IBPP3/443-600/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-600/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku energii elektrycznej zużywanej do celów zasilania suszarni S. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku energii elektrycznej zużywanej do celów zasilania suszarni S.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Tartak do momentu realizacji projektu budowy źródła skojarzonego był zasilany z lokalnego źródła ciepła zbudowanego na bazie kotłów opalanych biomasą drzewną.

Projekt budowy nowego źródła skojarzonego opalanego biomasą był wynikiem zwiększającego się zapotrzebowania na energię elektryczną i cieplną dla potrzeb technologicznych tartaku. Inwestor zadecydował, że oprócz istniejącego źródła ciepła, będzie wybudowane nowe źródło skojarzone w układzie kotła opalanego biomasą z czynnikiem grzewczym olejem termalnym o mocy 10MW wraz z turbozespołem pracujący w organicznym cyklu Rankina (ORC) produkującym energię elektryczną o mocy 1,765Mwe i energię cieplną o mocy 7,9 MW.

Kocioł na olej termalny pracuje dla zasilania modułu ORC, z którego uzyskiwana jest energia elektryczna odnawialna i energia cieplna (z kondensatora modułu ORC). W tym źródle nie zaplanowano istnienia tzw. chłodnicy wentylatorowej, która odprowadzałaby energię cieplną w pracy normalnej elektrociepłowni (również tą w stanach alarmowych, w tym kotła, w przypadkach, w których źródło przestaje pracować) a w to miejsce wybudowano równocześnie z budową elektrociepłowni suszarnię zrębek drewna (S.) o mocy 8MW. Cały układ hydrauliczny zasilania w ciepło połączono ze sobą tak, aby można było w jak najbardziej efektywny sposób wykorzystywać również ciepło.

Ogrzewanie sieciowe oznacza ogrzewanie wszystkich dotychczasowych odbiorników tartaku.

Zapotrzebowanie na energię elektryczną potrzeb własnych elektrociepłowni jest mierzone oddzielnym licznikiem energii elektrycznej. W celu podtrzymywania procesów produkcyjnych energii elektrycznej wymagana jest praca napędów w torze hydraulicznym.

W piśmie z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu) Wnioskodawca wskazał, iż proces suszenia biomasy w suszarni S. stanowi integralną część procesu produkcji energii elektrycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy będąc wytwórcą energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii (elektrociepłownia na biomasę) podlega zwolnieniu z akcyzy cała energia elektryczna zużywana do celów zasilania suszarni S. zgodnie z art. 30 pkt 6 i 7 ustawy z 6 grudnia 2008 o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości pracy elektrociepłowni bez pracy suszarni S., ponieważ układ technologiczny odbioru ciepła, związany z chłodzeniem kondensatora w module ORC nie przewiduje innego wariantu wykorzystania ciepła (np. chłodni wentylatorowej), a tylko skierowany jest na potrzeby technologiczne suszarni.

Zapotrzebowanie na energię elektryczną suszarni S. jest podzielona na:

a.

energię elektryczną niezbędną do przetoczenia czynnika grzewczego: wody-tłoczonej przez pompę,

b.

energię elektryczną niezbędną do wymiany powietrza w suszarni S. zużywana przez napędy wentylatorów.

W ścisłej zależności od produkcji energii elektrycznej w elektrociepłowni jest podtrzymywanie tej produkcji poprzez odprowadzenie - odbiór ciepła, co realizuje suszarnia S. zarówno przy pomocy pompy w torze hydraulicznym jak i przez napędy wentylatorów elektrycznych dla wymiany powietrza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 30 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu w elektrociepłowniach.

W myśl § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot zużywający zwolnioną energię elektryczną:

1.

prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania tej energii;

2.

przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie zwolnionej energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionej energii elektrycznej.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać co najmniej:

1.

nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;

2.

ilość zużytej zwolnionej energii elektrycznej;

3.

cel, na który została zużyta zwolniona energia elektryczna;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

W przypadku zużycia energii elektrycznej w suszarni zrębek drewna (S.), należy podkreślić, iż nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w cyt. wyżej art. 30 ust. 6 i 7 ww. ustawy, gdyż zwolnienie dotyczy wyłącznie zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji tej energii oraz w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6 ww. ustawy zwolnienie dotyczy również zużycia energii elektrycznej w celu podtrzymania procesów produkcyjnych. Natomiast proces suszenia biomasy drzewnej (zrębki drewna) nie jest częścią procesu produkcji energii elektrycznej. Wobec powyższego zużycie energii w suszarni S. nie korzysta ze zwolnień o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 cyt. ustawy.

Dodatkowo zauważa się, iż energia elektryczna wytworzona z odnawialnych źródeł energii może korzystać ze zwolnienia na mocy art. 30 ust. 1 i 2 ww. ustawy. W myśl tego przepisu zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

Reasumując zużycie energii elektrycznej wykorzystywanej do suszenia biomasy drzewnej nie korzysta ze zwolnienia o których mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl