IBPP3/443-81/12/EJ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-81/12/EJ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jest wojewódzką samorządową instytucją kultury działającą na podstawie:

* ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.),

* statutu.

Zgodnie ze statutem do zakresu działania Wnioskodawcy należy tworzenie i upowszechnianie kultury teatralnej poprzez przygotowywanie i wystawianie przedstawień teatralnych, w oparciu o zawodowych wykonawców i realizatorów. Wnioskodawca może podejmować inne formy działalności artystycznej, mające na celu tworzenie i upowszechnianie kultury. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca będzie realizował projekt pt. "..." w ramach funduszy unijnych. Przedmiotem projektu jest nagranie i emisja 10 spektakli teatralnych przez stację telewizyjną o zasięgu co najmniej regionalnym. Wszystkie planowane przedstawienia zostaną przygotowane przez zespół aktorów. W zamierzeniach projektu jest zmaksymalizowanie liczby uczestników życia teatralnego, poprzez wyjście poza "deski" teatru i dotarcie do odbiorcy bezpośrednio w jego domu. Od uczestników projektu - odbiorcy masowego, nie będą pobierane opłaty za korzystanie z dóbr kultury. Projekt nosi tytuł "..." i w swoim zamyśle ma umożliwić ludziom, którzy z różnych powodów, często finansowych, nie chodzą do Teatru, kontakt ze sztuką.

Wnioskodawca w ramach projektu będzie ponosił między innymi koszty:

* profesjonalnego nagrania sztuki,

* druku materiałów informacyjnych, promocyjnych,

* koszty zakupu reflektorów automatycznych.

Projekt będzie współfinansowany z Unii Europejskiej.

W piśmie z dnia 1 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że realizowany projekt pn. "..." nie będzie generował żadnych przychodów, a tym samym nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Widzowie będą mogli obejrzeć spektakle zupełnie bezpłatnie w telewizji. W związku z tym zakupy poczynione w ramach projektu jako wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych - nie będą dawały możliwości odliczania podatku VAT z faktur zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego z fakturach zakupu: za profesjonalne nagranie sztuki, druk materiałów informacyjnych, promocyjnych, reflektory automatyczne niezbędne do realizacji projektu pt. "..." finansowanego z funduszy unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Teatr nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją niniejszego projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż:

1.

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie czynnym podatnikom VAT,

2.

prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Jak wynika z powyższego odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Projekt "..." nie będzie generował żadnych przychodów. Widzowie będą mogli obejrzeć spektakle zupełnie bezpłatnie w telewizji. W związku z tym zakupy poczynione w ramach projektu jako wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych - nie będą dawały możliwości odliczania podatku VAT z faktur zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "...". Przedmiotem projektu jest nagranie i emisja 10 spektakli telewizyjnych przez stację telewizyjną o zasięgu co najmniej regionalnym. Realizowany projekt nie będzie generował żadnych przychodów, a tym samym nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Widzowie będą mogli obejrzeć spektakle zupełnie bezpłatnie w telewizji. W związku z tym zakupy poczynione w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych.

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Z analizy wniosku wynika, że projekt ten jako działanie promujące kulturę o charakterze ogólnodostępnym nie generuje żadnych przychodów, tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc podejmowane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu działania nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi (co wskazano w opisie sprawy), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujący zakupy dokonane na potrzeby realizacji projektu pod tytułem "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku VAT, bowiem zakupy poczynione w ramach projektu jako wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych nie będą dawały możliwości odliczenia, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia jednak wymaga, iż w sytuacji gdy po zakończeniu realizacji projektu nastąpi zmiana przeznaczenia nabytych towarów (np. reflektorów automatycznych) i zostaną one wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (co może mieć miejsce, bowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT), należy mieć na uwadze uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ustawy o VAT, które mogą znaleźć zastosowanie w kontekście ewentualnej korekty nieodliczonego podatku naliczonego.

Końcowo należy podkreślić, iż organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi realizowanego projektu. W niniejszej interpretacji organ nie wypowiada się w zakresie prawidłowości uznanie przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, iż wykonuje czynności nieopodatkowane i poczynione w ramach projektu zakupy wykorzystywane są do tych właśnie czynności. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. Wnioskodawca w tym zakresie nie zadał pytania, ani też nie przedstawił stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Katowicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl