IBPP3/443-590/13/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-590/13/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2013 r. (data wpływu do tut. organu 16 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt pn. "..." został wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Realizacja projektu rozpoczęła się w roku 2010. Roboty budowlane zakończono w grudniu 2012. Przedmiotem całego zamierzenia inwestycyjnego jest utworzenie C.K. na bazie Pałacu. Centrum będzie pełnić funkcje kulturalne w odniesieniu do Powiatu i całego regionu. Ma stanowić bazę kulturalną dla zadań w sferze kultury i wychowania. Ma także stanowić o atrakcyjności walorów turystycznych Powiatu jako przykład architektury rezydencjonalnej znajdującej się w naszym regionie w ramach zespołu pałaców i zamków. Służyć temu mają ekspozycje z twórczością plastyczna, piśmienniczą, muzyczną, rękodzielniczą, rzemieślniczą mieszkańców Ś. Działalność wystawiennicza obejmuje część parterową obiektu. Piętro budynku ma zostać zaadaptowane na sale kulturalno - warsztatowe. W ramach projektu realizowane będą następujące działania:

Przebudowa budynku pałacu (część piwnic, parter i I piętro) wraz z infrastrukturą techniczną. Zakres prac obejmuje w szczególności:

1.

Przebudowę budynku pałacu w kondygnacji parteru i I piętra wraz ze zmianą sposobu użytkowania z powierzchni pałacowych na wystawiennicze, muzealne i edukacyjno - konferencyjne, z podziałem na części:

* część A - funkcja wystawiennicza (parter, zachodnie skrzydło pałacu),

* część B - funkcja edukacyjno - konferencyjna z zapleczem sanitarnym dla części A i B (I piętro, skrzydło zachodnie oraz główna klatka schodowa wiodąca od kondygnacji piwnicznej do poddasza i winda osobowa),

* część C - funkcja muzealna - (parter i I piętro w skrzydle wschodnim)

* część D - budowa pomieszczeń technicznych wentylatorni na strychu.

W oparciu o ustawę o samorządzie powiatowym oraz ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej na bazie Centrum Kultury została utworzona samorządowa instytucja kultury. Po rozpoczęciu działalności instytucja kultury będzie miała możliwość generowania dodatnich przepływów finansowych takich jak wpływy z biletów i publikacji, organizacja imprez kulturalnych, wynajem pomieszczeń na cele kulturalne. Planowane przychody z działalności Centrum Kultury nie przewyższą kosztów związanych z utrzymaniem obiektu i wynagrodzeniami pracowników.

Zaadaptowany budynek pałacu, w którym zostanie utworzone Centrum zostanie przekazany Samorządowej Instytucji Kultury nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie (Centrum Kultury) nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wszelkie działania tego typu prowadziła będzie Samorządowa Instytucja Kultury.

W fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. C. K. Ś. jako nabywca wskazany jest Powiat.

Pozostałe informacje:

* Czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7 jest Powiat.

* Planowany do realizacji projekt związany będzie z wykonywaniem zadań własnych powiatu w zakresie kultury.

* Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest drugim w przedmiotowej sprawie. Dnia 19 kwietnia 2010 r. wydano interpretację indywidualną o znaku IBPP4/443-500/10/AŚ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu czy też nie ma takiego prawa.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stan faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pn. "..." został wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Realizacja projektu rozpoczęła się w roku 2010. Roboty budowlane zakończono w grudniu 2012. Przedmiotem całego zamierzenia inwestycyjnego jest utworzenie C.K. na bazie Pałacu.

W fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Centrum Kultury jako nabywca wskazany jest Powiat.

Wnioskodawca przedstawiając opis sprawy jednoznacznie wskazał, że powstałe w wyniku realizacji projektu mienie (Centrum Kultury) nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedstawionego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wskazuje, że związek taki nie występuje.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawianych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że faktycznie towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Wskazać przy tym należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl