IBPP3/443-575/12/AŚ - VAT w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-575/12/AŚ VAT w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. organu 6 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 28 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2012 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 sierpnia 2012 r. znak: IBPP3/443-575/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Teatr) jest Państwową Instytucją Kultury. Celem statutowym Teatru jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona dóbr kultury, a w szczególności sztuki teatru i dyscyplin artystycznych teatr tworzących. Cel ten realizowany jest poprzez przygotowywanie i publiczne przedstawianie utworów literackich i artystycznych w formie widowisk scenicznych w Polsce.

W ramach działalności statutowej Teatr produkuje przedstawienia w celu odpłatnego prezentowania ich na Scenach Teatru w swojej siedzibie. Sprzedaż biletów wstępu na takie przedstawienia podlega obniżonej stawce VAT (obecnie 8%) zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Z uwagi na produkcję takich przedstawień Teatr dokonuje zakupów towarów i usług (nie są to zakupy środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych). W konsekwencji związku ww. zakupów ze sprzedażą opodatkowaną (wg stawki 8% VAT) - jaką jest wystawienie przedstawienia scenicznego - Teatr korzysta z prawa do odliczenia podatku dotyczącego zakupów towarów i usług związanych z produkcją danego przedstawienia scenicznego.

Zdarza się, iż Wnioskodawca otrzymuje propozycję wystawienia sztuki wyprodukowanej dla potrzeb Teatru również poza Scenami Teatru. Wówczas Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe za prezentację przedstawienia wyjazdowego od kontrahenta Teatru (organizatora widowiska), który dokonuje sprzedaży biletów wstępu na takie przedstawienie. Do obowiązków Teatru należy m.in. przekazanie materiałów reklamowych, dostarczenie spektaklu na miejsce, transport artystów i technicznej obsługi sceny itp.

Oznacza to, że przed upływem 12 miesięcy od premiery przedstawienia na Scenach Teatru, to samo przedstawienie może być prezentowane poza siedzibą Teatru. W przypadku wystawienia przedstawienia wyjazdowego nie ma zastosowania obniżona stawka podatku VAT. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej wydanej dla Wnioskodawcy w dniu 10 czerwca 2011 r., sygn. IBPP4/443-457/11/MN. W tej sytuacji ma zatem zastosowanie zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Wystawianie tej samej sztuki jako przedstawienia wyjazdowego nie jest jednakże stałym przeznaczeniem, lecz ma charakter wyjątkowy, gdyż z założenia celem wyprodukowania spektaklu jest jego wystawianie w siedzibie Teatru. Sztuka nawet w tym samym tygodniu albo miesiącu, w którym jest wystawiana na wyjeździe, może być również prezentowana na Scenach Teatru. W sytuacji przedstawień wyjazdowych Wnioskodawca nie odlicza podatku VAT naliczonego poniesionego wyłącznie w związku z organizacją przedstawienia wyjazdowego (np. transportem rekwizytów, kostiumów), ze względu za związek takich zakupów ze sprzedażą zwolnioną z VAT.

Mogą zostać również wyprodukowane takie przedstawienia sceniczne, które nigdy nie będą prezentowane jako przedstawienia wyjazdowe. Przeznaczeniem każdego przedstawienia jakie produkuje Wnioskodawca, jest jego prezentacja na Scenach Teatru, czyli świadczenie usług kulturalnych podlegających opodatkowaniu VAT według 8% stawki VAT. Teatr nie produkuje sztuk z przeznaczeniem jako przedstawień wyjazdowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy na podstawie art. 91 ust. 7c ustawy o VAT Wnioskodawca jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego, związanego z zakupami dotyczącymi produkcji przedstawienia scenicznego, w sytuacji wystawienia tego przedstawienia jako przedstawienia wyjazdowego w terminie 12 miesięcy od jego premiery na Scenach Teatru.

2.

Czy w odniesieniu do podatku naliczonego, dotyczącego zakupów towarów i usług związanych z produkcją przedstawienia scenicznego, który podlegał w całości odliczeniu, Wnioskodawca jest obowiązany dokonać korekty rocznej na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, jeśli zaprezentuje wyprodukowane przedstawienie chociaż raz jako przedstawienie wyjazdowe w tym samym roku kalendarzowym, w którym dokonał odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1)

Zdaniem Wnioskodawcy, Teatr nie jest obowiązany, na podstawie art. 91 ust. 7c ustawy o VAT, dokonać korekty podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi produkcji przedstawienia scenicznego, jeśli w terminie w 12 miesięcy od jego premiery na Scenach Teatru, przedstawienie to zostanie wystawione jako przedstawienie wyjazdowe. Nie następuje bowiem trwałe przeznaczenie dokonanych zakupów związanych z produkcją przedstawienia scenicznego wyłącznie do celów sprzedaży zwolnionej z VAT (przedstawienia wyjazdowe). To samo przedstawienie może zostać nawet w tym samym tygodniu lub miesiącu wystawione ponownie na Scenach Teatru i jako takie podlegać opodatkowaniu VAT wg 8% stawki podatku. Możliwa jest również sytuacja, że w terminie 12 miesięcy od premiery na Scenach Teatru, ta sama sztuka będzie wystawiana zarówno jako przedstawienie wyjazdowe i jako spektakl wystawiany w siedzibie Teatru.

Ad. 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do podatku naliczonego, dotyczącego zakupów towarów i usług związanych z produkcją przez Teatr przedstawienia scenicznego z przeznaczeniem do wystawienia na Scenach Teatru, który podlegał w całości odliczeniu. Wnioskodawca nie jest obowiązany dokonać korekty rocznej na podstawie art. 91 ust. 1 w związku z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku jeśli zaprezentuje wyprodukowane przedstawienie jako przedstawienie wyjazdowe w tym samym roku kalendarzowym, w którym dokonał odliczenia tego podatku. Obowiązek korekty rocznej dotyczy bowiem kwot podatku naliczonego, co do których podatnikowi przysługiwało pełne prawo do odliczenia ze względu na związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi i co do których zmieniło się prawo do odliczenia. W przypadku Wnioskodawcy taka sytuacja nie występuje, gdyż prawo do odliczenia nie uległo zmianie.

UZASADNIENIE stanowiska podatnika do pytania nr 1

Na podstawie art. 91 ust. 7c ustawy o VAT, podatnik który zmienił przeznaczenie dokonanych zakupów towarów i usług (innych niż środki trwałe i wartości niematerialne i prawne):

* wyłącznie do wykonywania czynności, które uprawniają do odliczenia podatku naliczonego albo

* wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których takie prawo nie przysługuje,

jest obowiązany dokonać korekty kwot podatku naliczonego. Korekta taka jest dokonywana, jeśli zmiana przeznaczenia wystąpiła w terminie 12 miesięcy od wydania zakupionego towaru lub zakupionej usługi do użytkowania. Korekta jest dokonywana w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia.

Literalne brzmienie art. 91 ust. 7c ustawy o VAT wskazuje, że warunkiem koniecznym dla obowiązku dokonania korekty jest przeznaczenie dokonanych zakupów (towarów, usług) wyłącznie do czynności uprawniających lub wyłącznie do czynności nieuprawniających podatnika do odliczenia podatku. Takie brzmienie przepisów oznacza zatem, że aby wypełnić hipotezę tej normy prawnej, podatnik takie wyłączne i trwałe wykorzystanie zakupów towarów i usług powinien przewidywać. Celem tego przepisu jest więc określenie zasad dokonywania korekty podatku naliczonego dotyczącego zakupów towarów i usług, których pierwotne przeznaczenie zostało na trwałe zmienione.

W innej sytuacji przepis ten nie ma zastosowania. Gdyby bowiem art. 91 ust. 7c ustawy o VAT miał zastosowanie przy każdorazowej "chwilowej" zmianie przeznaczenia zakupionych towarów i usług, wówczas prowadziłoby to do sytuacji, w której korekta podatku VAT musiałaby być dokonywana wiele razy w ciągu 12 miesięcy od momentu oddania do użytkowania tych towarów i usług. Takie rozumienie analizowanego przepisu nie ma podstaw ani w jego literalnej wykładni, ani też w wykładni celowościowej. Celem przepisu art. 91 ust. 7c ustawy o VAT jest odzwierciedlenie zakresu prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zależności od wykorzystania określonych zakupów. Jeśli zatem podatnik poniósł wydatki w związku z działalnością opodatkowaną (tu: przedstawienia sceniczne w siedzibie Teatru), a wyjątkowo wykorzystał je do sprzedaży zwolnionej z VAT w ciągu 12 miesięcy (tu: przedstawienia wyjazdowe), wówczas niezasadne byłoby pozbawienie podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego poprzez obowiązek dokonania korekty tego podatku, jeśli ponownie i docelowo zakupy te będą służyć sprzedaży opodatkowanej (tu: przedstawienia sceniczne w siedzibie Teatru).

Odnosząc brzmienie przepisu art. 91 ust. 7c ustawy o VAT do stanu faktycznego opisanego we wniosku, należy wskazać, iż obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług do produkcji przedstawienia scenicznego (tekst jedn.: przedstawienia, które jest produkowane w celu wystawienia go na Scenach Teatru) nie ma zastosowania. Wystawienie tego samego przedstawienia, w terminie 12 miesięcy od jego premiery na Scenach Teatru, jako przedstawienia wyjazdowego, nie oznacza, że Teatr na stałe zmienia przeznaczenie tych zakupów z (i) działalności opodatkowanej (przedstawienia sceniczne) dającej prawo do odliczenia podatku naliczonego do (ii) działalności zwolnionej z podatku (przedstawienia wyjazdowe) nieuprawniającej do odliczenia podatku naliczonego. Przeznaczeniem stałym zakupów pozostają cały czas spektakle sceniczne w siedzibie Teatru.

To samo przedstawienie może być bowiem w tym samym tygodniu lub miesiącu prezentowane ponownie na Scenach Teatru, a za jakiś czas może być znowu wystawione jako przedstawienie wyjazdowe i potem ponownie na Scenach Teatru jako przedstawienie sceniczne. Oznacza to, że Teatr wystawiając przedstawienie wyjazdowe nie zmienia przeznaczenia zakupów dokonanych w celu produkcji przedstawienia scenicznego z działalności opodatkowanej na wyłącznie działalność zwolnioną z VAT.

Zastosowanie przez Wnioskodawcę art. 91 ust. 7c ustawy o VAT prowadziłoby do konieczności dokonania korekty przy każdorazowym przypadku wystawienia przedstawienia jako przedstawienia wyjazdowego i ponownie przedstawienia scenicznego. Mogłoby to również oznaczać, że przeznaczenie ulega zmianie kilkukrotnie w tym samym okresie rozliczeniowym.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, art. 91 ust. 7c ustawy o VAT nie ma zastosowania w opisanym stanie faktycznym, ponieważ wystawienie przedstawienia wyjazdowego poza siedzibą Teatru nie wiąże się ze zmianą przeznaczenia polegającą na wyłącznym przeznaczeniu towarów i usług do sprzedaży zwolnionej z VAT (przedstawień wyjazdowych).

UZASADNIENIE stanowiska podatnika do pytania nr 2

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik jest obowiązany do korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 2-6 lub 10 dla zakończonego roku podatkowego. Na gruncie podatku VAT, rok podatkowy oznacza rok kalendarzowy. Przepis ten wprowadza obowiązek dokonania rocznej korekty od zakupów towarów i usług, które zostały rozliczone według proporcji sprzedaży. Taka sytuacja nie występuje w analizowanym stanie faktycznym.

Należy również wskazać, iż dodatkowo obowiązek dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ust. 1 ustawy o VAT wynika z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu korekty rocznej należy dokonać, jeśli podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo. Takie brzmienie przepisu oznacza, że podatnik jest obowiązany dokonać korekty rocznej odliczonego w całości podatku tylko wtedy, gdy przysługujące mu prawo uległo zmianie.

W stanie faktycznym wniosku, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty rocznej na podstawie art. 91 ust. 1 w związku z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Brak konieczności dokonania korekty wynika z faktu, że nie następuje zmiana prawa Wnioskodawcy do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z produkcją przedstawienia scenicznego, jeżeli ta sama sztuka zostaje wystawiona jako przedstawienie wyjazdowe. Prawo Teatru do obniżenia kwot podatku należnego wynika bowiem z pierwotnego i docelowego przeznaczenia dokonanych zakupów, jakim było wystawienie przedstawienia scenicznego - tj. do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. To pierwotne przeznaczenie zakupów do wykonywania przez Teatr czynności opodatkowanych nie uległo zmianie w związku z wystawieniem przedstawienia wyjazdowego. Przedstawienie wyjazdowe ma bowiem charakter incydentalny, wyjątkowy, natomiast stałym przeznaczeniem zakupów związanych z produkcją danej sztuki są przedstawienia sceniczne w siedzibie Teatru, tj. czynności opodatkowane według stawki 8%. W efekcie, nie można mówić o zmianie prawa Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego. Co oznacza, ze Teatr nie jest zobowiązany do dokonania korekty rocznej podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o VAT w odniesieniu do zakupów towarów i usług, które są wykorzystywane do produkcji przedstawień opisanych w stanie faktycznym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT).

Proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT ustala zgodnie z przepisami art. 90 ust. 3-10 ustawy o VAT.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia, ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W świetle art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy, o czym stanowi art. 91 ust. 3 ustawy o VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Natomiast, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c (art. 91 ust. 7b ww. ustawy o VAT).

W świetle zaś art. 91 ust. 7c ww. ustawy o VAT, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Natomiast w myśl art. 91 ust. 7d ww. ustawy o VAT, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i ust. 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Teatr) jest Państwową Instytucją Kultury. W ramach działalności statutowej Teatr produkuje przedstawienia w celu odpłatnego prezentowania ich na Scenach Teatru w swojej siedzibie (przedstawienia sceniczne). Sprzedaż biletów wstępu na takie przedstawienia podlega obniżonej stawce VAT (obecnie 8%) zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Z uwagi na produkcję takich przedstawień Teatr dokonuje zakupów towarów i usług (nie są to zakupy środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych). W konsekwencji związku ww. zakupów ze sprzedażą opodatkowaną (wg stawki 8% VAT) - jaką jest wystawienie przedstawienia scenicznego - Teatr korzysta z prawa do odliczenia podatku dotyczącego zakupów towarów i usług związanych z produkcją danego przedstawienia scenicznego.

Zdarza się, iż Wnioskodawca otrzymuje propozycję wystawienia sztuki wyprodukowanej dla potrzeb Teatru również poza Scenami Teatru (przedstawienie wyjazdowe). Wówczas Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe za prezentację przedstawienia wyjazdowego od kontrahenta Teatru (organizatora widowiska), który dokonuje sprzedaży biletów wstępu na takie przedstawienie. Do obowiązków Teatru należy m.in. przekazanie materiałów reklamowych, dostarczenie spektaklu na miejsce, transport artystów i technicznej obsługi sceny itp.

Oznacza to, że przed upływem 12 miesięcy od premiery przedstawienia na Scenach Teatru, to samo przedstawienie może być prezentowane poza siedzibą Teatru. Wnioskodawca wskazał, że w przypadku wystawienia przedstawienia wyjazdowego ma zastosowanie zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że wystawianie tej samej sztuki jako przedstawienia wyjazdowego nie jest jednakże stałym przeznaczeniem, lecz ma charakter wyjątkowy, gdyż z założenia celem wyprodukowania spektaklu jest jego wystawianie w siedzibie Teatru. Sztuka nawet w tym samym tygodniu albo miesiącu, w którym jest wystawiana na wyjeździe, może być również prezentowana na Scenach Teatru. W sytuacji przedstawień wyjazdowych Wnioskodawca nie odlicza podatku VAT naliczonego poniesionego wyłącznie w związku z organizacją przedstawienia wyjazdowego (np. transportem rekwizytów, kostiumów), ze względu za związek takich zakupów ze sprzedażą zwolnioną z VAT.

Mogą zostać również wyprodukowane takie przedstawienia sceniczne, które nigdy nie będą prezentowane jako przedstawienia wyjazdowe. Wnioskodawca wprost wskazał, że przeznaczeniem każdego przedstawienia jakie produkuje Wnioskodawca, jest jego prezentacja na Scenach Teatru, czyli świadczenie usług kulturalnych podlegających opodatkowaniu VAT według 8% stawki VAT. Teatr nie produkuje sztuk z przeznaczeniem jako przedstawień wyjazdowych.

W wyżej przedstawionej sprawie mamy zatem do czynienia z sytuacją w której Wnioskodawca nabywa towary i usługi przeznaczone do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (przedstawienia sceniczne). Incydentalnie zdarza się, że Wnioskodawca otrzymuje propozycję wystawienia sztuki wyprodukowanej dla potrzeb Teatru również poza Scenami Teatru (przedstawienie wyjazdowe) - w takiej sytuacji dochodzi do "chwilowej" zmiany przeznaczenia towarów i usług do czynności zwolnionych od podatku VAT (jak wskazał Wnioskodawca). Jednakże przeznaczeniem stałym zakupów (jak wskazał Wnioskodawca) pozostają cały czas spektakle sceniczne w siedzibie Teatru (czyli czynności opodatkowane podatkiem VAT).

W przedmiotowej sytuacji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nie dochodzi do zmiany przeznaczenia (objętej regulacją prawną art. 91 ust. 7c ustawy o VAT) zakupów dokonanych w celu produkcji przedstawienia scenicznego z działalności wyłącznie opodatkowanej na działalność wyłącznie zwolnioną z VAT. Nie można, w sytuacji opisanej we wniosku mówić o wyłącznym przeznaczeniu towarów i usług zakupionych w celu wyprodukowania przedstawienia scenicznego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem już w momencie rozpoczęcia produkcji spektaklu Wnioskodawca zakłada (na co wskazuje jasno w opisie stanu faktycznego), iż mogą zdarzać się sytuacje, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT (jak wskazał Wnioskodawca są to przedstawienia wyjazdowe).

Treść wniosku wskazuje, iż stałym przeznaczeniem zakupionych towarów i usług niezbędnych do wyprodukowania przedstawienia scenicznego jest ich wykorzystanie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przy jednoczesnym założeniu, że te towary i usługi mogą być "chwilowo" wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Jak już wskazano wyżej regulacja prawna zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku Wnioskodawcy wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy przedstawionych w pytaniu pierwszym (tzn. obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, związanego z zakupami dotyczącymi produkcji przedstawienia scenicznego, w sytuacji wystawienia tego przedstawienia jako przedstawienia wyjazdowego w terminie 12 miesięcy od jego premiery na Scenach Teatru na podstawie art. 91 ust. 7c ustawy o VAT) i pytaniu drugim (obowiązku dokonania korekty rocznej na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, jeśli Wnioskodawca zaprezentuje wyprodukowane przedstawienie chociaż raz jako przedstawienie wyjazdowe w tym samym roku kalendarzowym, w którym dokonał odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów) należy zauważyć, że:

Jak wskazano wyżej przepis art. 91 ust. 7c ustawy o VAT w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania, zatem na podstawie tego przepisu Wnioskodawca nie jest obowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sytuacji zastosowanie znajduje art. 91 ust. 7 oraz art. 97 ust. 7b ustawy o VAT (a co za tym idzie art. 91 ust. 1 i ust. 3 ustawy o VAT). W stanie faktycznym opisanym we wniosku mamy bowiem do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanych przez siebie towarów i usług ze względu na spełnienie przesłanki pozytywnej wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT tj. zamiaru wykorzystania ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (przeznaczeniem każdego przedstawienia jakie produkuje Wnioskodawca, jest jego prezentacja na Scenach Teatru, czyli świadczenie usług kulturalnych podlegających opodatkowaniu VAT według 8% stawki VAT) i dokonał takiego obniżenia. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż mogą zdarzać się sytuacje, że zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi (których stałym przeznaczeniem jest wykorzystanie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT) będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT, jednakże sytuacja taka może nie wystąpić tzn. zdarza się incydentalnie. Nie można jednak pominąć faktu iż w takiej właśnie sytuacji, kiedy to zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku VAT (jak wskazał Wnioskodawca jest tak w przypadku przedstawień wyjazdowych), następuje zmiana prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów i usług. Tut. organ nie może zgodzić się z Wnioskodawcą, mając na uwadze regulacje zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, że w tym wypadku prawo do odliczenia nie uległo zmianie. Jak wskazano wyżej w interpretacji, z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że nie ma możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych.

Wobec powyższego, zgodnie z art. 97 ust. 7b, Wnioskodawca zobowiązany jest do dokonania korekty na zasadach określonych w art. 91 ust. 1 i ust. 3 ustawy o VAT tj. w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie podkreślić, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy, tj obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej zwolnienia/opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług kulturalnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33, bowiem nie zadano pytania i przedstawiono własnego stanowiska w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl