IBPP3/443-601/12/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-601/12/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 14 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy tego podatku w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy tego podatku w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizował w latach 2005-2006 projekt w ramach ZPORR dofinansowany ze środków EFS pn. "XXX" nr x. Realizując powyższy projekt Wnioskodawca nie rozliczał podatku VAT jako naliczonego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (usługi szkoleniowe) - podatek zawarty w zakupach dokonywanych na rzecz tych usług nie podlega rozliczeniu (odliczeniu) od podatku naliczonego (art. 86).

Podatek VAT Wnioskodawca rozliczał jako koszt projektu, podlegający dofinansowaniu. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

W celu realizacji projektu dokonywał zakupów jak niżej:

* pomoce naukowe (podręczniki, książki, skrypty),

* materiały biurowe i piśmienne,

* usługi reklamy,

* artykuły spożywcze jako poczęstunek (kawa, herbata, ciastka, paluszki),

* znaczki pocztowe,

* wyposażenie (drukarka, bindownica),

* koszty mediów (energia elektryczna, energia cieplna, woda, usługi telefoniczne).

Zakupy dokonywane były fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Faktury VAT za ich zakupy w całości odnoszone były do kosztów projektu. Wyjątek stanowiły faktury medialne, które dotyczyły Wnioskodawcy jako całości. Część przypadająca na realizację projektu wyliczana była i zatwierdzana według zasad i algorytmów ustalonych przez Wojewódzki Urząd Pracy Instytucję Wdrażającą ZPORR. Dokonywane zakupy dla celów projektu nie były i nie są związane z działalnością opodatkowaną. Były wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych przy realizacji projektu. Ponieważ nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nie miał i nie ma prawa do odliczania kwoty podatku (art. 86) lub zwrotu różnicy (art. 87).

W przedstawionym projekcie uczestniczyły osoby pracujące - czynne zawodowo, kierowcy zatrudnieni w transporcie towarów niebezpiecznych. Celem było podniesienie ich kwalifikacji, przystosowanie do wykonywania drogowego przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie regionalnym i europejskim, oraz podejmowanie przez nich działań ograniczających możliwość występowania wypadków. Nabór i rekrutacja na szkolenie organizowane były jako wolny nabór przez Wnioskodawcę na zlecenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT (art. 86) lub zwrotu różnicy tego podatku (art. 87).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ponieważ nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie były i nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nie miał i nie ma prawa do odliczania kwoty podatku (art. 86) lub jego zwrotu. (art. 87).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca w latach 2005-2006 realizował projekt pn. "XXX". Celem projektu było podniesienie kwalifikacji kierowców zatrudnionych w transporcie towarów niebezpiecznych, przystosowanie do wykonywania drogowego przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie regionalnym i europejskim oraz podejmowanie przez nich działań ograniczających możliwość występowania wypadków. Dokonywane zakupy dla celów projektu nie były i nie są związane z działalnością opodatkowaną. Były wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych przy realizacji projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem w treści Wnioskodawca wprost wskazał, że dokonywane zakupy dla celów projektu nie były i nie są związane z działalnością opodatkowaną.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "XXX".

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Organ podatkowy podkreśla, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których zostało dokonane nabycie towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl