IBPP3/443-725/12/JP - VAT w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-725/12/JP VAT w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat uzyskał dofinansowanie ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) na lata 2004-2006 Priorytet 1. Poddziałanie 1.3.2. Regionalna Infrastruktura Ochrony Zdrowia na zadanie pn. "...". Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta 9 czerwca 2009 r.

Okres realizacji zadania przypada na lata 2004-2009.

Projekt pn. "..." został podzielony na etapy, z czego tylko etap nr 5 "Dostawa i instalacja 4 stanowisk intensywnej opieki medycznej", realizowany w okresie 11 marca 2009 r. - 30 czerwca 2009 r. był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach ZPORR. Etap ten polegał na zakupie sprzętu i aparatury medycznej, w tym m.in. 4 łóżek do intensywnej opieki medycznej, 2 defibrylatorów, 3 kardiomonitorów, 9 respiratorów, systemu monitorowania dla 4 stanowisk, aparatu do znieczulania ogólnego, 3 aparatów do szybkiego przetaczania płynów, laryngoskopów, lamp, materacy przeciwodleżynowych, pomp strzykawkowych i objętościowych, ssaków próżniowych, 2 walizek reanimacyjnych, wózków anestezjologicznych. Łączna ilość zakupionego sprzętu wyniosła 140 szt.

Łączny koszt zakupu ww. sprzętu, zgodnie z fakturą wystawioną przez wykonawcę, wyniósł 2.337.315,66 zł, w tym podatek VAT w wysokości 7% wyniósł 147.673,96 zł, w wysokości 22% wyniósł 14.428,70 zł. Koszt podatku VAT został uznany przez beneficjenta za koszt kwalifikowany i objęty refundacją ze środków EFRR

W dniu 10 lipca 2009 r. Beneficjent - Powiat przedstawił wniosek o płatność końcową. Po weryfikacji przedmiotowego wniosku przez Urząd Wojewódzki - instytucję pośredniczącą w zarządzaniu ZPORR w dniu 15 października 2009 r. została dokonana płatność dotycząca ww. projektu ze środków EFRR w wysokości 1 665 37,41 zł, co stanowiło w zaokrągleniu 75% wydatków kwalifikowalnych. Poświadczona przez instytucję pośredniczącą kwota wydatków kwalifikowalnych ujętych we wniosku o płatność wyniosła 2.220.449,88 zł.

Beneficjentem projektu był Powiat. Projekt na etapie inwestycyjnym był realizowany przez Powiat - Starostwo Powiatowe, jako jednostkę samorządu terytorialnego. Faktury w związku z realizacją projektu wystawiane były na Starostwo Powiatowe, ponieważ Powiat nie posiadał NIP.

Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem powstałego majątku w dalszym ciągu jest Powiat, natomiast podmiotem zarządzającym tym majątkiem jest Szpital Rejonowy - jednostka organizacyjna Powiatu. Zakupiony w ramach projektu sprzęt został nieodpłatnie przekazany przez Powiat w użytkowanie szpitalowi rejonowemu, na podstawie uchwały Zarządu Powiatu z dnia 11 sierpnia 2009 r. W sprawie przekazania w nieodpłatne użytkowanie środków trwałych - wyposażenia dla SP ZOZ Szpitala Rejonowego.

Szpital ponosi koszty związane z bieżącym funkcjonowaniem sprzętu, a wygenerowane przez Szpital przychody związane z wykorzystaniem nowego sprzętu są przeznaczane na pokrycie kosztów eksploatacji. Projekt nie generuje przychodów dla Powiatu. Tym samym Powiat nie osiąga żadnych dochodów z tytułu realizacji projektu.

W odniesieniu do projektu pn. "..." wszystkie zakupy towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części przez Powiat jako beneficjenta projektu pn. "..." realizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2007, umowa o dofinansowanie projektu z dnia 9 czerwca 2009 r., w odniesieniu do tego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym), do których zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy ustawodawca zalicza zadania o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony zdrowia.

Powiat prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu Powiatu. Działalność Powiatu określa statut Powiatu - przyjęty uchwałą Rady Powiatu z dnia 29 stycznia 2008 r. W sprawie uchwalenia Statutu Powiatu. Powiat jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT Urzędu Skarbowego.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług § 13 ust. 1 pkt 12 zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ust. 2 lit. a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Reasumując Powiat realizując projekt pn. "..." nie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części, ponieważ towary i usługi nabyte w związku realizacją ww. projektu nie były, nie są i nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) na lata 2004-2006 Priorytet 1. Poddziałanie132 Regionalna Infrastruktura Ochrony Zdrowia na zadanie pn. "...", umowa o dofinansowanie projektu została zawarta 9 czerwca 2009 r.

Okres realizacji zadania przypada na lata 2004-2009.

Beneficjentem projektu był Powiat.

Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem powstałego majątku w dalszym ciągu jest Powiat, natomiast podmiotem zarządzającym tym majątkiem jest Szpital Rejonowy - jednostka organizacyjna Powiatu.

Zakupiony w ramach projektu sprzęt został nieodpłatnie przekazany przez Powiat w użytkowanie szpitalowi rejonowemu.

Powiat nie osiąga żadnych dochodów z tytułu realizacji projektu.

W odniesieniu do projektu wszystkie zakupy towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie, ewentualne przychody związane z mieniem powstałym w wyniku realizacji projektu osiągał będzie Szpital Rejonowy, który jest odrębnym od Wnioskodawcy podmiotem. Powyższe potwierdza również wskazanie Wnioskodawcy, że Powiat nie osiąga żadnych dochodów z tytułu realizacji projektu oraz, że w odniesieniu do projektu wszystkie zakupy towarów i usług nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca nie ma więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie miał możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl