IBPP3/443-673/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-673/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub w przypadku faktur korygujących - do wykazania kwoty podatku naliczonego w zmienionej wysokości wynikającego z otrzymanych faktur elektronicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub w przypadku faktur korygujących - do wykazania kwoty podatku naliczonego w zmienionej wysokości wynikającego z otrzymanych faktur elektronicznych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: znak: IBPP3/443-673/12/ASz z dnia 5 września 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W toku prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje m.in. zakupów towarów od Spółki (dalej: "Kontrahenta"), która zamierza wprowadzić system elektronicznego przesyłania faktur VAT na rzecz Wnioskodawcy tj. faktur sprzedaży, faktur korygujących, faktur zaliczkowych oraz korekt faktur zaliczkowych (dalej: "System e-faktur") a który pozwalałby na ich tworzenie w formie elektronicznej w postaci plików PDF i archiwizowanie ich jako baza danych przechowywana na serwerze w siedzibie Kontrahenta.

Faktura VAT w formie elektronicznej dokumentująca zakupione towary od Kontrahenta udostępniana byłaby Wnioskodawcy po zaakceptowaniu przez niego elektronicznej formy przesyłania faktur na podstawie "Umowy o przesyłaniu faktur w formie elektronicznej i korzystanie z portalu klientowskiego" (dalej: "Umowa"). W Umowie tej, poza akceptacją formy przesyłania faktur, zostaną określone m.in. warunki korzystania z "portalu klientowskiego", jak również zostaną wskazane osoby upoważnione ze strony Wnioskodawcy do logowania i pobierania z portalu faktur elektronicznych w formie pliku PDF oraz adresy elektroniczne do wzajemnej komunikacji pomiędzy Wnioskodawcą a Kontrahentem. Dostęp do internetowego "portalu klientowskiego" będzie możliwy wyłącznie po uzyskaniu od Kontrahenta loginu użytkownika oraz hasła dostępu.

Udostępnianie faktur Wnioskodawcy odbywać się będzie za pomocą aplikacji internetowej X stworzonej przez Kontrahenta, zgodnej ze standardami J EE, pracującej w środowisku serwera aplikacji A zapewniającego podstawowe mechanizmy bezpieczeństwa określone w specyfikacji J EE. Dostęp do zasobów X będzie chroniony poprzez serwer aplikacji, autoryzacja odbywać będzie się metodą FORM, baza użytkowników oraz ich uprawnień będzie przechowywana po stronie systemu X, a hasła użytkowników będą jednostronnie szyfrowane.

System na portalu internetowym rejestrował będzie datę pobrania faktury VAT i faktur korygujących VAT przez Wnioskodawcę, za którą to datę przyjmowana będzie data dokonania przez system Kontrahenta zapisu dokumentującego moment pobrania przez Wnioskodawcę faktury z portalu internetowego, co odzwierciedlone zostanie zarówno Wnioskodawcy jak i pomysłodawcy systemu, w formie raportu w postaci pliku PDF o pobranych przez Wnioskodawcę fakturach.

Ponieważ jedną z przewidzianych opcji Systemu e-faktur jest możliwość wielokrotnego pobrania z portalu wystawionej faktury elektronicznej przez Wnioskodawcę, Kontrahent dla celów ustalenia momentu otrzymania faktury VAT lub faktury korygującej przyjmował będzie pierwsze jej pobranie przez Wnioskodawcę.

Faktury VAT będą sporządzane w programie "X Logistyka", zintegrowanym z programem "X Finanse i księgowość", zgodnie z obowiązującą u Kontrahenta procedurą. Akceptacja merytoryczna faktury w programie "X Logistyka", będąca formą mechanizmu kontroli biznesowej, potwierdzająca zgodność dokumentów pomocniczych z wystawioną fakturą oraz jej zaksięgowanie w programie "X Finanse i Księgowość" zapewnią zachowanie ich autentyczności i integralności i dopiero wówczas będą udostępniane Wnioskodawcy na portalu internetowym w formie pliku PDF, tworzonego automatycznie przez system, z nadaniem określonej unikalnej nazwy: "nr faktury-data wystawienia-NIP Klienta-Wnioskodawcy" i archiwizacją ich w bazie danych. Z uwagi na wiedzę, co do podmiotu udostępniającego faktury na serwerze przez stronę internetową - jest to ten sam podatnik, który dokonał sprzedaży towarów lub usług na rzecz Wnioskodawcy - zachowana będzie autentyczność pochodzenia faktury. System przechowywania faktur elektronicznych w formie plików PDF będzie gwarantował nienaruszalność treści faktur (niezmienność, niezależność od ewentualnych zmian teleadresowych, zmian nazw Klientów, sprzedawanych towarów oraz innych elementów na wydrukach).

Wnioskodawca otrzymane od Kontrahenta faktury VAT w formie pliku PDF przesłane drogą elektroniczną będzie archiwizował na swoim serwerze komputerowym zgodnie z przepisami § 6 i 8 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, w podziale na okresy rozliczeniowe z zapewnieniem:

* autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności tych faktur, od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,

* łatwości ich odszukania, oraz

* dostępu na żądanie organu podatkowego i organu kontroli skarbowej wraz z zapewnieniem bezzwłocznego ich poboru.

Co więcej, możliwe będzie przeszukiwanie zarchiwizowanych faktur elektronicznych według zadanego kryterium (np. numer faktury, data wystawienia) po polach w tabeli archiwizującej, do której załącznikami będą pliki PDF.

W ramach komunikacji z Kontrahentem, Wnioskodawca będzie otrzymywał za pośrednictwem portalu internetowego:

* w formie wiadomości e-mail - automatyczne powiadomienia o dostępności wystawionych faktur VAT, na adres wskazany w Umowie,

* raporty w formie pliku PDF:

* na początku każdego miesiąca o nieodebranych fakturach z poprzedniego okresu,

* o pobranych fakturach VAT z określeniem podstawowych danych o pobraniu: nr faktury, data pobrania, imię i nazwisko osoby pobierającej fakturę w imieniu Wnioskodawcy (identyfikowanego po nadanym loginie/haśle użytkownika).

Wnioskodawca w każdej chwili będzie mógł wycofać zgodę na przesyłanie faktur drogą elektroniczną, za pośrednictwem strony internetowej, w formie pisemnej lub elektronicznej, co spowoduje powrót do tradycyjnej formy dostarczania faktur sprzedaży VAT, czyli otrzymywania faktur w wersji papierowej, zgodnie z przepisami § 3 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych.

Potwierdzenie uzyskania zgody, bądź jej odwołania, będzie przechowywany przez Kontrahenta w systemie X z dokładną informacją o dacie jej otrzymania.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy faktury VAT lub faktury korygujące VAT w formie pliku PDF pobrane z portalu internetowego przez Wnioskodawcę, przy użyciu loginu i hasła dostępu udostępnionego przez Kontrahenta w sposób opisany powyżej, stanowią dokumenty uprawniające do dokonania przez Wnioskodawcę odliczenia podatku VAT naliczonego lub w przypadku faktur korygujących - do wykazania kwoty podatku naliczonego w zmienionej wysokości na zasadach analogicznych do tych, które odnoszą się do faktur wystawionych w formie papierowej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Faktury VAT lub faktury korygujące VAT w formie pliku PDF pobrane z portalu internetowego, przy użyciu loginu i hasła dostępu udostępnionych przez Kontrahenta Wnioskodawcy, w sposób opisany powyżej, stanowią dokumenty uprawniające do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego lub w przypadku faktur korygujących - do wykazania kwoty podatku naliczonego w zmienionej wysokości na zasadach analogicznych do tych, które odnoszą się do faktur wystawionych w formie papierowej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej z tytułu nabycia towarów lub usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy VAT).

Z powyższego wynika zatem, iż - tak jak w przypadku faktur wystawionych w formie papierowej - pobieranie faktur VAT w formacie PDF z portalu internetowego wiąże się z uprawnieniem Wnioskodawcy jako nabywcy do odliczania podatku naliczonego wynikającego z tych faktur, tylko przy założeniu spełnienia ogólnych warunków dających prawo do odliczenia VAT, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT tj. faktury muszą dokumentować nabycie towarów i usług wykorzystywanych do czynności opodatkowanych.

Co więcej, możliwość odliczenia podatku naliczonego z Faktur VAT wystawionych w formacie PDF znajdzie zastosowanie przy spełnieniu dodatkowych warunków wprowadzonych w rozporządzeniu w sprawie faktur elektronicznych, a więc przy założeniu, iż system, w którym będą wystawiane faktury zapewnienia integralność treści oraz autentyczność pochodzenia faktur.

W myśl bowiem § 4 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej i stanowić podstawę do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Przy czym zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, przez autentyczność pochodzenia faktury należy rozumieć "pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktur". O zapewnieniu integralności treści faktury z kolei mamy do czynienia w przypadku, gdy "w fakturze nie zmieniono danych które powinna zawierać faktura".

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury w formacie PDF udostępniane przez Kontrahenta w przedstawionych przez Wnioskodawcę okolicznościach spełniały będą wymogi określone w rozporządzeniu w sprawie faktur elektronicznych. Zatem Wnioskodawca przy spełnieniu warunków z rozporządzenia jak i warunków z art. 86 ustawy VAT będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT tak jak w przypadku faktur papierowych.

Powyższe stanowisko w sytuacji przesyłania faktur w formie elektronicznej potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w powołanej powyżej interpretacji indywidualnej z dnia 13 stycznia 2011 r. (sygn. IBPP3/443-793/10/PK), stwierdzając, że obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przesyłania faktur w formie elektronicznej. Zatem otrzymanie faktur w formie pliku PDF stanowiącego załącznik do e-maila skierowanego do odbiorcy faktury jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur (...).

Biorąc powyższe pod uwagę, zarówno faktury VAT, jak i faktury korygujące w formie pliku PDF pobrane z portalu internetowego, przy użyciu loginu i hasła dostępu, w sposób opisany powyżej, stanowią dokumenty uprawniające do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego lub w przypadku faktur korygujących - do wykazania kwoty podatku naliczonego w skorygowanej wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i ust. 10 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (...).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Z ww. przepisów wynika, iż podstawą do odliczenia podatku naliczonego są otrzymane przez podatnika faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cyt. ustawy.

Kwestię przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej od 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

W myśl § 3 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej "akceptacją". Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia definiuje pojęcia: autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej treści. I tak przez:

1.

autentyczność pochodzenia faktury - rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

2.

integralność treści faktury - rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Zgodnie z przepisem § 2 ust. 2 rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1.

bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Prawodawca zdefiniował co należy rozumieć przez autentyczne pochodzenie faktury oraz integralność treści faktury. Jako przykład systemów zapewniających zachowanie ww. warunków podał bezpieczny podpis elektroniczny oraz elektroniczną wymianę danych (EDI). Przy czym jest to katalog otwarty i dopuszczalne są wszelkie inne metody przesyłania faktur drogą elektroniczną gwarantujące autentyczność pochodzenia faktur oraz integralność takich faktur.

Koniecznym zatem jest stworzenie metod gwarantujących spełnienie powyższych wymogów, które jednak ma określić sam podatnik. Ww. rozporządzenie nie określa czy autentyczność pochodzenia i integralność treści należy zapewnić stosując rozwiązania informatyczne czy też odpowiednio opisane rozwiązania biznesowe (np. zapisane w formie procedur).

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż za fakturę elektroniczną, a tym samym dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego tej faktury, należy uznać taki dokument, co do którego zapewniona jest tożsamość wystawcy (sprzedawcy) oraz nienaruszalność treści i został przesłany drogą elektroniczną po uprzedniej akceptacji odbiorcy (nabywcy) co do takiej formy przesyłania faktur.

Należy tutaj zauważyć, że w powołanym wyżej rozporządzeniu prawodawca nie odniósł się do faktur korygujących w związku z tym należy zwrócić uwagę na § 19 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zgodnie, z którym, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Przepisu powyższego nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że gdy jest mowa w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej o fakturze elektronicznej pod pojęciem tym należy rozumieć zarówno "fakturę pierwotną" jak też "fakturę korygującą" albowiem ustawodawca w akcie prawnym regulującym ogólne zasady wystawiania faktur ustala normę zgodnie z którą w formie elektronicznej można przyjąć zarówno "fakturę pierwotną" jak też "fakturę korygującą".

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje m.in. zakupów towarów od Spółki, która zamierza wprowadzić system elektronicznego przesyłania faktur VAT na rzecz Wnioskodawcy tj. faktur sprzedaży, faktur korygujących, faktur zaliczkowych oraz korekt faktur zaliczkowych (dalej: "System e-faktur") a który pozwalałby na ich tworzenie w formie elektronicznej w postaci plików PDF i archiwizowanie ich jako baza danych przechowywana na serwerze w siedzibie Kontrahenta. Faktura VAT w formie elektronicznej dokumentująca zakupione towary od kontrahenta udostępniana byłaby Wnioskodawcy po zaakceptowaniu przez niego elektronicznej formy przesyłania faktur na podstawie "Umowy o przesyłaniu faktur w formie elektronicznej i korzystanie z portalu klientowskiego" (dalej: "Umowa"). System na portalu internetowym rejestrował będzie datę pobrania faktury VAT i faktur korygujących VAT przez Wnioskodawcę, za którą to datę przyjmowana będzie data dokonania przez system Kontrahenta zapisu dokumentującego moment pobrania przez Wnioskodawcę faktury z portalu internetowego, co odzwierciedlone zostanie zarówno Wnioskodawcy jak i pomysłodawcy systemu, w formie raportu w postaci pliku PDF o pobranych przez Wnioskodawcę fakturach. Faktury VAT będą sporządzane w programie zgodnie z obowiązującą u Kontrahenta procedurą. Akceptacja merytoryczna faktury, będąca formą mechanizmu kontroli biznesowej, potwierdzająca zgodność dokumentów pomocniczych z wystawioną fakturą oraz jej zaksięgowanie w odpowiednim programie zapewnią zachowanie ich autentyczności i integralności i dopiero wówczas będą udostępniane Wnioskodawcy na portalu internetowym w formie pliku PDF, tworzonego automatycznie przez system, z nadaniem określonej unikalnej nazwy: i archiwizacją ich w bazie danych. Z uwagi na wiedzę, co do podmiotu udostępniającego faktury na serwerze przez stronę internetową - jest to ten sam podatnik, który dokonał sprzedaży towarów lub usług na rzecz Wnioskodawcy - zachowana będzie autentyczność pochodzenia faktury. System przechowywania faktur elektronicznych w formie plików PDF będzie gwarantował nienaruszalność treści faktur (niezmienność, niezależność od ewentualnych zmian teleadresowych, zmian nazw Klientów, sprzedawanych towarów oraz innych elementów na wydrukach).

Podkreślić należy, iż faktury elektroniczne traktowane są dla potrzeb dokumentowania transakcji podobnie jak faktury VAT w formie papierowej. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. wskazuje jedynie zasady wystawiania, przechowywania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej. Natomiast wszelkie inne zasady dotyczące tzw. "zwykłych" faktur VAT, które stosuje się odpowiednio do faktur elektronicznych reguluje rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ustawodawca nie różnicuje zastosowania odliczenia względem formy papierowej czy elektronicznej faktury, jednakże w świetle przytoczonych powyżej przepisów, aby faktura elektroniczna mogła zostać uznaną za dokument stanowiący podstawę do odliczenia podatku naliczonego, musi ona zostać otrzymana w sposób i w formie zapewniającej autentyczność, integralność i czytelność.

Zatem wysłanie i otrzymywanie faktur i faktur korygujących drogą elektroniczną w formacie PDF jest równoważne w skutkach podatkowych z wysłaniem i otrzymaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur, o której mowa w cyt. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy również stwierdzić, iż wobec spełnienia przez faktury, które będą otrzymywane przez Wnioskodawcę, warunków określonych w ww. ustawie o podatku od towarów i usług, rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r., Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach i fakturach korygujących otrzymanych drogą elektroniczną w formacie PDF, w zakresie, w jakim towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i nie zaistnieją okoliczności skutkujące brakiem prawa do odliczenia (np. zawarte w art. 88 ustawy o VAT).

Wskazać przy tym należy na bezwzględny wymóg prawny zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur oraz akceptacji sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury.

Tym samym należało uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymane od kontrahenta e-faktury w postaci pliku w formacie PDF na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym (tekst jedn.: udostępnianie przez kontrahenta za pomocą aplikacji internetowej tzw. "portalu klientowskiego" z zachowaniem wymogów autentyczności pochodzenia i integralności treści) będzie uprawniało Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl