IBPP3/443-8/14/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-8/14/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest beneficjentem środków na realizację projektu pn. "..." który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Planowane przedsięwzięcie to inwestycja celu publicznego. Na realizację zadania składa się zaprojektowanie oraz wykonanie zakresu prac związanych z rewitalizacją zabytkowego osiedla patronackiego kopalni.

Projekt obejmuje następujące elementy:

1. Roboty drogowe przy rewitalizacji dróg wewnętrznych, istniejących (ul......).

2. Odtworzenie łącznika między ul...... i...., a także dojazdy do ul....... w kierunku szkoły i do tyłów budynków przy ul....... i przy ul........

3. Remont istniejących chodników.

4. Zagospodarowanie i wykonanie nowych chodników, w tym ciągu pieszojezdnego (ul......, także z elementami ścieżki edukacyjnej), schodów terenowych od ul......, zejście do ul......., chodników przy ul....... (od strony ul....... do skrzyżowania z ulicą......), wymiana chodników przy ul.......

5. Zaprojektowanie i wykonanie placu rekreacyjno-wypoczynkowego z elementami małej architektury (ławki wolnostojące, ławki wokół pni drzew, kosze na śmieci, stojaki do rowerów, słupki ograniczające), wkomponowanie w nawierzchnie placu planszy szachowej.

6. Skate park - zaprojektowanie i wykonanie nawierzchni, zaprojektowanie i montaż urządzeń.

7.... - zaprojektowanie i wykonanie nawierzchni, zaprojektowanie i montaż urządzeń "..." (urządzenie siłowni "..." i stoły do ping-ponga stałe, do użytku zewnętrznego).

8. Zaprojektowanie i wykonanie placów utwardzonych o nawierzchni ażurowej łącznie z wjazdami.

9. Zaprojektowanie i wykonanie odwodnienia ul...... (w kierunku ul........), wymiana całkowita podbudów i nawierzchni.

10. Rewitalizacja zieleni - nasadzenie uzupełniające drzew i krzewów.

11. Zaprojektowanie i wykonanie innowacyjnego w skali kraju, ekologicznego, podziemnego śmietnika.

12. Zaprojektowanie i wykonanie zmiany sposobu użytkowania mieszkania na Centrum Informacji Turystycznej i Izbę...... z przystosowaniem wejścia dla osób niepełnosprawnych (dobudowa zewnętrznego podnośnika hydraulicznego).

13. Zaprojektowanie i wykonanie monitoringu na placu rekreacyjnym.

14. Zaprojektowanie i montaż elementów małej architektury (ławki, kosze na śmieci, tablice informacyjne, słupki ograniczające).

15. Termomodernizacja obiektu Miejskiego Ośrodka Kultury.

16. Budowa wiat śmietnikowych.

17. Adaptacja pomieszczeń w budynku przy ul...... na pomieszczenia biurowe, udostępnione następnie nieodpłatnie organizacjom pozarządowym.

Projekt będzie w 85% wydatków kwalifikowanych finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet VI Zrównoważony Rozwój Miast, Działanie 6.2 Rewitalizacja Obszarów Zdegradowanych, Poddziałanie 6.2.2. Rewitalizacja - "Małe miasta" oraz w 15% z budżetu Gminy i Miasta (jednostka samorządu terytorialnego). W mieniu Gminy projekt realizowała będzie jednostka budżetowa Gminy, tj. Zarząd Dróg i Służby Komunalne (Wnioskodawca), który jako czynny podatnik jest płatnikiem podatku od towarów i usług i na którego to właśnie będą wystawiane faktury VAT.

W odniesieniu do punktu 15 tj. "Termomodernizacji obiektu Miejskiego Ośrodka Kultury" (jednego z elementów objętych projektem), należy zaznaczyć, że obiekt ten jest własnością Gminy i Miasta, a w posiadanie Miejskiego Ośrodka Kultury, który działa jako Samorządowa Instytucja Kultury i posiada oddzielną osobowość prawną, został przekazany na podstawie obecnie obowiązującej umowy użyczenia. Po zakończeniu i rozliczeniu wyżej wymienionego projektu i po sporządzeniu odpowiedniego dokumentu obiekt ten zostanie przekazany przez Wnioskodawcę wyżej wymienionej Samorządowej Instytucji Kultury, czyli Miejskiemu Ośrodkowi Kultury, w związku z czym Wnioskodawca nie będzie osiągać z tego tytułu żadnych dochodów.

Kolejnymi obiektami należącym do innej jednostki niż Wnioskodawcy, a mianowicie do Zakładu Gospodarki Komunalnej działającego w formie Zakładu Budżetowego Gminy są: wyszczególniony w punkcie 17 budynek przy ul......, w którym zostaną zaadoptowane pomieszczenia na biura, a następnie udostępnione nieodpłatnie organizacjom pozarządowym, oraz wyszczególnione w punkcie 12 projektu, mieszkanie znajdujące się przy ul......, które po zmianie sposobu użytkowania stanie się Centrum Informacji Turystycznej oraz zostanie tam utworzona Izba.... Obydwa te obiekty zarówno budynek przy ul..... jak i mieszkanie przy ul...., zgodnie z obecną wiedzą Wnioskodawcy, w przyszłości nie będą w żaden sposób służyły osiąganiu dochodów przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej i także po zakończeniu, i rozliczeniu wyżej opisanego projektu oraz sporządzeniu odpowiednich dokumentów zostaną przekazane przez Wnioskodawcę Zakładowi Gospodarki Komunalnej, w którego ewidencji środków trwałych obiekty te figurują. W związku z powyższym wyjaśnieniem sprawą oczywistą jest to, że Wnioskodawca nie będzie również z tego tytułu osiągał żadnych dochodów.

Podobnie ma się sprawa jeżeli chodzi o pozostałe obiekty wymienione w tym projekcie (pozycja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14 i 16), które chociażby ze względu na swój charakter i przeznaczenie, niezależnie od tego czy po zakończeniu inwestycji zostaną przyjęte dokumentem OT w aktywa trwałe Wnioskodawcy, czy zostaną przekazane innym jednostkom organizacyjnym Gminy i Miasta, stosownie do tego w czyich aktywach czy władaniu się znajdują, nie będą służyły Wnioskodawcy w żaden sposób do osiągania jakichkolwiek dochodów, a towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją całego projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako realizator projektu pn. "..." ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrot różnicy przez Urząd Skarbowy w odniesieniu do ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ZDiSK) nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrot różnicy tego podatku przez Urząd Skarbowy w odniesieniu do ww. projektu, gdyż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem, który umożliwia Wnioskodawcy skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego i zwrot różnicy tego podatku jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca, który jest realizatorem ww. projektu warunku tego jednak nie spełnia w związku z czym jak wspomniano na wstępie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego oraz wystąpienia o zwrot różnicy podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT - od dnia 1 stycznia 2014 r. - otrzymał następujące brzmienie: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi".

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT - od dnia 1 stycznia 2014 r. - otrzymał następujące brzmienie:

"Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7".

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina jest beneficjentem środków na realizację projektu pn. "..." który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W mieniu Gminy projekt realizowała będzie jednostka budżetowa Gminy, tj. Zarząd Dróg i Służby Komunalne (Wnioskodawca), który jako czynny podatnik jest płatnikiem podatku od towarów i usług i na którego to właśnie będą wystawiane faktury VAT. Obiekty wymienione w projekcie, które chociażby ze względu na swój charakter i przeznaczenie, niezależnie od tego czy po zakończeniu inwestycji zostaną przyjęte dokumentem OT w aktywa trwałe Wnioskodawcy, czy zostaną przekazane innym jednostkom organizacyjnym Gminy i Miasta, stosownie do tego w czyich aktywach czy władaniu się znajdują, nie będą służyły Wnioskodawcy w żaden sposób do osiągania jakichkolwiek dochodów, a towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją całego projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nabywane towary i usługi nie będą z związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pn. "...". Tym samym nie będzie miał możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy tego podatku jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że przedmiotową interpretację wydano przy założeniu, że faktycznie nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi (dotyczące wskazanego we wniosku projektu) nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl