IBPP3/443-570/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-570/11/PK

INTRERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 16 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług konserwatorsko - restauratorskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług konserwatorsko - restauratorskich. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 20 lipca 2011 r. znak: IBPP3/443-570/11/PK wezwano o jego uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 28 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z wygraniem organizowanego przez Gminę K. przetargu na realizację zamówienia publicznego. Wnioskodawca zawarł w dniu 5 maja 2011 r. z Gminą umowę o wykonanie zadania na remont ścieżki pieszo-rowerowej w parku miejskim - rewitalizacja Miasta K. Przedmiotem umowy jest wykonanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy K. remontu ścieżki pieszo-rowerowej o długości 480 m o nawierzchni mineralno-bitumicznej w Parku Miejskim w K., który to park, na podstawie decyzji Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 26 sierpnia 1976 r. i 11 maja 1995 r., jest wpisany do rejestru zabytków województwa opolskiego.

W zakresie prac, które Wnioskodawca wykona na podstawie powołanej we wniosku umowy, są zarówno prace konserwatorskie i restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.), jak i prace budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 tej ustawy.

W dniu 22 września 2010 r. Wnioskodawca uzyskał pozwolenie O. Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie prac, polegających na remoncie ścieżki pieszo-rowerowej w zabytkowym Parku Miejskim w K.

Na podstawie umowy o pracę Wnioskodawca zatrudnia w wymiarze połowy etatu pracownika posiadającego uprawnienia budowlane oraz praktykę zawodową wymaganą przez Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. z 2004 r. Nr 150, poz. 1579 z późn. zm.), jako niezbędne do pełnienia funkcji kierownika robót budowlanych lub inspektora nadzoru robót budowlanych przy zabytkach nieruchomych. Uprawnienia pracownika Wnioskodawcy do pełnienia funkcji kierownika budowy lub inspektora nadzoru przy obiektach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków zostały potwierdzone na piśmie przez Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Katowicach.

Przez uprawnienia budowlane, które posiada ww. pracownik Wnioskodawcy należy rozumieć uprawnienia określone § 8 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanych do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. z 2004 r. Nr 150, poz. 1579 z późn. zm.).

W uzyskanym przez Wnioskodawcę pozwoleniu Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie prac polegających na remoncie ścieżki pieszo-rowerowej we wpisanym do rejestru zabytków Parku Miejskim w K. nie wskazano imienia i nazwiska osoby zatrudnionej przez Wnioskodawcę jako odpowiedzialnej za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich, wskazano natomiast, cyt.: "Kierownictwo, nadzór nad pracami: Osoby spełniające wymogi par. 8 ust. 1 i 2 cytowanego wyżej rozporządzenia" (mowa o powołanym w pozwoleniu - rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanych do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych, Dz. U. z 2004 r. Nr 150, poz. 1579, z późn. zm.).

Stosownie do postanowień umowy zawartej z Gminą K. Wnioskodawca zobowiązany jest rozpocząć prace remontowe ścieżki pieszo-rowerowej w zabytkowym Parku Miejskim w K. w dniu 20 czerwca 2011 r. i zakończyć je w dniu 31 sierpnia 2011 r. Należne Wnioskodawcy wynagrodzenie umowne za wykonany remont we wpisanym do rejestru zabytków Parku Miejskim w K., płatne jest przez Gminę K. na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę jednej faktury VAT.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy opisane powyżej usługi, które będzie wykonywać na rzecz Gminy K., będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czy też będą korzystać ze zwolnienia od tego podatku na podstawie przepisów szczególnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi polegające na remoncie ścieżki pieszo-rowerowej o długości 480 m o nawierzchni mineralno-bitumicznej w Parku Miejskim w K., wpisanym na podstawie decyzji Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do rejestru zabytków województwa opolskiego, które Wnioskodawca, posiadający pozwolenie Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie tych prac i zatrudniający na podstawie umowy o pracę w wymiarze połowy etatu pracownika posiadającego uprawnienia budowlane i praktykę zawodową niezbędne do pełnienia funkcji kierownika robót budowlanych lub inspektora nadzoru robót budowlanych przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków, będzie w okresie od dnia 20 czerwca 2011 r. do dnia 31 sierpnia 2011 r. świadczyć na podstawie umowy o wykonanie zamówienia publicznego na rzecz Gminy K. korzystają do dnia 31 grudnia 2011 r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w § 43 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; zwana dalej "Ustawy o ptu"), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają w szczególności odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy.

Remont ścieżki pieszo-rowerowej, który Wnioskodawca będzie na podstawie umowy wykonywać odpłatnie na rzecz Gminy K. w zabytkowym Parku Miejskim w K., stanowi zatem odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o ptu.

Zgodnie z § 43 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.; zwane dalej Rozporządzeniem), zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących (i) zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego; (ii) materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego. Zwolnienie to, zgodnie z § 43 ust. 2 Rozporządzenia, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się pod warunkiem, że (prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac; (ii) na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków. Jednocześnie, zgodnie z § 43 ust. 3 Rozporządzenia, warunek z § 43 ust. 2 Rozporządzenia uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Usługi, które na podstawie umowy zawartej z Gminą K., Wnioskodawca będzie wykonywać w zabytkowym Parku Miejskim w K, stanowią, w ocenie Wnioskodawcy, usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytku wpisanego do rejestru zabytków.

Wobec powyższego, a także wziąwszy pod uwagę, że Wnioskodawca uzyskał pozwolenie Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie prac polegających na remoncie ścieżki pieszo-rowerowej w zabytkowym Parku Miejskim w K., a także okoliczność, że Wnioskodawca zatrudnia osobę uprawnioną do wykonywania tych prac, w ocenie Wnioskodawcy, spełnione zostały wszystkie przesłanki § 43 Rozporządzenia.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, usługi polegające na remoncie ścieżki pieszo-rowerowej o długości 480 m o nawierzchni mineralno-bitumicznej we wpisanym do rejestru zabytków Parku Miejskim w K., które Wnioskodawca będzie wykonywać na rzecz Gminy K. w okresie od dnia 20 czerwca 2011 r. do dnia 31 sierpnia 2011 r. korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w § 43 ust. 1 Rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 6 kwietnia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Rozporządzenie to w § 43 wprowadziło zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.

Zatem, w myśl § 43 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

1.

zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;

2.

materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

Z kolei zgodnie z § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

1.

prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;

2.

na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (§ 43 ust. 3 ww. rozporządzenia).

W związku z faktem, iż ustawa o VAT nie definiuje pojęcia prace konserwatorskie i restauratorskie trzeba się odwołać do ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 6-8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

* prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań;

* prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań;

* roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.

Natomiast zakres kwalifikacji jakie winny posiadać osoby wykonujące ww. prace i roboty został określony w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150, poz. 1579). Stosownie do § 7 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia prace konserwatorskie, prace restauratorskie lub badania konserwatorskie mogą prowadzić osoby, które posiadają tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu wyższych studiów na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub wyższych studiów w specjalności w zakresie konserwacji zabytków oraz odbyły po ukończeniu tych studiów co najmniej 12-miesięczną praktykę zawodową w zakresie konserwacji i badania zabytków. W dziedzinach nieobjętych programem wyższych studiów, o których mowa powyżej, prace konserwatorskie, prace restauratorskie i badania konserwatorskie mogą prowadzić osoby, które posiadają przynajmniej średnie wykształcenie w danej dziedzinie oraz odbyły co najmniej 5-letnią praktykę zawodową w zakresie konserwacji i badania zabytków.

Stosownie zaś do § 8 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia robotami budowlanymi przy zabytkach nieruchomych mogą kierować osoby, które posiadają odpowiednie uprawnienia budowlane określone przepisami Prawa budowlanego oraz odbyły co najmniej 2-letnią praktykę zawodową na budowie przy zabytkach nieruchomych. Powyższe stosuje się również do wykonywania nadzoru inwestorskiego.

Jak wynika, z ww. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w § 43 tegoż rozporządzenia, musi spełnić następujące warunki:

1.

prace konserwatorskie i restauratorskie będą dotyczyć zabytków wpisanych do rejestru zabytków oraz wpisanych do inwentarza muzeum,

2.

prace te będą wykonywane przez osoby (również zatrudnione) posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,

3.

na prowadzenie tych prac wydane zostanie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków,

4.

w powyższym pozwoleniu zostanie określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Podkreślić należy, że zwolnienie przysługiwało będzie wyłącznie w sytuacji kumulatywnego spełnienia ww. warunków.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach zawartej umowy wykona zarówno prace konserwatorskie i restauratorskie jak i prace budowlane w rozumieniu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Należy tutaj zauważyć, że powyższe zwolnienie z podatku VAT znajduje zastosowanie tylko i wyłącznie do prac konserwatorskich i restauratorskich i nie obejmuje robót budowlanych. Zatem usługa świadczona przez Wnioskodawcę w zakresie w jakim dotyczy robót budowlanych nie może korzystać z ww. zwolnienia z podatku VAT.

Ponadto jak wynika z wniosku osoba zatrudniona przez Spółkę posiada kwalifikację do prowadzenia robót budowlanych przy zabytkach nieruchomych (jak wskazano we wniosku są to kwalifikację określone w § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2004 r.), a nie do prowadzenia prac konserwatorskich i restauratorskich, których to posiadanie jest warunkiem niezbędnym do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 43 ust. 1-3 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z niespełnieniem ww. wymogów uprawniających do zastosowania zwolnienia, o którym mowa powyżej świadczona przez Spółkę usługa polegająca na remoncie ścieżki pieszo-rowerowej będzie podlegała opodatkowaniu pozytywną stawką VAT. Mając na uwadze, iż dla tej usługi nie przewidzianą preferencyjnej stawki VAT ani w ustawie VAT ani też w aktach wykonawczych do tej ustawy usługa winna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl