IBPP3/443-765/11/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-765/11/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa wniesionego do spółki z o.o. w zamian za udziały - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa wniesionego do spółki z o.o. w zamian za udziały.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest jednostką dominującą w grupie kapitałowej. Podstawowa działalność Spółki obejmuje przede wszystkim produkcja i sprzedaż armatury sanitarnej i instalacyjnej. W ramach obecnej struktury organizacyjnej odpowiedzialność za strategię funkcjonowania grupy kapitałowej oraz działalność marketingową spoczywa na Spółce.

W ramach Spółki funkcjonuje wyodrębniony stosowną uchwałą zarządu X. (Uchwała formalizuje faktyczną niezależność Działu poprzez nadanie mu nazwy, doprecyzowanie przedmiotu działalności, formalne przypisanie pracowników oraz potwierdzenie odrębności finansowej - własny majątek, rachunek, oddzielne konta księgowe, wykaz umów gospodarczych) w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Dział Marketingu (dalej: "Dział"). Dział podlega bezpośrednio zarządowi X. Misją Działu jest: i) tworzenie i nadzorowanie polityki Spółki w zakresie marketingu; ii) ustalanie celów marketingowych Spółki, tworzenie i wdrażanie planów marketingowych dla zapewnienia określonego poziomu sprzedaży, udziału w rynku oraz rentowności produktów lub usług X.; iii) badanie i analizowanie otoczenia zewnętrznego Spółki oraz działalności konkurencji w celu zapewnienia maksymalnego wykorzystania możliwości rynkowych; iv) kreowanie polityki promocyjnej Spółki - odpowiedzialność za reklamę, promocje sprzedaży, działania z zakresu public relations; v) zarządzanie prawami własności intelektualnej. Na zakres działalności Działu składa się: i) opracowywanie, wdrażanie i kontrola wykonania krótko-i długoterminowych planów marketingowych X.; ii) nadzorowanie projektowanie i realizacja badań rynku i konsumentów; iii) nadzorowanie, przygotowywanie i kontrolowanie wykonania budżetu marketingowego; iv) przygotowanie i prowadzenie całości działań promocyjnych i reklamowych X.; v) prowadzenie kampanii reklamowych i innych działań promocyjnych; vi) nadzorowanie działań w sferze public relations; vii) współpraca z działem sprzedaży w celu dostosowania strategii marketingowej do sytuacji rynkowej; viii) prowadzenie wymiany informacji z menedżerami poszczególnych produktów lub grup produktów; ix) podejmowanie działań związanych ze szkoleniem i motywowaniem pracowników; x) zarządzania produktami i rozwojem produktów z wykorzystaniem znaków towarowych.

Na majątek Działu składają się m.in. następujące składniki:

* oznaczenie indywidualizujące wyodrębnioną część przedsiębiorstwa - "X. Marketing";

* przyrzeczenia zawarcia umowy najmu z nabywcą zorganizowanej części przedsiębiorstwa po dniu aportu (w chwili obecnej X. Marketing korzysta z pomieszczeń udostępnionych przez Spółkę na podstawie uchwały zarządu o wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa),

* ruchomości, a w szczególności wyposażenie biurowe, sprzęt informatyczny i fotograficzny niezbędny do prowadzenia działalności marketingowej;

* wartości niematerialne i prawne (w szczególności licencje na oprogramowanie komputerowe);

* należności i zobowiązania (prawa) wynikające z umów przyporządkowanych do działalności marketingowo-reklamowej oraz związanej z ochroną znaków towarowych, a także z umów z pracownikami;

* środki pieniężne zgromadzone na rachunku X. przypisanym do Działu;

* majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne wytworzone i nabyte w toku prowadzenia działalności marketingowej Spółki;

* tajemnice przedsiębiorstwa związane z prowadzeniem działalności marketingowej;

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem wydzielonej części działalności gospodarczej;

* Prawa ochronne do znaków towarowych.

Do Działu przyporządkowane są prawa z umów związanych z prowadzoną przez Dział działalnością. Dział posiada odrębny budżet. W celu wyodrębnienia rozliczeń księgowych dotyczących Działu do Działu przyporządkowane są również konta księgowe.

Wyżej opisany Dział stanowi zatem zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej "ZCP") w rozumieniu Ustawy VAT.

Spółka zamierza wnieść ZCP do istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ("SPV").

Planowana restrukturyzacja podyktowana jest systematycznie rosnącą skalą działalności Spółki. Ma ona na celu usprawnienie funkcjonowania grupy kapitałowej poprzez skoncentrowanie jednorodnych obszarów działalności w odrębnych prawnie i organizacyjnie podmiotach. Tego rodzaju strategia ma w zamierzeniach Spółki prowadzić do zwiększenia wydajności i uzyskania korzyści skali dzięki kontynuowaniu specjalizacji w obrębie poszczególnych podmiotów grupy kapitałowej. SPV, do której zgodnie z zamierzeniami Spółki wniesione zostanie ZCP będzie się specjalizować m.in. w działalności marketingowej na rzecz pozostałych podmiotów powiązanych. Dzięki planowanej restrukturyzacji Spółka uzyska możliwość skoncentrowania się na podstawowym obszarze swojej działalności, tj. produkcji i sprzedaży armatury sanitarnej i instalacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że w świetle art. 6 pkt 1 Ustawy VAT wkład niepieniężny w postaci ZCP wniesiony do SPV w zamian za udziały nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy VAT aport ZCP nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 Ustawy VAT, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Zdaniem Spółki, pojęcie "zbycie" użyte w Ustawie VAT jest pojęciem szerszym niż sprzedaż i obejmuje każde rozporządzenie przedmiotem skutkujące przeniesieniem własności, tj. prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W szczególności pod pojęciem "zbycie" rozumie się także zamianę, darowiznę czy każdą inną czynność skutkującą przeniesieniem własności przedsiębiorstwa. Zbycie w rozumieniu art. 6 pkt 1 Ustawy VAT obejmuje także wniesienie ZCP tytułem wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w piśmiennictwie organów podatkowych. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 2 grudnia 2010 r. nr ILPP1/443-997/10-4/AW, pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, gdzie "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Podobnie wypowiedzieli się również: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 26 października 2010 r. nr IBPP2/443-632/10/RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 24 listopada 2010 r. nr ITPP1/443-833/10/MN, a także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 19 listopada 2010 r. nr IPPP2/443-615/10-2/KG.

Możliwość uznania transakcji wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego za dostawę towarów (co w świetle przytoczonych powyżej interpretacji jest równoznaczne z uznaniem aportu za "zbycie" w rozumieniu art. 6 pkt 1 Ustawy VAT) potwierdzono także w piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z dnia 27 marca 2007 r. Nr PT5-033-13/EK/2006/AP-7828/7789 skierowanym do Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów Kontroli Skarbowej w sprawie dokonywania korekt odliczonego podatku naliczonego w przypadku wniesienia aportem towarów handlowych i środków trwałych do spółki prawa handlowego lub cywilnego. Stwierdzono w nim, że wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, a tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, uznawane jest za sprzedaż.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie, że wniesienie ZCP aportem do SPV będzie stanowiło transakcję zbycia na gruncie Ustawy VAT, a ponieważ przedmiotem zbycia będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa - art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ww. ustawy o VAT, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Wniesienie aportu jest więc dostawą towarów, zważywszy na fakt, że mamy w tym przypadku do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Pozostaje więc konieczność rozstrzygnięcia, czy dostawa ta jest odpłatna, czy nieodpłatna. Na gruncie kodeksu spółek handlowych przyjęcie, że objęcie udziałów w spółce w zamian za aport stanowi odpłatność, nie byłoby możliwe. Jednak tak jak ustawa odrywa się od konstrukcji prawa cywilnego, tak wydaje się w pełni zasadne rozpatrywanie odpłatności jedynie na gruncie ustawy. Z jej przepisów, a także z orzecznictwa ETS wynika, że odpłatnością będzie uzyskany przez dostawcę benefit (korzyść) każdego rodzaju. Nie ulega wątpliwości, że wniesienie aportu nie jest świadczeniem pod tytułem darmym. Wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść. Z tego względu należy uznać wniesienie aportu za odpłatną dostawę towarów.

Wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego lub cywilnego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawca ma zamiar wnieść aportem zorganizowaną część przedsiębiorstwa w zamian za udziały.

Jak wskazano wyżej, wniesienie aportu stanowi czynność (dostawę) o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych. Jednakże mając na uwadze art. 6 ustawy o VAT, oraz że przedmiotem aportu jak wskazał Wnioskodawca będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy przedmiotem aportu jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem powyższe nie było przedmiotem wniosku a ponadto Wnioskodawca nie wskazał w tym zakresie własnego stanowiska.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl