IBPP3/443-601/10/KO - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT czynności dokonywanych przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-601/10/KO Możliwość opodatkowania podatkiem VAT czynności dokonywanych przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W podległym Głównemu Inspektoratowi Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Roślin i Nasiennictwa będącym jednostką budżetową, utworzony został rachunek dochodów własnych, który zgodnie z przepisami wprowadzającymi ustawę o finansach publicznych zostanie zlikwidowany z dniem 31 grudnia 2010 r. Źródłem przychodów rachunku dochodów własnych są dochody z działalności wykraczającej poza zakres działalności podstawowej polegające na świadczeniu usług określonych w art. 103 ust. 1 i 1a o ochronie roślin (Dz. U. z 2004 Nr 11, poz. 94). Po zlikwidowaniu rachunku dochodów własnych z dniem 31 grudnia 2010 r. zadania określone w art. 103 ustawy o ochronie roślin nadal będą wykonywane i nadal będą wykraczały poza zakres działalności podstawowej z tą różnicą, że zadania te przejmie jednostka przy której funkcjonował rachunek dochodów własnych czyli Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Usługi określone w ustawie o ochronie roślin wykraczające poza zakres działalności podstawowej jakie może świadczyć jednostka to:

a.

pobieranie prób, przeprowadzanie badań makroskopowych i laboratoryjnych oraz dokonywanie oceny organoleptycznej - na zlecenie wnioskodawcy,

b.

przeprowadzanie szkoleń,

c.

sprzedaż etykiet, formularzy etykiet, paszportów roślin, formularzy paszportów roślin lub plomb urzędowych w rozumieniu przepisów o nasiennictwie (tekst jedn. z 2007 Dz. U. Nr 41, poz. 271),

d.

sprzedaż wydawnictw a także usług informatycznych,

e.

sprzedaż roślin i produktów roślinnych z obiektów szklarniowych oraz usług związanych z wykorzystaniem tych obiektów w okresie, w którym nie są wykorzystywane do zadań ustawowych inspekcji,

f.

dokonywanie oceny organoleptycznej, wykonywanie badań makroskopowych i laboratoryjnych w celu wydania świadectwa fitosanitarnego, paszportów roślin lub uznania miejsca produkcji za wolne od organizmów szkodliwych.

Stawki opłat za usługi wymienione w w pkt (a), (b), (c), (f) określa minister właściwy do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia. Stawki opłat za sprzedaż wydawnictw i usług informatycznych (d) określa Wojewódzki Inspektor. Ceny sprzedaży pkt (e) ustala dla danego sezonu produkcyjnego Wojewódzki Inspektor.

Pismem z dnia 22 września 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 kwietnia 2002 r.

Przedmiotem zapytania są następujące czynności:

a.

pobieranie prób, przeprowadzanie badań makroskopowych i laboratoryjnych oraz dokonywanie oceny organoleptycznej - na zlecenie wnioskodawcy PKWiU 74.30.11.00.00,

b.

sprzedaż etykiet, formularzy etykiet, paszportów roślin, formularzy paszportów roślin lub plomb urzędowych w rozumieniu przepisów o nasiennictwie PKWiU 75.13.11.00.00,

c.

f) dokonywanie oceny organoleptycznej, wykonywanie badań makroskopowych i laboratoryjnych w celu wydania świadectwa fitosanitarnego, paszportów roślin lub uznania miejsca produkcji za wolne od organizmów szkodliwych PKWiU 74.30.11.00.00

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stawki opłat za czynności określone w punktach a), c) f), które jednolicie są uregulowane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w drodze rozporządzenia mają charakter opłat urzędowych i nie podlegają podatkowi VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy stawki opłat uregulowane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w drodze rozporządzenia mają charakter opłat urzędowych i nie podlegają podatkowi VAT. Świadczone przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa usługi w zakresie administracji publicznej, których stawki opłat reguluje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, sklasyfikowane są wg Klasyfikacji Wyrobów i Usług do grupowania 75 i zwolnione są przedmiotowo od podatku VAT z tytułu wykonywania wyłącznie usług zwolnionych od tego podatku - 75.13.11 - usługi administracyjne związane z rolnictwem, leśnictwem, rybołóstwem i myślistwem.

Ponadto w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z zakresu podmiotowego wyłączono organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Usługi sklasyfikowane do grupowania 74.30.11 - usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji nie podlegają opodatkowaniu w sytuacji jeżeli jest to usługa wykonywana w celu realizacji zadań nałożonych na Inspekcję odrębnymi przepisami prawa. Zarówno usługi sklasyfikowane do grupowania 74 i 75 nie można traktować jako realizowanych w ramach umów cywilnoprawnych ponieważ Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa jest jedynym organem powołanym do tego typu czynności i nie mogą odmówić wykonania takiego zlecenia. Nie ma więc naruszenia zasad konkurencyjności oraz dobrowolności i równości stron charakteryzujących umowy cywilnoprawne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Dla celów określenia statusu podatnika kluczowa jest zatem cecha samodzielności.

Stosownie do art. 1, art. 78, art. 103 i 104 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 z późn. zm.) ustawa reguluje sprawy:

1.

ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi;

2.

dopuszczania środków ochrony roślin do obrotu oraz substancji aktywnej do stosowania w środkach ochrony roślin;

3.

zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia człowieka, zwierząt oraz dla środowiska, które mogą powstać w wyniku obrotu i stosowania środków ochrony roślin;

4.

organizacji Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

Inspekcja realizuje zadania związane z nadzorem nad zdrowiem roślin, zapobieganiem zagrożeniom związanym z obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin oraz nadzorem nad wytwarzaniem, oceną i obrotem materiałem siewnym, określone

w ustawie oraz w przepisach o nasiennictwie i przepisach innych ustaw.

Inspekcja może świadczyć usługi w zakresie:

1.

pobierania prób, przeprowadzania badań makroskopowych i laboratoryjnych oraz dokonywania oceny organoleptycznej - na zlecenie wnioskodawcy;

2.

przeprowadzania szkoleń;

3.

sprzedaży etykiet, formularzy etykiet, paszportów roślin, formularzy paszportów roślin lub plomb urzędowych w rozumieniu przepisów o nasiennictwie oraz wydawnictw,

a także usług informatycznych;

4.

sprzedaży roślin i produktów roślinnych z obiektów szklarniowych oraz usług związanych z wykorzystaniem tych obiektów w okresie, w którym nie są wykorzystywane do zadań Inspekcji.

Inspekcja świadczy usługi polegające na ocenie organoleptycznej, badaniach makroskopowych oraz badaniach laboratoryjnych, o których mowa w art. 10a ust. 1, art. 16 ust. 4 i 4a oraz art. 18 ust. 6 pkt 2 lit. b) i ust. 6a, oraz pobieraniu prób do tych badań.

Stawki opłat za sprzedaż wydawnictw i usług informatycznych oraz za czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 4, ustala Główny Inspektor lub wojewódzki inspektor, na podstawie poniesionych wydatków.

Jeżeli w wyniku badań laboratoryjnych, o których mowa w ust. 1, stwierdzono organizmy kwarantannowe, opłaty nie pobiera się.

Minister właściwy do spraw rolnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, stawki opłat za:

1.

usługi, o których mowa w art. 103 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1a,

2.

wydawanie etykiet, paszportów roślin lub plomb urzędowych lub wydawanie formularzy paszportów roślin w przypadkach, o których mowa w art. 16 ust. 15

- mając na uwadze w szczególności rzeczywiste koszty wykonania badań, koszty dojazdu, wielkość partii lub przesyłek poddanych kontroli, wielkość badanych prób, koszty związane

z prowadzeniem szkoleń oraz koszty przygotowania etykiet, paszportów roślin i plomb urzędowych.

W myśl art. 82 ust. 1 i 2, art. 83 ust. 1 i 4 oraz art. 88 ust. 1 i 3 ww. ustawy o ochronie roślin nadzór nad wykonywaniem zadań Inspekcji, o których mowa w art. 79-81, sprawuje minister właściwy do spraw rolnictwa.

Zadania Inspekcji wykonują następujące organy:

1.

Główny Inspektor;

2.

wojewoda, przy pomocy wojewódzkiego inspektora jako kierownika wojewódzkiej inspekcji ochrony roślin i nasiennictwa wchodzącej w skład zespolonej administracji wojewódzkiej.

Główny Inspektor jest centralnym organem administracji rządowej, podległym ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa.

Główny Inspektor wykonuje zadania przy pomocy Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa, zwanego dalej "Głównym Inspektoratem".

Wojewódzkiego inspektora powołuje i odwołuje wojewoda, za zgodą Głównego Inspektora.

Wojewódzki inspektor wykonuje zadania Inspekcji na obszarze województwa, przy pomocy wojewódzkiego inspektoratu ochrony roślin i nasiennictwa, zwanego dalej "wojewódzkim inspektoratem".

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ww. ustawy Główny Inspektorat i wojewódzki inspektorat są jednostkami budżetowymi.

Jak wynika z powyższego, wojewódzki inspektorat ochrony roślin i nasiennictwa jest jednostką budżetową wchodzącą w skład zespolonej administracji wojewódzkiej. W ramach swojej działalności realizuje obowiązki wynikające z ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin. Jest więc jednostką organizacyjną, przy pomocy której wojewoda za pośrednictwem wojewódzkiego inspektora wykonuje zadania organu Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa na obszarze województwa.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 omawianej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Uwzględniając powyższe, wskazać należy, iż zakres wyłączenia objęty normą art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi podstawę dla uznania, bądź nieuznania organów władzy oraz innych podmiotów prawa publicznego za podatników. Konsekwentnie, art. 15 ust. 6 ww. ustawy przewiduje, iż organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego mogą być podatnikami tego podatku, jeżeli spełnią przewidziane przepisami prawa warunki. W rezultacie, przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług należy interpretować w taki sposób, iż organy władzy publicznej oraz inne podmioty prawa publicznego, są podatnikami podatku od towarów i usług - w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W omawianej sytuacji należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawca, wykonując czynności o charakterze publicznoprawnym w ramach sprawowanego władztwa publicznego jako urząd obsługujący organ władzy, jest wyłączony z kategorii podatników w zakresie wykonywania czynności będących przedmiotem zapytania, określonych w art. 103 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz ust. 1a ustawy o ochronie roślin. Jednakże w przypadku wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym jednostka ta staje się podatnikiem podatku od towarów i usług.

Reasumując należy uznać, iż Wnioskodawca działając jako urząd obsługujący organ władzy w zakresie wykonywania czynności określonych w art. 103 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz ust. 1a ustawy o ochronie roślin, nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym opłaty pobierane za ww. czynności nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl