IBPP3/443-693/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-693/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.), uzupełniony pismem z dnia 6 września 2013 r. (data wpływu 13 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

- jest prawidłowe w zakresie:

* prawa do pełnego odliczenia w drodze korekty, o której mowa w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne Domu Ludowego w G. oraz budową Domu Ludowego z remizą OSP w B., wyłącznie w zakresie zakupów inwestycyjnych dokonanych do dnia 31 grudnia 2010 r.,

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem budynków gminnych taki jak Domy Ludowe, Domy Ludowe z remizą OSP oraz

- jest nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego od ponoszonych od dnia 1 stycznia 2011 r. wydatków inwestycyjnych na budowę Domu Ludowego z remizą OSP w B.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do pełnego odliczenia w drodze korekty, o której mowa w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne Domu Ludowego w G. oraz budową Domu Ludowego z remizą OSP w B. oraz

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem budynków gminnych taki jak Domy Ludowe, Domy Ludowe z remizą OSP.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 września 2013 r. (data wpływu 13 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 sierpnia 2013 r. znak: IBPP3/443-693/13/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest właścicielem Domów Ludowych, Domów Ludowych z remizami OSP w kilku miejscowościach, gmina ponosi i będzie ponosić bieżące wydatki związane z utrzymaniem tych budynków. Wydatki te obejmują zarówno nabycie towarów (m.in. media, środki czystości, sprzęty, urządzenia itp.), jak i usług (remonty/konserwacje/modernizacje, utrzymanie czystości, wywóz nieczystości itp.).

Ponadto na dwa z tych budynków Gmina poniosła w przeszłości znaczące nakłady inwestycyjne. W jednym Domu Ludowym przeprowadzono modernizację Domu Ludowego w miejscowości G., a w miejscowości B. wybudowano nowy dom ludowy wraz z remizą OSP.

Wartość tych nakładów w obu przypadkach przekroczyła 15 tys. zł.

Nakłady inwestycyjne na dom ludowy w G. miały miejsce w latach 2009-2010. Budynek został oddany do użytkowania w 2010 r.

Nakłady inwestycyjne na Dom Ludowy z remizą OSP w B. miały miejsce w latach 2000-2012. Dom Ludowy został oddany do użytkowania w maju 2013 r.

Powyższe wydatki bieżące i inwestycyjne były/są udokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT.

Gmina na podstawie zarządzenia Burmistrza wynajmuje sale w Domach Ludowych odpłatnie na podstawie umów cywilnoprawnych. Przychody z wynajmu trafiają do Gminy i Gmina wystawia faktury VAT z tego tytułu, rozlicza podatek VAT należny oraz ujmuje transakcje w deklaracjach VAT. Umowy na wynajem sal są zawierane z firmami w celu organizacji pokazów/prezentacji produktów, jak i z osobami fizycznymi w celu organizacji imprez okolicznościowych. Poza tym Gmina udostępnia ww. sale nieodpłatnie na cele gminne tj. na rzecz sołectw, dla potrzeb organizowania wyborów, w celach charytatywnych, dla potrzeb spotkań strażaków itp.

Brak jest możliwości wyznaczania określonych godzin/dni tygodnia, w których Dom Ludowy, Domy Ludowe z remizami OSP będą przeznaczone wyłącznie do nieodpłatnego oraz odpowiednio do odpłatnego korzystania.

W praktyce nie da się takiego podziału przewidzieć. W danym miesiącu zdarza się, że ww. budynki Gminy są udostępniane wyłącznie nieodpłatnie lub też odpłatnie i nieodpłatnie.

W momencie ponoszenia wydatków inwestycyjnych oraz bieżących na ww. budynki, Gmina nie jest w stanie określić zakresu/podziału, w jakim obiekty te będą następnie udostępniane odpłatnie, a w jakim nieodpłatnie. Zależy to bowiem od popytu w danym okresie na tego typu świadczenia i innych okoliczności (np. ogłoszenie wyborów).

W trakcie prowadzonych inwestycji wiadomo było, że budynki będą służyły czynnościom opodatkowanym - wynajmy odpłatne, jaki i czynnościom nieopodatkowanym.

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których gminie przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje w przypadku domu ludowego w G.

W przypadku Domu Ludowego z remizą OSP w B. - można wydzielić powierzchniowo część budynku służącą wyłącznie OSP. Pozostała część budynku będzie służyć czynnościom opodatkowanym i nieopodatkowanym.

Pomimo planowanych odpłatnych wynajmów sali w domu ludowym w G., do tej pory Gmina nie odliczała podatku naliczonego z faktur inwestycyjnych dotyczących modernizacji Domu Ludowego. Również pomimo zamiaru wynajmu w przyszłości sali w Domu Ludowym wraz z remizą OSP w B., Gmina nie odliczała podatku naliczonego z faktur inwestycyjnych dotyczących budowy tego budynku.

Gmina nie odliczała podatku VAT z wydatków inwestycyjnych od ww. budynków, ponieważ ww. budynki miały służyć czynnościom opodatkowanym i nieopodatkowanym, a interpretacje przepisu art. 90 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług było odmienne od tego, które utarło się po uchwale NSA w składzie 7 sędziów.

Również Gmina nie odliczała podatku naliczonego z faktur dotyczących bieżących zakupów tj. media, środki czystości itp.

W piśmie z dnia 6 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1. Gmina pod pojęciem czynności nieopodatkowanych rozumie tylko i wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu.

2. W Domu Ludowym w B. wraz z Remizą OSP realizowane są czynności:

* opodatkowane podatkiem VAT - takie jak odpłatny wynajem sali na rzecz osób fizycznych w celu organizacji imprez okolicznościowych typu: wesele, komunia, chrzciny, urodziny oraz wynajem sali odpłatnie podmiotom gospodarczym na pokazy, konferencje, prezentacje produktów itp.;

* niepodlegające opodatkowaniu tj. udostępnianie sali nieodpłatnie na cele gminne tj. na rzecz sołectw, dla potrzeb organizowania wyborów, w celach charytatywnych, na zebrania wiejskie, spotkania członków OSP.

W Domu Ludowym w G. podobnie realizowane są czynności opodatkowane i niepodlegające opodatkowaniu o charakterze wymienionym powyżej.

3. Zdaniem Gminy zakupy inwestycyjne - modernizacja Domu Ludowego w G. związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT i niepodlegających opodatkowaniu tj. czynnościom o charakterze wymienionym w punkcie nr 2. Zakupy inwestycyjne dotyczące budowy Domu Ludowego wraz z Remizą w B. związane są z czynnościami opodatkowanymi - wynajmy odpłatne, jaki i czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu - zadania własne gminy. Dom Ludowy wraz z Remizą OSP w B. posiada wydzieloną część - oddzielne wejście do części służącej strażakom, a oddzielne wejście do części - gdzie znajduje się sala, kuchnia, sanitariaty. Możliwe jest wydzielenie powierzchniowe części budynku służącej OSP. Jedynie w ten sposób można przyporządkować proporcjonalnie podatek VAT naliczony do części budynku służącej wyłącznie czynnościom nieopodatkowanym tj. na cele członków OSP oraz do części budynku służącej jednocześnie czynnością opodatkowanym i niepodlegających opodatkowaniu. Zakupy dotyczące bieżącego utrzymania i funkcjonowania Domów Ludowych tj. zakupy środków czystości, mediów - energia, gaz, wywóz nieczystości, bieżące remonty związane są jednocześnie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT - odpłatne wynajmy sali, jak i czynności niepodlegających opodatkowaniu tj. zebrania wiejskie, organizowanie wyborów itp.

4. Gmina nie ma możliwości bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania dokonywanych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności niepodlegającej podatkowi VAT i opodatkowanej w odniesieniu do zakupów inwestycyjnych (modernizacja oraz budowa budynku) oraz dla zakupów dotyczących bieżącego utrzymania i funkcjonowania Domów Ludowych.

5. Udostępnianie części budynku OSP odbywa się na podstawie umowy użyczenia. Budynek Domu Ludowego wraz z Remizą OSP jest własnością gminy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1. Czy Gmina ma prawo do odliczenia w drodze korekty, o której mowa w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT podatek VAT naliczony z faktur za wskazane wydatki inwestycyjne.

2. Czy Gmina ma prawo do odliczania podatku naliczonego VAT od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem budynków gminnych taki jak Domy Ludowe, Domy Ludowe z remizą OSP.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

W momencie poniesienia pierwszych nakładów inwestycyjnych na Dom Ludowy w G. wiadomo było że będą wynajmy sali odpłatne. Gmina nie była/nie jest w stanie przewidzieć ile będzie wynajmów odpłatnych - Dom Ludowy będzie służył czynnościom opodatkowanym, a w jakim zakresie Dom Ludowy w G.będzie służył czynnościom nieopodatkowanym - udostępnianie nieodpłatne na cele gminne.

Nie jest możliwe przyporządkowanie zakupów inwestycyjnych do poszczególnych rodzajów działalności tj. opodatkowanej lub niepodlegającej opodatkowaniu.

Powołując się na uchwałę 7 sędziów NSA z dnia 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10 - Gmina uważa, że może odliczyć podatek VAT z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne w całości. W ww. uchwale stwierdzono, że:

"w konsekwencji, za trafne należy uznać wynikające z tych orzeczeń stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznaczenie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. (...) brak jest bowiem - przy braku w ustawie jednoznacznej regulacji tegoż zagadnienia - w ogóle możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi, gdyż godziłoby to w zasadę neutralności VAT, poprzez bezpodstawne obciążenie podatnika podatkiem naliczonym wynikającym z tego rodzaju wydatków".

Gmina udostępnia i będzie udostępniać przedmiotowe Domy Ludowe, Domy Ludowe z remizami strażackimi w zależności od zapotrzebowania, w różnej mierze zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie, Gmina nie jest w stanie przewidzieć tego podziału i w konsekwencji spełnić obowiązku odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Gmina do tej pory nie odliczyła podatku VAT z faktur inwestycyjnych z Domu Ludowego w G. Gmina stoi na stanowisku, że ma prawo to zrobić w drodze korekty zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

W miejscowości B. wybudowano Dom Ludowy wraz z remizą OSP - można wydzielić część budynku - służącą tylko i wyłącznie OSP, pozostała część budynku (sala, kuchnia, sanitariaty) będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych - nie da się jednoznacznie przypisać powierzchni do jednej z tych kategorii czynności.

Z faktur inwestycyjnych dokumentujących zakupy dotyczące budowy Domu Ludowego z remizą OSP należy wydzielić podatek VAT, który dotyczy tylko i wyłącznie części wydzielonej - remiza OSP, z tego tytułu nie przysługuje odliczenie podatku VAT od zakupów inwestycyjnych.

Pozostała część podatku VAT naliczonego podlega odliczeniu - ponieważ nie jest możliwe przyporządkowanie zakupów do poszczególnych rodzajów działalności tj. opodatkowanej lub niepodlegającej opodatkowaniu. Gmina nie jest w stanie określić kiedy będą wynajmy sali odpłatne, a kiedy sala z zapleczem kuchennym będzie wykorzystywana na cele gminne nieodpłatnie. Gmina uważa, że wydzielenie części budynku która będzie przeznaczona wyłącznie dla OSP powinna być oparta o klucz powierzchniowy. Jest on najbardziej miarodajny i pozwoli na przyporządkowanie proporcjonalne podatku VAT naliczonego do części budynku służącej tylko i wyłącznie OSP oraz pozostałej części budynku. Gmina ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony w drodze korekty deklaracji VAT-7 zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

2. Gmina stoi na stanowisku w oparciu o wspomnianą już uchwałę NSA 7 sędziów i liczne interpretacje indywidualne, że posiada pełne prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków bieżących tj. zakupu mediów, środków czystości, usług itp. związanych z utrzymaniem budynków, o których była mowa powyżej. W przypadku gdy Domy Ludowe, Domu Ludowe z remizą OSP będą wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz gdy Gmina będzie wykorzystywać ww. budynki zarówno do czynności opodatkowanych i czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT i nie będzie wykorzystywać do czynności zwolnionych z podatku VAT, oraz nie będzie obiektywnej możliwości przyporządkowania tych zakupów do poszczególnych rodzajów czynności wówczas będzie przysługiwało Gminie pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną i niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym wydatki bieżące związane z utrzymaniem Domów Ludowych, Domów Ludowych z remizą OSP będą miały związek z wykonywaniem przez gminę jedynie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to od takich wydatków gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia.

Natomiast, gdy w danym okresie rozliczeniowym wydatki bieżące związane z utrzymaniem ww. budynków będą miały związek z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, nieopodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług, to od takich wydatków gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia za ten okres poprzez zastosowanie proporcji ustalonej w oparciu o art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, pod warunkiem, że nie da się obiektywnie przyporządkować zakupów do czynności opodatkowanych, nieopodatkowanych i zwolnionych.

Przykładowo - Dom Ludowy czy Dom Ludowy z remizą. OSP służy czynnościom opodatkowanym - wynajmy na wesela, na pokazy oraz czynnościom nieopodatkowanym - wpływa faktura za energię elektryczną za okres 23 lutego - 25 kwietnia - wynajmy były w dniach 24 lutego, 5 marca i 28 marca - Gmina odliczy cały podatek VAT z faktury zakupu energii - Gmina nie jest w stanie wyliczyć ile prądu zostało zużyte dla czynności opodatkowanych, a ile dla czynności nieopodatkowanych. Podobnie Gmina postąpi w przypadku innych zakupów: wody, gazu, usług remontowych.

Gdy Dom Ludowy, Dom Ludowy z remizą OSP będzie służył tylko czynnościom nieopodatkowanym - brak było wynajmów odpłatnych w okresie 23 lutego - 25 kwietnia - wpłynie do gminy faktura za taki okres za zużycie prądu - Gmina nie odliczy podatku VAT od takiej faktury.

Gdy ww. budynki będą służyły czynnościom opodatkowanym, nieopodatkowanym i zwolnionym w okresie 23 lutego - 25 kwietnia - z faktury zakupu energii elektrycznej za taki okres (23 lutego - 25 kwietnia) Gmina odliczy VAT w proporcji wyliczonej w oparciu o art. 90 ust. 21 3 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

- prawidłowe w zakresie:

* prawa do pełnego odliczenia w drodze korekty, o której mowa w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne Domu Ludowego w G. oraz budową Domu Ludowego z remizą OSP w B., wyłącznie w zakresie zakupów inwestycyjnych dokonanych do dnia 31 grudnia 2010 r.,

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem budynków gminnych taki jak Domy Ludowe, Domy Ludowe z remizą OSP oraz

- nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego od ponoszonych od dnia 1 stycznia 2011 r. wydatków inwestycyjnych na budowę Domu Ludowego z remizą OSP w B.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wskazana powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w sytuacji świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż jeśli podatnik ponosi wydatki, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, to zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, będącemu podatnikiem VAT, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w części w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - art. 90 ust. 2 ustawy.

Dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Fakt ten nie stanowi jednakże przesłanki do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to jedynie, że czynności te znajdują się poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług oraz ich wykonywanie, nie może stanowić podstawy do realizowania przewidzianych w niej praw.

Zatem obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami dającymi prawo do odliczenia czy też czynnościami niedajacymi takiego prawa, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom opodatkowanym. W związku z tym, iż ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania. Każda metoda, o ile odzwierciedla stan faktyczny jest właściwa. Wskazać należy, że wyboru tej metody powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę i indywidualne cechy swojej działalności. Warto nadmienić, iż zastosowane przez Wnioskodawcę metody, czy też sposoby, na podstawie których dokona on wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego ustalenia jaka część związana będzie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a jaka część wykorzystywana do czynności niedających prawa do odliczenia, spoczywa zawsze na Wnioskodawcy. Sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy.

Z treści wniosku wynika, że Gmina poniosła w przeszłości znaczące nakłady inwestycyjne na dwa budynki Domów Ludowych. Przeprowadzono modernizację Domu Ludowego w miejscowości G., a w miejscowości B. wybudowano nowy Dom Ludowy wraz z remizą OSP. Wartość tych nakładów w obu przypadkach przekroczyła 15.000 zł.

Nakłady inwestycyjne na dom ludowy w G. miały miejsce w latach 2009-2010. Budynek został oddany do użytkowania w 2010 r.

Nakłady inwestycyjne na Dom Ludowy z remizą OSP w B. miały miejsce w latach 2000-2012. Dom Ludowy został oddany do użytkowania w maju 2013 r.

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których gminie przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje w przypadku domu ludowego w G.

W przypadku Domu Ludowego z remizą OSP w B.- można wydzielić powierzchniowo część budynku służącą wyłącznie OSP na podstawie umowy użyczenia. Jedynie w ten sposób można przyporządkować proporcjonalnie podatek VAT naliczony do części budynku służącej wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Pozostała część budynku będzie służyć czynnościom opodatkowanym i nieopodatkowanym.

Pomimo planowanych odpłatnych wynajmów sali w Domach Ludowych Gmina nie odliczała podatku naliczonego z faktur inwestycyjnych dotyczących modernizacji oraz budowy budynku.

Również Gmina nie odliczała podatku naliczonego z faktur dotyczących bieżących zakupów tj. media, środki czystości itp.

Zakupy inwestycyjne związane są z czynnościami opodatkowanymi (wynajmy odpłatne) oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (zadania własne Gminy).

Zakupy dotyczące bieżącego utrzymania i funkcjonowania Domów Ludowych tj. zakupy środków czystości, mediów - energia, gaz, wywóz nieczystości, bieżące remonty związane są jednocześnie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT - odpłatne wynajmy sali, jak i czynności niepodlegających opodatkowaniu tj. zebrania wiejskie, organizowanie wyborów itp.

Gmina nie ma możliwości bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania dokonywanych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności niepodlegającej podatkowi VAT i opodatkowanej w odniesieniu do zakupów inwestycyjnych (modernizacja oraz budowa budynku) oraz dla zakupów dotyczących bieżącego utrzymania i funkcjonowania Domów Ludowych.

Gmina jest w stanie przyporządkować proporcjonalnie podatek VAT naliczony do części budynku służącej wyłącznie czynnościom nieopodatkowanym, tj. na cele członków OSP.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane wyżej unormowania, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych poniesionych na Dom Ludowy z remizą OSP w B. w części w jakiej dotyczą one remizy tj. wydzielonej części budynku z osobnym wejściem zajmowanej przez OSP, warunki uprawniające do odliczenia nie były i nie są spełnione. Z prawa do odliczenia - jak już wyjaśniono powyżej - skorzystać może czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem jednak, że istnieje związek danych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazał Wnioskodawca, to część budynku służy wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Wobec tego Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług dotyczących wydatków inwestycyjnych poczynionych na tę część budynku Domu Ludowego w B.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać za prawidłowe.

Tym samym w kontekście ponoszonych przez Wnioskodawcę nakładów inwestycyjnych o których mowa we wniosku do rozpatrzenia pozostaje kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji gdy Wnioskodawca w odniesieniu do tych nakładów inwestycyjnych nie ma możliwości bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania dokonanych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności niepodlegającej podatkowi VAT i opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę opisane okoliczności na tle powołanych przepisów, w przypadku zakupu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi podatkowi VAT, należy stwierdzić że Wnioskodawca nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części, w jakiej nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy).

W sprawie będącej przedmiotem wniosku wydatki inwestycyjne poniesione przez Gminę mają związek zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jak i czynnościami niepodlegającymi przepisom ustawy. Gmina już w momencie ponoszenia wydatków inwestycyjnych zamierzała wykorzystywać Dom Ludowy w G. oraz cześć Domu Ludowego w B., która nie jest użyczana OSP zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, jak również do zadań będących poza zakresem opodatkowania VAT. Gmina podkreśliła, że nie ma możliwości jednoznacznego przyporządkowania poniesionych wydatków do poszczególnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Jak już wskazano wyżej, w sytuacji, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy. Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) - wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, nie stosuje się odliczenia częściowego wg proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatnikowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegajacych w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Należy podkreślić, iż w świetle powyższej uchwały, pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegajacymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji, gdy nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Wskazać również należy, iż art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady nr 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L z 1977 r. Nr 145, poz. 1) oraz art. 173 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L z 2006 r. Nr 347, poz. 1) przewidują, że ustalenie metody odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również wyłączonych z zakresu opodatkowania, pozostawione zostało uznaniu państw członkowskich.

Należy zatem stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż wydatki inwestycyjne związane z modernizacją Domu Ludowego w G. (bez części budynku użyczonego na remizę strażacką) oraz z budową Domu Ludowego w B. poniesione do dnia 31 grudnia 2010 r. są wykorzystywane przez Gminę, będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarówno do działalności opodatkowanej tym podatkiem, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i Gmina nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania zakupów do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności opodatkowanej lub niepodlegającej opodatkowaniu, Gminie, zgodnie z powołanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanego na fakturach dokumentujących poniesienie ww. wydatków, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zatem w tym zakresie tj. w odniesieniu do zakupów dotyczących nakładów inwestycyjnych ponoszonych do dnia 31 grudnia 2010 r., stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych poniesionych od dnia 1 stycznia 2011 r. na budowę Domu Ludowego w B., należy również uwzględnić unormowania zawarte w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 86 ust. 7b ustawy o VAT (wprowadzonym przez art. 1 pkt 11 lit. c ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o transporcie drogowym - Dz. U. Nr 242, poz. 1652), w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy o VAT, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Powyższy przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z nieruchomością stanowiącą majątek przedsiębiorstwa podatnika, wykorzystywaną zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż prowadzona działalność, i jest zgodny z normą prawną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy. Obejmuje ono sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z działalnością, jak i na inne cele, czyli cele nie związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe tut. organ stwierdza, że w odniesieniu do wydatków, które Wnioskodawca ponosi od 1 stycznia 2011 r. na budowę Domu Ludowego w B. czyli na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o VAT, która jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę do celów prowadzonej działalności gospodarczej (czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT) jak i do celów innych (czynności niepodlegające ustawie o VAT) Wnioskodawca jest zobowiązany do obliczenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu związanego z wytworzeniem przedmiotowej nieruchomości (Domu Ludowego w B.) według udziału procentowego, w jakim ta nieruchomość wykorzystywana będzie do celów działalności gospodarczej.

W świetle powyższego stanowisko Gminy w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego przy dokonywanych od dnia 1 stycznia 2011 r. wydatkach inwestycyjnych na budowę Domu Ludowego w B., należało uznać za nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W myśl art. 86 ust. 15 ustawy, do uprawnienia, o którym mowa w powołanym ust. 13 stosuje się odpowiednio art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) dalej: Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Wskazany przepis statuuje ogólną zasadę, prawo podatnika do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Przy czym, stosownie do art. 3 pkt 5 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

W art. 81b § 1 ww. ustawy wskazano, iż uprawnienie do skorygowania deklaracji:

1.

ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;

2.

przysługuje nadal po zakończeniu:

a.

kontroli podatkowej,

b.

postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Natomiast zgodnie z art. 81b § 2 cyt. ustawy, korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

Korekta deklaracji (zeznań) ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz okoliczności niniejszej sprawy należy zatem stwierdzić, że jeśli Gmina nie dokonywała obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących ponoszonych wydatków inwestycyjnych i bieżących na modernizację Domu Ludowego w G. oraz budowę Domu Ludowego w B., to może tego dokonać w wysokości na zasadach wyżej przedstawionych oraz w terminach wynikających z przepisów art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Wnioskodawca ma również wątpliwości co do możliwości odliczania podatku naliczonego od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem Domów Ludowych.

Wnioskodawca, przedstawiając opis sprawy w odniesieniu do wydatków bieżących podał, że nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których gminie przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zatem w odniesieniu do wydatków bieżących związanych z utrzymaniem domów ludowych stwierdzić należy, iż skoro w danym okresie rozliczeniowym są one wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu, a Gmina - jak wskazała we wniosku - nie jest i nie będzie w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania kwoty podatku naliczonego do czynności opodatkowanych, to - w świetle uchwały siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) - Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Zatem pełne odliczenie przysługuje, o ile obiektywnie nie jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji kwoty podatku naliczonego związanego wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi oraz wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Podkreślić należy, iż każdorazowo należy badać, czy w okresie, za który Gmina obciążana będzie tymi kosztami, wystąpi związek ze sprzedażą opodatkowaną i tylko w takim przypadku wystąpi prawo do odliczenia podatku naliczonego. W sytuacji, gdy w danym okresie, dany dom ludowy był (jest) wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu, Gminie nie przysługuje (nie będzie przysługiwać) prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z jego bieżącą eksploatacją w tym zakresie.

Przy czym nadmienić należy, że w przypadku odliczenia podatku naliczonego związanego z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, należy uwzględnić możliwość powstania obowiązku podatkowego, wynikającego z art. 8 ust. 2 ustawy.

Wobec powyższego w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy w tej części jest prawidłowe.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż organ podatkowy nie mógł dokonać oceny stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do odliczenia podatku naliczonego gdy w danym okresie rozliczeniowym wydatki bieżące związane z utrzymaniem ww. budynków będą miały związek z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych nieopodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług. Powyższe nie znajduje bowiem odzwierciedlenia w opisie sprawy. Wnioskodawca przedstawiając zagadnienie, na tle którego powstały wątpliwości co do sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego jednoznacznie wskazał, że Domy Ludowe (z utrzymaniem których ponoszone są przedmiotowe wydatku bieżące) służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i niepodlegających opodatkowaniu, a pod używanym pojęciem "czynności nieopodatkowanych" Wnioskodawca rozumie tylko i wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu.

Zatem, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało je uznać za:

- prawidłowe w zakresie:

* prawa do pełnego odliczenia w drodze korekty, o której mowa w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne Domu Ludowego w G. oraz budową Domu Ludowego z remizą OSP w B., wyłącznie w zakresie zakupów inwestycyjnych dokonanych do dnia 31 grudnia 2010 r.,

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem budynków gminnych taki jak Domy Ludowe, Domy Ludowe z remizą OSP oraz

- nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia całości podatku naliczonego od ponoszonych od dnia 1 stycznia 2011 r. wydatków inwestycyjnych na budowę Domu Ludowego z remizą OSP w B.

Końcowo wskazać należy, iż w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości zaklasyfikowania czynności wykonywanych przez Gminę do poszczególnych rodzajów działalności - opodatkowanej oraz będącej poza zakresem opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl