IBPP3/443-645/12/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-645/12/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT działań polegających na umieszczeniu imienia i nazwiska twórcy prac artystycznych w materiałach promocyjnych dotyczących wystawy jego prac - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT działań polegających na umieszczeniu imienia i nazwiska twórcy prac artystycznych w materiałach promocyjnych dotyczących wystawy jego prac.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest instytucją kultury działającą w oparciu o ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 t.j.) wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, PKD 2007 - 9004Z (Działalność obiektów kulturalnych). Głównym celem statutowym Wnioskodawcy jest tworzenie, upowszechnianie kultury w mieście oraz jej zaspokajanie poprzez prowadzenie różnych działań kulturalnych, organizowanie imprez kulturalnych, prowadzenie zajęć z dziećmi i młodzieżą z zakresu upowszechniania kultury oraz promowanie sztuki profesjonalnej jak i amatorskiej.

Między innymi w ramach swojej działalności Wnioskodawca organizuje wystawy prac plastycznych oraz fotografii w Galerii Miejskiego Ośrodka Kultury. Artyści mający wystawiać swoje prace (najczęściej osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej) nie pobierają wynagrodzenia za użyczenie ich w celu zorganizowania wystawy. Wystawy prac jako forma upowszechniania kultury, związane są z działalnością statutową Wnioskodawcy, a Galeria dostępna jest w godzinach pracy Miejskiego Ośrodka Kultury dla wszystkich zwiedzających osób bezpłatnie. W umowach jakie Miejski Ośrodek Kultury chce zawierać z użyczającymi prace, są opisywane warunki przechowywania, montażu, demontażu, zabezpieczenia prac oraz sposobu wystawienia prac w galerii. Ponadto występują zapisy, w których użyczający udziela nieodpłatnej zgody na zamieszczenie reprodukcji użyczonych prac autorskich w materiałach promujących wystawę, możliwości wykonania fotografii prac autorskich i udostępnienie ich na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Kultury, jak i w gazetach, materiałach internetowych i telewizyjnych. Biorący do używania, czyli Wnioskodawca zobowiązuje się zamieścić imię i nazwisko twórcy we wszelkich formach informacji o użyczonych pracach autorskich, w tym podpisach, etykietach, publikacjach, materiałach promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma obowiązek wycenić oraz opodatkować podatkiem od towarów i usług wykonywane działania mające na celu umieszczenie imienia i nazwiska twórcy prac artystycznych w materiałach promocyjnych dotyczących wystawy jego prac.

Zdaniem Wnioskodawcy, działania mające na celu umieszczenie imienia i nazwiska twórcy prac artystycznych w materiałach promocyjnych dotyczących wystawy jego prac, są standartowymi działaniami mającymi na celu informowanie potencjalnych zwiedzających o autorze prac artystycznych i miejscu ich wystawienia, nie są świadczeniem usług na rzecz użyczającego prace w rozumieniu ustawy o VAT (art. 8 ust. 1), dlatego też nie są to działania odpłatne i nie podlegają wycenie i opodatkowaniu podatkiem w ramach art. 29 ust. 3 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 2ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku (art. 29 ust. 3 ustawy).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca organizuje wystawy prac plastycznych oraz fotografii w Galerii Miejskiego Ośrodka Kultury. Artyści mający wystawiać swoje prace nie pobierają wynagrodzenia za użyczenie ich w celu zorganizowania wystawy. Galeria z pracami artystów dostępna jest w godzinach pracy Miejskiego Ośrodka Kultury dla wszystkich zwiedzających osób bezpłatnie. Wnioskodawca zawiera z użyczającymi prace umowy określające warunki przechowywania, montażu, demontażu, zabezpieczania prac oraz sposobu wystawienia prac w galerii. Ponadto w umowie występują zapisy, że użyczający udziela nieodpłatnej zgody na zamieszczenie reprodukcji użyczonych prac autorskich w materiałach promujących wystawę, możliwości wykonania fotografii prac autorskich i udostępnienie ich na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Kultury, jak i w gazetach, materiałach internetowych i telewizyjnych. Biorący do używania czyli Wnioskodawca zobowiązuje się zamieścić imię i nazwisko twórcy we wszystkich formach informacji o użyczonych pracach autorskich, w tym podpisach, etykietach, publikacjach, materiałach promocyjnych.

Wskazać wypada, iż prawo autorskie ma dwa aspekty a mianowicie osobisty i majątkowy. Autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do autorstwa utworu, oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo, nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania, decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności, oraz nadzoru nad sposobem korzystania z utworu (art. 16 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

Oznacza to, że jeżeli Wnioskodawca będzie korzystał z nieodpłatnie udostępnionych dzieł (prac plastycznych oraz fotografii) poprzez wystawienie ich w galerii, zobowiązany będzie wskazać, kto jest ich twórcą, czyli we wszystkich materiałach promujących wystawę i innych publikacjach papierowych, internetowych, telewizyjnych itp., w których będą zamieszczane reprodukcje prac, Wnioskodawca będzie musiał podać imiona i nazwiska twórców prac wystawianych w galerii.

Należy podkreślić, iż zobowiązanie takie w sposób jednoznaczny wynika z umowy wiążącej Wnioskodawcę z artystą wystawiającym (nieodpłatnie użyczającym) swoje prace w galerii Wnioskodawcy.

W omawianej sprawie realizowane przez Wnioskodawcę działania związane z ciążącym na nim obowiązkiem wskazania imienia i nazwiska autora pracy wystawianej w galerii nie stanowią odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT, bowiem działań tych (tekst jedn.: umieszczenie nazwiska autora pod reprodukcją jego pracy w folderze promocyjnym) nie można rozpatrywać jako świadczenia na rzecz artysty wystawiającego swoje prace.

Z uwagi więc na brak świadczenia, nie istnieje obowiązek, ani też możliwość określenia wartości (wyceny) działań Wnioskodawcy polegających na umieszczeniu imienia i nazwiska twórcy w wszystkich materiałach promujących wystawę i innych publikacjach papierowych, internetowych, telewizyjnych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl