IBPP3/443-85/14/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-85/14/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismami z 25 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.) oraz z 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 25 marca 2014 r. i z 4 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Stowarzyszenie... (Wnioskodawca) jest beneficjentem wniosku w ramach PROW Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju - "Małe Projekty".

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej a więc również działalności opodatkowanej. Wnioskodawca dokonał zakupu usługi tj. remont połączony z modernizacją świetlicy i otrzymał rachunek uproszczony. Z uwagi na nieprowadzenie działalności opodatkowanej, podatku VAT nie można odzyskać. Podatek VAT jest więc zdaniem Wnioskodawcy kosztem kwalifikowanym projektu.

Dodatkowo Wnioskodawca podaje następujące informacje:

1. Projekt dotyczy remontu świetlicy.

2. Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT.

3. Wydatki realizowanego projektu będą udokumentowane rachunkiem uproszczonym.

4. Wnioskodawca poniósł wydatki związanych z realizacją projektu lecz jeszcze nie dokonał rozliczenia projektu.

5. Wartość projektu wynosi 31.031,63 zł.

6. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej a więc również działalności opodatkowanej. Z uwagi na nie prowadzenie działalności opodatkowanej podatku VAT nie można odzyskać. Podatek VAT jest więc zdaniem Wnioskodawcy kosztem kwalifikowanym projektów.

7. Projekt nosi nazwę "...".

8. Przedmiotem projektu jest remont połączony z modernizacją.

9. Zakupu usługi dokonywano w związku z realizacją projektu. Usługa jest udokumentowany rachunkiem uproszczonym wystawionym przez wykonawcę.

10. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane bezpłatnie (ogólnodostępne).

11. Remont wpisuje się w cel projektu.

Wnioskodawca wskazał, że świetlica po remoncie nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Nie będzie udostępniana odpłatnie. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Zakupy zostały udokumentowane rachunkiem uproszczonym, wystawionym przez wykonawcę, który nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przedstawione w piśmie z 4 kwietnia 2014 r.):

Czy Wnioskodawca może odliczyć pod5#12298;ek VAT naliczony przy realizacji projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl natomiast art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług. Prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług (prowadzącemu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy). Zapewnia ono neutralność tego podatku dla podatników, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ma zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT w cenie nabywanych towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego obciążenia finansowego. Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Podsumowując ten wątek, tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny", ma prawo do zrealizowania odliczenia podatku naliczonego, określonego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Wnioskodawca zakupił usługę polegającą na remoncie i modernizacji świetlicy. Świetlica po remoncie nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, nie będzie udostępniana odpłatnie. Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT czynny. Usługa związana z realizacją projektu będzie udokumentowana rachunkiem uproszczonym wystawionym przez wykonawcę, który nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W omawianej sprawie mamy więc do czynienia z sytuacją gdy Wnioskodawca niebędący zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny otrzymał od wykonawcy w związku z realizacją projektu za usługę remontu i modernizacją świetlicy inny od faktury dokument.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.

Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy o VAT dodanym art. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35, ost. zm. Dz. U. z 2013 r. poz. 1027), ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi, w których cenie zawarty jest podatek naliczony były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W oparciu o przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w analizowanej nie znajdzie zastosowania unormowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, regulujące prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny" a ponadto usługa zakupiona w związku z realizacją projektu została udokumentowana rachunkiem uproszczonym wystawionym przez wykonawcę, który nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Podsumowując w opisanej we wniosku sytuacji nie ma możliwości odliczenia podatku.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto organ nadmienia, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym potraktowano jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę. Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl