IBPP3/443-771/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-771/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismami z 6 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) oraz z 16 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. "...", w części wykorzystywanej indywidualnie przez Lidera,

* jest nieprawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie mienia przekazanego partnerom do użytkowania w ramach ww. projektu

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 września 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 30 sierpnia 2013 r. znak: IBPP3/443-771/13/UH. oraz pismem z 16 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismami z 6 września 2013 r. i z 16 września 2013 r. ukształtował się następujący opis zdarzenia przyszłego:

Starostwo Powiatowe, jako jednostka prowadząca obsługę Powiatu (Wnioskodawca), (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595), będzie realizowało, w zakresie Działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych PRO na lata 2007-2013, projekt unijny pn. "...".

Przedmiotem inwestycji będzie rozwinięcie funkcjonalności istniejącego Systemu Informacji o Terenie Powiatu, poprzez wdrożenie zintegrowanych powiatowych i gminnych rejestrów

0 ewidencji, związanych z realizacją zadań jst dotyczących kluczowych obszarów zarządzania przestrzenią. System dostarczy e - usługi zapewniającej przepływ informacji pomiędzy zintegrowanymi rejestrami i ewidencjami w poszczególnych jednostkach oraz pomiędzy nimi.

Dane publiczne zgromadzone w rejestrach i ewidencjach będą stanowiły podstawę udostępnienia e - usługi dla obywateli i innych podmiotów. System informatyczny stworzony w projekcie będzie obejmował elementy adresowane dla Starostwa oraz dla Urzędów Gmin - Partnerów. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z 9 gminami z terenu Powiatu w oparciu o umowę nr... z 8 maja 2012 r. Zgodnie z zapisami ww. umowy Gminy - Partnerzy partycypować będą finansowo w realizacji projektu, przekazując Powiatowi w okresie 2013 -2015 kwotę 20 000 PLN każda (2013 r. - 7 000 PLN, 2014 r. - 7 000 PLN i 2015 r. -6 000 PLN) oraz w ramach realizacji projektu otrzymają na zasadach użyczenia komplet sprzętu komputerowy z oprogramowaniem.

Realizacja tego projektu nie będzie związana z wykonywanymi przez Starostwo Powiatowe czynnościami opodatkowanymi.

W uzupełnieniu wniosku z 6 września 2013 r. Wnioskodawca (Powiat - Starostwo Powiatowe) wyjaśnił, że:

1. Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7 jest Starostwo Powiatowe pod numerem....

2. Zgodnie z § 5 umowy nr... z 8 maja 2012 r. Powiat jako Lider projektu zobowiązany jest do kompleksowego przygotowania i zrealizowania projektu w tym do:

* bieżącej koordynacji prac związanych z przygotowaniem Projektu,

* organizacji spotkań partnerów Projektu w celu przygotowania i realizacji kolejnych etapów prac,

* opracowania i złożenia wniosku aplikacyjnego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa,

* zarządzania Projektem w tym zarządzania środkami finansowymi (w tym dokonania zakupów towarów i usług), zapewnienia płynności finansowej przedsięwzięcia, kontroli wydatkowania i rozliczenia środków uzyskanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

* utrzymania produktów i rezultatów po zrealizowaniu projektu w okresie trwałości projektu tj. przez 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu.

3. Powiat jako Lider będzie realizował cały projekt kompleksowo - odpowiedzialny będzie za zrealizowanie wszystkich opisanych zadań opisanych we wniosku aplikacyjnym oraz ponoszenia wszelkich wydatków z tym związanych. Gminy-partnerzy zobowiązani są do przekazania środków finansowych w formie dotacji celowej.

4. Nabywanie towarów i usług będzie dokumentowane fakturami VAT, w których nabywcą będzie Starostwo Powiatowe jako Realizator projektu i podmiot, za którego pośrednictwem działa Powiat.

5. 9 Gmin - partnerów projektu w oparciu o umowę nr... z dnia 8 maja 2012 r. przekażą Powiatowi w latach 2013 - 2015 po 20 000 zł jako dotację celową. Właścicielem powstałych w wyniku realizacji projektu produktów (środków trwałych i wyposażenia) będzie Powiat. Część produktów (zakupione zestawy komputerowe) zostanie przekazane każdej z Gmin - partnerów na podstawie odrębnych, zawartych z każdą z gmin umów o nieodpłatne użyczenie

6. Gminy - partnerzy otrzymają zestawy komputerowe w nieodpłatne użyczenie, którego zasady zostaną określone odrębnymi umowami użyczenia.

7. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał zakupionego w ramach projektu wyposażenia i środków trwałych do wykonywania czynności w tym: cywilnoprawnych, opodatkowanych podatkiem VAT.

8. Wszelkie dane i informacje zawarte w systemie będą umieszczone i udostępniane wszystkim zainteresowanym stronom bezpłatnie i nie będzie on związany ze świadczeniem jakichkolwiek usług za wynagrodzeniem.

9. Realizacja Projektu wpisuje się w zadania w zakresie tworzenia i prowadzenia Systemu Informacji o Terenie, należące do podstawowych zadań Powiatu, co wynika z art. 4 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595) oraz art. 7d ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 ze. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 12 lipca 2001 r., w sprawie szczególnych zasad i trybu założenia i prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie (Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 866). Co zostało opisane również w pkt 70 niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do ww. projektu, (Powiat - Starostwo Powiatowe) ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Stanowisko Wnioskodawcy (skorygowane pismem z dnia 6 września 2013 r.):

Zadania w zakresie tworzenia i prowadzenia Systemu Informacji o Terenie, należą do podstawowych zadań Powiatu, co wynika z art. 4 ust.l i 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595) oraz art. 7d ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 12 lipca 2001 r. w sprawie szczególnych zasad i trybu założenia i prowadzenia krajowego systemu informacji o terenie (Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 866). Starostwo Powiatowe jest jednostką prowadzącą obsługę Powiatu na podstawie art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595). Zgodnie z § 13 ust. 1, pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 1 grudnia 2008 r.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu geodezji i kartografii, gospodarki nieruchomościami, administracji architektoniczno - budowlanej, ochrony środowiska itp. nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższymi faktami, Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, a tym samym Starostwo Powiatowe realizujące zadania własne Powiatu, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, w całości ani też w jakiejkolwiek części, na podstawie art. 86 ustawy o VAT w odniesieniu do ww. projektu unijnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. "...", w części wykorzystywanej indywidualnie przez Lidera,

* nieprawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie mienia przekazanego partnerom do użytkowania w ramach ww. projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu geodezji, kartografii i katastru, (art. 4 ust. 1 pkt 9, cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Z ww. przepisów wynika, że samorządowe osoby prawne (powiaty) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu. Starostwo powiatowe nie jest więc jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Wnioskodawca (Powiat - Starostwo Powiatowe) wskazał, że będzie realizował projekt unijny pn. "...". Przedmiotem inwestycji będzie rozwinięcie funkcjonalności istniejącego Systemu Informacjio Terenie Powiatu, poprzez wdrożenie zintegrowanych powiatowych i gminnych rejestrówo ewidencji, związanych z realizacją zadań dotyczących kluczowych obszarów zarządzania przestrzenią. System dostarczy e - usługi zapewniające przepływ informacji pomiędzy zintegrowanymi rejestrami i ewidencjami w poszczególnych jednostkach oraz pomiędzy nimi. Dane publiczne zgromadzone w rejestrach i ewidencjach będą stanowiły podstawę udostępnienia e - usługi dla obywateli i imiych podmiotów. System informatyczny stworzony w projekcie będzie obejmował elementy adresowane dla Starostwa oraz dla Urzędów Gmin - Partnerów. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z 9 gminami z terenu Powiatu. Powiat jako Lider, zgodnie z warunkami określonymi w umowie będzie realizował cały projekt kompleksowo, odpowiedzialny będzie za zrealizowanie wszystkich opisanych we wniosku zadań aplikacyjnym oraz ponoszenia wszelkich wydatków z tym związanych. Gminy - partnerzy zobowiązani są do przekazania środków finansowych w formie dotacji celowej. Gminy - Partnerzy partycypować będą finansowo w realizacji projektu, przekazując Powiatowi w okresie 2013-2015 kwotę 20 000 PLN każda. W ramach realizacji projektu Gminy - Partnerzy otrzymają na zasadach określonych w umowie o nieodpłatne użyczenie komplet sprzętu komputerowego z oprogramowaniem. Towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca będzie figurowało Starostwo Powiatowe. Właścicielem produktów (środki trwałe i wyposażenie), powstałych w wyniku realizacji projektu będzie Powiat. Część produktów (zestawy komputerowe) zostanie przekazana każdej z Gmin -Partnerom na zasadach określonych w odrębnych umowach o nieodpłatne użyczenie. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał zakupionego w ramach projektu wyposażenia i środków trwałych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dane i informacje zawarte w systemie będą umieszczone i udostępniane wszystkim zainteresowanym stronom bezpłatnie i nie będzie on związany ze świadczeniem jakichkolwiek usług za wynagrodzeniem.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach realizowanego przez Wnioskodawcę jednego projektu unijnego i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wystąpią dwie sytuacje prawnopodatkowe. Część mienia wytworzonego w ramach projektu pozostanie własnością Wnioskodawcy i będzie przez niego bezpośrednio wykorzystywana do realizacji własnych zadań, natomiast część mienia (zestawy komputerowe wraz oprogramowaniem) zostanie przekazana do użytkowania Partnerom projektu.

W oparciu o przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w okolicznościach, gdy mienie powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane będzie wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, tj. dla realizacji zadań publicznych powiatu. Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim podatek ten będzie związanych z przedmiotowymi czynnościami, brak bowiem jest związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi warunkującymi prawo do odliczenia. Jak wskazał Wnioskodawca dane i informacje zawarte w systemie będą umieszczone i udostępniane wszystkim zainteresowanym stronom bezpłatnie i nie będzie on związany ze świadczeniem jakichkolwiek usług za wynagrodzeniem.

Należy jednakże wziąć pod uwagę pozostałe okoliczności sprawy, które również wymagają rozważenia tj. udostępnianie mienia powstałego w wyniku realizacji projektu na podstawie umowy użyczenia, przy jednoczesnej partycypacji w kosztach funkcjonowania systemu informacji o terenie przez Partnerów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte-w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 2a ww. ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę (inny podmiot), nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszoneo kwotę należnego podatku.

W analizowanej sprawie, Wnioskodawca wskazał, że przekazanie zestawów komputerowych wraz z oprogramowaniem nastąpi na podstawie umowy użyczenia.

Należy więc zauważyć, że czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną, bowiem zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas oraz nieodpłatność. Jednakże jeśli pojawia się jakakolwiek płatność związana z użytkowaniem rzeczy oddanej w używanie, to na gruncie przepisów o podatku od towarów

1 usług umowa ta przestaje być umową nieodpłatną i staje się czynnością odpłatną, a więc jako taka podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja, czy świadczenie wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług.

Wskazać należy, że ww. kwota dotacji celowej w wysokości 20 000 zł na każdego z Partnerów jest należnością Wnioskodawcy, wynikającą z umowy na podstawie, której dojdzie do udostępnienia zestawów komputerowych wraz z oprogramowaniem, a więc jest należnością z tytułu odpłatnego świadczenia usługi. Zgodnie z zapisami umowy Gminy - Partnerzy partycypować będą finansowo w realizacji projektu, przekazując Powiatowi w okresie 2013 - 2015 kwotę 20 000 PLN każda (2013 r. - 7 000 PLN, 2014 r. - 7 000 PLN i 2015 r. -6 000 PLN) oraz w ramach realizacji projektu otrzymają na zasadach użyczenia komplet sprzętu komputerowy z oprogramowaniem. Udostępnienie zestawów komputerowych wraz z oprogramowaniem nie jest odrębnym elementem, ale tworzy pewną całość, stanowiącą z ekonomicznego punktu widzenia jedno świadczenie.

Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy dana czynność podlega opodatkowaniu, nie jest istotna nazwa zastosowana przez dostawcę towarów czy świadczącego usługę dla wykonywanej czynności, lecz najistotniejsze jest to, czym dana czynność jest w rzeczywistości. Strony stosunku cywilnoprawnego mogą w ramach swobody w kształtowaniu łączących je stosunków zobowiązaniowych zawrzeć w umowie postanowienie, co do rozliczenia kosztów korzystania z Systemu Informacji o Terenie Powiatu. A zatem stanowi to zobowiązanie cywilnoprawne, uregulowane w zawartej umowie, a więc należy je traktować jako należność otrzymaną z tytułu odpłatnego świadczenia ww. usługi.

Należy również zaznaczyć, iż postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane. Należy zatem stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie ze względu na partycypację w kosztach finansowania systemu, umowa użyczenia zawarta przez Lidera z Partnerami traci charakter nieodpłatnego świadczenia usług.

Wobec powyższego w ocenie tut. Organu w omawianej sprawie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, a zatem do czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji, nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją projektu będą w części związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca będzie mógł skutecznie zrealizować prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego.

Mając na względzie wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w części w jakiej mienie powstałe w wyniku realizacji tego projektu będzie przekazane Partnerom do użytkowania.

Natomiast w pozostałej części realizowanego projektu, tj. wykorzystywanej indywidualnie przez Wnioskodawcę w celu realizacji zadań publicznych, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy z nim związane, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy (Powiat - Starostwo Powiatowe), należało uznać: - za prawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. "...", w części wykorzystywanej indywidualnie przez Lidera,- za nieprawidłowe w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie mienia przekazanego partnerom do użytkowania w ramach ww. projektu

Na marginesie należy dodać, że w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Starostwa Powiatowego jako czynnego podatnika podatku VAT, gdyż nie była ona przedmiotem pytania zaprezentowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl