IBPP3/443-840/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-840/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 8 sierpnia 2012 r.), uzupełniony pismem z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina J jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina J uzyskała zgodę na finansowanie projektu pn.: "...". Źródło dofinansowania stanowi Regionalny Program Operacyjny Województwa... na lata 2007 - 2013, Priorytet III. Turystyka Działanie 3.2. Infrastruktura około turystyczna/podmioty publiczne. Projekt o wartości 3 516 322,48 zł obejmuje zagospodarowanie turystyczne terenu w pobliżu byłego przejścia granicznego w K poprzez utworzenie 4 tras pieszo-rowerowych, w tym do narciarstwa biegowego oraz adaptację pomieszczeń budynku byłej Straży Granicznej na wypożyczalnię sprzętu sportowego, a także punkt obsługi ruchu turystycznego uwzględniając remont i wyposażenie sanitariatów oraz częściowy remont parkingu. Wdrożenie projektu służy wykreowaniu nowego produktu turystycznego, wykorzystującego potencjał rekreacyjny i wypoczynkowy terenów w pobliżu byłego przejścia granicznego w K, zaś pośrednio prowadzi do wzrostu konkurencyjności turystycznej Gminy J i regionu. Gmina J będzie właścicielem majątku powstałego w projekcie tj. infrastruktury około turystycznej. Projekt realizowany będzie na obszarze subregionu południowego Województwa..., w miejscowości K, P i K w gminie J w powiecie żywieckim w województwie.... Gmina J z własnych środków pokrywa kwotę 535 948,38 zł, dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego wynosi 2 980 374,10 zł. Budowa infrastruktury aktywnych form turystyki, w tym 4 tras rowerowych, ich oznakowanie oraz wyposażenie w elementy małej architektury (miejsca odpoczynku i punkty widokowe) pochłonie ww. nakłady w wysokości: 3 287 672,14 zł, natomiast budowa, przebudowa i remont bazy okołoturystycznej, w tym adaptacja pomieszczeń budynku byłej Straży Granicznej na przejściu granicznym w K na wypożyczalnię sprzętu sportowego oraz punkt obsługi ruchu turystycznego, remont i wyposażenie ogólnodostępnych sanitariatów, zagospodarowanie turystyczne terenu, w tym częściowa wymiana kostki betonowej nawierzchni parkingów oraz montaż elementów małej architektury, wyposażenie wypożyczalni sprzętu sportowego oraz obsługi ruchu turystycznego pochłonie nakłady w wysokości 228 650,34 zł.

W związku z tym, że ścieżki rowerowe będą służyć rowerzystom w porze letniej, a narciarzom w porze zimowej (narciarstwo biegowe), powstanie wypożyczalnia sprzętu sportowego (rowery i narty biegowe). Wypożyczanie sprzętu sportowego będzie odbywać się za odpłatnością, natomiast korzystanie ze ścieżek rowerowych będzie bezpłatne dla każdego. Projekt ten przewiduje, że po zakończeniu inwestycji, którą będzie realizowała Gmina J, administratorem powstałej infrastruktury będzie Gminny Ośrodek Kultury w J. Gminny Ośrodek Kultury w J nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jest to wyodrębniona jednostka posiadająca osobowość prawną z wyodrębnionymi księgami rachunkowymi. Po zakończeniu inwestycji bieżące utrzymanie powstałej infrastruktury około turystycznej finansowane będzie ze środków budżetowych na działalność Gminnego Ośrodka Kultury w J oraz z przychodów z wypożyczalni sprzętu sportowego. Nadzór właścicielski nad majątkiem powstałym w wyniku realizacji projektu sprawować będzie Gmina J, natomiast Gminny Ośrodek Kultury w J będzie odpowiedzialny za eksploatację tego majątku i jego utrzymanie.

W piśmie z dnia 22 października 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że powstała infrastruktura w ramach realizacji projektu pn.: "..." zostanie przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd Gminnemu Ośrodkowi Kultury w J.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 października 2012 r.):

Czy Gmina Jeleśnia w związku z realizacją projektu pn.: "..." będzie miała prawo pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 października 2012 r.):

Gmina J nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina J (Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie realizował projekt pn.: "...". Projekt obejmuje zagospodarowanie turystyczne terenu w pobliżu byłego przejścia granicznego w K poprzez utworzenie 4 tras pieszo-rowerowych, w tym do narciarstwa biegowego oraz adaptację pomieszczeń budynku byłej Straży Granicznej na wypożyczalnię sprzętu sportowego, a także punkt obsługi ruchu turystycznego uwzględniając remont i wyposażenie sanitariatów oraz częściowy remont parkingu. Wnioskodawca będzie właścicielem majątku powstałego w projekcie. Po zakończeniu inwestycji, którą będzie realizował Wnioskodawca administratorem powstałej infrastruktury będzie Gminny Ośrodek Kultury w J. Nadzór właścicielski nad majątkiem powstałym w wyniku realizacji projektu sprawować będzie Wnioskodawca, natomiast Gminny Ośrodek Kultury w J będzie odpowiedzialny za eksploatację tego majątku i jego utrzymanie. Powstała infrastruktura w ramach realizacji projektu zostanie przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd Gminnemu Ośrodkowi Kultury w J.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (pkt 1 art. 8 ust. 2);

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (pkt 2 art. 8 ust. 2).

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Aby daną czynność uznać za odpłatną muszą być spełnione łącznie obydwie przesłanki. Wystarczy, że jedna z przesłanek nie zostanie spełniona to czynności takiej nie można uznać za czynność odpłatną podlegającą opodatkowaniu. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zdaniem tut. organu aby ustalić czy świadczone usługi są związane z działalnością gospodarczą podatnika należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ww. ustawy jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych jak również między innymi gospodarki nieruchomościami (art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż oddanie Ośrodkowi Kultury nieodpłatnie w trwały zarząd infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu wpisuje się w cel prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Zatem pierwsza przesłanka wynikająca z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT nie zostanie spełniona, co wyklucza uznanie tej czynności za odpłatną w świetle ww. przepisu.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż zakupy towarów i usług jaki jakie będą dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu, która wpisuje się w cel działalności Wnioskodawcy pozostawały będą bez związku z czynnościami implikującymi po stronie Wnioskodawcy podatek należny. Służyły one będą bowiem czynnościom, które nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż towary i usługi nabyte w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl