IBPP3/443-568/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-568/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków przemieszczania produktów, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej:

* jest nieprawidłowe - w części dotyczącej uznania wyrobów o kodach CN 3403, 2710 11 21, 2710 11 25 za wyroby nieenergetyczne oraz stosowania procedury zawieszenia stosunku do wyrobów oznaczonych kodem CN 2710 11 21 2710 11 25,

* jest prawidłowe - w części dotyczącej warunków związanych z przemieszczaniem poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów o kodach CN 3403, 2710 11 21, 2710 11 25, wykorzystywanych do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, objętych zerową stawką akcyzy.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 24 lipca 2009 r.o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie w zakresie warunków przemieszczania produktów, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, nie jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy oraz posiada status zarejestrowanego handlowca. W ramach prowadzonej działalności Spółka wykorzystuje i dokonuje obrotu wyrobami akcyzowymi - olejami smarowymi. Ze względu na klasyfikację tych wyrobów w przepisach akcyzowych można wydzielić dwa zakresy działalności Spółki

I.

W zakresie olejów smarowych oznaczonych kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 Spółka dokonuje następujących transakcji:

a.

nabywa w kraju oleje smarowe, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (usługa fluidcare),

b.

nabywa z krajów członkowskich Unii Europejskiej (dalej: "UE") oleje smarowe, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (tzw. usługa fluidcare),

c.

nabywa z UE oleje smarowe, które następnie odsprzedaje i dostarcza podmiotom dokonującym ich zużycia, które posiadają status podmiotu zużywającego na gruncie ustawy akcyzowej.

II.

W zakresie produktów, które są wyrobami, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej (zarówno takie, które nie są wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy np. wyroby oznaczone kodem CN 3403, jak i te wymienione w załączniku nr 2 do ustawy np. wyroby oznaczone kodem CN 2710 11 21, CN 2710 11 25), Spółka dokonuje następujących transakcji:

a.

nabywa w kraju ww. oleje, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (usługa fluidcare),

b.

nabywa z UE ww. oleje, które zużywa w ramach swojej działalności, tj. przy świadczeniu usług (tzw. usługa fluidcare),

c.

nabywa z UE ww. oleje, które następnie odsprzedaje i dostarcza podmiotom dokonującym ich zużycia.

Usługa fluidcare polega na stosowania przez pracowników Spółki w maszynach produkcyjnych kontrahentów produktów, w tym olejów smarowych, niezbędnych do ich właściwej pracy (utrzymania ruchu maszyn). Proces ten funkcjonuje na zasadzie outsourcingu w zakładach produkujących elementy metalowe (części samochodowe, łączniki, butle gazowe etc). W trakcie świadczenia usługi oleje nie są zużywane do celów napędowych lub opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Również odsprzedawane oleje nie są przeznaczone do celów napędowych lub opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Opisane w niniejszym stanie faktycznym wyroby akcyzowe są określane we wniosku zbiorczą nazwą jako "oleje smarowe".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie warunki muszą być spełnione przez Spółkę przy przemieszczaniu olejów smarowych objętych zerową stawką akcyzy w sytuacjach wskazanych w pkt II lit. a)-c) stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku nabycia nabycia (wskazanego w pkt II lit. a) w kraju olejów smarowych objętych kodem CN 3403 oraz wyrobów o kodach CN 2710 11 21 i 2710 11 25 objętych zerową stawką akcyzy i ich zużycia w procesie świadczenia usług fluidcare na Spółce nie spoczywają żadne obowiązki wynikające z przepisów akcyzowych, w szczególności związane z przemieszczeniem tych wyrobów.

Zużycie olejów smarowych do świadczenia usługi fluidcare opodatkowane jest wg zerowej stawki akcyzy, chyba że przekroczone zostaną dopuszczalne normy zużycia określone w art. w art. 85 ustawy akcyzowej. Na Spółce nie ciąży więc obowiązek wpłaty podatku akcyzowego, jeśli nie zostaną przekroczone dopuszczalne normy zużycia. W takiej sytuacji, na podstawie art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej Spółka nie jest również zobowiązana do złożenia deklaracji akcyzowej.

W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów objętych zerową stawką akcyzy, (wskazanego w pkt II lit. b)-c) stanu faktycznego) Spółka pragnie zwrócić uwagę, że procedura zawieszenia poboru akcyzy oraz przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą stosowane są do przemieszczeń wyrobów akcyzowych między państwami członkowskimi tylko w takim zakresie, w jakim przewidują to przepisy wspólnotowe, które pozwoliły na stosowne zbliżenie przepisów poszczególnych państw członkowskich.

Do olejów smarowych, które nie są wykorzystywane jako paliwa silnikowe bądź paliwa do ogrzania nie znajdują również zastosowania przepisy Dyrektywy horyzontalnej.

Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 Dyrektywy energetycznej, Dyrektywa horyzontalna znajduje zastosowanie jedynie do wymienionych w tym przepisie, wg kodów CN, produktów energetycznych. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 4 pkt b Dyrektywy energetycznej nie znajduje ona zastosowania do produktów energetycznych wykorzystywanych do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzania. Przepis ten powoduje również, że wyroby używane w tych innych celach nie są uznawane za produkty energetyczne, co potwierdza pkt 44 wyroku ETS z dnia 5 lipca 2007 r., sygn. C-145/96, C-146/06. Podsumowując należy uznać, że oleje smarowe (wyroby wskazane przez Spółkę oznaczone kodem CN 3403, 2710 11 21, 2710 1125) wykorzystywane do innych celów niż napędowe i opałowe nie są produktami energetycznymi, a tym samym nie znajdują do nich zastosowania postanowienia Dyrektywy horyzontalnej.

Spółka stoi więc na stanowisku, że brak harmonizacji przepisów państw członkowskich w zakresie procedur dotyczących przemieszczania olejów smarowych wykorzystywanych w innych celach niż opałowe bądź napędowe powoduje, że nie znajdują zastosowania procedury związane z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych pomiędzy państwami członkowskimi.

Należy wskazać, że procedura przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą ma zastosowanie wyłącznie w przypadku przemieszczeń wyrobów pomiędzy państwami członkowskimi, co wynika z art. 77 ust. 1 ustawy akcyzowej oraz art. 20 Dyrektywy horyzontalnej. Warunkiem zastosowania procedury przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą jest zgodnie z przywołanymi przepisami opodatkowanie tych wyrobów zharmonizowanym podatkiem akcyzowym w państwie wysyłki. Dla olejów smarowych (wyrobów wskazanych przez Spółkę oznaczonych kodem CN 3403, 2710 11 21, 2710 11 25) niewykorzystywanych do celów opałowych bądź napędowych nie został określony minimalny poziom opodatkowania na poziomie wspólnotowym. Stąd procedura przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą nie może znajdować zastosowania. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że ustawodawca polski nie wprowadził obowiązku stosowania tej procedury od momentu wwozu wyrobów na terytorium Polski.

Jak wskazano powyżej procedura zawieszenia poboru akcyzy nie może być stosowana przy przemieszczeniu przedmiotowych olejów smarowych (wyrobów wskazanych przez Spółkę oznaczonych kodem CN 3403, 2710 11 21, 2710 1125) pomiędzy państwami członkowskimi.

Nawet gdyby uznać, iż Spółka jest uprawniona lub nawet zobowiązana do stosowania w odniesieniu do tych wyrobów procedury zawieszenia poboru akcyzy od granicy, to zdaniem Spółki nie spełnienie wymogów stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy nie rodzi skutku w postaci konieczności zapłaty podatku. Gdyż, nawet gdyby uznać, iż ze względu na brak procedury zawieszenia poboru akcyzy, ze względu na niespełnienie warunków, powstaje obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe, to ze względu na fakt, iż wyroby te są opodatkowane stawką 0 zł nie rodzi to obowiązku zapłaty podatku.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz zużycie olejów smarowych (wyrobów wskazanych przez Spółkę oznaczonych kodem CN 3403, 2710 11 21, 2710 1125) do świadczenia usługi fluidcare opodatkowane jest wg zerowej stawki akcyzy, chyba że nastąpi przekroczenie dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ustawy akcyzowej. Na Spółce nie ciąży więc obowiązek wpłaty podatku akcyzowego. Na podstawie art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej Spółka nie jest również zobowiązana do złożenia deklaracji akcyzowej.

Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych objętych zerową stawką akcyzy Spółka nie jest zobowiązana do dopełnienia jakichkolwiek warunków związanych z przemieszczaniem tych wyrobów, a wynikających z przepisów akcyzowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej uznania wyrobów o kodach CN 3403, 2710 11 21, 2710 11 25 za wyroby nieenergetyczne oraz stosowania procedury zawieszenie stosunku do wyrobów oznaczonych kodem CN 2710 11 21 i 2710 11 25,

* prawidłowe-w części dotyczącej warunków związanych z przemieszczaniem poza procedura zawieszenia poboru akcyzy wyrobów o kodach CN 3403, 2710 11 21, 2710 11 25 wykorzystywanych do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, objętych zerową stawką akcyzy.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe, preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów i oleje odpadowe.

Natomiast w poz. 37 załącznika Nr 1 wymienione zostały wyroby, oznaczone kodem CN 3403, preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Równocześnie zgodnie w załączniku nr 2 do ustawy zostały wymienione m.in. następujące wyroby akcyzowe do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. UE L nr 76 str. 1 z późn. zm.):

* w poz. 20 - od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze.

Natomiast wyroby wskazane we wniosku tj. preparaty smarowe o kodzie CN 3403 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W miejscu tym należy zauważyć, iż Dział 27 Wspólnej Taryfy Celnej (WTC) obejmuje m.in. oleje ciężkie. Zgodnie z WTC do olejów ciężkich zaliczane są oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 31 do 2710 19 49, oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do CN 2710 19 69 oraz oleje smarowe; pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99. Odnośnie zatem wyrobów oznaczonych kodami CN 2710 11 21 i 2710 11 25 (zaliczonych zgodnie z WTC do benzyn specjalnych) stwierdzić należy, iż nie są one być klasyfikowane jako oleje smarowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 i pkt 5 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715 i wyroby objęte pozycją CN 3403.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z cyt. wyżej przepisów wynika wprost, iż na gruncie ustawy o podatku akcyzowym wyroby o kodzie CN 2710 11 21 i 2710 11 25 oraz 3403, są wyrobami energetycznymi podlegającymi regulacjom tej ustawy, przy czym jako niewymienione w art. 89 ust. pkt 1-13 ww. ustawy są opodatkowane 0 stawką akcyzy gdy nie są przeznaczone do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Odnośnie regulacji wspólnotowych w przedmiotowej sprawie należy zauważyć co następuje. Źródłami prawa wspólnotowego w zakresie podatku akcyzowego od wyrobów energetycznych są Dyrektywa Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. UE L 76 str. 1 z późn. zm.) zwana dalej Dyrektywą horyzontalną, oraz Dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 51 z późn. zm.) zwana dalej Dyrektywą energetyczną.

W świetle wskazanych przepisów prawa wspólnotowego wyroby zaklasyfikowane do kodu CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 3403 zostały ujęte w katalogu wyrobów energetycznych określonym w art. 2 ust. 1 dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.

Jednocześnie zauważyć należy, że stosownie do postanowień art. 2 ust. 4 lit. b) (tiret pierwszy) dyrektywy 2003/96/WE, przepisy zawarte w tej dyrektywie nie mają zastosowania do wyrobów energetycznych używanych do celów innych niż napędowe lub opałowe. Zatem, chociaż ww. wyroby wykorzystywane w inny sposób niż jako paliwo napędowe lub grzewcze objęte są definicją wyrobów energetycznych w rozumieniu dyrektywy 2003/96/WE, to są one wyłączone z zakresu stosowania tej dyrektywy. Równocześnie art. 2 ust. 4 (zd. drugie) ww. dyrektywy 2003/96/WE wprost stanowi, że do wyrobów energetycznych wymienionych w tym przepisie, m.in. używanych do innych celów niż napędowe lub opałowe, stosuje się art. 20 tej dyrektywy.

Wskazać przy tym należy, iż produkty energetyczne, które podlegają przepisom dyrektywy 92/12/EWG, zostały wymienione w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE. Pozostaje faktem, iż w katalogu ww. produktów energetycznych nie zostały ujęte wyroby o kodzie CN 3403, co oznacza, iż państwa członkowskie nie mają obowiązku stosować wobec tych wyrobów szczególnych zasad kontroli i przemieszczania określonych w dyrektywie 92/12/EWG. Natomiast wyroby energetyczne klasyfikowane do CN 2710 11 21, 2710 11 25 przemieszczane luzem podlegają przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczania dyrektywy 92/12/EWG - art. 20 ust. 1 pkt c ww. dyrektywy. W przypadku tych wyrobów nie przemieszczanych luzem, państwa członkowskie nie mają obowiązku stosowania wobec tych wyrobów szczególnych zasad kontroli i przemieszczania określonych w dyrektywie 92/12/EWG.

Odpowiednikiem powyższego przepisu dyrektywy jest na gruncie krajowych przepisów art. 40 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym stanowiący, że procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Należy jednocześnie zauważyć, iż powyższe ma zastosowanie gdy wyroby oznaczone kodami CN 2710 11 21 i 2710 11 25 nie zostały w państwie członkowskim dopuszczone do konsumpcji w myśl art. 6 ust. 1 dyrektywy horyzontalnej.

Zgodnie z art. 77 ust. 1-3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 5.

Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

W myśl art. 78 ust. 1-3 ww. ustawy w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

1.

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

2.

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;

3.

bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;

4.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Podatnik, o którym mowa w ust. 1, przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązany uzyskać na tym dokumencie potwierdzenie przez właściwego naczelnika urzędu celnego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy.

Przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Z powyższego wynika, że dla nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów objętych na terytorium kraju zerowa stawka akcyzy nie jest wymagane spełnienie warunków o których mowa w art. 78 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 i ust. 3 ww. ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania:

1.

w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 62 ust. 2 pkt 3 i art. 78 ust. 1 pkt 3;

2.

w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24;

3.

do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków, o których mowa w art. 30 ust. 3;

4.

do importu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 27 -29

Odnosząc powyższe do sytuacji, w której Wnioskodawca dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy preparatów smarowych o kodzie CN 3403 oraz wyrobów (benzyn specjalnych) o kodach CN 2710 11 21 i 27 10 11 25 objętych na terytorium kraju zerową stawką podatku akcyzowego, stwierdzić należy, że przemieszczanie tych wyrobów odbywa się na podstawie dokumentów wystawionych przez sprzedawcę.

Reasumując dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia preparatów smarowych kodzie CN 3403 oraz wyrobów o kodach CN 2710 11 21 i 2710 11 25 (benzyny specjalne) przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, które na terytorium państwa członkowskiego wysyłki zostały dopuszczone do konsumpcji oraz które na terytorium kraju obciążone są zerową stawką podatku akcyzowego, nie występują w stosunku do Wnioskodawcy szczególne warunki dotyczące przemieszczanych wyrobów.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać, iż:

* jest nieprawidłowe - w części dotyczącej uznania wyrobów o kodach CN 3403, 2710 11 21, 2710 11 25 za wyroby nieenergetyczne oraz stosowania procedury zawieszenie stosunku do wyrobów oznaczonych kodem CN 2710 11 21 i 2710 11 25,

* jest prawidłowe-w części dotyczącej warunków związanych z przemieszczaniem poza procedura zawieszenia poboru akcyzy wyrobów o kodach CN 3403, 2710 11 21, 2710 11 25 wykorzystywanych do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, objętych zerową stawką akcyzy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy dotycząca pytań:

* w zakresie opodatkowania olejów smarowych,

* Jakie warunki muszą być spełnione przez Spółkę dla zastosowania zwolnienia określonego w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w sytuacjach wskazanych w pkt I lit. a)-c) stanu faktycznego.

- została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl