IBPP3/443-555/13/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-555/13/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 9 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2013 r. (data wpływu 9 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania (zwrotu) podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania (zwrotu) podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2013 r. (data wpływu 9 lipca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 lipca 2013 r. nr IBPP3/443-555/13/AZ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) realizuje projekt pn. "..." w ramach działania 4.1 "Infrastruktura ochrony środowiska", schemat B - zaopatrzenie w wodę, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, zgodnie z umową XXX z dnia 22 grudnia 2011 r. Okres realizacji projektu: maj 2012 r. - sierpień 2013 r. Oddanie do użytku: ostateczny odbiór inwestycji będzie w sierpniu 2013 r.

Przedmiot inwestycji: Budowa i przebudowa gminnej sieci wodociągowej, przebudowa stacji uzdatniania wody w T., remont stacji uzdatniania wody w W. N.

Inwestor: Gmina - faktury za realizację inwestycji opłaca Gmina z budżetu Gminy, przy refundacji częściowej ze środków Unii Europejskiej.

Użytkownik - podmiot odpowiedzialny za eksploatację i zarządzanie efektami projektu:

Zgodnie z pierwotnymi zapisami umowy o dofinansowanie:

ZGKiM - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w... - samorządowy zakład budżetowy, utrzymujący się z własnej działalności (m.in.: pobierania opłaty za dostawę do gospodarstw wody zimnej przy pomocy gminnej sieci wodociągowej, odbiór nieczystości - usługi opodatkowane podatkiem VAT 8%) i z dotacji przedmiotowej Gminy - dopłaty do oczyszczanych ścieków.

ZGKiM nie ponosił kosztów związanych z realizacją projektu, a uzyskane w ramach projektu składniki majątku zamierzano przekazać dla ZGKiM bez odpłatności, tak więc zgodnie z deklaracją Gminy, ZGKiM nie byłby uprawniony do uzyskania zwrotu podatku VAT z Urzędu Skarbowego od kosztów projektu.

Z dniem 31 grudnia 2012 r. ZGKiM został zlikwidowany. Likwidacja ZGKiM - dotychczasowego operatora sieci wodociągowej wynikała ze zmiany przepisów dotyczących gospodarki śmieciowej. Funkcję ZGKiM od dnia 1 stycznia 2013 r. przejął Referat Wodociągów i Kanalizacji w Urzędzie Gminy i Miasta, i Gmina rozpoczęła prowadzenie działalności opodatkowanej podatkiem VAT, m.in. w zakresie dostaw wody zimnej. Referat został stworzony z zasobów i majątku ZGKiM - jest to referat w jednostce organizacyjnej Gminy, tak więc z dniem 1 stycznia 2013 r. funkcję ZGKiM przejęła Gmina - inwestor projektu i jednocześnie zmieniono przeznaczenie projektu: zrezygnowano z przekazania majątku z projektu do ZGKiM i pozostawiono majątek z projektu dla Gminy, celem świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT - odpłatnej dostawy wody zimnej do gospodarstw w gminie przy pomocy wybudowanej/przebudowanej/wyremontowanej infrastruktury w ramach projektu.

Nowy użytkownik - zgodnie ze zmienionymi zapisami umowy o dofinansowanie: Gmina - gminna wspólnota samorządowa - inwestor, płatnik faktur za koszty inwestycji.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7. W fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z budową i przebudowa gminnej sieci wodociągowej i przebudową stacji uzdatniania wody w... i remontem stacji uzdatniania wody w..., nabywcą jest Gmina. Gmina nie dokonywała odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z ww. inwestycją w okresie przed likwidacją ZGKiM. Gmina rozpoczęła inwestycję z zamiarem wykorzystania powstałego mienia do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT tj. przekazania w nieodpłatne użytkowanie ZGKiM, który świadczył usługi dostarczaniem wody mieszkańcom. Gmina nie odliczała podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. inwestycji, ponieważ Gmina rozpoczęła inwestycję z zamiarem wykorzystania powstałego mienia do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Decyzję o zmianie sposobu wykorzystania mienia, które ma powstać po zakończeniu projektu podjęto Uchwałą Rady Miejskiej dnia 28 listopada 2012 r. (XXX). Środki trwałe (sieć wodociągowa i stacje uzdatniania wody będące efektem zadań inwestycyjnych) zostały sklasyfikowane jako budowle zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z zaistniałą sytuacją, jaka jest data nabycia przez Gminę prawa do odzyskania (zwrotu z Urzędu Skarbowego) kosztu podatku VAT opłaconego w ramach projektu, przed rokiem 2013 i reorganizacją ZGKiM.

Nadmienia się, że:

Ustalenie daty będzie pomocne do określenia ewentualnego okresu, za który Gmina będzie zobowiązana zapłacić odsetki na rzecz Instytucji Zarządzającej RPOW 2007-2013, z którą Gmina podpisała umowę o dofinansowanie, zapisy umowy-w załączniku.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Co do zasady prawo to Gmina nabywa z domniemanym dniem zmiany przeznaczenia inwestycji, tj. z dniem likwidacji ZGKiM i utworzenia na jego miejsce Referatu Wodociągów i Kanalizacji w Urzędzie Gminy i Miasta. Jednakże uprawnienie do zadeklarowania wydatków poniesionych przed 2013 r. Gmina nabywa najwcześniej dnia 25 lutego 2013 r. (deklaracja VAT-7 za miesiąc styczeń), gdyż Gmina wcześniej nie prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem VAT i nie przysługiwało jej prawo złożenia deklaracji VAT-7 w terminie wcześniejszym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11).

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT nie jest wyjątkowym przywilejem podatnika, lecz jego prawem, z którego może on - lecz nie musi korzystać. Możliwość zrealizowania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Obok tego mieć należy na uwadze to, że wykorzystanie towarów i usług do wykonywania określonych czynności (opodatkowanych i zwolnionych od podatku) może ulegać zmianom w czasie. W takim przypadku zastosowanie znajdują zasady określone w przepisach art. 91 ustawy VAT, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego (ust. 7- 8). Zauważyć jednak należy, iż jego realizacja została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88.

Przedstawiając opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że w okresie maj 2012 r. - sierpień 2013 r. realizuje projekt pn. "...". Przedmiotem projektu jest budowa i przebudowa gminnej sieci wodociągowej oraz przebudowa i remont stacji uzdatniania wody w dwóch miejscowościach. Gmina jest inwestorem i w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, nabywcą jest Gmina. Gmina nie odliczała podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. inwestycji, ponieważ Gmina rozpoczęła inwestycję z zamiarem wykorzystania powstałego mienia do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina rozpoczęła inwestycję z zamiarem wykorzystania powstałego mienia do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT tj. przekazania w nieodpłatne użytkowanie ZGKiM, który świadczył usługi dostarczaniem wody mieszkańcom. Z dniem 31 grudnia 2012 r. ZGKiM został zlikwidowany. Funkcję ZGKiM od dnia 1 stycznia 2013 r. przejął Referat Wodociągów i Kanalizacji w Urzędzie Gminy i Miasta, i Gmina rozpoczęła prowadzenie działalności opodatkowanej podatkiem VAT, m.in. w zakresie dostaw wody zimnej. Decyzję o zmianie sposobu wykorzystania mienia, które ma powstać po zakończeniu projektu podjęto Uchwałą Rady Miejskiej dnia 28 listopada 2012 r. (XXX).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizowanej inwestycji w związku z podjęciem decyzji o zmianie sposobu wykorzystania powstałego w przyszłości mienia.

W przedmiotowej sprawie Gmina rozpoczynając inwestycję zakładała, że nie będzie osiągała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałej sieci wodociągowej i stacji uzdatniania wody, bowiem miały one zostać wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu tj. przekazane nieodpłatnie zakładowi zajmującemu się gospodarką komunalną, który osiągał obroty z tytułu użytkowania sieci.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca w momencie przystępowania do realizacji przedmiotowej inwestycji tj. w maju 2012 r. nie miał zamiaru wykorzystania wytworzonych w jej efekcie środków trwałych do działalności opodatkowanej dającej prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jak wynika z wniosku, z dniem 31 grudnia 2012 r. ZGKiM został zlikwidowany. Funkcję ZGKiM od dnia 1 stycznia 2013 r. przejął Referat Wodociągów i Kanalizacji w Urzędzie Gminy i Miasta i Gmina rozpoczęła prowadzenie działalności opodatkowanej podatkiem VAT, m.in. w zakresie dostaw wody zimnej. Podkreślenia jednak wymaga, iż decyzję o zmianie sposobu wykorzystania mienia, które ma powstać po zakończeniu projektu podjęto Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 28 listopada 2012 r. Powyższe oznacza, iż od dnia podjęcia uchwały, tj. od dnia 28 listopada 2012 r. Wnioskodawca dokonując zakupów towarów i usług związanych z prowadzaną inwestycją miał już świadomość, że zakupy te będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do doliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.

Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usług, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem. Z chwilą podjęcia przez podatnika decyzji o zmianie przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z działalnością opodatkowaną, podatnikowi przysługuje prawo do rozliczenia podatku naliczonego, związanego z tą działalnością, a wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na ich nabycie.

W związku więc z podjęciem przez Gminę decyzji o rozpoczęciu prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT w zakresie dostaw wody zimnej, zakupy dokonane w związku z realizacją inwestycji stały się zakupami związanymi z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Gmina nabyła prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te zakupy.

Należy zatem zauważyć, iż w przedmiotowej sytuacji na skutek zmiany koncepcji wykorzystania powstałego w wyniku realizacji mienia, zmieniło się wykorzystanie zakupionych towarów i usług, z pierwotnego przeznaczenia ich do wykonywania czynności niepodlegajacych opodatkowaniu na ostateczne wykorzystanie ich do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przeznaczenie zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia środków trwałych, który nie został odliczony przy ich nabyciu. Sposób realizacji tego prawa regulują unormowania zawarte w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W myśl art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z kolei art. 91 ust. 7 ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ten ostatni przepis adresowany jest więc również do podatników, którzy wykorzystywali nabyty towar do wykonywania czynności, w związku z którymi nie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego.

Ponadto zgodnie z art. 91 ust. 8 ustawy korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Z treści wniosku jednoznacznie wskazano, iż inwestycja zostanie dopiero oddana do użytkowania, co oznacza że dotychczas nie była w żaden sposób wykorzystywana, natomiast bezpośrednio po oddaniu do użytkowania będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych z tytułu dostarczania zimnej wody. Decyzja o zmianie wykorzystania inwestycji została podjęta w listopadzie 2012 r.

Powyższe oznacza, iż decyzję o zmianie przeznaczenia zakupionych towarów i usług podjęto przed oddaniem sieci wodociągowej i stacji uzdatniania wody do użytkowania. A zatem sieć wodociągowa i stacje uzdatniania wody nigdy nie były wykorzystywane do działalności zwolnionej, ani do działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Tym samym nie nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystywanych przez Wnioskodawcę środków trwałych, lecz zmiana przeznaczenia towarów i usług nabytych do wytworzenia środków trwałych. Zmiana sposobu wykorzystania towarów i usług nabytych do wytworzenia środków trwałych, nastąpiła w listopadzie 2012 r.

Stosownie do art. 91 ust. 7d ustawy o VAT, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Ze względu więc na związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją, a tym samym ma prawo do skorygowania nieodliczonego podatku VAT poprzez dokonanie korekty kwoty podatku naliczonego na zasadach wynikających z powołanych przepisów art. 91 ust. 1-3 w związku z art. 91 ust. 7 i 8 ustawy o VAT. Korekty podatku naliczonego od tej części zadania należy dokonać w całości, jednorazowo w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia zakupionych towarów i usług.

Reasumując, ponieważ zmiana przeznaczenia towarów i usług nabytych do wytworzenia środków trwałych nastąpiła w listopadzie 2012 r. uprawnienie do dokonania tej korekty Wnioskodawca nabył w listopadzie 2012 r., czyli w deklaracji VAT-7 za listopada 2012 r.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 99 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W kontekście powyższego uprawnienie do zadeklarowania podatku naliczonego, a tym samym uprawnienie do odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy poniesione przed 28 listopada 2012 r. (zwrotu z urzędu skarbowego, w sytuacji wystąpienia różnicy, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT), Gmina nabywa najwcześniej w dniu złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc listopad 2012 r., czyli co do zasady z dniem 1 grudnia 2012 r.

Natomiast odnośnie zakupów dokonywanych po ww. dacie, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy, tj. na bieżąco, czyli w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę bądź też w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeśli Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 10 ustawy) lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy), ma prawo dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, o czym stanowi art. 86 ust. 13 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw

z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U.

Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl