IBPP3/443-835/11/PH - Opodatkowanie VAT aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-835/11/PH Opodatkowanie VAT aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 26 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. organu z dnia 12 października 2011 r., znak: IBPB I/2/423-885/11/AK IBPP3/443-835/11/PH oraz pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 26 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność w szeroko rozumianym zakresie budownictwa, głównie drogowego i elektroenergetycznego. Obecnie Spółka jest w trakcie reorganizacji jej struktury działalności biznesowej. Rozważa różne warianty działań mających na celu restrukturyzację i wzrost rentowności poszczególnych działów stworzonych w ramach Spółki. W trakcie planowanych zamierzeń Podatnik rozważa wyłączenie wycinka obecnego przedmiotu swojej działalności tj. prac w zakresie działalności elektro-energetycznej. Obecnie w ramach Spółki takimi pracami trudni się wyodrębniona jej jednostka zajmująca samodzielny budynek i posiadająca własną ewidencję środków trwałych. Zakład Robót Elektrycznych - bo o nim mowa - zatrudnia trzydziestu pracowników, bezpośrednio zaangażowanych w wykonywanie czynności związanych z funkcją jednostki. Zakład ma hierarchiczną strukturę organizacyjną, za jego działalność odpowiedzialny jest Dyrektor jednostki. Dodatkowo w ramach wyodrębnienia do Zakładu są przypisane wszystkie aktywa i zobowiązania, które dotyczą jego działalności. W ramach restrukturyzacji, Spółka rozważa wniesienie w drodze aportu przedmiotowego funkcjonującego w strukturach Spółki Zakładu Robót Elektrycznych - w kształcie opisanym w niniejszym wniosku - do spółki kapitałowej (dalej: "nowa spółka kapitałowa"), w zamian za jej akcje.

"Jednostka elektryczna" posiada odrębną (od Spółki) ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Należy przy tym zaznaczyć, iż w ramach wyodrębnienia Zakładu Robót Elektrycznych możliwe jest przypisanie do niego poszczególnych aktywów i zobowiązań, kosztów i wydatków oraz przychodów. W ramach wyodrębnienia organizacyjnego oraz finansowego jednostka posiada także osobne konta księgowe przypisane do jej działalności.

Zakład Robót elektrycznych wykonuje obecnie w ramach Spółki roboty elektroenergetyczne, na które składają się:

a.

Kompleksowa budowa linii kablowych energetycznych 110 kV;

b.

Budowa i modernizacja napowietrznych linii S.n. i N.n.;

c.

Budowa i modernizacja energetycznych linii kablowych S.n. i N.n.;

d.

Budowa stacji transformatorowych S.n.: kontenerowych naziemnych, podziemnych napowietrznych;

e.

Budowa i modernizacja oświetlenia ulicznego i parkowego;

f.

Budowa systemów iluminacji ulicznej, budynków i obiektów zabytkowych;

g.

Budowa sygnalizacji ulicznej;

h.

Budowa kanalizacji kablowych i koordynacyjnych oraz teletechnicznych;

i.

Instalacje elektryczne wewnętrzne niskiego napięcia.

Do szczegółowych zadań Zakładu Elektrycznego w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności - zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Podatnika - należą:

1.

Kierowanie i koordynowanie całością spraw związanych z wykonywaniem produkcji - robót budowlanych, elektrycznych, energetycznych zgodnie z prawem budowlanym i energetycznym,

2.

Czynności przygotowawcze, w tym analizowanie dokumentacji technicznej,

3.

Opracowanie projektów organizacji robót, budżetowanie budowy oraz wykonanie i zagospodarowanie zaplecza budowy zgodnie z przepisami BHP i p. poż.,

4.

Przygotowywanie dokumentacji do przetargów na wykonywane roboty energetyczne, elektrotechniczne i teletechniczne, a na pozostałe branże współpraca z Biurem Marketingu,

5.

Przyjęcie placu budowy i rozpoczęcie robót na podstawie polecenia podjęcia realizacji wydanego przez Zarząd,

6.

Kierowanie robotami elektrycznymi i teletechnicznymi, realizowanymi przez Spółkę,

7.

Opracowywanie budżetu kontraktu i po jego zatwierdzeniu przez Zarząd - przestrzeganie jego realizacji.

8.

Prowadzenie robót elektrycznych i produkcji pomocniczej zgodnie z obowiązującymi przepisami i prowadzenie dokumentacji i rozliczeń jak Kierownictwa Robót Budowlanych,

9.

Przygotowywanie i podpisywanie zapytań ofertowych na materiały i urządzenia oraz prowadzenie ustaleń i negocjacji z Zakładam Energetycznym,

10.

Składanie zamówień na materiały w oparciu o rzeczową analizę dokumentacji technicznej, mającej na celu jasne i precyzyjne określenie nazwy, typu, i rodzaju zamawianego materiału.

11.

Zwrócenie szczególnej uwagi na ilościową i terminową ocenę przewidywanych dostaw materiałów strategicznych pozwalających właściwej komórce odpowiedzialnej za realizację zamówienia na uzyskanie korzystnych warunków zakupu,

12.

Opracowanie i terminowe przekazywanie do właściwej komórki organizacyjnej faktur zakupu,

13.

Przygotowanie i terminowe zabezpieczenie frontów robót dla podwykonawców i potwierdzenie wykonania przez nich robót,

14.

Organizowanie, koordynowanie i kontrola przebiegu procesu produkcji i jakości wykonywanych robót, w tym:

* składanie zamówień na materiały,

* angażowanie środków transportowych i sprzętowych,

* wystawienie i zatwierdzanie dowodów obrotu materiałowego pracy sprzętu i transportu,

15.

Terminowe rozliczenie finansowo-rzeczowe robót zakończonych, oraz okresowo robót kontynuowanych,

16.

Rozliczenie budowy w ciągu 8-miu tygodni od podpisania protokołu odbioru końcowego,

17.

Konserwacja i utrzymanie pełnej sprawności instalacji oraz urządzeń budowy, prowadzenie dziennika eksploatacji i konserwacji urządzeń i instalacji elektrycznych na budowie,

18.

Prowadzenie całości dokumentacji związanej z realizacją zadań, zwłaszcza książki obmiaru, dziennika budowy, dziennika BHP itp.,

19.

Zabezpieczenie robót w okresach zimowych i przejściowych,

20.

Informowanie Zarządu Spółki i Dyrektora Produkcji o postępie robót zaangażowaniu finansowym i występujących zakłóceniach,

21.

Przekazywanie zamawiającemu wykonanych robót,

22.

Usuwanie usterek powykonawczych,

23.

Prowadzenie spraw w zakresie zatrudnienia i spraw pracowniczych w tym m. innymi:

* ewidencja zatrudnionych pracowników i dokumentowanie czasu pracy pracowników,

* kierowanie pracowników na badania okresowe w porozumieniu z Działem BHP (Db) oraz przekazywanie kart do Działu Kadr (Dz),

* przygotowywanie dokumentacji płacowej i pomoc w organizacji wypłat pracownikom budowy,

* prowadzenie szkoleń stanowiskowych BHP i jakościowych podlegających pracowników oraz ich dokumentowanie,

24.

Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz p.poż. na budowie, niezwłoczne zgłaszanie wypadków przy pracy, organizowanie pierwszej pomocy, właściwe wyposażenie apteczki oraz wyznaczanie osób odpowiedzialnych za pierwszą pomoc,

25.

Zapewnienie ochrony mienia budowy przed kradzieżą i zniszczeniem, zgłaszanie do Tm informacji o dewastacji i kradzieży,

26.

Zaopatrywanie pracowników budowy w odzież roboczą i ochronną na zasadach obowiązujących w Spółce oraz środki ochrony indywidualnej,

27.

Opracowywanie cenników na świadczone usługi na potrzeby własne i na zewnątrz i przedkładanie Zarządowi do akceptacji,

28.

Opracowywanie i terminowe przekazywanie do Dyrektora Produkcji (P) i Działu Księgowo Finansowego (Efk) kompletnej dokumentacji przerobowej i protokołów stanu i wartości robót w toku,

29.

Sporządzenie kosztorysów powykonawczych i protokołów odbioru robót,

30.

Uzgodnienia z Inwestorem ilości i wartości wykonanych robót oraz terminowe dostarczanie do Efk materiałów stanowiących podstawę do sporządzenia faktur,

31.

Rozliczenie budowy po podpisaniu protokołu odbioru końcowego,

32.

Wnioskowanie o ubezpieczenie poszczególnych robót,

33.

Wnioskowanie o zatrudnieniu podwykonawców na kierowanych obiektach,

34.

Prowadzenie prawidłowej gospodarki środkami trwałymi Spółki będącymi w użytkowaniu kierowanej jednostki,

35.

Prowadzenie książek obiektów budowlanych dla administrowanych obiektów,

36.

Prowadzenie w zakresie działania jednostki właściwej gospodarki odpadami w porozumieniu z Dyrektorem Zaplecza,

37.

Archiwizowanie dokumentów zgodnie z instrukcją o organizacji i zakresie działania Składnicy Akt Wnioskodawcy,

38.

Wykonywanie innych czynności zleconych przez Zarząd Spółki wynikających z obowiązujących unormowań,

39.

Podpisywanie korespondencji wewnętrznej,

40.

Podzlecanie innym jednostkom organizacyjnym Spółki, w zakresie realizacji zadań produkcyjnych,

41.

Egzekwowanie terminowego spływu należności ze sprzedaży w ramach posiadanych możliwości,

42.

Podpisywanie umów z kontrahentami zgodnie z otrzymanym pełnomocnictwem oraz przekazywanie do Biura Marketingu i rejestracja w Biurze Zarządu.

W ramach restrukturyzacji, Spółka rozważa wniesienie w drodze aportu do spółki kapitałowej ("nowa spółka kapitałowa"), w zamian za jej akcje, funkcjonujący już w strukturach Spółki Zakład Robót Elektrycznych (w kształcie opisanym w niniejszym wniosku). W związku z przedmiotowym aportem, wszyscy pracownicy jednostki zostaną przeniesieni do nowej spółki kapitałowej na mocy art. 23 1 Kodeksu pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy. Przedmiotowa transakcja aportowa obejmowałaby wszystkie (tj. bez jakichkolwiek wyłączeń) składniki majątku przypisane do Zakładu Robót Elektrycznych służące efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych funkcji, tj.

A. aktywa trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie służące realizacji zadań w zakresie prac elektro-energetycznych, przypisane do Zakładu w tym: maszyny i pojazdy budowlane, średni sprzęt budowlany, elektronarzędzia, kontenery budowlane, infrastrukturę biurową, sprzęt komputerowy i elektroniczny, samochody osobowe i telefony.

B. prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych, pomocniczych i magazynowych przez Zakład (tj. prawa i obowiązki z umów najmu, które zostaną podpisane po wniesieniu aportu do nowej spółki kapitałowej),

C. prawa i obowiązki wynikające ze wszystkich umów zawartych w związku z działalnością Zakładu Robót Elektrycznych, w tym: wierzytelności i zobowiązania handlowe wobec kontrahentów przypisane do Zakładu, wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów regulujących świadczenie usług przez jednostkę, oraz wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów zawartych z osobami zatrudnionymi przez Zakład na podstawie umów cywilnoprawnych (jeśli takie będą na dzień aportu),

D. zobowiązania wobec osób zatrudnionych w ramach Zakładu Robót Elektrycznych,

E. ewidencje i dokumenty związane z działalnością Zakładu Robót Elektrycznych.

Po wniesieniu aportu w postaci Zakładu Robót Elektrycznych (w jego opisanym w niniejszym wniosku kształcie), nowa spółka kapitałowa będzie realizowała dotychczasowe zadania i funkcje tej jednostki organizacyjnej wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny zespół składników materialnych i niematerialnych, przejęte umowy oraz pracowników. Będzie zatem zajmowała się wycinkiem obecnej działalności Podatnika, która to działalność zostanie wyłączona z zakresu rzeczywistej działalności Spółki. Do rozpoczęcia rzeczywistego funkcjonowania w obrocie nowej spółki kapitałowej nie będzie konieczne nabycie jakichkolwiek dodatkowych aktywów. Nowa spółka kapitałowa będzie realizowała zadania i prace dotychczas realizowane przez Zakład Robót Elektrycznych oraz przejmie prawa i obowiązki wynikające z obowiązujących w chwili wnoszenia aportu kontraktów przezeń realizowanych.

Wartość Zakładu Robót Elektrycznych wnoszonego aportem, zostanie określona w wycenie przeprowadzonej przez niezależny podmiot, uwzględniającej jej zorganizowany charakter oraz pełnione funkcje biznesowe.

Ponadto w uzupełnienie wniosku z dnia 25 października 2011 r. Wnioskodawca zadecydował o wycofaniu pytania oznaczonego we wniosku nr 6 oraz sformułował stanowisko własne w zakresie podatku od towarów i usług w brzmieniu podanym poniżej:

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 4) Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym opisywany w niniejszym wniosku Zakład Robót Elektrycznych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

2.

(pytanie oznaczone we wniosku nr 5) Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym Zakład Robót Elektrycznych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w związku z tym podział Spółki przez jego wydzielenie i przejęcie przez nową spółkę kapitałową nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Mając na względzie tożsamość definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zamieszczonej w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) oraz w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, Spółka stoi na stanowisku, że uznanie Zakładu Robót Elektrycznych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o CIT powinno oznaczać de facto automatyczne uznanie go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa również na gruncie ustawy o VAT. Jak wskazał bowiem Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 19 lutego 2009 r. (sygn. IPPB5/423-96/08-4/MB)"pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane dla potrzeb ustawy o VAT identycznie, jak w ustawie o CIT. Oczywiste jest przy tym, że w ramach jednolitego systemu prawa nie można przypisywać tej samej definicji dwóch odmiennych zakresów znaczeniowych."

Z tego też względu zasadne jest dokonanie interpretacji definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zakresie ustawy o VAT w oparciu o dotychczasową praktykę wypracowaną na gruncie ustawy o CIT. Mając więc powyższe na względzie należy w tym miejscu w całości przywołać poniższą argumentację, która to argumentacja w sposób wyczerpujący dowodzi, iż Zakład Robót Elektrycznych - który ma być przedmiotem planowanego aportu - jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Dlatego też, zdaniem Spółki należy uznać, że stanowi on zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.

Z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT wynika, iż status zorganizowanej części przedsiębiorstwa można przypisać tylko takiej części mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następująco warunki:

a.

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

b.

jest organizacyjnie wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

c.

jest finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie

d.

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (jest wyodrębniona funkcjonalnie),

e.

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym Zakład spełni wszystkie ww. przesłanki, tj. będzie zorganizowanym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wyodrębnionym w strukturze Spółki pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze - wobec tego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.

Za potwierdzeniem powyższego przemawiają wskazane niżej argumenty:

Zespół składników majątkowych

Zgodnie z praktyką stosowania prawa (potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się, iż o spełnieniu pierwszej ze wskazanych wyżej przesłanek decyduje pełne wyodrębnienie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa majątku (praw i zobowiązań), które ma dotyczyć zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako całości.

Mając na uwadze powyższe Spółka pragnie wskazać, iż w związku z prowadzoną przez nią obecnie działalnością gospodarczą, w strukturze organizacyjnej Spółki istnieje wydzielony dział w postaci Zakładu Robót Elektrycznych, który zajmuje się pracami polegającymi na:

a.

Kompleksowej budowie linii kablowych energetycznych 110 kV;

b.

Budowie i modernizacji napowietrznych linii S.n. i N.n.;

c.

Budowie i modernizacji energetycznych linii kablowych S.n. i N.n.;

d.

Budowie stacji transformatorowych S.n.: kontenerowych naziemnych, podziemnych i napowietrznych;

e.

Budowie i modernizacji oświetlenia ulicznego i parkowego;

f.

Budowie systemów iluminacji ulicznej, budynków i obiektów zabytkowych;

g.

Budowie sygnalizacji ulicznej;

h.

Budowie kanalizacji kablowych i koordynacyjnych oraz teletechnicznych;

i.

Instalacjach sterowania i systemach przemysłowych;

j.

Instalacjach elektrycznych wewnętrznych niskiego napięcia;

k.

Instalacjach technologicznych i automatyce węzłów cieplnych;

I.

Instalacjach specjalnych i automatyce oraz pomiarach elektrycznych.

W tym kontekście należy podkreślić, iż aport, którego przedmiotem będzie Zakład Robót Elektrycznych, będzie obejmował wszystkie - bez jakichkolwiek wyłączeń - składniki majątku rozumianych jako zespół praw i obowiązków, w tym zobowiązania, które są przypisane do jednostki z racji pełnionych przez nią wyżej opisanych funkcji.

Będzie obejmował w szczególności:

A. aktywa trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie służące realizacji zadań w zakresie prac elektro-energetycznych, przypisane do Zakładu w tym: maszyny i pojazdy budowlane, średni sprzęt budowlany, elektronarzędzia, kontenery budowlane, infrastrukturę biurową, sprzęt komputerowy i elektroniczny, samochody osobowe i telefony.

B. prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych, pomocniczych i magazynowych przez Zakład (tj. prawa i obowiązki z umów najmu, które zostaną podpisane po wniesieniu aportu do nowej spółki kapitałowej),

C. prawa i obowiązki wynikające ze wszystkich umów zawartych w związku z działalnością Działu, w tym: wierzytelności i zobowiązania handlowe wobec kontrahentów przypisane do Działu, wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów regulujących świadczenie usług przez Dział, oraz wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów zawartych z osobami zatrudnionymi przez Dział na podstawie umów cywilnoprawnych (jeśli takie będą na dzień aportu),

D. zobowiązania wobec osób zatrudnionych w ramach Zakładu Robót Elektrycznych,

E. ewidencje i dokumenty związane z działalnością Zakładu Robót Elektrycznych.

Powyższe oznacza zatem, iż Zakład Robót Elektrycznych tworzą nie przypadkowe, ale odpowiednio dobrane (alokowane do Działu) składniki majątku - w sensie zamkniętego, całościowego zbioru tych składników. Punktem odniesienia jest rola, jaką składniki te odgrywają przy wykonywaniu powierzonych jednostce funkcji. W konsekwencji, wchodzące w jego skład składniki majątkowe, pozostające we wzajemnych relacjach z racji funkcji pełnionych przez tenże dział, tworzą wyodrębnioną całość stanowiąc zespół składników majątkowych. Tym samym, wskazany wyżej zespół składników majątkowych, połączony węzłem organizacyjnym sprawowanych przez Zakład Robót Elektrycznych funkcji, pozwala na samodzielną i efektywną realizację powierzonych jednostce zadań (szczegółowo wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego).

W konsekwencji, pierwszą przesłankę konieczną do spełnienia przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy uznać w przypadku opisywanego Zakładu Robót Elektrycznych za spełnioną.

Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego. W praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się jednak, iż o spełnieniu tej przesłanki można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze danego, istniejącego przedsiębiorstwa. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie uchwały, regulaminu, statutu lub aktu o podobnym charakterze.

W świetle powyższego Spółka pragnie wyraźnie podkreślić, że Zakład Robót Elektrycznych stanowi odrębną jednostkę organizacyjną. Podkreślić bowiem należy, iż zgodnie z obowiązującym w Spółce Regulaminem Organizacyjnym jej strukturę organizacyjną tworzą komórki, jednostki organizacyjne i samodzielne stanowiska. Jednostki organizacyjne mają zaś charakter bezpośrednio wykonawczy i produkcyjno - usługowy. Są nimi w Spółce: Kierownictwa Robót Budowlanych, Zakład Robót Nawierzchniowych i wreszcie najistotniejszy z punktu widzenia niniejszego wniosku Zakład Robót Elektrycznych. W myśl zaś zapisów § 13 wspomnianego wyżej Regulaminu kierownicy jednostek organizacyjnych kierują samodzielnie pracą tych jednostek, odpowiadając za wyniki ich pracy przed Zarządem Spółki lub Kierownikiem Pionu.

Co warto podkreślić Zakład Robót Elektrycznych dysponuje dla własnych potrzeb osobnym budynkiem, który stanowi niejako centrum logistyczne zatrudnionych tam pracowników. Owych pracowników bezpośrednio zaangażowanych w wykonywanie zadań spoczywających na Zakładzie jest obecnie 30 z czego 23 to osoby zatrudnione do pracy fizycznej i 7 do pracy umysłowej. W przypadku wniesienia aportem omawianej części przedsiębiorstwa do nowej spółki kapitałowej wszystkie zatrudnione osoby, na podstawie art. 231 kodeksu pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy, zostaną przeniesione do nowego podmiotu gospodarczego. Zestawienie pracowników dedykowanych do zadań Zakładu Robót Elektrycznych oraz wykaz materialnych i niematerialnych składników majątkowych (w tym zobowiązań) do niego przyporządkowanych jest odzwierciedlone w dokumentach Spółki oraz Zakładu. Należy również zaznaczyć, iż opisywany tutaj dział przedsiębiorstwa ma hierarchiczną strukturę organizacyjną. Na czele Zakładu Robót Elektrycznych stoi Dyrektor, temu ostatniemu zaś podlega na zasadzie hierarchicznego podporządkowania kadra zarządzająca niższego szczebla oraz pozostały personel.

Powyższe oznacza, iż od strony faktycznej (z racji pełnionych zadań) oraz formalnej (tj. w sposób wynikający z Regulaminu Organizacyjnego Spółki), Zakład Robót Elektrycznych stanowi obecnie odrębną organizacyjnie całość, dającą się oddzielić od pozostałej działalności Spółki. Nie jest bowiem sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości można byłoby prowadzić odrębne przedsiębiorstwo, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Wynika to niewątpliwie z roli jaką owe składniki majątkowe wchodzące w skład Zakładu Robót Elektrycznych odgrywają obecnie w działalności Spółki stanowiąc zorganizowaną część przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej Podatnika.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki należy uznać, iż Zakład Robót Elektrycznych spełnia drugą ze wskazanych wyżej przesłanek, związaną z wyodrębnieniem organizacyjnym w ramach Spółki, niezbędną dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.

Wyodrębnienie finansowe

Ustawa o VAT nie precyzuje także, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego. Niemniej jednak w praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) należy stwierdzić, że wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do określonego majątku (tak, aby można było przejąć funkcje gospodarcze). Nie należy więc w żadnym razie utożsamiać pojęcia wyodrębnienia finansowego z pełną samodzielnością finansową.

W kontekście powyższego Spółka pragnie podkreślić, iż w zakresie ewidencyjnym Zakład Robót Elektrycznych jest obecnie wydzielony na osobnych kontach księgowych. W związku z tym istnieje możliwość wyodrębnienia i przyporządkowania jego kosztów i przychodów a tym samym odpowiednio należności i zobowiązań. Takie elementy jak koszt zarządu, księgowości, płace itp. znajdują się w kosztach ogólnych przedsiębiorstwa, ale istnieje możliwość przyporządkowania i rozksięgowania co miesiąc jako koszty ogólne jednostki. Zakład Robót Elektrycznych nie ma obecnie swojego magazynu, jednak jego wyodrębnienie nastąpi niebawem - przed wniesieniem Zakładu aportem do nowej spółki kapitałowej. Posiada natomiast owa jednostka ewidencję środków trwałych. Z powyższego jasno więc wynika, że w ramach wyodrębnienia Zakładu Robót Elektrycznych możliwe jest przypisanie do niego poszczególnych aktywów i zobowiązań, kosztów i wydatków oraz przychodów uzyskiwanych w trakcie prowadzonej działalności. W konsekwencji, zdaniem Spółki opisany zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Zakład spełnia warunek wyodrębnienia finansowego wskazany w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa dla potrzeb podatku VAT. Mamy bowiem w omawianym przypadku - w opinii Podatnika - przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Ustawa o VAT nie zawiera także definicji wyodrębnienia funkcjonalnego. Niemniej jednak przesłankę tę - w praktyce potwierdzonej interpretacjami prawa podatkowego - należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Kryterium to sprowadza się zatem do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Mając na uwadze określenie funkcji i zakresu działań Zakładu Robót Elektrycznych nie ulega wątpliwości, iż stanowi on zorganizowany kompleks składników materialnych i niematerialnych przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych Spółki. Działalność Zakładu polega bowiem na realizowaniu przede wszystkim robót związanych z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych, budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, wykonywanie instalacji elektrycznych, naprawą i konserwacją urządzeń elektrycznych. Zadania te obejmują symbole Polskiej Klasyfikacji Działalności oznaczone PKD 42 21 Z, PKD 42 22 Z, 43 21 Z i 33 14 Z. W związku z powyższym, do Zakładu przydzielone są wszystkie składniki materialne i niematerialne umożliwiające wykonywanie ww. zadań (agregat praw i obowiązków) - składniki majątkowe zostały wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego. Spółka pragnie przy tym podkreślić, iż ww. składniki majątkowe są ze sobą wzajemnie powiązane w sposób umożliwiający samodzielne i efektywne realizowanie robót będących przedmiotem zainteresowania jednostki. Powyższe oznacza zatem bezsprzecznie, iż Zakład Robót Elektrycznych stanowi funkcjonalnie odrębną całość, przeznaczoną do samodzielnego prowadzenia powierzonych zadań.

Należy zatem uznać, iż spełniony został kolejny warunek niezbędny dla jego uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT. Zakład Robót Elektrycznych stanowi bowiem funkcjonalnie odrębną całość posiadającą elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem

Ostatnią cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. W zakresie tej przesłanki uznaje się (zgodnie z praktyką stosowania prawa, potwierdzoną dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych), iż część mienia przedsiębiorstwa może być uznana za jego zorganizowaną część, gdy posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

W ocenie Spółki, opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych przypisanych do Zakładu Robót Elektrycznych, połączony węzłem organizacyjnym oraz wyodrębniony finansowo i funkcjonalnie (na co Spółka wskazywała powyżej), wskazuje na wystąpienie możliwości podjęcia przez ewentualnego nabywcę Zakładu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wyłącznie w oparciu o nabyte składniki majątku jednostki.

Spółka pragnie bowiem podkreślić, iż zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym przedmiotem wkładu będą wszystkie aktywa i pasywa związane z działalnością Zakładu Robót Elektrycznych (listę aktywów i pasywów Spółka przedstawiła w opisie zdarzenia przyszłego). W konsekwencji, w skład Zakładu, wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo ze struktury Spółki, wchodzą wszystkie aktywa i pasywa niezbędne do wykonywania przypisanych mu funkcji oraz należności i zobowiązania funkcjonalnie związane z jego działalnością. Zaznaczyć wypada, iż po wniesieniu aportu ustanowione zostaną przez Spółkę prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych i pomocniczych wykorzystywanych obecnie przez jednostkę.

W konsekwencji, przed dniem dokonania planowanego aportu do nowej spółki kapitałowej (tj. w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Spółki), Zakład Robót Elektrycznych będzie potencjalnie zdolny do samodzielnego kontynuowania prowadzonej działalności w obrocie gospodarczym za pomocą posiadanych składników majątku oraz wykwalifikowanego personelu dla niego przypisanego. Natomiast po otrzymaniu planowanego aportu, nowa spółka kapitałowa będzie realizowała dotychczasowe zadania i funkcje Zakładu Robót Elektrycznych wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny zespół składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników bez konieczności przeprowadzenia zmian w powyższym zakresie.

Powyższe oznacza, iż opisany zespół składników majątkowych wchodzących w skład Zakładu posiada zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, co wypełnia ostatnią ze wskazanych wyżej przesłanek definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze przytoczoną powyżej argumentację, Spółka pragnie wyraźnie podkreślić, iż przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego Zakład Robót Elektrycznych, jako wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), odpowiada ustawowemu wzorcowi (definicji) zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na jego:

a.

wyodrębnienie organizacyjne,

b.

wyodrębnienie finansowe,

c.

wyodrębnienie funkcjonalne, oraz

d.

zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem.

Powyższe oznacza, iż łącznie spełnione zostaną wszystkie przesłanki warunkujące uznanie Zakładu Robót Elektrycznych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.

Ad.2

Przez "zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa" należy rozumieć przeniesienie własności przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części również w drodze wniesienia go aportem do innej spółki kapitałowej. W tym zakresie powołać należy się na rozstrzygnięcie podobnej sprawy przez organy podatkowe reprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu. Mianowicie w interpretacji z dnia 10 listopada 2008 r. (sygn. ILPP1/443-777/08-2/KG) Dyrektor Izby Skarbowej zajął stanowisko, iż »pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a mianowicie, iż "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).«

Spółka uważa zatem, że przeniesienie Zakładu Robót Elektrycznych będącego zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa na rzecz nowej spółki kapitałowej - niezależnie od samego sposobu przeniesienia, a więc również w drodze wniesienia aportem - nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT, gdyż przepisy ustawy o VAT nie mają zastosowania do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jakim jest w przeświadczeniu Spółki opisywany w niniejszym wniosku Zakład Robót Elektrycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami w rozumieniu ww. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ilekroć w ustawie o VAT jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 tej ustawy). Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zdefiniowane zostało w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, który stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach - takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Na gruncie ustawy o VAT mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika iż Wnioskodawca obecnie jest w trakcie reorganizacji struktury działalności biznesowej i rozważa wyłączenie wycinka obecnego przedmiotu swojej działalności tj. prac w zakresie działalności elektro-energetycznej. Obecnie w ramach Spółki takimi pracami trudni się wyodrębniona jej jednostka zajmująca samodzielny budynek, posiadająca własną ewidencję środków trwałych i zatrudniająca trzydziestu pracowników, bezpośrednio zaangażowanych w wykonywanie czynności związanych z funkcją jednostki. Zakład ma hierarchiczną strukturę organizacyjną, za jego działalność odpowiedzialny jest Dyrektor jednostki. Dodatkowo w ramach wyodrębnienia do Zakładu są przypisane wszystkie aktywa i zobowiązania, które dotyczą jego działalności.

Wnioskodawca we wniosku przedstawił listę szczegółowych zadań Zakładu Elektrycznego w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności - zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Podatnika.

Transakcja aportowa obejmowałaby wszystkie (tj. bez jakichkolwiek wyłączeń) składniki majątku przypisane do Zakładu Robót Elektrycznych służące efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych funkcji, tj.:

A. aktywa trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie służące realizacji zadań w zakresie prac elektro-energetycznych, przypisane do Zakładu w tym: maszyny i pojazdy budowlane, średni sprzęt budowlany, elektronarzędzia, kontenery budowlane, infrastrukturę biurową, sprzęt komputerowy i elektroniczny, samochody osobowe i telefony.

B. prawa do samodzielnego korzystania z powierzchni biurowych, pomocniczych i magazynowych przez Zakład (tj. prawa i obowiązki z umów najmu, które zostaną podpisane po wniesieniu aportu do nowej spółki kapitałowej),

C. prawa i obowiązki wynikające ze wszystkich umów zawartych w związku z działalnością Zakładu Robót Elektrycznych, w tym: wierzytelności i zobowiązania handlowe wobec kontrahentów przypisane do Zakładu, wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów regulujących świadczenie usług przez jednostkę, oraz wierzytelności i zobowiązania wynikające z umów zawartych z osobami zatrudnionymi przez Zakład na podstawie umów cywilnoprawnych (jeśli takie będą na dzień aportu),

D. zobowiązania wobec osób zatrudnionych w ramach Zakładu Robót Elektrycznych,

E. ewidencje i dokumenty związane z działalnością Zakładu Robót Elektrycznych.

Po wniesieniu aportu w postaci Zakładu Robót Elektrycznych, nowa spółka kapitałowa będzie realizowała dotychczasowe zadania i funkcje tej jednostki organizacyjnej wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny zespół składników materialnych i niematerialnych, przejęte umowy oraz pracowników. Będzie zatem zajmowała się wycinkiem obecnej działalności Podatnika, która to działalność zostanie wyłączona z zakresu rzeczywistej działalności Spółki.

Odnosząc powyżej przywołane przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż opisany we wniosku Zakład Robót Elektrycznych stanowi istotnie wydzieloną zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W świetle powyższego, planowana przez Spółkę w przyszłości reorganizacja struktury działalności biznesowej, polegająca na wyłączeniu wycinka w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki kapitałowej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

A zatem należy zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, iż przeniesienie Zakładu Robót Elektrycznych będącego zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa na rzecz nowej spółki kapitałowej - niezależnie od samego sposobu przeniesienia, a więc również w drodze wniesienia aportem - nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT, gdyż przepisy ustawy o VAT nie mają zastosowania do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jakim jest będący przedmiotem niniejszej interpretacji Robót Elektrycznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl