IBPP3/443-587/13/MN - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-587/13/MN Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją operacji pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją operacji pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 14 czerwca 2013 r.):

Wnioskodawca (XXX) jest samorządową instytucją kultury utworzoną dnia 24 września 2008 r. na mocy Uchwały Rady Miejskiej w S.powołaną do realizacji zadań własnych Gminy S. w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej, oraz działalności z zakresu sportu, turystyki i rekreacji. W tworzeniu programu działalności kulturalnej określającej jej cele jest współdziałanie z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami i innymi instytucjami kultury.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy:

1.

rozpoznanie oraz pobudzenie i zaspokojenie zainteresowań i potrzeb kulturalnych społeczności lokalnej;

2.

przygotowanie do tworzenia i odbioru wartości kulturalnych;

3.

kształtowanie aktywnego uczestnictwa w kulturze;

4.

tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką;

5.

edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę;

6.

edukacja muzyczna oraz programowanie i upowszechnianie tej dziedziny sztuki;

7.

tworzenie warunków do rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego;

8.

zaspokojenie potrzeb oraz zainteresowań społeczności lokalnej w zakresie sportu, turystyki i rekreacji.

Zadania w zakresie działalności kulturalnej i turystycznej Wnioskodawca realizuje poprzez:

1.

organizację imprez artystycznych i rozrywkowych o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym;

2.

organizację przedstawień teatralnych, koncertów, projekcji filmów;

3.

popularyzowanie i promowanie Gminy w sferze kultury;

4.

prowadzenie i organizowanie działalności orkiestr, zespołów muzycznych, tanecznych i regionalnych;

5.

organizowanie wystaw artystycznych, wernisaży, przeglądów i innych przedsięwzięć w zakresie popularyzacji dorobku kulturalnego;

6.

organizowanie i współdziałanie z organizatorami imprez turystycznych i rekreacyjnych;

7.

popularyzację walorów turystycznych regionu, gromadzenie informacji turystycznej.

Zasadnicza część działalności Wnioskodawcy jest nieodpłatna. Jednostka gospodaruje środkami z dotacji Urzędu Miasta, oraz własnymi środkami pozyskanymi ze sprzedaży biletów wstępu na projekcje filmowe, koncerty, spotkania podróżnicze, środkami z wynajmu sali kinowej i usług reklamowych. Zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jednostka z uwagi na osiągnięte przychody (mały obrót) korzysta ze zwolnienia z podatku VAT i nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki w dniu 4 kwietnia 2013 r. złożył do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania "XXX" wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów pod nazwą "XXX". Wnioskowana kwota pomocy 49 876 zł. Celem operacji jest doposażenie nowootwartego punktu Informacji Turystycznej w stanowisko samoobsługowe z dostępem do internetu oraz wydanie materiałów promocyjnych, promujących walory przyrodnicze, kulturowe, turystyczne i historyczne Miasta i Gminy. Promocja poprzez wydanie map, przewodników, folderów, broszur, ulotek stanowi 94% projektu. Szczególny charakter promocji mieć będzie wybitnie nowatorski komiks historyczny pierwsza tego typu publikacja w skali powiatu i jedna z pierwszych w Polsce południowo-wschodniej oraz mapa turystyczna "yyy" obejmująca gminy po obu stronach D. Płatność za zakupione przez Wnioskodawcę usługi i zakupy następować będzie na podstawie wystawionych na rzecz realizującego rachunków i faktur VAT. Wymienione wydatki poniesione w związku z realizacją zadania nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT, dlatego podatek VAT stanowi koszt podlegający refundacji za środków ww. programu pomocy.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT). Skorzystanie z powstałego w wyniku realizacji projektu stanowiska samoobsługowego w punkcie Informacji Turystycznej będzie nieodpłatne i ogólnodostępne dla wszystkich zainteresowanych. Wydane w wyniku realizacji projektu materiały promocyjne (mapy, przewodniki, foldery, broszury, ulotki oraz komiks historyczny) zostaną rozprowadzone nieodpłatnie. Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu zrealizowania projektu, nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Efekty projektu nie będą generowały żadnego przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 14 czerwca 2013 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją operacji pn. "XXX".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 14 czerwca 2013 r.), nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją operacji pn. "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów pod nazwą "XXX". Celem operacji jest doposażenie nowootwartego punktu Informacji Turystycznej w stanowisko samoobsługowe z dostępem do internetu oraz wydanie materiałów promocyjnych, promujących walory przyrodnicze, kulturowe, turystyczne i historyczne Miasta i Gminy. Promocja poprzez wydanie map, przewodników, folderów, broszur, ulotek stanowi 94% projektu. Płatność za zakupione przez Wnioskodawcę usługi i zakupy następować będzie na podstawie wystawionych na rzecz realizującego rachunków i faktur VAT. Zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jednostka z uwagi na osiągnięte przychody (mały obrót) korzysta ze zwolnienia z podatku VAT i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Skorzystanie z powstałego w wyniku realizacji projektu stanowiska samoobsługowego w punkcie informacji turystycznej będzie nieodpłatne i ogólnodostępne dla wszystkich zainteresowanych. Wydane w wyniku realizacji projektu materiały promocyjne (mapy, przewodniki, foldery, broszury, ulotki oraz komiks historyczny) zostaną rozprowadzone nieodpłatnie. Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu zrealizowania projektu, nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowana podatkiem VAT. Efekty projektu nie będą generowały żadnego przychodu.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: "XXX". Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl