IBPP3/443-647/13/JP - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rozbudowy infrastruktury turystycznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-647/13/JP Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej rozbudowy infrastruktury turystycznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2013 r. (data wpływu 23 lipca 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 lipca 2013 r. nr IBPP3/443-647/13/JP.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2013 r., ukształtował się następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. "...", współfinansowane ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Okres realizacji projektu: 8 maj 2007 r. - 31 styczeń 2013 r.

Przedmiotem projektu była rozbudowa infrastruktury turystycznej otoczenia zespołu pałacowego w... i kompleksu zamkowego w..., polegająca na:

1.

zagospodarowaniu otoczenia stawu "..." w... poprzez:

* stworzenie ośrodka sportów wodnych: budowę magazynu na sprzęt do sportów wodnych,

* stworzenie oświetlonych ścieżek spacerowo - rowerowych przy kompleksie pałacowym i wyposażeniem w ławeczki,

* przebudowę (modernizację) amfiteatru,

* nadbudowę sali widowiskowej przy pałacu w celu stworzenia zaplecza dla ośrodka sportów wodnych

2.

wykorzystaniu terenu przylegającego bezpośrednio do zamku w... na potrzeby tzw. turystyki weekendowej poprzez:

* ukształtowanie linii brzegowej stawu zamkowego,

* budowę pomostu widokowego na stawie zamkowym wraz z oświetleniem i przystanią dla kajaków i rowerów wodnych,

* przebudowę kładki przez potok...,

* urządzenie terenów rekreacyjnych: do gry w tenisa i do gry w siatkówkę plażową wraz z zapleczem socjalnym i parkingiem na 21 miejsc,

* stworzenie ścieżki spacerowej wokół stawu zamkowego wraz z oświetleniem i mała architekturą,

* budowę dwóch parkingów na 62 miejsca postojowe,

* budowę budynku rekreacyjno - sportowego zlokalizowanego w sąsiedztwie kompleksu zamkowego i montaż piłkochwytów przy istniejącym boisku.

Ponadto w ramach projektu zakupiono sprzęt do sportów wodnych i sprzęt ratowniczy:

* kajaki: 15 szt.,

* rowery wodne: 5 szt.,

* deski surfingowe: 5 szt.,

* łódka: 1 szt.,

* kamizelki ratunkowe: 4 szt.,

* koła ratunkowe: 4 szt.,

* bosaki: 4 szt.

Jako nabywca na fakturach figuruje Gmina..., ul.....

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanowi własność Gminy.

Z utworzonej infrastruktury korzystać będą użytkownicy prywatni (mieszkańcy i osoby przyjezdne), instytucje publiczne, podmioty gospodarcze.

W wyniku zrealizowanego projektu, Gmina jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa wyżej, nie będzie prowadzić działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie oraz zakupiony sprzęt nie jest i nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie, nie jest i nie będzie zarządzane bezpośrednio przez Gminę. Obiekt jest użytkowany nieodpłatnie przez jednostkę Gminy - samorządową instytucję kultury posiadającą osobowość prawną w celu realizacji zadań statutowych.

W wyniku realizacji projektu, powstały obiekt, nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę (Gminę) do żadnych czynności. Został przekazywany etapami w zarządzanie innej jednostce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 19 lipca 2013 r.):

Czy w związku z realizacją inwestycji pn. "...", Wnioskodawcy (Gminie) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 19 lipca 2013 r.):

W związku z realizacją inwestycji pn. "...", Wnioskodawcy (Gminie) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca (Gmina) zrealizował zadanie inwestycyjne pn. "...", współfinansowane ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Przedmiotem projektu była rozbudowa infrastruktury turystycznej otoczenia zespołu pałacowego w Zebrzydowicach i kompleksu zamkowego w....

Jako nabywca na fakturach figuruje Gmina. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanowi własność Gminy.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie oraz zakupiony sprzęt nie jest i nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie, nie jest i nie będzie zarządzane bezpośrednio przez Gminę. Obiekt jest użytkowany nieodpłatnie przez jednostkę Gminy - samorządową instytucję kultury posiadającą osobowość prawną w celu realizacji zadań statutowych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę (tekst jedn.: Gminę) towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, iż powstałe w wyniku realizacji projektu mienie oraz zakupiony sprzęt nie jest i nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl