IBPP3/443-584/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-584/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie utraty, zniszczenia lub uszkodzenia banderol w czasie transportu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie w zakresie utraty, zniszczenia lub uszkodzenia banderol w czasie transportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka a.s z siedzibą w miejscowości V. w Czechach (jedyny wspólnik Wnioskodawcy spółki sp. z o.o. w B.-B.) produkuje i dostarcza na zamówienie Wnioskodawcy napoje spirytusowe w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych. Wnioskodawca posiada status zarejestrowanego handlowca. Wnioskodawca przekazuje spółce a.s. banderole, które są następnie nakładane w procesie produkcji na butelki z napojami spirytusowymi. Butelki są dostarczane do Polski w procedurze zawieszonego poboru akcyzy. Wydanie banderol podmiotowi zagranicznemu następuje zwykle w Polsce. Transport banderol do Czech odbywa się zwykle środkiem transportu należącym do podmiotu zagranicznego. Wnioskodawca przewiduje jednak także w przyszłości transport banderol do siedziby podmiotu zagranicznego własnym transportem. Wówczas wydanie banderol następować będzie w siedzibie podmiotu zagranicznego. Zdarzenie przyszłe to utrata, uszkodzenie lub zniszczenie banderol w czasie trwania transportu do siedziby producenta w Czechach wskutek kradzieży, wypadku samochodowego oraz przypadków, które można określić mianem siły wyższej tj. burzy, huraganu, powodzi, trzęsienia ziemi itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku utraty lub zniszczenia banderol w przyszłości w czasie transportu do Czech Wnioskodawca zobowiązany będzie do zapłaty na rzecz Naczelnika Urzędu Skarbowego dodatkowej kwoty podatku akcyzowego, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości i w którym miesiącu powstanie obowiązek zapłaty tej dodatkowej kwoty podatku.

Czy w takim przypadku Wnioskodawca otrzyma zwrot uiszczonych przy zakupie banderol kosztów wytworzenia oraz wartości banderol.

Jakie czynności musi wykonać, a nadto jakie warunki musi spełnić Wnioskodawca, aby utrata, uszkodzenie lub zniszczenie banderol w czasie transportu do Czech nie spowodowało powstania dodatkowych zobowiązań podatkowych oraz odpowiedzialności karnoskarbowej członków Zarządu Wnioskodawcy, a nadto aby nie stracić prawa do zwrotu kosztu wytworzenia i wartości banderol zapłaconych przy nabyciu banderol.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku utraty, uszkodzenia lub zniszczenia banderol w czasie transportu do Czech w przytoczonych wyżej okolicznościach nie powstanie obowiązek zapłaty dodatkowej kwoty podatku akcyzowego.

Wnioskodawca powinien otrzymać w takim przypadku zwrot zapłaconych wcześniej kosztów wytworzenia banderol oraz wartości banderol.

Wnioskodawca, stosownie do przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 z późn. zm.), w przypadku utraty, uszkodzenia lub zniszczenia banderol w czasie transportu do Czech powinien:

* sporządzić protokół - w przypadku, gdy zdarzenie miało miejsce w trakcie dostarczania znaków akcyzy transportem Wnioskodawcy do siedziby producenta w Czechach (art. 102 ust. 2 ustawy),

* zażądać od producenta mającego siedzibę w Czechach, aby sporządził protokół o treści wymaganej przez przepisy ustawy oraz rozporządzenia oraz aby w rozliczeniu przekazanych mu znaków akcyzy, o którym mowa w art. 103 ust. 1 i 2 ustawy, oraz umieścił informację o rodzaju i ilości znaków akcyzy utraconych, zniszczonych lub uszkodzonych - w przypadku, gdy zdarzenie miało miejsce w trakcie przewozu znaków akcyzy transportem producenta (podmiotu zagranicznego) po odbiorze znaków akcyzy od Wnioskodawcy w jego siedzibie (§ 12 rozporządzenia),

* dokonać zapisów w prowadzonej ewidencji banderol zapisów odnośnie ilości utraconych, uszkodzonych lub zniszczonych banderol (§ 11 ust. 3 rozporządzenia),

* zwrócić znaki akcyzy uszkodzone organowi, który je wydał, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania od podmiotu mającego siedzibę w Czechach (art. 103 ust. 3).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) znaki akcyzy są to znaki służące do oznaczania wyrobów akcyzowych lub opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych, podlegających obowiązkowi oznaczania.

Zgodnie z art. 85 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym podatkowe znaki akcyzy są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy.

W myśl art. 96 ust. 1 ww. ustawy decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy lub sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Stosownie do art. 96 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy przed wydaniem decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, który złożył wniosek o wydanie podatkowych znaków akcyzy - wpłaca kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy oraz kwotę na pokrycie kosztów wytworzenia znaków akcyzy.

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 z późn. zm.) wysokość kwot stanowiących wartość banderol podatkowych wpłacanych w celu otrzymania banderol podatkowych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.

Natomiast wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol podatkowych określa załącznik nr 9 do rozporządzenia - § 9 ust. 2.

Znaki akcyzy pełnią w głównej mierze funkcję legalizacyjną polegającą na tym, iż wyrób akcyzowy oznaczony znakiem akcyzy może być dopuszczony do obrotu na terytorium kraju. W zakresie funkcji fiskalnej znaki akcyzy pełnią ograniczoną funkcję, ponieważ umieszczenie znaku akcyzy na danym wyrobie akcyzowym nie oznacza, że akcyza została w pełni zapłacona, gdyż wartość znaków akcyzy stanowi jedynie zaliczkę na podatek akcyzowy.

Zgodnie z art. 102 ust. 1 podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy są obowiązane prowadzić ewidencję znaków akcyzy.

W myśl art. 102 ust. 2 ww. ustawy w przypadku utraty, zniszczenia, uszkodzenia, wydania lub zwrotu znaków akcyzy sporządza się protokół zaistnienia danego faktu.

Znaki akcyzy muszą być przechowywane i przewożone w sposób zapewniający zabezpieczenie przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem - art. 102 ust. 3 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 102 ust. 4, 5 i 6 pkt 1, 2, 3 i 4 ww. ustawy za:

* uszkodzone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych pozwala na identyfikację znaków co do oryginalności, rodzaju, nazwy, wymiarów, serii, numeru ewidencyjnego lub daty wytworzenia,

* zniszczone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych uniemożliwia identyfikację znaku co do jego rodzaju, nazwy, serii, numeru identyfikacyjnego oraz daty wytworzenia,

* utracone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy otrzymane przez podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami, który je utracił w następstwie innych okoliczności niż:

1)

naniesienie na wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego i wprowadzenie wyrobu do obrotu z naniesionym znakiem akcyzy;

2)

zwrot znaków akcyzy do właściwego naczelnika urzędu celnego lub podmiotu wskazanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, od którego podmiot ten odebrał znaki akcyzy, albo do ich wytwórcy;

3)

przekazanie przez importera, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub przedstawiciela podatkowego podmiotowi mającemu siedzibę poza terytorium kraju w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobu akcyzowego lub wyrób akcyzowy będący przedmiotem importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4)

przejęcie znaków akcyzy przez właściwy organ władzy publicznej w związku z kontrolą systemu znaków akcyzy.

Zgodnie z art. 103 ust. 1 i 2 ww. ustawy importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani uzyskać od podmiotu mającego siedzibę poza terytorium kraju rozliczenia z przekazanych mu znaków akcyzy.

Dokument rozliczeniowy powinien zawierać informacje o rodzaju i ilości znaków akcyzy zużytych do naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe oraz znaków akcyzy utraconych, zniszczonych, uszkodzonych i niewykorzystanych.

Znaki akcyzy uszkodzone oraz niewykorzystane powinny być zwrócone organowi, który je wydał, w terminie 14 dni, licząc od dnia ich otrzymania od podmiotu mającego siedzibę poza terytorium kraju - art. 103 ust. 3 ww. ustawy.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy zwracającemu niewykorzystane i nieuszkodzone znaki akcyzy przysługuje, z zastrzeżeniem art. 107 ust. 4, bezzwłocznie odpowiednio zwrot wpłaconych kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy. Zwrotowi nie podlegają kwoty wpłacone na pokrycie kosztów wytworzenia znaków akcyzy (art. 106 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy prowadzą ewidencję wydanych, zużytych, uszkodzonych, utraconych, zwróconych oraz zniszczonych banderol.

W myśl § 11 ust. 2 ww. rozporządzenia ewidencja banderol jest prowadzona odrębnie dla każdego rodzaju banderol. Każda strona ewidencji jest numerowana, parafowana przez podmiot obowiązany do prowadzenia ewidencji oraz jest opatrzona pieczęcią właściwego naczelnika urzędu celnego wykonującego zadania w zakresie akcyzy na terytorium kraju.

Stosownie do § 11 ust. 3 ww. rozporządzenia podmiot obowiązany do prowadzenia ewidencji wykazuje na bieżąco wydane mu banderole oraz ich zużycie, utratę, zniszczenie i uszkodzenie. Przez bieżące wykazywanie rozumie się dokonywanie zapisów w dniu wystąpienia zdarzeń uzasadniających dokonanie stosownych wpisów do ewidencji lub najpóźniej w dniu ujawnienia tych zdarzeń.

Podmiot obowiązany do prowadzenia ewidencji co miesiąc dokonuje podsumowania wydanych, zużytych, uszkodzonych, zwróconych, utraconych i zniszczonych banderol, w rachunku narastającym. Stan na koniec roku podatkowego przenosi się do ewidencji na rok następny jako stan początkowy - § 11 ust. 4.

Załącznik nr 13 do rozporządzenia określa wzór ewidencji wydanych, zużytych, uszkodzonych, utraconych, zwróconych oraz zniszczonych banderol podatkowych i legalizacyjnych - § 11 ust. 6.

W myśl § 12 ww. rozporządzenia importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy jest obowiązany do otrzymania od podmiotu zagranicznego dokumentu rozliczeniowego z przekazanych mu banderol, z uwzględnieniem rodzaju, serii, roku wytworzenia, numeru ewidencyjnego i liczby banderol zużytych do oznaczania wyrobów, utraconych, zniszczonych lub uszkodzonych oraz niewykorzystanych, niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od wydania banderol podmiotowi zagranicznemu mającemu siedzibę poza terytorium kraju. Dokument ten stanowi podstawę dokonania odpowiednich wpisów do ewidencji.

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. utrata, zniszczenie lub uszkodzenie banderol potwierdzane jest protokołem sporządzonym przez dwie osoby reprezentujące podmiot zobowiązany do oznaczania albo przez jedną osobę, jeżeli zapewnienie reprezentacji dwuosobowej nie jest możliwe, oraz przez obecnego przy tych zdarzeniach pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.

W myśl § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia wzór protokołu określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.

Zgodnie z § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia przechowywanie oraz przewóz banderol polega na zapewnieniu odpowiednich środków transportu, pomieszczeń, miejsc przechowywania, zwłaszcza w postaci kas pancernych lub skarbców, oraz ochrony w sposób przyjęty przy przechowywaniu oraz transporcie pieniędzy.

W myśl § 15 ust. 2 ww. rozporządzenia dostęp do pomieszczeń i miejsc przechowywania banderol mogą mieć wyłącznie imiennie upoważnione do tego osoby.

Stosownie do § 15 ust. 3 ww. rozporządzenia środek transportu oraz miejsce przechowywania banderol są plombowane przez osoby upoważnione, niezależnie od stosowanych zabezpieczeń przed kradzieżą, uszkodzeniem, zniszczeniem oraz utratą banderol.

Zdjęcie plomby następuje każdorazowo w obecności co najmniej dwóch osób. W przypadku stwierdzenia naruszenia lub uszkodzenia stanu plomby sporządza się protokół oraz remanent banderol - § 15 ust. 4 rozporządzenia.

Przewóz banderol zatem powinien polegać na zapewnieniu odpowiednich środków transportu, pomieszczeń, miejsc przechowywania, zwłaszcza w postaci kas pancernych lub skarbców, oraz ochrony w sposób przyjęty przy przechowywaniu oraz transporcie pieniędzy.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, przedmiotem interpretacji przepisów prawa jest utrata lub zniszczenie banderol wskutek kradzieży, wypadku samochodowego oraz przypadków, które Wnioskodawca określa mianem siły wyższej tj. burzy, huraganu, powodzi trzęsienia ziemi itp., powstałych w czasie transportu znaków akcyzy do siedziby producenta w Czechach.

Mając zatem na uwadze przedstawione wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji będącej przedmiotem wniosku w przypadku utraty lub zniszczenia banderol w czasie transportu do Czech Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz właściwego Naczelnika Urzędu Celnego dodatkowej kwoty podatku akcyzowego.

Wnioskodawcy w takim przypadku nie przysługuje zwrot wpłaconych przy zakupie kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy oraz kwot wpłaconych na pokrycie kosztów wytworzenia znaków akcyzy (zwrot ten przysługuje tylko w przypadku zwrotu niewykorzystanych i nieuszkodzonych znaków akcyzy - art. 106 ust. 1 i 2).

W celu prawidłowego rozliczenia znaków akcyzy i ujęcia ich w odpowiednich ewidencjach dotyczących znaków akcyzy utrata lub zniszczenie znaków akcyzy w czasie transportu do Czech wskutek kradzieży, wypadku samochodowego oraz przypadków określonych przez Wnioskodawcę mianem siły wyższej w sytuacji zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku tj. transportu znaków akcyzy do siedziby podmiotu zagranicznego transportem Wnioskodawcy, powinno być potwierdzone odpowiednim protokołem z zaistniałego zdarzenia, określonym w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. W przedmiotowej sytuacji należy mieć na uwadze, iż ciężar udowodnienia zaistniałych zdarzeń, spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne

W sytuacji natomiast, gdy przekazanie znaków akcyzy podmiotowi zagranicznemu nastąpiło w siedzibie Wnioskodawcy podstawą do dokonania odpowiednich wpisów do ewidencji jest otrzymanie od podmiotu zagranicznego dokumentu rozliczeniowego, o którym mowa w 12 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej odpowiedzialności karnej skarbowej zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl