IBPP3/443-541/08/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-541/08/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2008 r. (data wpływu 29 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprowadzonego, przez osobę fizyczną, z USA samochodu osobowego w sytuacji gdy odprawa celna tego samochodu została dokonana w Niemczech - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprowadzonego, przez osobę fizyczną, z USA samochodu osobowego w sytuacji gdy odprawa celna tego samochodu została dokonana w Niemczech.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 5 marca 2008 r. Wnioskodawca zakupił w USA samochód marki Jeep G. C. dopuszczony do ruchu na terytorium USA 5 lutego 2008 r. Auto miało uszkodzony silnik i przebieg 8 024 mile to jest około 12 910 km

Wnioskodawca dokonał odprawy celnej w porcie na terenie Niemiec, gdzie opłacił cło i podatek od towarów i usług zgodnie z przepisami dotyczącymi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W dniu 18 lipca 2008 r. auto przekroczyło granicę Polski i w dniu 24 lipca 2008 r. zostało zgłoszone do Urzędu Celnego w K. celem zapłaty podatku akcyzowego, który został uiszczony. Następnie w Urzędzie Skarbowym Wnioskodawca złożył druk VAT - 24 gdzie zażądano powtórnej zapłaty podatku VAT w wysokości 22% z uwagi na to że auto zostało uznane za nowy pojazd.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprowadzony z USA samochód z przebiegiem 8 024 mile (około 12 910 km) z uszkodzonym silnikiem, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług art. 2 pkt 10 lit. a) zalicza się do samochodów używanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo opłacił on podatek VAT w miejscu odbioru samochodu (Niemcy) ponieważ został spełniony warunek zawarty w art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., który mówi, że za samochody używane uznaje się samochody o przebiegu powyżej 6 000 km Auto Wnioskodawcy ma przebieg 8 024 mile to jest około 12 900 km

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, iż Wnioskodawca dokonał importu samochodu osobowego w rozumieniu art. 30 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 z późn. zm.).

W myśl tego przepisu "import towarów" oznacza wprowadzenie na terytorium Wspólnoty towarów, które nie znajdują się w swobodnym obrocie w rozumieniu art. 24 traktatu.

Zgodnie z treścią art. 24 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. U. z dnia 30kwietnia 2004 r. Nr 90 str. 864/2 z późn. zm.) produkty pochodzące z państw trzecich są uważane za będące w swobodnym obrocie w jednym z Państw Członkowskich, jeżeli dopełniono wobec nich formalności przywozowych oraz pobrano wszystkie wymagane cła i opłaty o skutku równoważnym w tym Państwie Członkowskim i jeżeli nie skorzystały z całkowitego lub częściowego zwrotu tych ceł lub opłat.

Stosownie do art. 60 ww. Dyrektywy miejscem importu towarów jest Państwo Członkowskie, na którego terytorium znajdują się towary w momencie ich wprowadzenia do Wspólnoty.

Zgodnie zatem z generalną zasadą miejscem importu towarów jest terytorium Państwa Członkowskiego, na którym znajdują się towary w momencie wprowadzenia ich na terytorium Wspólnoty. Obowiązek podatkowy z tytułu importu powstaje więc, co do zasady, w pierwszym państwie członkowskim, którego granicę przekracza towar pochodzący z państw trzecich.

W świetle powyższego w sprawie będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawca dokonał importu samochodu osobowego na terytorium Niemiec. Następnie zaś dokonał przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium Niemiec na terytorium kraju.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie występuje pod warunkiem, że dostawca towarów jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, nabywca jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, bądź też osoba prawna niebędąca podatnikiem, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju (9 ust. 2 ww. ustawy).

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma również miejsce gdy dokonujący dostawy jak i nabywca towarów nie są podatnikami, o których mowa wyżej, a przedmiotem nabycia są nowe środki transportu (art. 9 ust. 3 ustawy). Każde zatem przemieszczenie nowego środka transportu pomiędzy krajami członkowskimi UE, któremu towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania nim jak właściciel podlega opodatkowaniu VAT.

W przedstawionym stanie faktycznym samochód osobowy z terytorium Niemiec do Polski przemieszcza osoba fizyczna na potrzeby własne, czyli przemieszczenie nie służy czynnościom wykonywanym przez tą osobę jako podatnika na terytorium kraju oraz przemieszczeniu towaru z Niemiec do Polski nie towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania nim jak właściciel. Zatem przemieszczenie samochodu osobowego z terytorium Niemiec do Polski nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, przy czym bez znaczenia jest fakt, czy przedmiotem przemieszczenia jest nowy środek transportu czy też nie.

Zgodnie z art. 11 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Cyt. wyżej przepis stanowi wyraźnie o przemieszczeniu towarów przysłanych na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Natomiast z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że samochód osobowy przemieszcza osoba fizyczna na własne potrzeby. Zatem w sprawie będącej przedmiotem wniosku cyt. przepis nie ma zastosowania.

Reasumując uznać należy, iż stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe aczkolwiek z innego powodu niż zostało to przedstawione we wniosku. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jako osoba fizyczna dokonuje przemieszczenia z terytorium innego kraju członkowskiego na terytorium kraju samochodu osobowego, jednak czynności tej nie można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, a zatem czynność ta nie podlega regulacjom zawartym w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, co oznacza, iż czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowiecka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl