IBPP3/443-729/11/AB - Skutki w zakresie podatku VAT aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-729/11/AB Skutki w zakresie podatku VAT aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 26 czerwca 2011 (data wpływu 27 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności polegającej na wniesieniu aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności polegającej na wniesieniu aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki komandytowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 września 2011 r. nr IBPP3/443-729/11/AB, IBPBII/1/436-311/11/MZ oraz pismem z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności jest głównie handel w zakresie kart prepaidowych, wyrobów tytoniowych itp. Dodatkowo uzyskiwane są przychody w zakresie usług marketingowych, dystrybucji itp. Podatnik prowadzi księgi handlowe. Aktywa bilansu wykazują, że majątek firmy stanowią: środki trwałe (m.in. nieruchomości, urządzenia techniczne, środki transportu), zapasy towarów, należności, środki pieniężne oraz rozliczenia międzyokresowe kosztów. Majątek ten jest sfinansowany poprzez: kapitał właściciela oraz zobowiązania wobec dostawców towarów i usług oraz kredyty bankowe. W chwili obecnej zatrudnionych jest 19 pracowników.

Podatnik zamierza wnieść aportem zorganizowaną część prowadzonego obecnie w formie jednoosobowej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa będą wchodziły:

* nieruchomość (lokal handlowy), w którym prowadzona jest podstawowa działalność handlowa,

* inne środki trwałe służące tej działalności (środki transportu, urządzenia techniczne i wyposażenie),

* należności z tytułu dostaw i usług związane z działalnością handlową,

* zapasy towarów dotyczące działalności handlowej

* zobowiązania wobec dostawców z tytułu dostaw towarów i usług,

* kredyty bankowe,

* wszystkie umowy handlowe dotyczące wnoszonej działalności handlowej, przejście pracowników nastąpi na podstawie art. 23 (1) Kodeksu pracy.

Część przedsiębiorstwa realizująca działalność handlową będąca przedmiotem aportu, stanowi znakomitą większość wszystkich składników majątkowych.

Nie będą stanowiły przedmiotu wkładu jedynie:

* dwie nieruchomości gruntowe nie związane z działalnością handlową,

* pracownicy nie związani z działalnością handlową,

* środki transportu użytkowane w ramach umowy leasingowej, które też nie są bezpośrednio związane z działalnością handlową.

Reasumując planowane jest wniesienie aportem do spółki komandytowej praktycznie całego funkcjonującego obecnie przedsiębiorstwa osoby fizycznej. Wyłączone z transakcji będą tylko te składniki majątkowe i pracownicy, którzy nie są związani z działalnością handlową.

W uzupełnieniu do Wnioskodawca wskazał, iż podatnik pragnie wnieść aportem podstawowy zakres swojej działalności gospodarczej - działalność handlową. Nie będą stanowić wkładu jedynie nieruchomości gruntowe nie związane z działalnością handlową, środek transportu wykorzystywany wyłącznie do działalności nie związanej z handlową. Jedyną osobą świadczącą pracę i pozostającą w przedsiębiorstwie pozostanie właściciel. Równocześnie należy pokreślić, iż działalność handlowa stanowi podstawowy rodzaj działalności podatnika oraz na dzień dzisiejszy generuje przychody oraz funkcjonuje jako spójna organizacja, gdyż tylko w taki sposób może być prowadzona działalność zarobkowa.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym do wniosku, podatnik prowadzi księgi handlowe. Prowadzona ewidencja umożliwia spełnienie wymogów sprawozdawczości gospodarczej, w tym w szczególności sporządzenie kalkulacji podatków czy raportów wewnętrznych. Mając na uwadze, iż księgi handlowe obejmują całość operacji dokonywanych przez Podatnika można przyporządkować operacje związane z działalnością handlową, której wniesienie planowane jest aportem jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, oraz z częścią majątku pozostającą w jednoosobowej działalności gospodarczej. Podobnie, możliwe jest dokonanie przyporządkowanie przychodów i kosztów czy należności i zobowiązań. Oddzielenie finansów w podziale w ramach zobowiązań obcych jest również możliwe na podstawie prowadzonej ewidencji. O podziale kapitału własnego finansującego działalności gospodarczą trudno jest mówić przy jednoosobowej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca nie posiada jakichkolwiek odrębnych funduszach, co wynika z samego charakteru prawnego działalności prowadzonej jednoosobowo, gdyż zawsze finansowanie działalności pochodzi ze środków własnych Podatnika (przepisy nie dzielą ani nie wyodrębniają osobnych funduszy dla działalności prowadzonej w formie jednoosobowego przedsiębiorstwa). Tym niemniej zakup przedmiotowych nieruchomości sfinansowany został ze środków własnych, co można uznać i możliwy jest podział funduszy własnych wg kierunków finansowania.

Mając na uwadze, iż działalność gospodarcza podatnika funkcjonuje na rynku, w zakresie w jakim planowany jest aport, uzasadnionym wydaje się teza, że zmiana organizacyjna tj. działalność prowadzonej w formie jednoosobowej działalności gospodarczej na spółkę prawa handlowego tj. spółkę komandytową nie ograniczy lecz wzmocni pozycję przedsiębiorstwa na rynku, w tym w szczególności w kontaktach przede wszystkim z partnerami handlowymi i instytucjami finansowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na płaszczyźnie ustawy o podatku od towarów i usług dochodzi w przedstawionym stanie faktycznym do wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa która to transakcja zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, z definicji "zorganizowanej części przedsiębiorstwa" zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy VAT, wynika, że jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

* musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten powinien być organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zatem zorganizowana część przedsiębiorstwa musi odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Ze względu na fakt, że przedmiotem aportu będzie w zasadzie całe przedsiębiorstwo (pozostające składniki majątkowe oraz pracownicy nie byli związani bezpośrednio z działalnością handlową) możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Dodatkowo będąca przedmiotem aportu część przedsiębiorstwa może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Oznacza to, że wnoszona aportem część przedsiębiorstwa jest zorganizowanym zespołem składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład.

Mając na względzie powyższe argumenty zdaniem Wnioskodawcy aport do spółki komandytowej przedstawionych wcześniej składników majątkowych, zobowiązań, umów handlowych oraz przejście pracowników należy traktować jako aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która nie podlega podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym pod pojęciem towarów ustawodawca nakazuje rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle cyt. wyżej przepisów ustawy zasadniczą kwestią jest ustalenie, czy planowane przez Wnioskodawcę wniesienie do spółki z o.o. aportu obejmować będzie swym zakresem zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji tego faktu, czy transakcja ta objęta będzie wyłączeniem z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z art. 6 pkt 1 ww. ustawy wynika, że przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast art. 2 pkt 27e ustawy zawiera definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Co do zasady, transakcje zbycia należą do czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczą się bowiem w zakresie odpłatnej dostawy towarów lub świadczenia usług. Jednak ze względu na wskazane wyłączenie czynności te nie podlegają opodatkowaniu. Jeżeli w sprawie nie doszło do transakcji zbycia składników przedsiębiorstwa stanowiących minimum, bez którego konkretne przedsiębiorstwo nie mogło realizować swoich zadań gospodarczych, to przeprowadzona transakcja nie mieści się w zakresie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji nie korzysta z wyłączenia spod działania ustawy o podatku VAT.

Rozstrzygnięcie sprawy sprowadza się więc do oceny, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe pozwala na przyjęcie, że przedmiotem aportu jest zorganizowana część przedsiębiorstwa. Pojęcie "zorganizowanej części przedsiębiorstwa" obejmuje składniki materialne i niematerialne, które połączone funkcjonalnie mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Warunek wyłączenia z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT będzie zatem spełniony wtedy, gdy przedmiotem transakcji będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa mogąca samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą.

W świetle art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest:

1.

zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych;

2.

istniejącym w ramach danego przedsiębiorstwa;

3.

wyodrębnionym organizacyjnie;

4.

wyodrębnionym finansowo;

5.

mogącym stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze, które realizuje w ramach przedsiębiorstwa.

Przy czym najistotniejszym dla określenia, czy mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa są trzy ostatnie, formułujące warunki wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a więc przesądzające o wydzieleniu zespołu składników majątkowych w istniejącym przedsiębiorstwie. Z tych warunków najistotniejszy jest ostatni z nich - przesądzenie czy dany zespół składników majątkowych może stanowić niezależne przedsiębiorstwo - decyduje o tym, czy mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przyjmuje się, że zorganizowana część przedsiębiorstwa to określony zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności odpowiadającej definicji przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551. Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. W orzecznictwie Sądu Najwyższego przyjmuje się, że strony mają swobodę co do tego, jakie elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem czynności prawnej, jednak zbycie przedsiębiorstwa powinno obejmować co najmniej składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwo. Wynika z tego, że o transakcji zbycia przedsiębiorstwa można mówić wtedy, gdy zespół składników wchodzących w jego skład musi stanowić niezbędne minimum, bez którego dane przedsiębiorstwo nie mogłoby realizować swoich zadań gospodarczych, co oznacza, że nie wszystkie elementy wskazane w art. 551 kodeksu cywilnego muszą wystąpić łącznie, aby uznać je za przedsiębiorstwo. Niemniej istnieje pewne niezbędne minimum składników, które należy ustalić osobno w każdym indywidualnym przypadku, pod względem możliwości prowadzenia działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmujący nieruchomość (lokal handlowy) w którym prowadzona jest podstawowa działalność handlowa, inne środki trwałe służące tej działalności (środki transportu, urządzenia techniczne i wyposażenie), należności z tytułu dostaw i usług związane z działalnością handlową, zapasy towarów dotyczące działalności handlowej, zobowiązania wobec dostawców z tytułu dostaw towarów i usług" kredyty bankowe, wszystkie umowy handlowe dotyczące wnoszonej działalności handlowej, przejście pracowników nastąpi na podstawie art. 23 (1) kodeksu pracy.

Działalność handlowa stanowi podstawowy rodzaj działalności podatnika oraz na dzień dzisiejszy generuje przychody oraz funkcjonuje jako spójna organizacja. Podatnik prowadzi księgi handlowe. Prowadzona ewidencja umożliwia spełnienie wymogów sprawozdawczości gospodarczej, w tym w szczególności sporządzenie kalkulacji podatków czy raportów wewnętrznych. Mając na uwadze, iż księgi handlowe obejmują całość operacji dokonywanych przez Podatnika można przyporządkować operacje związane z działalnością handlową, której wniesienie planowane jest aportem jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, oraz z częścią majątku pozostającą w jednoosobowej działalności gospodarczej. Podobnie, możliwe jest dokonanie przyporządkowanie przychodów i kosztów czy należności i zobowiązań. Oddzielenie finansów w podziale w ramach zobowiązań obcych jest również możliwe na podstawie prowadzonej ewidencji.

Mając na uwadze, iż działalność gospodarcza podatnika funkcjonuje na rynku, w zakresie w jakim planowany jest aport, uzasadnionym wydaje się teza, że zmiana organizacyjna tj. działalność prowadzonej w formie jednoosobowej działalności gospodarczej na spółkę prawa handlowego tj. spółkę komandytową nie ograniczy lecz wzmocni pozycję przedsiębiorstwa na rynku, w tym w szczególności w kontaktach przede wszystkim z partnerami handlowymi i instytucjami finansowymi.

Ocena przedstawiona więc przez Wnioskodawcę we wniosku zdarzenia przyszłego, zdaniem tut. organu, pozwala przyjąć, iż przedmiotem aportu jest zorganizowana część przedsiębiorstwa jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie te zadania.

W konsekwencji wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa będącej przedmiotem wniosku na mocy art. 6 pkt 1 ustawy jest wyłączone z zakresu działania ustawy - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl