IBPP3/443-585/13/EJ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-585/13/EJ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury utworzoną dnia 24 września 2008 r. na mocy Uchwały Rady Miejskiej powołaną do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej, oraz działalności z zakresu sportu, turystyki i rekreacji. W tworzeniu programu działalności kulturalnej określającej jej cele jest współdziałanie z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami i innymi instytucjami kultury.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy:

1.

rozpoznanie oraz pobudzenie i zaspokojenie zainteresowań i potrzeb kulturalnych społeczności lokalnej,

2.

przygotowanie do tworzenia i odbioru wartości kulturalnych,

3.

kształtowanie aktywnego uczestnictwa w kulturze

4.

tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką,

5.

edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,

6.

edukacja muzyczna oraz programowanie i upowszechnianie tej dziedziny sztuki,

7.

tworzenie warunków do rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego,

8.

zaspokojenie potrzeb oraz zainteresowań społeczności lokalnej w zakresie sportu, turystyki i rekreacji.

Zadania w zakresie działalności kulturalnej i turystycznej Wnioskodawca realizuje poprzez:

1.

organizację imprez artystycznych i rozrywkowych o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym,

2.

organizację przedstawień teatralnych, koncertów, projekcji filmów,

3.

popularyzowanie i promowanie Gminy w sferze kultury,

4.

prowadzenie i organizowanie działalności orkiestr, zespołów muzycznych, tanecznych i regionalnych,

5.

organizowanie wystaw artystycznych, wernisaży, przeglądów i innych przedsięwzięć w zakresie popularyzacji dorobku kulturalnego,

6.

organizowanie i współdziałanie z organizatorami imprez turystycznych i rekreacyjnych,

7.

popularyzację walorów turystycznych regionu, gromadzenie informacji turystycznej.

Zasadnicza część działalności Wnioskodawcy jest nieodpłatna.

Jednostka gospodaruje środkami z dotacji Urzędu Miasta oraz własnymi środkami pozyskanymi ze sprzedaży biletów wstępu na projekcje filmowe, koncerty, spotkania podróżnicze, środkami z wynajmu sali kinowej i usług reklamowych. Zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jednostka z uwagi na osiągnięte przychody (mały obrót) korzysta ze zwolnienia z podatku VAT i nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Dyrektor Centrum Kultury złożył do Stowarzyszenia Lokalna Grupa działania wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów pn. "...". Wnioskowana kwota pomocy 48.559 zł.

Celem operacji jest doposażenie dwóch orkiestr dętych oraz sekcji muzycznej zespołu regionalnego funkcjonujących przy Centrum Kultury w niezbędne instrumenty muzyczne. Operacja ma bezpośredni wpływ na zwiększenie atrakcyjności turystycznej obszaru LGD. Członkowie młodzieżowych orkiestr dętych i zespołu to mieszkańcy praktycznie wszystkich sołectwa z terenu gminy. Zespoły kultywują żywą tradycję folkloru, gwary, stroju regionalnego a także różnorodny repertuar muzyczny w tym o miejscowych korzeniach jak twórczość YZ jest istotnym elementem marki turystycznej. Operacja jest częścią gminnych obchodów rocznicy urodzin YZ. Zostanie w ramach jej wydana promocyjna płyta upamiętniająca i propagująca twórczość YZ co jest działaniem wysoko innowacyjnym bowiem ma miejsce pierwszy raz, i ma walor promocyjny. Płyta zostanie rozesłana do zespołów orkiestr w całym kraju propagując postać i twórczość YZ. Zarówno orkiestry dęte jak i zespół uświetniają liczne wydarzenia, występują podczas uroczystości państwowych i kościelnych, oraz podczas imprez plenerowych skierowanych do turystów i mieszkańców, w ramach promocji nieodpłatnie promują miasto i gminę w rejonie, w kraju a nawet za granicą.

Niedobór instrumentów jest jedną z barier, które hamują rozwój amatorskiego ruchu artystycznego. Doposażenie orkiestr i zespołu w instrumenty muzyczne pozwoli na przeprowadzenie naboru nowych muzyków. Orkiestry i zespół są wspólnotą wolontariuszy opartą na przyjaźni, zaufaniu i wspólnej pasji.

W piśmie z dnia 5 czerwca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, że nie jest zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku VAT (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).

Wydana płyta upamiętniająca twórczość YZ będzie nieodpłatnie rozsyłana do zespołów i orkiestr na terenie kraju. Zakupione w ramach projektu instrumenty muzyczne dla orkiestr i zespołu wykorzystywane będą podczas niebiletowanych imprez kulturalnych, promujących miasto i gminę. Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Efekty projektu nie będą generowały żadnego przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie z dnia 5 czerwca 2013 r.):

Czy Wnioskodawca jako Beneficjent zadania "..." mającego na celu zwiększenie atrakcyjności repertuaru muzycznego, zwiększenie naboru muzyków oraz wydanie promocyjnej i upamiętniającej płyty propagującej twórczości YZ w rocznicę jego urodzin, realizując zadanie przez dokonywanie zakupów towarów i usług fakturami VAT, bez możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w sytuacji gdzie działalność orkiestr i zespołu regionalnego jest działalnością rekreacyjną, promocyjną i nieodpłatną, ma możliwość prawną obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 5 czerwca 2013 r.), nie może on obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, gdyż nie jest zarejestrowany jako płatnik podatku VAT. W związku z powyższym nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją zadania, którego celem jest promocja i nieodpłatne świadczenie usług turystycznych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "...". Efekty projekt nie będą generowały żadnego przychodu. Towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, a mianowicie zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca, niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją zadania, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl