IBPP3/443-651/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-651/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 27 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości sprzedaży na terytorium kraju po 30 czerwca 2009 r. papierosów ze znakami akcyzy naniesionymi na te papierosy w roku 2008 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości sprzedaży na terytorium kraju po 30 czerwca 2009 r. papierosów ze znakami akcyzy naniesionymi na te papierosy w roku 2008.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest w posiadaniu papierosów, które wyprodukował na terenie kraju w 2008 r. i oznaczył podatkowymi znakami akcyzy według wzoru określonego w § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2004 r. Nr 80, poz. 742), wydanym w wykonaniu ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (dalej: AkcU2004). Znaki te zostały zakupione w 2008 r.

1 stycznia 2009 r. na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z 20 listopada 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 208, poz. 1309) (dalej Rozporządzenie zmieniające) został wprowadzony nowy wzór znaków akcyzy (§ 2 ust. 1 Rozporządzenia zmieniającego).

Papierosy, oznaczone znakami akcyzy obowiązującymi w roku 2008 r. zostały wyprowadzone ze składu podatkowego przez 1 stycznia 2009 r., a następnie Wnioskodawca uiścił należny podatek akcyzowy od ww. papierosów według stawek z 2008 r. Papierosy te były sprzedawane w pierwszej połowie 2009 r. Ich sprzedaż jednak była niewielka ze względu na stanowisko Ministerstwa Finansów, zgodnie z którym, podatkowe znaki akcyzy na papierosy według wzoru z 2004 r. tracą ważność po 30 czerwca 2009 r. W tych okolicznościach dystrybutorzy, na długo przed tym terminem odmawiali zakupu papierosów oznaczonych znakami akcyzy według wzoru z 2008 r. W komunikacie opublikowanym na stronach Internetowych MF w czerwcu 2009 r. Ministerstwo potwierdziło powyższe stanowisko, co spowodowało całkowite zahamowanie sprzedaży papierosów z tymi znakami jeszcze przed 1 lipca 2009 r.

W świetle art. 105 ust. 2 AkcU2004 dotychczasowe znaki akcyzy, naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe przed wprowadzeniem nowego wzoru znaku akcyzy zachowywały ważność przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od dnia wprowadzenia nowego wzoru. Ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3, poz. 11) 1 marca 2009 r. uchyliła AkcU2004. Na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2009, Nr 32, poz. 250) wprowadzono nowy wzór znaków akcyzy. Zgodnie z art. 134 ust. 2 AkcU2008 dotychczasowe znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe przed wprowadzeniem nowego wzoru znaku akcyzy zachowują ważność przez okres 6 miesięcy, licząc od dnia wprowadzenia nowego wzoru. Ponadto, od dnia 10 lipca 2009 r. zgodnie z treścią znowelizowanego art. 136 ust. 6 AkcU2008 znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego. Na podstawie art. 167 AkcU2008 znaki akcyzy wydane na podstawie AkcU2004 (dotychczasowe) zachowują ważność.

Ministerstwo Finansów stanęło na stanowisku, iż bieg 6-miesięcznego terminu do unieważnienia znaków akcyzy od chwili wprowadzenia nowego wzoru biegnie od 1 stycznia 2009 r. i upływa 30 czerwca 2009 r., w związku z treścią § 2 ust. 1 Rozporządzenia Zmieniającego oraz treścią art. 105 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r., o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.). Przedstawione powyżej stanowisko Ministerstwa Finansów spowodowało odmowę zakupu papierosów przez nabywców sprzedających wyroby Spółki, o ile nie zostaną one oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy.

Spółka nie zgadza się ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów i chciałaby kontynuować po 30 czerwca 2009 r. sprzedaż na terenie kraju papierosów oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy według wzoru z 2008 r. bez konieczności oznaczania ich legalizacyjnymi znakami akcyzy.

W opinii Wnioskodawcy, 6-miesięczny termin nie powinien być brany pod uwagę w przypadku znaków akcyzy wydanych na podstawie AkcU2004, ponieważ:

1.

art. 105 ust. 2 AkcU2004 przestał obowiązywać 1 marca 2009 r., wobec czego nie ma on zastosowania do wzorów, które zachowały ważność na podstawie art. 167 AkcU2008;

2.

mógłby on znaleźć zastosowanie w drodze analogii jedynie wówczas, gdyby obecnie zmieniony został wzór znaków akcyzy w drodze rozporządzenia.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowej interpretacji przepisów podatkowych znajdujących zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka będąca w posiadaniu papierosów oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy według wzoru obowiązującego na podstawie AkcU20O4 oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, które zostały naniesione na jednostkowe opakowania papierosów w roku 2008 może kontynuować ich sprzedaż na terenie kraju po 30 czerwca 2009 r. bez konieczności oznaczania tych papierosów legalizacyjnymi znakami akcyzy, w związku z faktem, iż termin ważności tych znaków akcyzy nie upłynął, a więc są one obowiązujące.

Zdaniem Wnioskodawcy podatkowe znaki akcyzy nałożone na papierosy w 2008 r. zachowały swoją ważność i dlatego też papierosy nimi oznaczone mogą być przedmiotem sprzedaży na terenie kraju po 30 czerwca 2009 r. bez konieczności nanoszenia legalizacyjnych znaków akcyzy. Termin ważności powyższych znaków akcyzy upłynie 1 marca 2010 r. (zgodnie z art. 136 ust. 6 AkcU2008) lub 6 miesięcy po wydaniu i wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów wprowadzającego nowy wzór znaków akcyzy wyłącznie w oparciu o delegacje ustawową określoną w art. 122 ust. 1 dalej AkcU2008 (na podstawie przepisu 134 ust. 2 AkcU2008 zastosowanego w drodze analogii).

Wskazana teza wynika bezpośrednio z literalnej wykładni art. 167 oraz art. 168 AkcU2008, który uchylił moc obowiązującą AkcU2004. Wraz z uchyleniem mocy obowiązującej AkcU2004 przestało również obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2004 r. Nr 80, poz. 742 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Zmieniające.

Jednocześnie art. 167 AkcU2008 utrzymał ważność wszystkich znaków akcyzy wydanych na podstawie uchylonej AkcU2004 bez jakichkolwiek ograniczeń. Jednakże znaki akcyzy wydane na podstawie AkcU2004 utracą ważność, o ile wystąpią okoliczności przewidziane w art. 134 ust. 2 lub art. 136 ust. 6 AkcU2008. Dla zaistnienia okoliczności określonych w art. 134 ust. 2 AkcU2008 niezbędnym jest wydanie rozporządzenia Ministra Finansów, które określi nowy wzór znaków akcyzy w oparciu o delegacje z art. 122 ust. 1 AkcU2008. Natomiast zgodnie z art. 136 ust. 6. AkcU2008 znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego (tj. termin ważności w przypadku znaków obowiązujących w 2009 r. upłynie z dniem 1 marca 2010 r.)

W celu potwierdzenia powyższego stanowiska należy odwołać się do przepisów regulujących wprowadzanie wzorów znaków akcyzy (obecnie oraz poprzednio obowiązujących) oraz przepisów przejściowych znajdujących zastosowanie w sprawie. Przed 1 marca 2009 r. podstawą dla wprowadzania wzorów znaków akcyzy, był art. 92 AkcU2004, na podstawie którego, Minister Finansów wydał rozporządzenie, określające m.in. wzór znaku akcyzy obowiązujący w 2008 r. Zmiana Rozporządzenia2004 od 1 stycznia 2009 r., polegająca na zmianie obowiązującego wzoru znaku akcyzowego i wprowadzeniu nowego wzoru znaku na podstawie Rozporządzenia Zmieniającego spowodowała, iż Rozporządzenie2004 wydane na podstawie AkcU2004 nie stanowiło od tej daty (tj. od 1 stycznia 2009 r.) podstawy prawnej dla oceny ważności znaków naniesionych w 2008 r.

Przepis przejściowy obowiązujący w przypadku zmiany wzoru znaku akcyzy w AkcU2004.

Mimo zmiany Rozporządzenia2004 od 1 stycznia 2009 r., znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe papierosów w 2008 r. zachowały nadal swą ważność po tej dacie, na mocy przepisu przejściowego przewidzianego w art. 105 ust. 2 AkcU2004. W świetle tego przepisu znaki naniesione na wyroby tytoniowe w 2008 r. miały zachować swą ważność po 31 grudnia 2008 r. do 30 czerwca 2009 r. W każdym, zatem przypadku zmiany wzoru znaku akcyzy, przepis art. 105 ust. 2 AkcU2004 przewidywał okres przejściowy, w którym jednocześnie funkcjonować mogły znaki: zmieniany oraz nowy.

Istotna jednak dla uzasadnienia stanowiska Spółki jest utrata mocy obowiązującej przepisów ustawy AkcU2004, będących zarówno podstawą do określenia wzoru znaku akcyzy, jak również biegu okresu przejściowego. Z chwilą, bowiem utraty mocy obowiązującej AkcU2004, tj. od 1 marca 2009 r., uchyleniu uległa podstawa dla uznania ważności znaków naniesionych w 2008 r., jak również naniesionych od stycznia 2009 r., wynikająca z ustawy AkcU2004 (tj. art. 105 ust. 2 AkcU2004).

Jak wspomniano powyżej, znaki akcyzy naniesione w 2008 r., mimo zmiany Rozporządzenia2004, zachowały swą ważność po 31 grudnia 2008 r. na mocy przepisu przejściowego art. 105 ust. 2 AkcU2004, która to ważność upływać miała 30 czerwca 2009 r. Jednak wskutek uchylenia wraz z całą ustawą Akcu2004 również wymienionego przepisu przejściowego ustawy, znaki te utraciły podstawę ważności w tym przepisie.

Przepis przejściowy utrzymujący ważność znaków A1 w AkcU2008

W ustawie AkcU2008 przepisem przejściowym analogicznym do art. 105 ust. 2 AkcU2004 jest art. 134 ust. 2 AkcU2008, jednak nie ma on zastosowania do znaków naniesionych na podstawie AkcU2004. Jest to, bowiem przepis przejściowy odnoszący się wyłącznie do sytuacji zmiany wzoru znaków akcyzy, mającej miejsce w czasie obowiązywania ustawy AkcU2008. Wprowadzenie znaku akcyzy obowiązującego od 1 marca 2009 r. jest wprawdzie zmianą wzoru, polegającą na zastąpieniu znaków poprzednio obowiązujących, jednak zmiana ta nie nastąpiła wskutek zastosowania mechanizmu opisanego w art. 134 AkcU2008. Przepis ten bowiem, - jako przepis przejściowy, dotyczy wyłącznie zmiany wzoru znaku akcyzowego przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia. Hipoteza wspomnianego przepisu nie obejmuje natomiast sytuacji uchylenia podstawy dla upoważnienia Ministra Finansów do zmiany wzoru znaku akcyzy.

Jedyną podstawą dla stwierdzenia ważności znaków wydanych i naniesionych na opakowania papierosów przed 1 marca 2009 r. jest art. 167 AkcU2008. Na podstawie powyższej regulacji znaki akcyzy wydane na podstawie AkcU2004 zachowują ważność. Nie budzi wątpliwości, iż jest to przepis przejściowy, który uzupełnia wskazaną lukę, wynikającą z wprowadzenia na nowo mechanizmu określania wzoru znaku akcyzy. Dla zachowania ciągłości, opisanej powyżej, utrzymuje się ważność znaków zmienianych i nowych. Znaki naniesione w 2008 r. w chwili uchylenia ustawy AkcU2004 na podstawie art. 105 ust. 2 tej ustawy nadal były ważne, zatem brak podstaw dla przyjęcia, iż hipoteza art. 167 AkcU2008 ich nie obejmuje.

Po raz kolejny zatem, mimo uchylenia podstawy wprowadzenia znaków naniesionych w 2008 r., ich ważność została utrzymana, tym razem na podstawie przepisu szczególnego, który jednocześnie nie wskazuje okresu ich ważności. Jednakże brak jest podstaw do przyjęcia, iż znaki te nigdy nie miałyby utracić swej ważności. Jak wspomniano celem przepisów przejściowych w przypadku zmiany wzoru znaku akcyzowego (art. 105 ust. 2 AkcU2004 oraz art. 134 ust. 2 AkcU2008) jest czasowe dopuszczenie posługiwania się znakami wychodzącymi z użycia po wprowadzeniu nowych wzorów dla umożliwienia zbycia wyrobów oznaczonych tymi wycofywanymi znakami.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy zatem przyjąć, iż utrzymanie ważności wycofywanych znaków jest ograniczone w czasie. W takim przypadku, zastosowanie znajduje zastosowany odpowiednio art. 136 ust. 6 AkcU2008, zgodnie z którym, znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego lub stosowany odpowiednio art. 134 ust. 2 AkcU2008 na podstawie którego, dotychczasowe znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe przed wprowadzeniem nowego wzoru znaku akcyzy zachowują ważność przez okres 6 miesięcy, licząc od dnia wprowadzenia nowego wzoru. Dlatego też, termin ważności znaków akcyzy naniesionych przed 1 marca 2009 r. upłynie 1 marca 2010 r. (art. 136 ust. 6 AkcU2008) lub 6 miesięcy po wydaniu i wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów wprowadzającego nowy wzór znaków akcyzy wyłącznie w oparciu o delegacje ustawową określoną w art. 122 ust. 1 dalej AkcU2008 (art. 134 ust. 2 AkcU2008).

Minister Finansów stoi na stanowisku, iż okres ważności znaków naniesionych w 2008 r. jest ograniczony w czasie (termin ważności znaków zdaniem MF upływa 30 czerwca 2009 r.). Nie można jednak zgodzić się z przyjętym przez ten organ założeniem, iż okres 6 miesięcy dla znaków A1 należy liczyć od 1 stycznia 2009 r. Brak jest bowiem, podstaw do przyjęcia wstecznej mocy art. 134 ust. 2 AkcU2008 w przypadku, gdy przepis ten znalazłby zastosowanie w drodze analogii jedynie w sytuacji, gdy na podstawie ustawowej delegacji zostałoby wydane nowe rozporządzenie dotyczące znaków akcyzy.

Wobec tego, nie budzi wątpliwości, iż uregulowanie art. 167 AkcU2008 odnosi się zarówno do znaków naniesionych w 2008 r., jak również znaków naniesionych już w 2009 r. ale według wzoru określonego w przepisach AkcU2004 oraz Rozporządzenia Zmieniającego, które w dacie wejścia w życie tego przepisu zachowały swą ważność. Ze względu na to, że przepis art. 167 AkcU2008 jest przepisem przejściowym jest to jednocześnie przepis szczególny. Zatem do wszystkich znaków wydanych na podstawie AkcU2004 nie będzie miał zastosowania mechanizm liczenia okresu ważności znaków akcyzy zmienianych na podstawie art. 134 ust. 2 AkcU2008 w sytuacji, gdy zmiany te miały miejsce 1 stycznia tj. przed wejściem w życie powyższego przepisu. W braku wyraźnego zapisu ustawowego nie jest bowiem możliwe takie zastosowanie przepisu art. 134 ust. 2 AkcU2008, by termin ważności znaków akcyzy mógł rozpocząć swój bieg jeszcze przed wejściem w życie tego przepisu. Analogiczne uwagi należny odnieść do art. 136 ust. 6 AkcU2008, który określa termin ważności znaków akcyzy wydanych w trakcie obowiązywania tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Nowe wzory banderol wprowadzone zostały rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2008 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 208, poz. 1309). Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia nowe wzory banderol na wyroby tytoniowe zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2009 r.

Sześciomiesięczny okres ważności dotychczasowych wzorów znaków akcyzy liczony jest od wprowadzenia nowych wzorów znaków akcyzy. Mówi o tym zarówno art. 105 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), jak również art. 134 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

Nie można utożsamiać zmiany "wzoru znaku akcyzy" ze zmianą przepisów określających funkcjonowanie systemu oznaczania.

Przepisy regulujące oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy wyraźnie wskazują w jakich przypadkach następuje zmiana wzorów znaków akcyzy.

Zgodnie z objaśnieniami do wzorów banderol podatkowych i legalizacyjnych zawartymi w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 250) zmiany innych właściwości wzorów banderol niż właściwości określone w tym załączniku oraz zmiany roku wytworzenia i numerów ewidencyjnych banderol nie stanowią zmiany wzorów banderol. Zapis ten jest nieodłączną częścią opisu banderol powtarzaną konsekwentnie w każdym rozporządzeniu określającym wzory banderol. Jego celem jest wyraźne wskazanie, w jakich przypadkach mamy do czynienia z wprowadzeniem nowych wzorów znaków akcyzy. Ma to ogromne znaczenie z uwagi na konsekwencje jakie pociąga za sobą wprowadzenie nowych wzorów znaków akcyzy.

Należy nadmienić, że wzorem znaku akcyzy jest jego postać graficzna umieszczona w załączniku do rozporządzenia wraz z opisem widniejących na nim elementów. Na wzór składają się określone wymiary, szata graficzna, kolorystyka, napisy. Ze zmianą wzoru mamy zatem do czynienia jedynie wtedy, jeżeli jeden z opisanych elementów ulegnie zmianie np. zmieni się kolor banderoli, napis albo jakikolwiek inny widoczny element tego znaku z wyjątkiem roku oraz numeru ewidencyjnego nadrukowanego na banderoli.

W związku z powyższym wydane na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 250) nie wprowadziło nowych wzorów znaków akcyzy.

Wydanie nowego aktu prawnego czy jego nowelizacja nie oznacza więc automatycznie zmiany wzoru znaków akcyzy chyba, że jest to celem tego aktu prawnego.

W przeciwnym wypadku każda zmiana aktu prawnego wiązałaby się ze zmianą wzoru znaków akcyzy, a więc koniecznością nanoszenia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych banderol legalizacyjnych oraz koniecznością zwrotu banderol niewykorzystanych. Aby nie doszło do takiej sytuacji przepisy wskazują w jakich okolicznościach możemy mówić o zmianie wzorów znaków akcyzy.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że nowe wzory banderol na wyroby tytoniowe zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2009 r. na podstawie wymienionego na wstępie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2008 r. i od tej daty należy liczyć okres przez jaki zachowują ważność dotychczasowe wzory znaków akcyzy naniesione na wyroby tytoniowe przed wprowadzeniem nowych wzorów.

Oznacza to, że 6 miesięczny okres ważności dotychczasowych wzorów znaków akcyzy na wyroby tytoniowe upływa z dniem 30 czerwca 2009 r.

Powyższe wynika również z uzasadnienia do projektu rozporządzenia z 12 stycznia 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy: "Dotychczasowe wzory banderol naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych przez wprowadzeniem z dniem 1 stycznia 2009 r. nowych wzorów banderol na te wyroby, zachowują ważność przez okres 6 miesięcy od dnia wprowadzenia nowych wzorów banderol na te wyroby, tj. do dnia 30 czerwca 2009 r. W stosunku do wyrobów tytoniowych ustawa nie przewiduje możliwości przedłużenia terminu ważności starych wzorów banderol."

Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Zgodnie z powyższym Wnioskodawca po dniu 30 czerwca 2009 r. może dokonywać sprzedaży papierosów z naniesionymi na opakowania jednostkowe w roku 2008 r. znakami akcyzy, dopiero po uprzednim naniesieniu na te wyroby legalizacyjnych znaków akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl