IBPP3/443-541/14/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług w całości bądź części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-541/14/JP Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług w całości bądź części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 maja 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług w całości bądź części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług w całości bądź części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Młodzieżowy Uczniowski Ludowy Klub Sportowy) działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz statutu.

Cele i środki działania Wnioskodawcy:

1. Prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej mieszkańców województwa, a w szczególności wśród dzieci i młodzieży, poprzez współdziałanie z placówkami prowadzącymi wychowanie fizyczne, rozwijanie sportu poprzez zawodników posiadających status amatorski i profesjonalny, uczestnictwo we współzawodnictwie sportowym oraz prowadzenie rekreacji ruchowej,

2. Podejmowanie działań w zakresie rekreacji ruchowej i sportu, organizowanie procesu szkoleniowego zawodników o statusie amatorski i profesjonalny, zawodników i imprez sportowo - rekreacyjnych oraz działalności wychowawczej i popularyzowanej w dziedzinie kultury fizycznej, w tym wspieranie działalności uczestników klubów sportowych.

Stowarzyszenie będzie realizować swoje cele poprzez:

1. Organizowanie sekcji dyscyplinarnych ustalonych przez Zarząd Klubu.

2. Zapewnienie właściwego szkolenia zabezpieczającego stały dopływ młodzieży do drużyn biorących udział w rozgrywkach.

3. Zabezpieczenie szkolenia przez nabór wysokiej klasy szkoleniowców, trenerów, instruktorów, konsultantów itp.

4. Branie udziałów w zawodach i imprezach organizowanych przez siebie oraz inne kluby i powołane w tym celu związki, zrzeszenia i organizacje.

5. Uczestniczenie w rozgrywkach o Mistrzostwo Polski oraz innych imprezach organizowanych w skali krajowej i za granicą.

6. Propagowanie wśród społeczeństwa wychowania fizycznego i sportu masowego.

7. Zapewnienie prowadzenia właściwej pracy wychowawczej wśród członków, zawodników i kadry trenersko-instruktorskiej.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca realizuje operację, która polegać będzie na: Warsztaty piłkarskie dla dzieci z obszaru LSR, której celem jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej poprzez organizację piłkarskich warsztatów sportowych dla dzieci w ramach umowy przyznania pomocy z 7 czerwca 2013 r. zawartej z Samorządem Województwa z siedzibą na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Przy realizacji projektu Wnioskodawca poniósł wydatki na zakup sprzętu sportowego niezbędnego do przeprowadzenia warsztatów oraz na wynagrodzenia dla instruktorów. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów (projekt "non-profit") bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, Wnioskodawca nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu. Towary nabyte na potrzeby przedmiotowego projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Poza realizacją tego projektu Wnioskodawca wykonuje inną działalność gospodarczą w zakresie usług noclegowych, organizacji zgrupowań opodatkowanych stawkami 8% oraz usług szkoleniowych opodatkowanych stawką 23%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pt...., której celem jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej poprzez organizację piłkarskich warsztatów sportowych dla dzieci w ramach umowy z 7 czerwca 2013 r. na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług w całości bądź części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dokonując zakupów za środki otrzymane przy realizacji projektu pt...., której celem jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej poprzez organizację piłkarskich warsztatów sportowych dla dzieci Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części, ponieważ te czynności nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Treść powyższego przepisu wskazuje zatem, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Wskazana zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Wnioskodawca realizuje operację:.., której celem jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej przez organizację piłkarskich warsztatów sportowych dla dzieci w ramach umowy przyznania pomocy z 7 czerwca 2013 r. zawartej z Samorządem Województwa na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Przy realizacji projektu Wnioskodawca poniósł wydatki na zakup sprzętu sportowego niezbędnego do przeprowadzenia warsztatów oraz na wynagrodzenia dla instruktorów. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów (projekt "non-profit") bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, Wnioskodawca nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu. Towary nabyte na potrzeby przedmiotowego projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy jednoznacznie wskazuje, że związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca, nie występuje sprzedaż związana z projektem, towary nabyte na potrzeby przedmiotowego projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu ani w całości ani w części, gdyż w przedstawionej sytuacji nie zostanie spełniona podstawowa zasada tj. nie wystąpi związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą generującą podatek należny.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl