IBPP3/443-533/13/JP - Określenie stawki VAT właściwej dla usług polegających na umożliwieniu dzieciom wstępu na salę gimnastyczną oraz salę zabaw.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-533/13/JP Określenie stawki VAT właściwej dla usług polegających na umożliwieniu dzieciom wstępu na salę gimnastyczną oraz salę zabaw.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data wpływu 30 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na umożliwieniu dzieciom wstępu na salę gimnastyczną/salę zabaw - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na umożliwieniu dzieciom wstępu na salę gimnastyczną/salę zabaw. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 lipca 2013 r. nr IBPP3/443-533/13/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą obejmującą prowadzenie sali zabaw (dalej jako: Sala) dla dzieci wyposażonej w szczególności w: materace,

* miękkie przeszkody,

* sprzęt gimnastyczny,

* zabawki, puzzle, książeczki dla dzieci.

W ramach usługi Podatnik oferuje zajęcia gimnastyczne dla dzieci pod okiem wykwalifikowanych instruktorów oraz udostępnia do korzystania samą salę zabaw wraz z jej wyposażeniem przystosowanym do używania przez najmłodszych.

Ponieważ całokształt świadczonych odpłatnie usług zawiera w sobie części składowe o odmiennym charakterze, podatnik świadczy je przyjmując niejednorodny system rozliczania opłat pobieranych od klientów.

Zgodnie z ustaleniami pomiędzy podatnikiem a klientami, w ramach usługi klienci nabywają następujące świadczenia:

A. uczestnictwo w zajęciach gimnastycznych prowadzonych przez wykwalifikowanych instruktorów;

B. możliwość korzystania przez dzieci z sali gimnastycznej/sali zabaw oraz ze znajdującego się na niej sprzętu - tj. innymi słowy wstęp na salę gimnastyczną/salę zabaw.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż dzieci po wejściu na teren sali będą tam spędzały określony przez ich rodziców czas, w którym będą brały udział w zajęciach prowadzonych przez instruktorów (pkt A powyżej), przy czym zajęcia te nie będą wypełniały całego spędzanego przez dzieci w sali czasu. W związku z tym, poza ww. zajęciami będą one we własnym zakresie, pod nadzorem pracowników Wnioskodawcy korzystały z sali i jej wyposażenia (pkt B powyżej).

W związku z powyższym w ramach całości kwoty płaconej przez usługobiorców za uzyskiwane świadczenia mieszczą się następujące opłaty:

1.

opłata członkowska za członkostwo dzieci w klubie, obejmująca koszt uczestnictwa w zajęciach gimnastycznych prowadzonych przez instruktorów, płatna z góry w okresach rocznych oraz

2.

opłata za wstęp na Salę, obejmująca koszt świadczenia wymienionego w punkcie B powyżej (dalej jako: Opłata za wstęp).

W stosunku do opłaty członkowskiej Wnioskodawca stosuje stawkę podstawową VAT 23%, natomiast w stosunku do opłaty za wstęp stawkę VAT 8%.

Prowadzona przez Podatnika działalność gospodarcza została zakwalifikowana przezeń do następujących numerów PKWiU:

* 93.11.Z - Działalność obiektów sportowych,

* 93.13.Z - Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,

* 93.29.Z - Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna,

* 96.04.Z - Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.

Ponadto, pismem z dnia 25 lipca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego.

W pierwszej kolejności Wnioskodawca podkreślił, że analizując przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy mieć na uwadze, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca oferuje swoim klientom dwa różne świadczenia - wstęp na salę zabaw oraz opiekę pracowników Wnioskodawcy i prowadzone przez nich zajęcia gimnastyczne. Mimo, że ze świadczeń tych poszczególni klienci korzystają w tym samym czasie, to posiadają one różny charakter i są oddzielne. W pierwszej kolejności klienci (a dokładniej ich dzieci) mają bowiem możliwość wstępu na salę zabaw (oraz skorzystania ze świadczenia opisanego w pkt B wniosku), a udział w zajęciach prowadzonych przez instruktorów stanowi odrębne w stosunku do wstępu świadczenie.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż według jego najlepszej wiedzy Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług 2008 nie zawiera numeru odpowiadającego wyłącznie usługom polegającym na umożliwieniu wstępu na salę zabaw.

Wnioskodawca wyjaśnia także, iż w ramach opłaty za wstęp dzieci są uprawnione do korzystania z całego sprzętu stanowiącego wyposażenie sali zabaw, który został wymieniony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. z:

* materacy,

* miękkich przeszkód,

* sprzętu gimnastycznego,

* zabawek,

* puzzli,

* książeczek dla dzieci.

Jak już wyjaśniono, klienci nabywają od Wnioskodawcy dwojakie świadczenia - wstęp na salę zabaw oraz uczestnictwo w zajęciach gimnastycznych, co znajduje odzwierciedlenie nie tylko w opłatach pobieranych od klientów, ale także w zakresie pracy wykonywanej przez instruktorów.

W ramach opłaty za wstęp, tj. w czasie w którym dzieci we własnym zakresie korzystają z Sali zabaw, nadzór pracowników Wnioskodawcy ogranicza się do nadzoru biernego, w ramach którego pilnują oni, aby żadne z dzieci nie zrobiło sobie krzywdy korzystając z wyposażenia Sali.

Zakres nadzoru w ramach zajęć gimnastycznych jest szerszy i został opisany w następnym punkcie. W ramach opisanej w punkcie A stanu faktycznego pracownicy Wnioskodawcy udzielają dzieciom wskazówek, instrukcji i poleceń, z uwagi na fakt, iż to oni prowadzą zajęcia gimnastyczne. Należy jednak pamiętać, że usługa ta stanowi odrębne świadczenie od usługi w zakresie wstępu i jako taka jest opodatkowana inną stawką. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy natomiast przede wszystkim traktowania podatkowego w odniesieniu do usługi wstępu na salę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Podatnik prawidłowo stosuje stawkę VAT 8% w stosunku do opłaty za wstęp wymienionej w pkt 2, która odpowiada świadczeniu polegającym na umożliwieniu dzieciom wstępu na salę gimnastyczną/salę zabaw.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłową stawką VAT dla opłat za wstęp uiszczanych przez klienta, która obejmuje wstęp na salę gimnastyczną/salę zabaw, jak opisano w pkt B, jest stawka VAT 8%, co wynika z zastosowania do niej pozycji nr 186 Załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Co do zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 (z uwzględnieniem art. 146f) ustawy o VAT, usługi podlegają opodatkowaniu stawką VAT 23%. Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od powyższej zasady, m.in. wprowadzając załącznik nr 3 do ustawy o VAT, w którym wymienił usługi i towary opodatkowane stawką 8% VAT na podstawie art. 41 ust. 2 (z uwzględnieniem art. 146f) ustawy o VAT.

Wśród usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT znalazły się w szczególności (niezależnie od symbolu PKWiU):

* Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe oraz do obiektów kulturalnych;

* Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne;

* Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu;

* Wstęp na imprezy sportowe;

* Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Jakkolwiek powyższy katalog dotyczy różnego rodzaju usług, wskazać należy, iż wszystkie obejmują świadczenia w zakresie rozrywki i rekreacji oraz wszystkie mają jeden element wspólny - stawka VAT 8% została przewidziana przez ustawodawcę dla opłat uiszczanych w związku ze wstępem (do obiektów, na imprezy itp.).

Jak wyjaśniono w opisie stanu faktycznego, świadczona przez Wnioskodawcę usługa będzie obejmowała zarówno zapewnienie dla zainteresowanych zorganizowanych zajęć gimnastycznych oraz umożliwienie spędzania przez dzieci czasu na sali zabaw. Biorąc dodatkowo pod uwagę numery PKWiU opisujące w prawidłowy sposób działalność gospodarczą Podatnika, nie ma on wątpliwości, iż świadczy usługi związane z rekreacją. W związku z powyższym, ponieważ usługi świadczone przez Wnioskodawcę należą do ostatniej z przywołanych pozycji załącznika nr 3 ustawy do VAT (tekst jedn.: Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu), a opłata za wstęp w stosunku do której Podatnik zadał pytanie objęte niniejszym wnioskiem, jest bezpośrednio związana ze wstępem na salę zabaw, tym samym jest ona prawidłowo opodatkowana stawką VAT 8%.

Mając na uwadze, że prawo podatkowe nie definiuje pojęcia "wstępu", odwołać się należy do definicji słownikowej. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN)"wstęp" to "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś". Oznacza to, że obniżoną stawkę podatku należy stosować, gdy opłata za wstęp uprawnia do wejścia do danego obiektu lub na daną imprezę.

Jak wskazał Podatnik w opisie stanu faktycznego, opłata za wstęp, stanowiąca przedmiot niniejszego wniosku jest opłatą za wstęp na Salę, a w związku z jej uiszczeniem usługobiorcy mogą wejść na salę i korzystać z jej wyposażenia pod odpowiednim nadzorem, zgodnie z przepisami prawa. Powyższe oznacza, iż opłata ta w istocie jest opłatą za pozostałe i usługi w zakresie rekreacji właśnie w zakresie wstępu na salę gimnastyczną i jako taka spełnia wymagania określone przez załącznik nr 3 do ustawy o VAT, a więc powinna korzystać z 8% stawki VAT.

Z uwagi na przywołane przez Wnioskodawcę regulacje załącznika nr 3 do ustawy o VAT, które jak już wspomniano zawierają element wspólny, warto zdaniem Podatnika zwrócić uwagę w jaki sposób rozumiane jest pojęcie "wstępu" w przypadku innych niż świadczonych w ramach opisywanego stanu faktycznego usług.

8% stawką VAT są opodatkowane, w oparciu o pozycję 185 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, bilety wstępu na imprezy sportowe, przykładowo na zawody narciarskie lub bokserskie (odpowiednio na wolnym powietrzu oraz w hali widowiskowej). W zamian za cenę biletu usługobiorca otrzymuje w takim przypadku możliwość wejścia na teren imprezy, jej śledzenia na żywo oraz na ekranach wielkoformatowych, a także korzystanie z infrastruktury hali sportowej, jeżeli w takiej odbywa się impreza. Dodatkowo, w cenie biletu mieści się nadzór służb porządkowych, ochrony oraz dostęp do świadczeń medycznych w razie wypadku.

W ocenie Wnioskodawcy, pomiędzy ceną biletu wstępu na imprezę sportową a opłatą za wstęp na salę zabaw, będącą przedmiotem niniejszego wniosku, znaleźć można daleko idące podobieństwo, a istota uzyskiwanych świadczeń jest niemalże taka sama.

Analogicznie, opłaty za wstęp do parków rozrywki i wesołych miasteczek, opodatkowane są stawką VAT 8% na podstawie poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. W zamian za cenę biletu wstępu usługobiorcy uzyskują możliwość korzystania z infrastruktury i atrakcji parku rozrywki, które to świadczenia wykazują daleko idące podobieństwo do możliwości korzystania przez dzieci z sali zabaw i jej wyposażenia, oferowanej przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych usług. Równocześnie, podobnie jak w przypadku wstępu na salę w ramach świadczeń Wnioskodawcy, również w przypadku wstępu do parków rozrywki, opłata za wstęp jest również związana z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa dla osób korzystających z przedmiotowego wstępu do obiektów.

Wreszcie jako ostatni przykład Wnioskodawca wskazuje opłatę za wstęp do muzeów, gdyż również ona opodatkowana jest stawką VAT 8% (stosownie do pozycji 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT). Zdaniem Podatnika, uzyskiwane w zamian za nią świadczenie wykazuje daleko idące podobieństwo w stosunku do opłaty stanowiącej przedmiot niniejszego wniosku. Polega ono bowiem na możliwości korzystania z muzeum (biernego, bądź czynnego, w zależności od charakteru obiektu), tj. w szczególności oglądania wystaw, eksponatów, happeningów (w których nierzadko widz może uczestniczyć) itd., przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa korzystania z obiektu przez pracownika muzeum.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy wstęp do parków rozrywki i wesołych miasteczek, na dyskoteki i sale taneczne (pozycja 183 załącznika), usługi bibliotek, archiwów, muzeów i pozostałe usługi w zakresie kultury (pozycja 184 załącznika), pozostałe usługi związane z rekreacją (pozycja 186 załącznika) nie może oznaczać biernego zachowania nabywcy biletu-klienta po "dokonaniu wstępu" czyli po wejściu do danego obiektu, bo o ile w bibliotece, w archiwum i w muzeum klient czyta, wybiera książki, ogląda eksponaty (chociaż w przypadku muzeów jest możliwa określona aktywność klienta), to już jego zachowanie może być inne przy korzystaniu z "pozostałych usług w zakresie kultury i rekreacji" a jeśli chodzi o wstęp na dyskoteki, sale taneczne, czy właśnie do parku rozrywki to należy stwierdzić, że klient - nabywca biletu "wstępuje" tam po to, by wykazać się pewną aktywnością, sprawnością fizyczną itd. - a więc nie można uznać, że usługi z tych właśnie pozycji załącznika do ustawy mają dotyczyć opłaty wyłącznie za "bierny wstęp".

Jak wskazują powyższe przykłady, niezależnie od charakteru usługi, opłata za wstęp uprawnia usługobiorcę do otrzymania świadczeń o podobnym charakterze i nie chodzi bynajmniej o bierne obserwowanie rzeczywistości, ale o możliwość wzięcia udziału we wszystkim, co w danym obiekcie (na danej imprezie) się odbywa. Zdaniem Wnioskodawcy również świadczenia oferowane przez niego w zamian za opłatę za wstęp wykazują analogiczny charakter, co dodatkowo uzasadnia zastosowanie w stosunku do niej stawki VAT 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydanych w analogicznych stanach faktycznych, przykładowo:

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 lipca 2007 r. (IBPP2/443-316/10/ASz),

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 maja 2011 r. (IPPP2/443-493/11-2/JO),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 października 2012 r. (PPP3/443-667/12-2/JK),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 września 2011 r. (IPPP1-443-960/11-4/MP).

Na marginesie Podatnik informuje, iż zwracał się już do tutejszego organu podatkowego o wydanie interpretacji podatkowej, jednak wniosek ten został złożony w związku z innym niż przedstawiony wyżej stanem faktycznym (poprzedni wniosek dotyczył szerszego zakresu usług - a nie tylko opłaty za wstęp).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Tak więc, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Z przepisów art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynika, iż stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały bez względu na symbol PKWiU - pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Z uwagi na posłużenie się przez ustawodawcę sformułowaniem "wyłącznie w zakresie wstępu", zasadnym będzie podjęcie próby zdefiniowania pojęcia "wstępu", o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Pod pojęciem "wstępu" określonym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa - www.sjp.pwn.pl) rozumieć należy możliwość wejścia "gdzieś", co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Wstęp wiąże się z wejściem gdzieś lub prawem uczestniczenia w czymś jedynie w sposób bierny. Tymczasem, samo wejście, wstęp na salę zabaw nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak ma to miejsce w przypadku kupienia biletu do kina, lecz obejmuje również, a może nawet przede wszystkim, uczestnictwo czynne, a więc korzystanie ze sprzętów i urządzeń znajdujących się na sali zabaw.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu znajdującego się po myślniku tj. "wyłącznie w zakresie wstępu" ma istotne, wręcz decydujące znaczenie przy rozpoznawaniu niniejszej sprawy. Dopisanie go bowiem spowodowało znaczne ograniczenie w zakresie objęcia opodatkowaniem preferencyjną stawką podatku VAT, wyłącznie co do samego wstępu. Daje ono jedynie możliwość wejścia i biernego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją, tj. przebywania, oglądania i słuchania, nabycie natomiast "pozostałej usługi związanej z rekreacją" w szerszym zakresie niż "wstęp", jest już opodatkowane stawką podstawową.

W konsekwencji powyższego, stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały usługi związane z rekreacją, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu, bez względu na symbol PKWiU usługi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą prowadzenie sali zabaw dla dzieci. W ramach usługi Wnioskodawca oferuje zajęcia gimnastyczne dla dzieci pod okiem wykwalifikowanych instruktorów oraz udostępnia do korzystania samą salę zabaw wraz z jej wyposażeniem przystosowanym do używania przez najmłodszych.

Ponieważ całokształt świadczonych odpłatnie usług zawiera w sobie części składowe o odmiennym charakterze, podatnik świadczy je przyjmując niejednorodny system rozliczania opłat pobieranych od klientów.

Zgodnie z ustaleniami pomiędzy podatnikiem a klientami, w ramach usługi klienci nabywają następujące świadczenia:

A. uczestnictwo w zajęciach gimnastycznych prowadzonych przez wykwalifikowanych instruktorów;

B. możliwość korzystania przez dzieci z sali gimnastycznej/sali zabaw oraz ze znajdującego się na niej sprzętu - tj. innymi słowy wstęp na salę gimnastyczną/salę zabaw.

Dzieci po wejściu na teren sali będą tam spędzały określony przez ich rodziców czas, w którym będą brały udział w zajęciach prowadzonych przez instruktorów (pkt A), przy czym zajęcia te nie będą wypełniały całego spędzanego przez dzieci w sali czasu. W związku z tym, poza ww. zajęciami będą one we własnym zakresie, pod nadzorem pracowników Wnioskodawcy korzystały z sali i jej wyposażenia (pkt B).

W ramach całości kwoty płaconej przez usługobiorców za uzyskiwane świadczenia mieści się opłata za wstęp na Salę (koszt świadczenia wymienionego w punkcie B).

W ramach opłaty za wstęp (koszt świadczenia wymienionego w punkcie B) dzieci są uprawnione do korzystania z całego sprzętu stanowiącego wyposażenie sali zabaw, tj. z:

* materacy,

* miękkich przeszkód,

* sprzętu gimnastycznego,

* zabawek,

* puzzli,

* książeczek dla dzieci.

W ramach opłaty za ww. wstęp, tj. w czasie w którym dzieci we własnym zakresie korzystają z Sali zabaw, nadzór pracowników Wnioskodawcy ogranicza się do nadzoru biernego, w ramach którego pilnują oni, aby żadne z dzieci nie zrobiło sobie krzywdy korzystając z wyposażenia Sali.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy prawidłowo stosuje stawkę VAT 8% w stosunku świadczenia usługi polegającej na umożliwieniu dzieciom wstępu na salę gimnastyczną/salę zabaw.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, iż art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1), obowiązujący od 1 lipca 2011 r. wskazuje, iż:

1.

Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

2.

Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3.

Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Zatem, pojęcie"wstęp", rozumiany jako możliwość wejścia"gdzieś", nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata (bilet, karnet) za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica, co do zasady, za uczestniczenie w imprezie, poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca świadczy usługę polegającą na umożliwieniu dzieciom korzystania z sali gimnastycznej/sali zabaw oraz ze znajdującego się na niej sprzętu (pkt B).

Zauważyć jednak należy, że powyższa usługa nie ogranicza się do umożliwienia dzieciom samego wstępu na salę i biernego przebywania na niej, lecz obejmuje przede wszystkim możliwość korzystania ze zgromadzonego tam sprzętu (materacy, miękkich przeszkód, sprzętu gimnastycznego, zabawek, puzzli, książeczek dla dzieci). Chociaż to od przebywających na sali dzieci zależy czy będą korzystały ze zgromadzonego sprzętu, niewątpliwie sprzęt ten jest pozostawiony do ich dyspozycji i mogą w każdej chwili z niego korzystać. Tym samym opłata obejmuje w rzeczywistości możliwość korzystania z sali i sprzętu. Dodatkowo należy wskazać, że opłata za wstęp obejmuje również wynagrodzenie pracownika (opiekuna). Wnioskodawca wskazał wprawdzie, że nadzór pracowników Wnioskodawcy ogranicza się do nadzoru biernego, w ramach którego pracownicy pilnują, aby żadne z dzieci nie zrobiło sobie krzywdy korzystając z wyposażenia sali, jednak skoro w trakcie pobytu dzieci na sali zabaw wykorzystywany jest przez dzieci sprzęt to również do zadań pracownika (poza nadzorem nad bezpieczeństwem dzieci) należy zapewnienie właściwego korzystania ze sprzętu, udzielenie dzieciom wskazówek i porad, jak należy właściwie korzystać z poszczególnych urządzeń.

Z tych też względów opłaty pobierane za możliwość korzystania przez dzieci z sali gimnastycznej/sali zabaw oraz ze znajdującego się na niej sprzętu nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za umożliwienie korzystania z dostępnych na sali urządzeń czyli za czynne a nie bierne przebywanie na Sali gimnastycznej/Sali zabaw.

Odnosząc powyższe do powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż opisana we wniosku opłata za wstęp na salę zabaw, jako że nie będzie stanowiła zapłaty wyłącznie za wstęp, winna zostać opodatkowana stawką podatku VAT 23%.

Zatem, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż interpretacje indywidualne wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawione przez podatnika. Bez znaczenia dla sprawy mają więc powołane przez Wnioskodawcę interpretacje podatkowa organów podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl