IBPP3/443-808/13/ASz - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-808/13/ASz Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. organu 27 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu do tut. organu 6 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu do tut. organu 6 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 sierpnia 2013 r. znak: IBPP3/443-808/13/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Parafia Rzymskokatolicka (Wnioskodawca) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Wniosek uzyskał dofinansowanie.

Wnioskodawca zaplanował w ramach projektu modernizację i adaptację pomieszczenia w podpiwniczeniach zabytkowego kościoła oraz zakup przeszklonej dwustanowiskowej chłodni na ciała zmarłych. Prace przy modernizacji pomieszczenia zostały wykonane przez członków stowarzyszeń działających we wsi Z a zarazem partnerów projektu. W ramach projektu zostały wykonane następujące prace: położono nowe płytki, gładź szpachlową, wykonano termoizolację stropu, izolację kanałów grzewczych, poddano konserwacji stolarkę okienną i drzwiową. Poza pracami modernizacyjnymi zakupiono sarkofag chłodniczy przeszklony na dwie trumny, opatrzony certyfikatem i atestem, wykonany ze stali nierdzewnej kwasoodpornej.

Na realizację ww. projektu Wnioskodawca poniósł wydatki udokumentowane fakturami VAT.

Obecnie Wnioskodawca jest na etapie składania wniosku o płatność, a wydanie interpretacji indywidualnej jest elementem niezbędnym w dalszym toku działań.

W piśmie z dnia 4 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca będzie realizował projekt wspólnie z partnerami na podstawie zawartego porozumienia. Wnioskodawca wyznaczony przez partnerów projektu jako lider jest upoważniony do występowania we wszystkich czynnościach zmierzających do realizacji projektu oraz do podpisywania wszystkich dokumentów.

Otrzymana dotacja będzie przekazana w całości na rzecz lidera projektu Wnioskodawcy.

Do obowiązków lidera projektu należy: weryfikacja dokumentów przedkładanych przez partnerów na potrzeby ubiegania się o dofinansowanie, kontraktacji projektu, składania wniosków o płatność, kontroli, koordynacji przygotowania wniosku o płatność oraz jego terminowe i prawidłowe złożenie, przedkładanie wniosków o płatność, odpowiedzialność za zarządzanie środkami finansowymi, zapewnienie płynności finansowej, kontroli wydatkowania środków, prawidłowe i terminowe rozliczenie inwestycji, reprezentowanie beneficjentów w zakresie przygotowania a następnie realizacji projektu, realizacja działań związanych z promocją i informacją w ramach projektu, zgodnie z zapisami we wniosku, gromadzenie i przechowywanie wszelkiej dokumentacji dotyczącej zadania. Do obowiązków partnerów projektu należy: pomoc w przygotowaniu wniosku aplikacyjnego wraz z niezbędnymi załącznikami, pomoc merytoryczna na każdym etapie realizacji zadania, w szczególności w zakresie rozliczenia projektu, sprawozdawczości z realizacji projektu, monitorowania wskaźników, upowszechnianie informacji na temat projektu, w tym w szczególności informowaniu o źródłach finansowania projektu, pomoc w realizacji projektu - w szczególności współpraca w zakresie dostosowania pomieszczeń kościelnych do celów projektu w formie pracy społecznej przy wykonywaniu robót budowlano-remontowych w kościele.

Wnioskodawca będzie figurował jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

W wyniku realizacji projektu powstałe urządzenia będą własnością Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie otrzymał i nie otrzyma żadnych środków finansowych od pozostałych partnerów projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 września 2013 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup chłodni przeszklonej oraz materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania robót adaptacyjnych pomieszczenia przeznaczonego na użytkowanie chłodni.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego w ramach realizacji inwestycji pn. "...".

Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej. Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, ponadto powstałe w wyniku mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie zostaje zatem w przedmiotowej sprawie spełniony podstawowy warunek (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Wnioskodawca zaplanował w ramach projektu modernizację i adaptację pomieszczenia w podpiwniczeniach zabytkowego kościoła oraz zakup przeszklonej dwustanowiskowej chłodni na ciała zmarłych.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca będzie realizował projekt wspólnie z partnerami na podstawie zawartego porozumienia. Będzie on figurował jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. W wyniku realizacji projektu powstałe urządzenia będą własnością Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie otrzymał i nie otrzyma żadnych środków finansowych od pozostałych partnerów projektu.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...", a dotyczące zakupu chłodni przeszklonej oraz materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania robót adaptacyjnych pomieszczenia przeznaczonego na użytkowanie chłodni.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl