IBPP3/443-542/13/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-542/13/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 25 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2013 r. (data wpływu 25 lipca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP3/443-542/13/MN z dnia 15 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 18 lipca 2013 r.):

Miasto rozpoczęło jako Beneficjent w 2012 r. realizację projektu pn. "XXX" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 5 Środowisko; Działanie 5.3 Czyste powietrze i odnawialne źródła energii. Rzeczową realizacją zajmuje się Wnioskodawca będący jednostką organizacyjną Miasta, który pokrywa swoje wydatki ze środków przekazywanych przez miasto, zawartych jednocześnie w budżecie miasta. W wyniku realizacji przedmiotowego zadania zostaną wykonane w Szkołach Podstawowych, Przedszkole Miejskie następujące roboty budowlane: docieplenie ścian budynków,stropów, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, izolacje ścian fundamentowych, przebudowa kotłowni węglowych na kotłownie gazowe, wymiana instalacji wewnętrznej centralnego ogrzewania wraz z rozruchem.

Powstały majątek w ramach zadania nie będzie podlegał odsprzedaży, a właścicielem majątku będzie Miasto. Eksploatację majątku zgodnie z przeznaczeniem będą prowadziły ww. placówki oświatowe będące jednostkami organizacyjnymi miasta. Przekazanie majątku jednostkom będzie nieodpłatne. Ponadto ww. placówki są ogólnodostępne i realizowane jako zadanie własne Gminy. Wspomniane placówki oświatowe mają charakter publiczny.

Źródła finansowania:

85% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego 15% budżet Miasta

Koszty kwalifikowalne projektu:

1. Opracowanie dokumentacji technicznej

2. Studium wykonalności

3. Modernizacja kotłowni i wymiana instalacji co. w SP nr.

4. Pozostałe prace termomodernizacyjne w SP nr... (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zew., ocieplenie ścian zewnętrznych i stropodachów)

5. Modernizacja kotłowni i wymiana instalacji co. w SP nr.

6. Pozostałe prace termomodernizacyjne w SP nr... (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zew., ocieplenie ścian zewnętrznych i stropodachów)

7. Modernizacja kotłowni i wymiana instalacji co. w SP nr.

8. Pozostałe prace termomodernizacyjne w SP nr... (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zew., ocieplenie ścian zewnętrznych i stropodachów)

9. Modernizacja kotłowni i wymiana instalacji co. w Przedszkolu Miejskim nr.

10. Pozostałe prace termomodernizacyjne w Przedszkolu Miejskim nr... (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zew., ocieplenie ścian zewnętrznych i stropodachów)

11. Nadzór inwestorski

12. Promocja projektu

13. Zarządzanie projektem

W ramach projektu podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowany zgodnie z wytycznymi programu. Projekt jest realizowany jako zadanie własne miasta na prawach powiatu zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Nabywane towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT-em, ponieważ efektem projektu jest termomodernizacja ogólnodostępnych placówek oświatowych.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Składa deklaracje VAT 7, lecz nie obniża kwoty podatku należnego, o kwoty podatku naliczonego, gdyż nie ma bezpośredniego i bezspornego związku zakupów z wykonywanymi czynnościami podatkowymi. Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Towary i usługi dotyczące termomodernizacji obiektów nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani przez Wnioskodawcę, ani przez jednostki oświatowe, które są objęte projektem termomodernizacji.

Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna, prowadzona w formie jednostki budżetowej została powołana Uchwałą Rady Miejskiej w Nr (...) z dnia 17 marca 2005 r. z późn. zm.

Wnioskodawca działa w oparciu o Statut, który jest załącznikiem do powołanej Uchwały.

Zgodnie ze statutem celem Wnioskodawcy między innymi jest "gospodarne i produktywne prowadzenie przedsięwzięć remontowo - budowlanych i konserwacyjnych w placówkach. " (§ 8 pkt 1 ust. 2). W odwołaniu do statutu do zadań Wnioskodawcy między innymi należy (§ 8 pkt 2 ust. 6, ppkt a i b)"organizacja remontów:

a.

planowanie i przygotowanie prac remontowych i wybór wykonawcy,

b.

nadzorowanie i rozliczanie ww. prac".

Wnioskodawca otrzymał również upoważnienie od Prezydenta Miasta dla Dyrektora Wnioskodawcy do podpisywania wszelkiej dokumentacji związanej z realizacją projektu w ramach RPO W pn. "XXX", w tym wniosków o płatność wraz z załącznikami, umów z wykonawcami, dokumentacji przetargowej oraz dokumentacji księgowej i rozliczeniowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Ponadto Wnioskodawca informuję, że ani on, ani Urząd Miejski w nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w gminie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklarację VAT-7.

Wnioskodawca zajmuje się rzeczową realizacja projektu pn. "XXX". W wyniku realizacji przedmiotowego zadania zostaną wykonane w Szkołach Podstawowych, Przedszkole Miejskie następujące roboty budowlane: docieplenie ścian budynków, stropów, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, izolacje ścian fundamentowych, przebudowa kotłowni węglowych na kotłownie gazowe, wymiana instalacji wewnętrznej centralnego ogrzewania wraz z rozruchem.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi dotyczące termomodernizacji obiektów nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani przez Wnioskodawcę, ani przez jednostki oświatowe, które są objęte projektem termomodernizacji.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. W treści wniosku Wnioskodawca wskazuje bowiem wprost, że towary i usługi dotyczące termomodernizacji obiektów nie będą wykorzystane przez Niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane przez niego zakupy w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczące termomodernizacji obiektów faktycznie nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl