IBPP3/443-830/13/EJ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-830/13/EJ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 5 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 23 października 2012 r. decyzją Zarządu Województwa projekt pn. "..." został wybrany do dofinansowania w ramach Działania 2.1 - Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Priorytet II - Społeczeństwo Informacyjne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W dniu 7 lutego 2013 r. podpisana została pomiędzy Województwem, a Wnioskodawcą umowa o dofinansowanie ww. projektu, który w 85% jest dofinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W związku z powyższym zachodzi konieczność dostarczenia interpretacji organów podatkowych, co do kwalifikowania bądź też niekwalifikowania podatku VAT, tj. potwierdzenia, czy Beneficjent (Wnioskodawca) wykonuje czynności objęte projektem, co do których prawdopodobne jest odzyskanie podatku VAT, tzn. czy Gmina jako Beneficjent środków z Europejskiego Funduszu Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Przedmiotem projektu jest budowa 15 (piętnastu) nowych punktów dostępowych do Internetu typu hotspot w mieście. Punkty te umożliwiać będą dostęp do sieci Internet użytkownikom znajdującym się w ich zasięgu.

Właścicielem nowo powstałego w ramach projektu majątku będzie Miasto, a jego utrzymanie i eksploatacja pozostaną w gestii Beneficjenta, reprezentowanego przez Prezydenta.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z ww. ustawą, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb własnych należy do zadań własnych gmin, które obejmują swym zakresem sprawy edukacji publicznej i utrzymania gminnych obiektów, urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Infrastruktura, która powstanie w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez Beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zaś dostęp do Internetu dla wszystkich użytkowników będzie bezpłatny.

Wydatki w ramach projektu ponoszone są na podstawie:

* faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, które będą wystawione na Gminę;

* faktur, dotyczących nabywanych materiałów promocyjnych (w tym strona internetowa, konferencja, plakaty, ulotki, gadżety, tablice informacyjno-pamiątkowe), które są i będą wystawiane na Gminę. Wyżej wymienione materiały promocyjne udostępniane będą bezpłatnie, udział w konferencji również będzie bezpłatny.

Wydatki ponoszone w ramach projektu rozliczane będą w kwotach brutto, Wnioskodawca nie ma możliwości skorzystania ze zwrotu podatku VAT, ponieważ nie uzyskuje dochodów z tytułu realizacji rzeczowej inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. "..." współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z zasadą nr 7 Rozporządzenia Komisji (WE) 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. koszt podatku od towarów i usług (VAT) poniesionego w ramach projektu współfinansowanego z Funduszy Strukturalnych UE, którego nie można odzyskać w żaden sposób, a który jest ostatecznie poniesiony przez projektodawcę, jest uznawany za wydatek kwalifikowany. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, dopuszcza się wyjątek: jeśli wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, poniesione przez niego i udokumentowane koszty tego podatku są wydatkiem kwalifikowanym.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, jednak biorąc pod uwagę zasadę, iż w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, jeśli w związku z dokonanym zakupem, jednostka samorządu terytorialnego nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej, poniesiony przez nią w wyniku zakupu podatek VAT, jest kwalifikowany.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadku projektu "..." Wnioskodawca nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z realizowanym projektem i w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

W związku z tym, iż realizowana inwestycja ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone na Gminę przez przepisy prawa, Wnioskodawca nie jest w przedmiotowym zakresie podatnikiem podatku VAT.

Mając na uwadze art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a także fakt, że realizowana inwestycja stanowi wypełnienie zadań jakie nałożone są na Gminę, a jej efekty nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Przedmiotem projektu jest budowa 15 nowych punktów dostępowych do Internetu typu hotspot w mieście. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dostęp do Internetu dla wszystkich użytkowników będzie bezpłatny.

Powyższe prowadzi zatem do wniosku, iż towary i usługi jakie są przez Gminę nabywane na potrzeby realizowanego projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi VAT.

Biorąc powyższe argumenty pod uwagę stwierdzić należy, że nie zostanie spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl