IBPP3/443-682/08/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-682/08/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 30 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania znakami akcyzy wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę, znajdujących się w magazynie składu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania znakami akcyzy wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę, znajdujących się w magazynie składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, w ramach którego wykonuje działalność polegającą na produkcji, przetwarzaniu i magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

Wnioskodawca produkuje wyroby akcyzowe zharmonizowane, które są magazynowane w składzie podatkowym producenckim z przeznaczeniem na eksport lub do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, a więc bez oznaczenia znakami akcyzy. Zdarza się, że transakcje eksportowe lub dostawy wewnątrzwspólnotowe nie zostają zrealizowane. W takim wypadku wyroby mogłyby zostać przeznaczone do obrotu na terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest oznaczanie znakami akcyzy wyrobów wyprodukowanych przez Wnioskodawcę, znajdujących się w magazynie składu podatkowego producenckiego (tj. poza tokiem produkcji).

Czy istnieje możliwość pomniejszania zaliczek na podatek akcyzowy o wartość nabytych znaków akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy w oparciu o art. 26 ust. 1 pkt 1 i 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe zharmonizowane są produkowane i magazynowane w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a jeżeli są przeznaczone przez producenta do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport korzystają ze zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy. Zmiana przeznaczenia, tj. wprowadzenie wyrobów do obrotu na terytorium kraju, oznacza zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wówczas, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby muszą być oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy. Zdaniem Wnioskodawcy oznaczenie może nastąpić w magazynie producenta posiadającego status składu podatkowego, a więc poza procesem produkcji. Istotne jest tylko, aby nastąpiło to przed wyprowadzeniem wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Oznaczenie wyrobów znakami akcyzy w magazynie wywoła takie same skutki w zakresie podatku akcyzowego jak nakładanie banderol w toku produkcji, w tym także możliwość zastosowania art. 14 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 83 ust. 1. ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 3 do ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ww. ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na producentach, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawicielach podatkowych oraz na podmiotach dokonujących pakowania, rozlania lub rozważenia wyrobów w opakowania jednostkowe, a także przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe.

W myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy muszą być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadku win gronowych, o których mowa w art. 30 ust. 2, przed ich przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Na podstawie art. 33 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.) podmioty wytwarzające wyroby podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy są objęte - w zakresie wykonywania tego obowiązku - stałym nadzorem. Jeżeli czynności oznaczania wyrobów w tych podmiotach są dokonywane nieregularnie (niecodziennie), właściwy naczelnik urzędu celnego może odstąpić od objęcia ich stałym nadzorem.

Oznaczanie wyrobów znakami akcyzy odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.

Podczas wykonywania czynności, o których mowa wyżej, obecność pracownika szczególnego nadzoru podatkowego nie jest konieczna, jeżeli urządzenia do nakładania znaków akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów pozwalają na ograniczenie dostępu do znaków akcyzy, przed ich nałożeniem, innych osób niż zgłoszone właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Podmiot jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej na 3 dni przed zamierzonym oznaczaniem wyrobów, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzonym oznaczaniem, pisemne zgłoszenie, podając ilość i rodzaj wyrobów, rodzaj opakowań jednostkowych oraz miejsce przeprowadzenia tych czynności.

Mając zatem na względzie powyższe przepisy stwierdzić należy, że przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie zabraniają oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego w magazynie składu podatkowego.

Zgodnie z art. 19 ust. 1-3 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności.

W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne.

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25 dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wpłaty dzienne dokonywane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy, o której mowa w ust. 1, za dany miesiąc rozliczeniowy.

Stosownie do ust. 4 pkt 1 ww. artykułu wpłaty dzienne dokonywane w miesiącu rozliczeniowym są pomniejszane o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu otrzymania tych znaków.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca w przypadku nakładania znaków akcyzy na wyroby znajdujące się w magazynie składu podatkowego, a przeznaczone do wprowadzenia do obrotu na terenie kraju będzie upoważniony do odliczenia kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu otrzymania tych znaków.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że w przypadku pomniejszenia kwoty wpłat dziennych o kwotę zaliczki na poczet otrzymania znaków akcyzy, prawo do odliczenia tej kwoty przysługuje podatnikowi dopiero następnego dnia po naniesieniu znaków akcyzy na dany wyrób zgodnie z przepisami regulującymi zasady nanoszenia tych znaków (art. 19 ust. 5 ww. ustawy).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca przemieszczenia wyprodukowanych wyrobów akcyzowych do składu celnego oraz dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oznaczonych znakami innego państwa Wspólnoty zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl