IBPP3/443-64/10/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-64/10/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 29 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zastosowania zwolnienia oleju opałowego o kodzie CN 2710 19 61 - 65 importowanego przez podmiot pośredniczący, przeznaczonego do sprzedaży dla ogrodników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zastosowania zwolnienia oleju opałowego o kodzie CN 2710 19 61 - 65 zaimportowanego przez podmiot pośredniczący, przeznaczonego do sprzedaży dla ogrodników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się m.in. sprzedażą produktów ropopochodnych w tym olejów opałowych ciężkich o kodach CN 2710 19 61- 65, które chciałby pozyskiwać importując je z poza terytorium Polski.

Import oleju odbywać się będzie z krajów trzecich do terytorium kraju, a następnie sprzedawany będzie odbiorcom (podmiotom zużywającym), którymi są ogrodnicy wykorzystujący ww. olej do prac rolnych, szklarniowych, ogrodniczych zgodnie z § 10 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministerstwa Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. uprawniającym ich do zwolnienia od podatku akcyzowego w wysokości 64 zł/t. Sprzedaż w zawieszeniu poboru akcyzy dokonywana byłaby na podstawie dokumentów dostawy zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. Wnioskodawca jest podmiotem, który posiada zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący dostarczający wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie podmiotom zużywającym, z tytułu owego zezwolenia zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. art. 32 ust. 3 pkt 6. Wnioskodawca może również dokonywać importu ww. produktów w oparciu o zwolnienie od akcyzy. Jako podmiot pośredniczący posiada w urzędzie celnym zabezpieczenie generalne na dostarczanie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie do podmiotów zużywających.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Spełniając powyższe warunki Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji, czy importując ww. produkt i dostarczając go do podmiotu zużywającego, może dokonać importu nie płacąc z tego tytułu podatku akcyzowego w wysokości 64 zł/t.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podmiot pośredniczący dokonujący importu jest zwolniony z opłaty akcyzy ze względu na przeznaczenie, zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) art. 32 ust. 3 pkt 6.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z § 10 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy olej opałowy, inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Stosownie zaś do art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1 art. 32, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Przez podmiot pośredniczący natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 23 cyt. ustawy rozumie się podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również z importu.

W myśl art. 32 ust. 1 ww. ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

1.

używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13, oraz jeżeli, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3-5, 7 lub 8, podmiot zużywający je posiada statek powietrzny;

2.

używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 81, oleje napędowe lub oleje opałowe - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13, oraz jeżeli, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3-5, 7 lub 8, podmiot zużywający je posiada jednostkę pływającą;

3.

używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący zamierza dokonywać importu ciężkich olejów opałowych o kodach CN 2710 19 61-65 z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy na podstawie powołanego wyżej § 10 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego stanowiącego, że zwalnia się od akcyzy olej opałowy, inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Stosownie do powyższego, mając na uwadze definicję podmiotu pośredniczącego zawartą w art. 2 pkt 23 ww. ustawy, wskazującą na zakres działalności objętej stosownym zezwoleniem uzyskanym przez Wnioskodawcę, jak również wymienione w art. 32 ust. 1 ww. ustawy wyroby objęte zwolnieniem, stwierdzić należy, iż ciężkie oleje opałowe o kodach CN 2710 19 61-65 importowane przez Wnioskodawcę - występującego jako podmiot pośredniczący - przeznaczone do wykorzystania przez podmioty zużywające do prac rolnych, szklarniowych i ogrodniczych nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 10 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień. Należy bowiem zauważyć, iż w przypadku importu dokonywanego przez podmiot pośredniczący zwolnieniem objęto jedynie wyroby wymienione w art. 32 ust. 1 ustawy.

Reasumując uzyskane przez Wnioskodawcę zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący nie uprawnia Wnioskodawcy, dokonującego importu wyrobów nie wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy czyli przedmiotowych olejów ciężkich o kodach CN-2710 19 61-65, do korzystania ze zwolnienia z akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl