IBPP3/443-706/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-706/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 2905 12 00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 2905 12 00.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych. W jej ramach wnioskodawca nabywa w celu dalszej odsprzedaży, będącą przedmiotem niniejszego wniosku, substancję chemiczną o nazwie, jak wynika z Karty Charakterystyki Preparatu uznanego za niebezpieczny, sporządzonej zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 1007/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejetracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), dla nabyć wewnątrzwsólnotowych - VERDUNNUNG 268, a dla nabyć krajowych VERDUNNUNG 268/1. Jak wynika dalej z przywołanych Kart Charakterystyki jest to substancja o zamiennej nazwie IZOPROPANOL, stosowana głównie jako rozpuszczalnik lub dodatek do produkcji rdzeni oraz form jako materiał pomocniczy, uznana za produkt niebezpieczny dla człowieka. Jak wynika zaś, z przeprowadzonego przez Przedsiębiorstwo...badania, potwierdzonego wydanym przez ten zakład w dniu 31 maja 2010 r. zaświadczeniem, Izopropanol jest czystym alkoholem izopropylowym z max. 0.1% udziałem wody.

Tak scharakteryzowny wyrób oznaczony jest według klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej kodem CN 2905 12 00.

Wnioskodawca dokonuje zakupów alkoholu izopropylowego od dostawców krajowych średnio od 1,5 do 3,2 ton miesięcznie. W niewielkiej ilości dokonuje też nabycia ww. alkoholu izopropylowego od dostawcy z Niemiec. Następnie nabyty alkohol izopropylowy odsprzedaje podmiotom krajowym. Ponadto wnioskodawca wskazuje, że przedmiotowy alkohol izopropylowy nie jest przeznaczony do paliw silnikowych lub paliw opałowych ani też jako dodatek lub domieszka do takich paliw. Ponadto alkohol izopropylowy w swoim składzie nie zawiera alkoholu etylowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wyrób o nazwie alkohol izopropylowy, oznaczony kodem CN 2905 12 00 jest wyrobem akcyzowym i podlega podatkowi akcyzowemu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrób o nazwie alkohol izopropylowy o kodzie CN 2905 12 00 nie jest wyrobem akcyzowym i nie podlega podatkowi akcyzowemu.

Na uzasadnienie swojego stanowiska wnioskodawca podaje, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 nr 3 poz. 11 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 1 do ww. ustawy. Biorąc powyższą definicję pod uwagę niewątpliwie wyrób, którego dotyczy niniejszy wniosek nie stanowi energii elektrycznej ani też tytoniu. Pozostałe wyroby akcyzowe tj. wyroby energetyczne oraz napoje alkoholowe, których niniejsza analiza dotyczy, określone zostały w przepisach działu IV ustawy o podatku akcyzowym a także szczegółowo przedstawione w załączniku nr 1 do wymienionej ustawy.

I tak zgodnie z art. 86 ust. 1 do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych - art. 86 ust. 2 ww. ustawy.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2-art. 86 ust. 3 ww. ustawy.

Artykuł 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym definiuje zaś zakres przedmiotowy wyrobów klasyfikowanych do kategorii alkoholu etylowego. Zgodnie z tą definicją do alkoholu etylowego zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętości mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204,2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22%objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Z kolei załącznik nr 1 do ww. ustawy zawiera szczegółowy wykaz produktów uznawanych za wyroby akcyzowe, które uporządkowane zostały w 44 pozycjach z uwzględnieniem ich klasyfikacji do Scalonej Nomenklatury Taryfowej CN.

Mając na względzie przywołane wyżej przepisy ustawy o podatku akcyzowym, w ocenie wnioskodawcy nie ma podstaw do zakwalifikowania alkoholu izopropylowego jako wyrobu akcyzowego. W pierwszej kolejności nie można go zaliczyć do podlegających opodatkowaniu akcyzą wyrobów energetycznych. Określone bowiem w art. 86 ust. 1 wyroby, swym zakresem nie obejmują wyrobu o kodzie CN 2905 12 00. Ponadto wyrób ten, jako alkohol izopropylowy nie stanowi ani dodatku ani domieszki zarówno do paliw opałowych jak i paliw silnikowych, ani tym bardziej nie jest oferowany do sprzedaży jako paliwo silnikowe lub opałowe.

Alkoholu izopropylowego nie można również zaliczyć do alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Aby bowiem zaliczyć dany wyrób do alkoholu etylowego, musi on zawierać w swym składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętości mocy przekraczającej 1,2% obj. Jak wynika zaś zarówno z Karty charakterystyki tego wyrobu jak i z przeprowadzonego badania jego właściwości, wyrób ten składa się w co najmniej 99,9% izopropanolu i nie zawiera w swym składzie w ogóle alkoholu etylowego.

Alkoholu izopropylowego nie można również zaliczyć do wyrobów akcyzowych na podstawie załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Bowiem w żadnej z wymienionych w nim pozycji nie znajduje się wyrób o kodzie CN 2905 12 00. Otwarty zaś katalog pozostałych wyrobów bez względu na kod CN, wymienionych pod pozycją 44 ww. załącznika, uznaje za wyroby akcyzowe tylko te, które są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych. Jak zaś już wcześniej zaznaczono, alkohol izopropylowy nie jest przeznaczony do celów napędowych ani opałowych.

Reasumując, nabywany przez wnioskodawcę w celu dalszej odsprzedaży, alkohol izopropylowy o kodzie CN 2905 12 00, który nie zawiera w swym składzie alkoholu etylowego, który nie jest przeznaczony do celów napędowych lub opałowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw napędowych lub opałowych, nie jest wyrobem akcyzowym i tym samym nie podłego podatkowi akcyzowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając na względzie, iż stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl