IBPP3/443-534/09/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-534/09/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 17 września 2009 r. (data wpływu 22 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w części:

* uznania zmiany celu użytkowania wieczystego za odpłatne świadczenie usług - jest nieprawidłowe,

* dotyczącej zastosowania stawki 22% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 11 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w części:

* uznania zmiany celu użytkowania wieczystego za odpłatne świadczenie usług,

* dotyczącej zastosowania stawki 22%.

Ww. wniosek został uzupełniony także pismem z dnia 17 września 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 8 września 2009 r. znak IBPP3/443-534/09/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Klub jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna nr x. Prawo użytkowania wieczystego na przedmiotowej nieruchomości ustanowione zostało na cele działalności sportowej. Klub wystąpił z wnioskiem o zmianę celu prawa użytkowania wieczystego z uwagi na fakt, iż na przedmiotowej działce zamierza realizować inwestycję polegającą na budowie budynku apartamentowego wraz z infrastrukturą techniczną i obsługą komunikacyjną.

Dokonanie zmiany celu prawa użytkowania wieczystego możliwe jest w oparciu o zapisy uchwały Rady Miasta w sprawie zmiany uchwały Rady Miasta z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej. Jednym z założeń ww. uchwały było wprowadzenie możliwości dokonywania zmian prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej, położonych na terenie miasta w zakresie sposobu, celu, przeznaczenia i korzystania z tych nieruchomości.

Zmiana celu prawa użytkowania wieczystego może nastąpić w przypadku, gdy sposób użytkowania i zagospodarowania nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste jest zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku z ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy. Ponadto użytkownik wieczysty zobowiązany jest do wpłaty na rzecz Gminy Miejskiej opłaty stanowiącej 25% wartości nieruchomości określonej dla nowego sposobu użytkowania i zagospodarowania nieruchomości. Opłata ta nie może być jednak niższa niż 25% różnicy pomiędzy wartością nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste, a wartością nieruchomości określoną dla dotychczasowego sposobu użytkowania i zagospodarowania nieruchomości.

W oparciu o powyższy zapis uchwały, na podstawie operatu szacunkowego, kwota którą zobowiązany będzie uiścić Klub wynosi 6 610 682,50 zł. Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Mając powyższe na uwadze od kwoty 6 610 682,50 zł naliczony został podatek VAT w stawce 22% w kwocie 1 454 350,15 zł.

Pismem z dnia 17 września 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny w następujący sposób:

Nieruchomość oznaczona jako działka nr xx o pow. 1,5287 ha stanowi własność Gminy Miejskiej w użytkowaniu wieczystym Klubu. Prawo użytkowania wieczystego ustanowione zostało na podstawie umowy notarialnej z dnia 4 listopada 2005 r.

W chwili oddania przedmiotowej nieruchomości w użytkowanie wieczyste na działce nr xx znajdowały się: stary budynek pawilonu klubowego o pow. użytkowej 200 m 2 oraz budowle i urządzenia, to jest korty tenisowe z trybuną widowiskową, boisko piłkarskie z trybuną widowiskową oraz ogrodzenia trwałe, które zostały wybudowane w latach 60-tych XX wieku ze środków własnych Klubu. W związku z powyższym własność ww. budynków i budowli została przeniesiona na rzecz Klubu nieodpłatnie.

Podstawą do oddania przedmiotowej nieruchomości w użytkowanie wieczyste był art. 204 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Stosownie do ust. 4 ww. artykułu opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu oraz cena budynków i innych urządzeń ustalona została według przepisów rozdziału 8 działu II cyt. ustawy, z wyłączeniem przepisu o obowiązku wniesienia pierwszej opłaty.

Niezależnie od powyższego Wnioskodawca informuje, iż działka xx w wyniku zmiany powierzchni i oznaczenia zmieniła oznaczenie na działkę nr XXX, a ta z kolei uległa podziałowi geodezyjnemu na działki nr x o pow. 3191 m 2 i nr XXX o pow. 12190 m 2

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle powyższego Gmina trafnie interpretuje dokonywanie zmiany celu prawa użytkowania wieczystego jako odpłatne świadczenie usług, a co jest z tym związane nalicza podatek VAT w stawce 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast art. 8 ww. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (w rozumieniu ustawy). W przedmiotowym stanie faktycznym dokonując zmiany celu prawa użytkowania wieczystego nie dochodzi do dostawy towarów w rozumieniu ww. ustawy. Natomiast z ogólnych reguł konstrukcyjnych systemu VAT, a także wniosków formułowanych przez ETS wynika, iż za usługę można uznać tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (chociażby potencjalną). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi wzięto pod uwagę fakt, iż ww. ustawa zalicza do usług każde świadczenie. Dodatkowo oparto się również na zasadzie powszechności opodatkowania. Jeśli mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie VAT stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Mając powyższe na względzie do zmiany celu prawa użytkowania wieczystego przyjęto podstawową stawkę VAT 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* za nieprawidłowe w części uznania zmiany celu użytkowania wieczystego za odpłatne świadczenie usług,

* za prawidłowe w części dotyczącej zastosowania stawki 22%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów użytkowanie wieczyste, jak również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż ustanowienie prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz jego zbycie na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy o VAT jest dostawą towarów.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast art. 19 ust. 16b ww. ustawy stanowi, iż w przypadku oddania gruntu w użytkowanie wieczyste obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

Stosownie do art. 72 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) opłaty z tytułu użytkowania wieczystego ustala się według stawki procentowej od ceny nieruchomości gruntowej określonej zgodnie z art. 67.

Stawka procentowa pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego wynosi od 15% do 25% ceny nieruchomości gruntowej.

Wysokość stawek procentowych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego jest uzależniona od określonego w umowie celu, na jaki nieruchomość gruntowa została oddana (...).

Zaś zgodnie z art. 73 ust. 1 i 2 ww. ustawy jeżeli nieruchomość gruntowa została oddana w użytkowanie wieczyste na więcej niż jeden cel, stawkę procentową opłaty rocznej przyjmuje się dla tego celu, który w umowie o oddanie w użytkowanie wieczyste został określony jako podstawowy.

Jeżeli po oddaniu nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nastąpi trwała zmiana sposobu korzystania z nieruchomości, powodująca zmianę celu, na który nieruchomość została oddana, stawkę procentową opłaty rocznej zmienia się stosownie do tego celu. Przy dokonywaniu zmiany stawki procentowej stosuje się tryb postępowania określony w art. 78-81.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że skoro ustanowienie użytkowania wieczystego jest na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług dostawą towarów, zatem wszelkie opłaty związane z ustanowieniem użytkowania wieczystego, w tym również opłaty należne z tyt. zmiany celu na który została nieruchomość oddana w użytkowanie wieczyste, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako kwoty należne z tytułu dostawy towarów. Zaś obowiązek podatkowy powstaje w sposób określony w cyt. wyżej art. 19 ust. 16b ustawy o VAT.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż prawo użytkowania wieczystego zostało ustanowione w dniu 4 listopada 2005 r. Następnie pismem z dnia 16 lutego 2009 r. użytkownik wieczysty wystąpił z wnioskiem o zmianę celu prawa użytkowania wieczystego z uwagi na zamiar realizacji inwestycji polegającej na budowie budynku apartamentowego wraz z infrastrukturą techniczną i obsługa komunikacyjną. Zatem opłata stanowiąca 25% wartości nieruchomości określonej dla nowego sposobu użytkowania i zagospodarowania nieruchomości podlega opodatkowaniu 22% podatkiem od towarów i usług, jako kwota należna w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT z tytułu dostawy towarów opodatkowanych stawką 22%.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać:

* za nieprawidłowe w części uznania zmiany celu użytkowania wieczystego za odpłatne świadczenie usług,

* za prawidłowe w części dotyczącej zastosowania stawki 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl