniczy w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na te lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiącym mienie Spółdzielni, oraz w zobowiązaniach z innych tytułów przez uiszczenie opłat zgodnie postanowieniami statutu (zgodnie z art. 4 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych).

Przedmiotowe 4 lokale mieszkalne pomniejszały zobowiązania Spółdzielni z tytułu realizowanego dla ZOZ spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego zgodnie z postanowieniami Decyzji Naczelnika Miasta i Gminy z 1978 r. wydanej na podstawie Decyzji Wojewody (§ 5 ust. 2 umowy).

Stan osobowy osób zamieszkałych - pracowników ZOZ zmieniał się, a od:

* 27 października 1992 r. w przypadku mieszkania nr 57,

* 8 lipca 1987 r. w przypadku mieszkania nr 63,

* 28 grudnia 1982 r. w przypadku mieszkania nr 66,

* 27 października 1992 r. w przypadku mieszkania nr 69

zamieszkują pojedyncze osoby - pracownice ZOZ wraz ze swoimi rodzinami.

W dniu 25 listopada 2010 r. podpisany został aneks Nr 5 do umowy j.w. na mocy którego ZOZ zobowiązuje się przekazać środki finansowe zapisane na koncie Spółdzielni z tytułu równowartości wkładów mieszkaniowych przypadających na poszczególne mieszkania (środki te stanowią 70,94% kosztów budowy każdego mieszkania) na rzecz swoich pracowników zamieszkujących odpowiednio w tych lokalach mieszkalnych, a Spółdzielnia zobowiązuje się przyjąć te osoby w poczet członków po wpłaceniu wpisowego i udziału zgodnie ze statutem Spółdzielni, a następnie po uzupełnieniu przez te osoby wkładu budowlanego w wysokości 29,06% wartości rynkowej lokalu mieszkalnego dokonać przeniesienia prawa własności tego lokalu odpowiednio na rzecz pracowników.

Zgodnie z tym aneksem umowa z 30 maja 1979 r. wygasa z chwilą podpisania aktu notarialnego przeniesienia własności poszczególnych lokali mieszkalnych.

2.

Świadczona usługa z tytułu zawartej umowy z ZOZ określona jest symbolem PKWiU 70.20.11 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek" i zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 4 do ustawy o podatku od towarów i usług jest zwolniona z VAT.

Od świadczonej usługi Spółdzielnia nie nalicza i nie odprowadza podatku VAT.

3.

Na podstawie zawartej umowy lokale mieszkalne nr 57, 63, 66 i 69 wydane zostały do użytkowania ZOZ.

4.

Dostawa lokali mieszkalnych nr 57, 63, 66 i 69 nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, ponieważ oddanie do użytkowania pierwszemu użytkownikowi tych lokali nastąpiło 30 maja 1979 r. po ich wybudowaniu.

5.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. lokali, a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

6.

Spółdzielnia dotychczas nie zawierała umów z pracownikami ZOZ.

Natomiast w dniu 14 stycznia 2011 r. Spółdzielnia przyjęła w poczet członków osoby-pracownice ZOZ zamieszkujące w mieszkaniach nr 57, 63 i 69. Osoba zamieszkująca w mieszkaniu nr 66 została przyjęta w poczet członków Spółdzielni w dniu 9 czerwca 1988 r. (spełniała w tej dacie warunki ubiegania się o przydział mieszkania spółdzielczego zgodnie ze statutem i regulaminem w sprawie przyjmowania członków, przydziału i zamiany mieszkań).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ustanowienie i przeniesienia prawa własności lokalu mieszkalnego, który był wcześniej przeznaczony i użytkowany na cele zbiorowego zakwaterowania na podstawie umowy z zakładem pracy, a od kilkunastu lat do chwili obecnej jest zamieszkały przez osobę, która nabędzie prawo własności podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w tym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustanowienie i przeniesienie prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego użytkowanego przez osoby, które nabędą prawo własności tego lokalu podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Sprawę tą pod względem podatku VAT należy traktować tak samo jak opisaną w interpretacji indywidualnej nr IBPP3/443-92/08/BWo z dnia 21 marca 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dla tut. Spółdzielni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt (jego cześć) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem. Zarówno sprzedaż, jak i najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółdzielnia w 1979 r. zawarła umowę z ZOZ w sprawie czasowego przeznaczenia lokali mieszkalnych nr 57, 63, 66 i 69 na cele zbiorowego zakwaterowania pracowników. Zgodnie umową ZOZ otrzymał do dyspozycji lokale mieszkalne nr 57, 63, 66 i 69 z przeznaczeniem na urządzenie hotelu pracowniczego.

Stan osobowy osób zamieszkałych - pracowników ZOZ ww. lokalach zmieniał się, a od:

* 27 października 1992 r. w przypadku mieszkania nr 57,

* 8 lipca 1987 r. w przypadku mieszkania nr 63,

* 28 grudnia 1982 r. w przypadku mieszkania nr 66,

* 27 października 1992 r. w przypadku mieszkania nr 69

zamieszkują pojedyncze osoby - pracownice ZOZ wraz ze swoimi rodzinami.

Świadczona usługa z tytułu zawartej umowy z ZOZ określona jest symbolem PKWiU 70.20.11 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek". Od świadczonej usługi Spółdzielnia nie nalicza i nie odprowadza podatku VAT. Na podstawie zawartej umowy lokale mieszkalne nr 57, 63, 66 i 69 wydane zostały do użytkowania ZOZ.

W dniu 14 stycznia 2011 r. Spółdzielnia przyjęła w poczet członków osoby - pracownice ZOZ zamieszkujące w mieszkaniach nr 57, 63 i 69. Osoba zamieszkująca w mieszkaniu nr 66 została przyjęta w poczet członków Spółdzielni w dniu 9 czerwca 1988 r.

W związku z powyższym do pierwszego zasiedlenia doszło w 1993 r. od kiedy zaczęła obowiązywać ustawa o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, bowiem lokale mieszkalne nr 57, 63, 66 i 69 były przedmiotem najmu na podstawie zawartej umowy z ZOZ od 1979 r., a zatem od tego momentu tj. od 1993 r. jest to czynność podlegająca opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.

W świetle powyższego ustanowienie przez Spółdzielnię Mieszkaniową prawa odrębnej własności do lokali nr 57, 63, 66 i 69 na rzecz osób będących członkami Spółdzielni, które zamieszkują w tym lokalu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl