IBPP3/443-579/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-579/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie przekazania sieci kanalizacji sanitarnej i sieci kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami rewizyjnymi w zamian za zaległości podatkowe w podatku od nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 22 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie przekazania sieci kanalizacji sanitarnej i sieci kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami rewizyjnymi w zamian za zaległości podatkowe w podatku od nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka Akcyjna której akcjonariuszem jest Skarb Państwa - przekazał na rzecz Gminy Miasta X w zamian za zaległości podatkowe sieć kanalizacji sanitarnej i sieć kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami rewizyjnymi w ilości26 szt. zlokalizowane w rejonie S.A. w X. Przekazanie nastąpiło na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych z 27 grudnia 2007 r., a łączna wartość przekazanych sieci wyniosła 640.803 zł. Wartość tę ustalono w oparciu o wycenę biegłego rzeczoznawcy.Koszty ich budowy poniosła spółka - S.A. w X. Wraz z przekazaniem obiektów przekazano również dokumentację techniczną i inwentaryzację geodezyjną całości wybudowanych sieci kanalizacyjnych.Spółka miała zobowiązania wobec Gminy Miasta X z tytułu niezapłaconego podatku od nieruchomości. Wysokość zobowiązania na koniec 2006 r. wynosiła 570 829,73 zł.

Wezwaniem z dnia 16 października 2008 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez wskazanie:

* czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od przekazanej sieci kanalizacji sanitarnej i sieci kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami rewizyjnymi w ilości 26 szt.,

* czy od końca roku, w którym zakończono budowę ww. budowli minęło co najmniej 5 lat,

* czy przed wprowadzeniem sieci kanalizacji sanitarnej i sieci kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami rewizyjnymi do ewidencji środków trwałych lub w trakcie ich użytkowania, Wnioskodawca poniósł wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej i miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,

* użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca pismem z dnia 22 października 2008 r. uzupełnił przedstawiony stan faktyczny w następujący sposób: W okresie realizacji inwestycji pod nazwą kanalizacja sanitarna deszczowa wraz ze studzienkami rewizyjnymi Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki na realizację przedmiotowych budowli.Od końca roku w którym zakończono budowę obydwóch kanalizacji wraz ze studzienkami rewizyjnymi minęło 5 lat. Kanalizacje wraz ze studzienkami rewizyjnymi przekazane zostały do eksploatacji i wprowadzone do ewidencji środków trwałych w roku 1999.Wnioskodawca po zakończeniu procesu inwestycyjnego instalacji kanalizacyjnych wraz ze studzienkami rewizyjnymi i wprowadzeniu ich do ewidencji środków trwałych nie poniósł wydatków na ich ulepszenie.W celu wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca użytkował te kanalizacje wraz ze studzienkami rewizyjnymi przez okres dłuższy niż 5 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie na rzecz Gminy Miasta X sieci kanalizacyjnych wraz ze studzienkami winno być zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdzie wymienia się budowle bez względu na przeznaczenie.

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie zwolnienia przedmiotowego z tytułu przekazania sieci kanalizacyjnych znajdują uzasadnienie jako interes publiczny.Miasto i Gmina X ma możliwość budowy dalszych odcinków kanalizacji tak sanitarnej jak i deszczowej do sąsiadujących nieruchomości, które tych urządzeń są pozbawione. Dalsza budowa i wykorzystanie infrastruktury komunalnej wpłynie korzystnie na poprawę zapotrzebowania na usługi komunalne tego typu.Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 6 ustawy o podatku VAT wynika z faktu, że w spółce akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Jego udział kapitałowy wraz z pozostałymi akcjonariuszami serii A tj. Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Samorządem Województwa XX wynosi 57,2%. Udział pozostałych samorządów wynosi 14,02% zaś udział producentów rolnych to 5,71%.Ustalenie zobowiązania podatkowego wpłynie niekorzystnie na funkcjonowanie spółki, z której Skarb Państwa w momencie zawierania umowy zakładał uzyskiwanie przychodów. Konieczność jego spłaty spowoduje upadłość spółki, co w konsekwencji będzie skutkować naruszeniem interesu podatnika. W związku z likwidacją spółki utracą pracę zatrudnieni w niej pracownicy, powiększając liczbę bezrobotnych, których liczba w regionie jest znacząco duża. Wzrosną również koszty wypłat zasiłków dla bezrobotnych. Tak więc zastosowanie zwolnienia podatkowego jest w pełni zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 66 § 1 ustawy z z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz:

1.

Skarbu Państwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa;

2.

gminy, powiatu lub województwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.

W myśl § 2 ww. art. 66 przeniesienie następuje na wniosek podatnika:

* w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, na podstawie umowy zawartej, za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego, między starostą wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej a podatnikiem;

* w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2, na podstawie umowy zawartej między wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo marszałkiem województwa a podatnikiem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nim przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że opisane we wniosku przeniesienie własności rzeczy (sieci kanalizacji sanitarnej i sieci kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami rewizyjnymi w ilości 26 szt.) na rzecz Gminy Miasta X w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatku od nieruchomości stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawcy w okresie realizacji inwestycji pod nazwą kanalizacja sanitarna i deszczowa wraz ze studzienkami rewizyjnymi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki na realizację przedmiotowych budowli. Zatem w niniejszej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, gdyż nie został spełniony warunek, w myśl którego "w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego".

Wnioskodawcę powołał we własnym stanowisku przepis art. 6 ustawy o VAT zgodnie, z którym przepisów ustawy nie stosuje się do:

1.

transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans;

2.

czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy;

3.

działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

W przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania ww. art. 6 ustawy o VAT, ponieważ nie występuje żadna z sytuacji wymienionych w tym przepisie.

Zgodnie z przepisami art. 41 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W związku z powyższym dostawa sieci kanalizacji sanitarnej i sieci kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami rewizyjnymi podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT, gdyż ww. przepisy nie przewidują zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl