IBPP3/443-587/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-587/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 7 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wyrobów o kodzie CN 3811 oraz konieczności prowadzenia składu podatkowego w związku z produkcją tych wyrobów:

* jest prawidłowe w części dotyczącej prowadzenia składu podatku w przypadku produkcji ww. wyrobów;

* jest nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowanej stawki podatku akcyzowego przy sprzedaży ww. wyrobów na cele grzewcze w wysokości 60 zł/1000kg.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wyrobów o kodzie CN 3811 oraz konieczności prowadzenia składu podatkowego w związku z produkcją tych wyrobów.

Na podstawie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 7 września 2009 r. znak: IBPP3/443-587/09/DG wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Pismem z dnia 15 września 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca na terenie swojego zakładu planuje wznowienie przerobu odpadu z tworzyw sztucznych na przebudowanej według własnej konstrukcji instalacji do termokatalitycznego przerobu odpadów tworzyw sztucznych. W wyniku przerobu odpadów tworzyw sztucznych, otrzymana będzie szeroka frakcja węglowodorowa KTS-F oznaczona symbolem PKWiU 24.66.32-90.90, oraz kodem CN 3811, która jest wyrobem energetycznym, zharmonizowanym, ujętym w pozycji 38 załącznika nr 1 do ww. ustawy o podatku akcyzowym, objętym "0" stawką akcyzy. Komponent ten Wnioskodawca planuje w pierwszej kolejności sprzedawać do dalszego zewnętrznego przerobu i wykorzystania. IBPP3/443-587/09/DG

Z uwagi jednak na występujące obecnie ograniczenia takiej sprzedaży, Wnioskodawca czyni starania aby ww. produkt mógł zostać wykorzystywany bezpośrednio jako dodatek lub domieszka olei opałowych ciężkich albo jako jego zamiennik.

Ze względu na swoje właściwości, szczególnie stosunkowo wysoka temperaturę krzepnięcia - płynięcia tj. ok. 350C produkt ten Wnioskodawca testuje - próbuje wykorzystać w dużych instalacjach - palnikach przystosowanych do tego typu parametrów. Specjalistyczne palniki oraz instalacja wykorzystująca ww. produkt wymaga systemu podgrzewania (35-450C) dla zapewnienia płynności produktu w całej instalacji od zbiornika magazynowego począwszy, poprzez system pomp, przewodów na palnikach kończąc. Takie zastosowanie wymaga jednak przeprowadzenia prób komponowania u ewentualnych kontrahentów produkujących oleje opałowe ciężkie oraz przeprowadzenie prób technicznych na odpowiednich instalacjach grzewczych i odpowiedni zestrojonych palnikach.

Dla takiego zastosowania istnieje konieczność określenia prawidłowej stawki podatku akcyzowego.

Kwota zastosowanej stawki z uwagi na ww. parametry, warunkować będzie celowość takiego wykorzystania z uwagi na konkurencyjność olei opałowy ciężkich.

Wnioskodawca wskazuje również (w dołączonym sprawozdaniu z badań), iż zgodnie z przeprowadzonymi badaniami ww. szeroka frakcja KTS-F posiada gęstość w temperaturze 150C - 0,7991 g/cm3.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przypadku produkcji wyrobu o kodzie 3811 oraz sprzedaży produktu do dalszego zewnętrznego przerobu istnieje konieczność prowadzenia produkcji i sprzedaży w składzie podatkowym.

2.

Czy przypadku produkcji wyrobu o kodzie 3811 i sprzedaży do celów grzewczych, taka działalność winna być prowadzona w składzie podatkowym.

3.

Wg jakiej stawki winna zostać opodatkowana podatkiem akcyzowym sprzedaż produktu wykorzystywanego do celów grzewczych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zapisami art. 47 ust. 1 oraz art. 155 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. oraz z uwagi, że wobec wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, komponent KTS-F - szeroka frakcja węglowodorowa otrzymana z przerobu odpadów z tworzyw sztucznych o kodzie CN 3811, nie stosuje się zawieszenia poboru akcyzy, nie ma obowiązku prowadzenia produkcji i sprzedaży ww. wyrobu w skałdzie podatkowym, jeżeli produkt będzie sprzedawany do dalszego przerobu.

Z uwagi natomiast, że produkt KTS-F jest substancją pochodzącą z przerobu odpadów z tworzyw sztucznych, w stanie płynnym tj. w temperaturze z 350C jest ciemnobrunatną cieczą niemożliwą do zabarwienia, oraz z uwagi na zapis art. 89 ust. 1 pkt 10 lit. b), w przypadku wykorzystania ww. produktu tj. KTS-F do celów grzewczych winno się zastosować stawkę 60,00 zł/1000kg, a produkcję oraz taką sprzedaż prowadzić w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

#61485; prawidłowe w części dotyczącej prowadzenia składu podatku w przypadku produkcji ww. wyrobów;

#61485; nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowanej stawki podatku akcyzowego przy sprzedaży ww. wyrobów na cele grzewcze w wysokości 60 zł/1000kg.

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W przedmiotowym załączniku nr 1 (Wykaz wyrobów akcyzowych) pod poz. 38 zostały wymienione wyroby o kodzie 3811 - środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych włącznie z benzyną lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy - do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne, w tym na paliwa opałowe, określono w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Przy czym należy zauważyć, że wyroby o kodzie CN 3811, będące przedmiotem zapytania, nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-14 ustawy.

Zatem w myśl przepisu art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wykorzystywane jako paliwa opałowe, inne niż wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1-14, wynoszą w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

a.

niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

b.

równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 60,00 zł/1000 kilogramów.

Przy czym należy zauważyć, że wyroby o kodzie CN 3811, będące przedmiotem zapytania, nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-14 ustawy.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza przeznaczyć produkowany produkt sklasyfikowany do kodu 3811 do wykorzystania bezpośrednio jako dodatek lub domieszka do olei opałowych ciężkich albo jako jego zamiennik. W związku z tym kryterium podstawowym pozwalającym na ustalenie właściwej stawki akcyzy jest przeznaczenie wyrobów energetycznych. Zasadniczo przepisy ustawy o podatku akcyzowym w stosunku do wyrobów przeznaczonych do celów opałowych, przewidują możliwość opodatkowania w zależności od gęstości paliwa odpowiednio w temperaturze 150C.

Gęstość produkowanego przez Wnioskodawcę wyrobu o kodzie CN 3811 przeznaczonego na cele opałowe wynosi 0,7991 g/cm3. Zatem w przypadku sprzedaży ww. wyrobu do celów opałowych prawidłową stawką podatku akcyzowego jest stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a) ustawy tj. 232,00 zł/1000 litrów.

Równocześnie w miejscu tym należy wskazać, że sprzedawca jest uprawniony do zastosowania powyższej stawki przy spełnieniu warunków określonych odpowiednio w art. 89 ust. 5-10 oraz 14-15. W przypadku nie spełnienia tych warunków, zgodnie z art. 89 ust. 16 stosuje się stawkę określoną w ust. 4 pkt 1 art. 89 ustawy.

W przypadku natomiast produkcji z przeznaczeniem do użycia, oferowania na sprzedaż lub wykorzystania przedmiotowego wyrobu do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, stawka podatku akcyzowego wynosi zero - zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy.

Odnośnie prowadzenia składu podatkowego w przypadku produkcji wyrobów o kodzie CN 3811 zauważa się, iż w załączniku nr 2 do cyt. ustawy o podatku akcyzowym ustawy, będącym wykazem wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, nie został wymieniony wyrób o kodzie CN 3811.

Jednakże zgodnie z art. 40 ust. 6 cyt. ustawy o podatku akcyzowym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Stosownie zaś do art. 47 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1.

wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.

W myśl powyższego produkcja wyrobu o kodzie CN 3811 przeznaczonego do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych (opodatkowanego stawka podatku w wysokości 0 zł - zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy), nie wymaga prowadzenia składu podatkowego.

Natomiast gdy produkt o kodzie CN 3811 będzie produkowany z przeznaczeniem na cele opałowe lub jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, podlegał będzie opodatkowaniu pozytywną stawką podatku akcyzowego, a zatem jego produkcja winna odbywać się w składzie podatkowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe w części dotyczącej prowadzenia składu podatku w przypadku produkcji ww. wyrobów;

* nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowanej stawki podatku akcyzowego przy sprzedaży ww. wyrobów na cele grzewcze w wysokości 60 zł/1000kg.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl