IBPP3/443-794/13/ASz - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-794/13/ASz Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 sierpnia 2013 r. znak: IBPP3/443-794/13/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Starostwo Powiatowe w B., jako jednostka prowadząca obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595), będzie realizowało, w zakresie Działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych PRO WSL na lata 2007-2013, projekt unijny pn.: "". Gmina B. (Wnioskodawca) jest partnerem w ramach przedmiotowego projektu. Przedmiotem inwestycji będzie rozwinięcie funkcjonalności istniejącego Systemu Informacji o Terenie Powiatu, poprzez wdrożenie zintegrowanych powiatowych i gminnych rejestrów i ewidencji, związanych z realizacją zadań dotyczących kluczowych obszarów zarządzania przestrzenią. System dostarczy e-usługi zapewniającej przepływ informacji pomiędzy zintegrowanymi rejestrami i ewidencjami w poszczególnych jednostkach oraz pomiędzy nimi. Dane publiczne zgromadzone w rejestrach i ewidencjach będą stanowiły podstawę udostępnienia e-usługi dla obywateli i innych podmiotów. System informatyczny stworzony w projekcie będzie obejmował elementy adresowane dla Starostwa oraz dla Urzędów Gmin - Partnerów. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z 9 gminami z terenu powiatu w oparciu o umowę nr... z dnia 8 maja 2012 r. Zgodnie z zapisami ww. umowy Gminy - Partnerzy partycypować będą finansowo w realizacji projektu, przekazując powiatowi w okresie 2013 - 2015 kwotę 20 000 PLN każda w formie dotacji celowej (2013 - 7000 PLN, 2014 - 7000 PLN i 2015 - 6000 PLN) oraz w ramach realizacji projektu otrzymają na zasadach użyczenia komplet sprzętu komputerowego z oprogramowaniem.

Realizacja tego projektu nie będzie związana z wykonywanymi przez Starostwo Powiatowe i partnerów, w tym Wnioskodawcę, czynnościami opodatkowanym.

W piśmie z dnia 3 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że Gmina, jako partner projektu "...", współfinansowanego z funduszy europejskich, zgodnie z § 6 i § 7 umowy... zawartej z Liderem projektu, będzie zobowiązana do współpracy w zakresie przygotowania i realizacji kolejnych etapów prac projektowych, udziału w spotkaniach organizowanych przez lidera, dostarczenia informacji niezbędnych dla opracowania studium wykonalności projektu, przedłożenia dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku aplikacyjnego, utrzymania produktów i rezultatów po zrealizowaniu projektu w okresie trwałości oraz udziału finansowego w realizacji projektu.

Uczestnicząc w realizacji ww. projektu Gmina nie będzie indywidualnie dokonywała żadnych zakupów towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Gmina nie będzie otrzymywała żadnych faktur VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Uczestnicząc w realizacji projektu Gmina nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dostarczony sprzęt będzie służył do przetwarzania danych i zasilania baz danych Lidera.

Projekt w zakresie dokonywania wszelkich zakupów będzie kompleksowo realizowany przez Lidera.

Wszystkie produkty przedmiotowego projektu pozostaną własnością Lidera. Sprzęt dla gmin - partnerów projektu - zostanie nieodpłatnie użyczony na potrzeby funkcjonowania Systemu Informacji o Terenie Powiatu.

Użyczony przez Lidera w ramach przedmiotowego projektu sprzęt będzie użytkowany nieodpłatnie.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 9 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do ww. projektu, Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 września 2013 r.):

Gmina, jako partner projektu "...", nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako partner będzie uczestniczył w realizacji projektu pn. "...". Projekt realizowany będzie w partnerstwie z 9 gminami z terenu powiatu. Gminy - Partnerzy partycypować będą finansowo w realizacji projektu, przekazując powiatowi w okresie 2013-2015 kwotę 20.000 PLN każda oraz w ramach realizacji projektu otrzymają na zasadach użyczenia komplet sprzętu komputerowego z oprogramowaniem.

Projekt w zakresie dokonywania wszelkich zakupów będzie kompleksowo realizowany przez Lidera. Uczestnicząc w realizacji ww. projektu Wnioskodawca nie będzie indywidualnie dokonywał żadnych zakupów towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, nie będzie otrzymywał żadnych faktur VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jednocześnie, prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.

W rozpatrywanej sytuacji, Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych zakupów związanych z projektem, który będzie kompleksowo realizowany przez Lidera. Wnioskodawca nie będzie otrzymywał żadnych faktur.

Powyższe zatem w sposób jednoznaczny wskazuje, że w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. "..." jest Lider Projektu, będący odrębnym od Wnioskodawcy (Gminy) podmiotem. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których figuruje jako nabywca, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Lidera nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...", bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym jako partner projektu nie będzie miał możliwości odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do Lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl