IBPP3/443-846/08/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-846/08/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 15 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania zrealizowanej inwestycji drogowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania zrealizowanej inwestycji drogowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową prawa handlowego zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. wynajmując, nabywając i zbywając nieruchomości.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonej w K., w granicach której realizuje inwestycję polegającą na budowie obiektu handlowo - usługowego (dalej powoływana jako: "inwestycja niedrogowa").

Obsługa komunikacyjna inwestycji niedrogowej i zapewnienie jej funkcjonalności dla Wnioskodawcy oraz dostępu do niej dla kontrahentów Wnioskodawcy i klientów budowanego obiektu handlowo - usługowego (inwestycji niedrogowej) wymaga wykonania przebudowy dróg publicznych - zapewniającej uzyskanie wjazdu i zjazdu na teren inwestycji niedrogowej - to jest przebudowy sąsiadującego z jej terenem skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną (dalej powoływanej jako "inwestycja drogowa"). Całość inwestycji drogowej jest wykonywana na terenie nieruchomości stanowiących drogi publiczne (własność Gminy Miejskiej), do której Wnioskodawca ani w przeszłości ani obecnie nie posiada żadnego szczególnego tytułu prawnego (najem, dzierżawa, użytkowanie, trwały zarząd, etc). Droga jest i w przyszłości będzie drogą powszechnie dostępną.

Jednocześnie mając na uwadze, iż zgodnie z dyspozycją przepisu art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086) budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia oraz, że również Gmina Miejska K. była zainteresowana wykonaniem przebudowy sąsiadującego z terenem inwestycji niedrogowej skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną (wykonaniem inwestycji drogowej), Wnioskodawca dnia 11 września 2007 r. zawarł z Gminą Miejską K. porozumienie "w sprawie uzgodnienia inwestycji drogowej w związku z realizacją inwestycji niedrogowej", na mocy którego zobowiązał się do:

1.

opracowania projektu budowlanego i wykonawczego inwestycji drogowej,

2.

wykonania inwestycji drogowej

3.

przekazania wykonanej inwestycji drogowej Gminie Miejskiej K.

Na mocy tego samego porozumienia Gmina Miejska K. zobowiązała się do

1.

koordynowania uzgodnień projektu budowlanego inwestycji drogowej ze wszystkimi dysponentami mediów, miejskimi jednostkami organizacyjnymi oraz właściwymi organami administracji

2.

nieodpłatnego udostępnienia Wnioskodawcy terenu na wykonanie inwestycji drogowej (stanowiącego własność Gminy Miejskiej K.)

W roku 2008 Wnioskodawca przystąpił do wykonywania inwestycji drogowej, w celu powyższego zawierając stosowna umowę o roboty budowlane z wyspecjalizowanym wykonawcą. Wcześniej poniósł na powyższy cel także inne wydatki (przygotowanie i uzgodnienie projektów, zapewnienie specjalistycznego nadzoru, etc). W związku z powyższymi okolicznościami Wnioskodawca poniósł już część kosztów związanych z wykonywania inwestycji drogowej, część z nich poniesie zaś w przyszłości. Po wykonaniu inwestycji drogowej na terenie drogi publicznej, zgodnie z postanowieniami powołanego wyżej porozumienia przekazana ona zostanie Gminie Miejskiej K. i pełnić będzie nadal funkcje drogi publicznej.

Wnioskodawca w marcu 2008 r. skierował do tutejszego BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w którym wnioskował o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na opisaną wyżej przebudowę dróg publicznych (wykonanie inwestycji drogowej) - zapewniającą uzyskanie wjazdu i zjazdu na teren inwestycji niedrogowej. Interpretacją indywidualną z dnia 25 czerwca 2008 r. (znak IBPB 3 /423-216/08/JS) tutejszego BKIP potwierdził prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie. W zakresie wydatków poniesionych dotychczas na wykonywanie inwestycji drogowej Wnioskodawca dokonywał bieżącego odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z tytułu nabycia towarów i usług nabytych w celu dokonania prac związanych z wykonywaniem inwestycji drogowej, na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT.

Do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie ukończył jeszcze prac budowlanych związanych z wykonywania inwestycji drogowej i nie przekazał jej Gminie Miejskiej K., nie ukończył także prac zwianych z wykonaniem inwestycji niedrogowej.

Po wykonaniu inwestycji niedrogowej Wnioskodawca zamierza wykorzystywać ją do prowadzenia swojej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy Miejskiej K. wykonanej przez Wnioskodawcę na terenie należącej do gminy drogi publicznej inwestycji drogowej (przebudowanego skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy Miejskiej K. wykonanej przez Wnioskodawcę na terenie należącej do gminy drogi publicznej inwestycji drogowej (przebudowanego skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność wykonania i nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy Miejskiej K. wykonanej przez Wnioskodawcę na terenie należącej do gminy drogi publicznej inwestycji drogowej (przebudowanego skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż czynności tego rodzaju nie są objęte zakresem przedmiotowym ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wprost wynika, iż nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu, o ile wykonywane usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. Tak więc wszelkie nieodpłatne usługi świadczone przez podatnika w ramach jego przedsiębiorstwa i na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie powinny podlegać opodatkowaniu. W wyroku z dnia 13 lipca 2007 r. WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 3630/06) stwierdził, iż z polskich przepisów o VAT wynika ogólna zasada, że nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zdaniem Sądu opodatkowanie wchodzi w grę jedynie wtedy, gdy.spełnione zostaną dwie przesłanki z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, tj. gdy brak jest związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz gdy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku. Jeżeli spełniona jest tylko jedna z nich, dana usługa nie podlega podatkowi VAT. Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa i stanowisko orzecznictwa, wskazać należy, że opisane wyżej nieodpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy Miejskiej K. podlegałoby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji łącznego spełnienia dwóch warunków, mianowicie:

1.

istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które są związane ze świadczoną nieodpłatnie usługą oraz

2.

realizowania usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą

W przedmiotowym stanie faktycznym wykonanie przez Wnioskodawcę inwestycji drogowej - przebudowa drogi publicznej: skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną - jest konieczne dla zapewnienia zdatności do użytku wykonywanego przez Wnioskodawcę obiektu handlowo-usługowego (inwestycji niedrogowej). Budowany obiekt handlowo-usługowy generować będzie przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Tym samym mając na uwadze treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowiącego, iż w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tak więc usługi realizowane są bezspornie na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Wobec powyższego, pomimo spełnienia się pierwszej ze wskazanych wyżej przesłanek, druga przesłanka nie zostaje spełniona, a w konsekwencji brak jest podstaw do uznania, iż w omawianym tutaj stanie faktycznym dochodzi do ich kumulatywnego zbiegu. Nieodpłatne wykonanie usługi budowlanej, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, nie jest bowiem opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Powyższe stanowiska znalazło potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z dnia 6 lipca 2007 r. (sygn. akt SA/Wa 3537/06).

Jednocześnie nieodpłatne przekazanie przedmiotowej inwestycji drogowej na rzecz Gminy Miejskiej K. jest konieczne i nierozerwalnie związane z prowadzeniem przez Wnioskodawcę inwestycji niedrogowej. Jak bowiem wynika z powołanego wyżej przepisu art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych - na Wnioskodawcy realizującym inwestycję niedrogową z mocy samego prawa ciąży obowiązek poniesienia całości kosztów związanych z przebudową drogi publicznej (wykonaniem inwestycji drogowej). Tym samym, mając na uwadze zakres przedmiotowy wskazany w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT oraz treść art. 8 ust. 2 ww. ustawy, czynność nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę Gminie Miejskiej K. wykonanej inwestycji drogowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając powoływane wyżej przepisy oraz stan faktyczny sprawy należy zdaniem Wnioskodawcy uznać, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów związanych z realizacją przedmiotowych inwestycji budowlanych (inwestycji drogowej), albowiem ich wykonanie będzie niewątpliwie związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, która jest opodatkowana, natomiast czynność nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę Gminie Miejskiej K. wykonanej inwestycji drogowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko zgodne ze stanowiskiem Wnioskodawcy w niniejszej sprawie zajęły zarówno Sądy polskie jak i ETS m.in. w powoływanych wyżej wyrokach. Jego trafność potwierdziły także Minister Finansów m.in. w wydanych w jego imieniu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie pisemnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego z dnia 3 września 2007 r. sygn. IP-PP2-443-4/07-2/PS, czy też z dnia 4 lipca 2008 r. sygn. IPPP1 -443-1094/08-2/MP

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że wszelkie nieodpłatne usługi świadczone przez podatnika w ramach jego przedsiębiorstwa i na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie powinny podlegać opodatkowaniu

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w związku z budową obiektu handlowo - usługowego zobowiązał się do przebudowania elementów układu drogowego znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie ww. obiektu co stanowi realizację przesłanek zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) zgodnie z którym budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Ponadto ww. przebudowa jest warunkiem zdatności do użytku wykonywanego przez Wnioskodawcę obiektu handlowo - usługowego.

Jednocześnie należy zauważyć, iż Wnioskodawca nie jest właścicielem przebudowywanych elementów układu drogowego. Właścicielem terenu, na którym przedmiotowej przebudowy jest Gmina.

Należy zatem stwierdzić, że w opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji dojdzie do nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na przebudowie infrastruktury drogowej. Przebudowa ta będzie pozostawać w ścisłym związku z uzyskaniem przychodów z tytułu prowadzonej przez Spółkę działalności w postaci użytkowania obiektu handlowo - usługowego. Tak więc nie zachodzą przesłanki powodujące opodatkowanie przedmiotowej usługi, tym samym nieodpłatne wykonanie usługi budowlanej, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji drogowej została przedstawiona w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl