IBPP3/443-670/13/JP - Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej modernizacji budynku, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-670/13/JP Prawo uczelni wyższej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej modernizacji budynku, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji projektu pn. " Centrum...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Uniwersytet) składa zapytanie w sprawie kwalifikowalności podatku VAT w projekcie inwestycyjnym pn. "..." realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiot projektu dotyczy modernizacji części halowej budynku A.3 na potrzeby funkcjonowania Centrum... w strukturach Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego Uniwersytetu....

W wyniku wykonanych prac obiekt obejmował będzie m.in. 3 specjalistyczne laboratoria naukowo-badawcze wyposażone w sprzęt i aparaturę naukowo-badawczą. W powstałych laboratoriach znajdować się będą właściwe pracownie, w których realizowane będą badania naukowe oraz prace rozwojowe i wdrożeniowe w dziedzinie nowoczesnych technologii na potrzeby przedsiębiorstw przemysłu lotniczego szczególnie przedsiębiorstw Doliny Lotniczej i przemysłu elektromaszynowego. Przewiduje się ponadto badania i rozwój innowacyjnych technologii skierowanych do przemysłu samochodowego oraz rolno-spożywczego.

W harmonogramie rzeczowo-finansowym największe znaczenie mają następujące zadania: roboty budowlane oraz sprzęt i aparatura badawcza. Roboty budowlane będą miały znaczenie dla estetyki budynku, nadania mu wartości funkcjonalnych związanych z przeznaczeniem pod działalność Centrum... oraz zapewnieniem bezpieczeństwa użytkowników obiektu.

Wśród planowanych prac budowlanych należy wyróżnić:

* wymianę świetlików dachowych ze sprawdzeniem szczelności i ciepłochłonności dachu na części hali, z uwzględnieniem docieplenia i wykonania nowego pokrycia dachowego,

* pomalowanie elewacji w nawiązaniu do elewacji nowopowstających..,

* wyburzenie niektórych ścian wewnętrznych w celu połączenia pomieszczeń,

* budowa nowych ścian działowych z gips-kartonu związana z nowym rozkładem funkcjonalnym części halowej budynku A3,

* pomalowanie pomieszczeń w celu zwiększenia estetyki C.,

* remont łazienek,

* częściowa wymiana instalacji elektrycznej,

* całkowita wymiana instalacji wod.-kan.,

* całkowita wymiana instalacji co.,

* remont przyłącza wody,

* dostosowanie wentylacji do potrzeb specjalistycznych laboratoriów naukowo-badawczych, -wymiana stolarki drzwiowej wejściowej.

Realizacja prac budowlanych warunkuje powstanie produktu projektu, który stanowi m.in. Centrum....

Część inwestycyjna projektu obejmuje ponadto zakup aparatury naukowo-badawczej. Zadanie "..." generuje produkty w postaci - 63 szt. zakupionej aparatury.

Centrum... (C.) prowadzić będzie w strukturach Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego badania naukowe, prace rozwojowe i wdrożeniowe, a wypracowane wyniki stanowić będą w założeniu innowacje technologiczne mające zastosowanie w praktyce gospodarczej, które poddane będą procesom transferu i dyfuzji do sektora przedsiębiorstw poprzez działania informacyjne, szkolenia i doradztwo innowacyjne.

Całkowita szacunkowa wartość Projektu wynosi 20 000 000,00 zł (słownie: dwadzieścia milionów i 00/100 PLN).

Z założeń wynika, że wybudowane obiekty oraz nabyte wyposażenie jest przeznaczone w całości na działalność badawczo-naukową, nie przynoszącą przychodów opodatkowanych VAT w przyszłości.

Ponadto Wnioskodawca informuje, iż:

* wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi były i są wystawione na Wnioskodawcę,

* towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

* Wydział Matematyczny funkcjonuje w ramach Uniwersytetu i nie jest odrębnym podmiotem,

* w związku z funkcjonowaniem "Centrum..." Wnioskodawca nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Pismem z dnia 18 lipca 2013 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że z tytułu badań naukowych oraz prac rozwojowych i wdrożeniowych w dziedzinie nowoczesnych technologii na potrzeby przedsiębiorstw przemysłu lotniczego i przemysłu elektromaszynowego oraz badania i rozwój innowacyjnych technologii skierowanych do przemysłu samochodowego i rolno-spożywczego, Wnioskodawca nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji projektu "....

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane pismem z dnia 18 lipca 2013 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Należy podkreślić, iż cytowany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT reguluje podstawową zasadę odliczenia podatku naliczonego. Tak więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy w sposób precyzyjny wskazuje na fakt, iż dokonane przez podatnika podatku VAT zakupy muszą być wykorzystywane w jego działalności opodatkowanej. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. ".." realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiot projektu dotyczy modernizacji części halowej budynku A.3 na potrzeby funkcjonowania Centrum... w strukturach Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego Uniwersytetu....

W wyniku wykonanych prac obiekt obejmował będzie m.in. 3 specjalistyczne laboratoria naukowo-badawcze wyposażone w sprzęt i aparaturę naukowo-badawczą. W powstałych laboratoriach znajdować się będą właściwe pracownie, w których realizowane będą badania naukowe oraz prace rozwojowe i wdrożeniowe w dziedzinie nowoczesnych technologii na potrzeby przedsiębiorstw przemysłu lotniczego szczególnie przedsiębiorstw Doliny Lotniczej i przemysłu elektromaszynowego. Przewiduje się ponadto badania i rozwój innowacyjnych technologii skierowanych do przemysłu samochodowego oraz rolno-spożywczego.

Centrum... (C.) prowadzić będzie w strukturach Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego badania naukowe, prace rozwojowe i wdrożeniowe, a wypracowane wyniki stanowić będą w założeniu innowacje technologiczne mające zastosowanie w praktyce gospodarczej, które poddane będą procesom transferu i dyfuzji do sektora przedsiębiorstw poprzez działania informacyjne, szkolenia i doradztwo innowacyjne.

Wydział Matematyczny funkcjonuje w ramach Uniwersytetu i nie jest odrębnym podmiotem w związku z funkcjonowaniem "...".

Wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi były i są wystawione na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem z uwagi na fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki w ramach realizacji projektu pod nazwą "...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo organ podatkowy pragnie zauważyć, iż odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę wybudowanego Centrum lub zakupionego wyposażenia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl