IBPP3/443-540/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-540/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania dostawy wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81 nabywanych od dostawcy mającego siedzibę na terytorium kraju i prowadzącego skład podatkowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania dostawy wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81 nabywanych od dostawcy mającego siedzibę na terytorium kraju i prowadzącego skład podatkowy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik zamierza w przyszłości prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży akcesoriów samochodowych, w szczególności sprzedaż klientom olei silnikowych marki "..." oraz "...". Oleje silnikowe sprzedawane będą w zamkniętych jednostkowych opakowaniach, otrzymanych od dostawcy mającego siedzibę na terytorium kraju i prowadzącego skład podatkowy. Z informacji przekazanych przez dostawcę wynika, że wskazane oleje silnikowe na podstawie Nomenklatury Scalonej (CN) powinny zostać zaklasyfikowane według kodu 2710 19 81, tj. Oleje silnikowe, smarowe oleje sprężarkowe, smarowe oleje turbinowe. Klienci, nabywający wskazane oleje silnikowe od podatnika, będą wykorzystywać je w eksploatacji samochodów osobowych i ciężarowych, przy czym produkty te nie będą wykorzystywane dla celów napędowych lub opałowych, lecz jako substancja zmniejszająca tarcie elementów wewnętrznych silnika, konieczna do jego normalnego funkcjonowania i eksploatacji. Według informacji uzyskiwanych ustnie od Klientów nabywane oleje nie będą wykorzystywane jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego oleje silnikowe nabywane przez podatnika mającego siedzibę na terytorium kraju i prowadzącego skład podatkowy, następnie sprzedawane podmiotom, które wykorzystają olej silnikowy dla celów innych niż opałowe i napędowe, po uzyskaniu przez podatnika zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec i dopełnieniu procedury opisanej w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

2.

Czy konieczne jest odbieranie przez Podatnika oświadczeń od nabywców przedmiotowego oleju w zakresie sposobu jego wykorzystania, a jeżeli tak to w jakiej formie i o jakiej treści.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 81 są wyrobami akcyzowymi podlegającymi opodatkowaniu stawką w wysokości 1.118,00 zł/1.000 litrów. Jednocześnie Minister Finansów w § 10 pkt 2 rozporządzenia przewidział zwolnienie od podatku wymienionych wyżej olejów smarowych pod warunkiem, że finalny użytkownik wykorzysta wyroby akcyzowe do celów innych niż opałowe lub napędowe albo w inny sposób wskazany w rozporządzeniu. Dodatkowym wymogiem zastosowania zwolnienia jest spełnienie warunków wskazanych w art. 32 ust. 3 oraz ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym, tj. dostarczania wyrobów akcyzowych podmiotowi zużywającemu przez podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący (stosownie do art. 57 ustawy o podatku akcyzowym), objęcia wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem akcyzowym, dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy, prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem. Ponadto nabywca będący podmiotem zużywającym, prowadzącym działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych, zobowiązany jest do przedstawienia pisemnego potwierdzenia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Kolejnym warunkiem zastosowania zwolnienia jest potwierdzenie przez nabywcę, na dokumencie dostawy, odbioru wyrobów akcyzowych. Nabywcy będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej obowiązane są okazać dokument tożsamości, potwierdzający dane umieszczone w dokumencie dostawy.

Spełnienie przez podatnika opisanych powyżej wymogów będzie uzasadniało zastosowanie zwolnienia z podatku akcyzowego olejów silnikowych znajdujących się w jego ofercie handlowej i nie będzie wymagane uzyskiwanie pisemnych oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym o przeznaczeniu tego oleju od każdego z kolejnych nabywców tego oleju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

* objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 11 i ust. 2 stawka akcyzy na wyroby energetyczne wynosi dla olejów smarowych o kodach od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1.000 litrów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika wprost, iż na gruncie ustawy o podatku akcyzowym wyroby o kodzie CN 2710 19 81 są wyrobami energetycznymi podlegającymi regulacjom tej ustawy, przy czym w odniesieniu do wyrobów oznaczonych kodem CN 2710 19 81 stawka akcyzy wynosi 1180,00 zł/1000l.

Na mocy § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwolnione zostały od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

A zatem, zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż:

* napędowe lub opałowe,

* jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,

* jako oleje smarowe do silników,

* do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że wykorzystanie wyrobu o kodzie CN 2710 19 81 jako oleju smarowego do silników czyli w celu zmniejszenia tarcia elementów wewnętrznych silnika nie będzie korzystało ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Tym samym nie znajdą w przedmiotowej sprawie zastosowanie warunki umożliwiające do korzystania ze zwolnienia o których mowa w art. 32 ust. 3 i ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Reasumując, należy stwierdzić, iż dostawa wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 81 zakupionych od dostawcy mającego siedzibę na terytorium kraju i prowadzącego skład podatkowy wykorzystywanych jako oleje smarowe do silników w samochodach osobowych oraz ciężarowych nie będzie korzystało ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl