IBPP3/443-522/09/DG - Możliwość uzyskania zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego w przypadku przeznaczenia do utylizacji bioetanolu paliwowego B-80 na skutek jego całkowitego zniszczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-522/09/DG Możliwość uzyskania zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego w przypadku przeznaczenia do utylizacji bioetanolu paliwowego B-80 na skutek jego całkowitego zniszczenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku akcyzowego od bioetanolu paliwowego B-80 z zapłaconą akcyzą- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwrotu podatku akcyzowego od bioetanolu paliwowego B-80 z zapłaconą akcyzą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

W latach 1999-2003 Wnioskodawca prowadził na terenie Bazy Paliw należącej do N. Sp. z o.o., w oparciu o koncesję na wytwarzanie paliw ciekłych z dnia 8 kwietnia 1999 r., produkcję paliw silnikowych.

Po przerwaniu ze względów ekonomicznych wytwarzania paliw, na dzień 1 maja 2004 r. pozostało 8,711 tyś. litrów bioetanolu paliwowego B-80 o początkowej zawartości alkoholu etylowego 78,15%.

W związku z faktem zaprzestania produkcji, Wnioskodawcy pozostał na składzie komponent, który długotrwale przechowywany mógł ulec zniszczeniu. W związku z tym w dniu 22 grudnia 2004 r. Wnioskodawca skierował zapytanie do Urzędu Celnego o zasady na jakich może zużyć go na własne cele bez przetwarzania lub wyprodukować na bazie tego produktu biopaliwo oraz jaką stawką akcyzy opodatkowany jest ww. produkt.

W odpowiedzi Wnioskodawca otrzymał informację, że opodatkowaniu akcyzą podlega nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Określona została również stawka akcyzy - wskazano załącznik Nr 1 poz. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.

Ww. produkt opodatkowany został zatem nie przedmiotowo ale ze względu na przeznaczenie tzn. jako "pozostały wyrób przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany jako paliwo silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU.

W nawiązaniu do kierowanych wcześniej zapytań o możliwość wykorzystania bioetanolu B-80 w dniu 30 maja 2005 r. Wnioskodawca otrzymał informację z Urzędu Celnego, że w przypadku posiadania w dniu 1 maja 2004 r. zapasów wyrobów akcyzowych, od których nie został zapłacony podatek akcyzowy w należnej wysokości, obowiązek podatkowy odpowiednio do treści art. 4 ust. 3 w związku z art. 127 Ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, powstał w dniu 1 maja 2004 r.

Po otrzymaniu takiej informacji, Wnioskodawca złożył korektę deklaracji za miesiąc maj 2004 r. i zapłacił podatek akcyzowy z odsetkami we wskazanej przez Urząd Celny wysokości tj. według stawki 1.820,00 zł/1.000 l, jak dla "wyrobów przeznaczonych do użycia jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, innych niż wymienione w poz. 1 i 3 z wyłączeniem komponentów uzyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych PKWiU 24.66.32-90.00".

W momencie dokonywania zapłaty Wnioskodawca nie znał ostatecznego przeznaczenia przedmiotowego materiału.

Po opłaceniu akcyzy produkt ten został przewieziony z ww. Bazy Paliw do należącej do Wnioskodawcy stacji paliw, gdzie jest składowany od dnia dzisiejszego w ilości 8.436 tys. litrów.

W skutek mających ostatnio miejsce gwałtownych opadów atmosferycznych w dniu 27 czerwca 2009 r. do wyrobu będącego przedmiotem wniosku przedostała się woda powodując jego całkowite zniszczenie. W związku z powyższym produkt ten nadaje się obecnie wyłącznie do utylizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy po oddaniu zniszczonego bioetanolu paliwowego B-80 do utylizacji uprawnionemu podmiotowi Wnioskodawca może odzyskać zapłacony podatek akcyzowy od zniszczonej ilości produktu...

2.

Jeśli tak, to czy podatek ten odzyskać można dokonując korekty deklaracji AKC za maj 2004 r. czy na podstawie odrębnego wniosku...

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec powyżej opisanego biegu wydarzeń oraz wobec faktu, iż wyrób nie został przeznaczony do użycia, jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych, to w momencie poddania go utylizacji przysługuje Wnioskodawcy prawo do zwrotu podatku akcyzowego w wysokości wynikającej z przeliczenia ilości, która poddana została utylizacji przez stawkę określoną w deklaracji za maj 2004 r.

Bioetanol B-80 opodatkowany został nie przedmiotowo, ale ze względu na przeznaczenie tzn., jako "pozostały wyrób przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używane, jako paliwa silnikowe albo, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU".

Na wskutek przyczyn losowych nie nadaje się on obecnie do wykorzystania, jako paliwo silnikowe ani domieszka do paliwa silnikowego tzn. stracił właściwości ze względu, na które został opodatkowany.

W art. 24 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca zwalnia od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia, jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika Nr 1 do ustawy, w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Artykuł 25 ust. 3 ww. ustawy informuje, że zwolnienie, o którym mowa wyżej może być realizowane również przez zwrot akcyzy.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy w momencie oddania ww. produktu do utylizacji będziemy on mógł skorzystać ze zwolnienia ww. produktu od akcyzy i uzyskać zwrot zapłaconego podatku od ilości poddanej utylizacji na podstawie korekty deklaracji za maj 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na dzień 1 maja 2004 r. był w posiadaniu wyrobu w postaci bioetanolu paliwowego B-80 o zawartości alkoholu etylowego 78,15%. Wnioskodawca, na podstawie art. 4 ust. 3 ww. ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, obowiązującej od 1 maja 2004 r. do 28 lutego 2009 r. od posiadanego wyrobu zapłacił należny podatek akcyzowy wg stawki 1.820,00 zł/1.000 l tzn. wg stawki należnej od wyrobu, który jest przeznaczony do użycia jako paliwo silnikowe albo jako domieszka lub dodatek do paliw silnikowych - poz. 4 załącznika Nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825).

W dniu 27 czerwca 2009 r. do magazynowanego wyrobu będącego przedmiotem wniosku, od którego została zapłacona akcyza, przedostała się woda powodując jego całkowite zniszczenie, w związku z czym produkt zostanie przeznaczony do utylizacji.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika Nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są używane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 i 3 zwolnienie od akcyzy stosuje się również:

1.

gdy uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa lub ochrona środowiska;

2.

gdy wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej;

3.

gdy wynika to z umów międzynarodowych;

4.

wobec organizacji międzynarodowych, przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz członków personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium kraju - w zakresie, jaki wynika z porozumień międzynarodowych i zasady wzajemności.

Zwolnienia, o których mowa wyżej, mogą być całkowite lub częściowe. Zwolnienie może być realizowane również przez zwrot kwoty akcyzy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 24 ust. 2 oraz 25 ust. 5 Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), w którym określił jakie warunki muszą spełniać podmioty w celu stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 24 ust. 1 oraz określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania.

Zgodnie z § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, przysługuje podmiotowi dokonującemu sprzedaży wyrobów, dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju, uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

Jednocześnie należy zauważyć, iż na podstawie art. 168 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), z dniem 1 marca 2009 r. traci moc ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

W myśl powyższego do ewentualnego zwrotu akcyzy od wyrobu akcyzowego zniszczonego 27 czerwca 2009 r. i przeznaczonego do utylizacji nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku akcyzowych z dnia 23 stycznia 2004 r., a zatem powołane przez Wnioskodawcę przepisy art. 24 ust. 1, art. 25 ust. 3 ustawy, a także cyt. przepis § 11 ww. rozporządzenia w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania.

W miejscu tym należy zwrócić uwagę, iż ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie zawiera przepisu będącego odpowiednikiem art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. Przepisy dotyczące zwolnień z akcyzy zawarte w Rozdziale 6 Działu II ustawy z 6 grudnia 2008 r. wyszczególniają ustawowe przypadki zastosowania zwolnień z akcyzy dla odpowiednich wyrobów akcyzowych określając konkretne sytuacje, kiedy zwolnienie może być realizowane poprzez zwrot akcyzy (np. w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy). Natomiast w art. 39 ust. 1 zawarto fakultatywną delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wprowadzenia w drodze rozporządzenia, innych niż zawarte w ustawie zwolnień od akcyzy. Delegacja ta jest wynikiem przyjęcia metodologii umieszczenia w ustawie obligatoryjnych zwolnień od akcyzy, natomiast w rozporządzeniu dotyczącym zwolnień od akcyzy - fakultatywnych przypadków zwolnień, dla których w wyraźnie określonych przypadkach zwolnienie może odbywać się poprzez zwrot akcyzy. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż wprowadzenie przez Ministra Finansów zwolnień od akcyzy jest możliwe m.in. w przypadku, gdy zwolnienie takie będzie wynikać z przepisów prawa wspólnotowego.

Zgodnie bowiem z art. 39 ust. 1-3 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. obowiązującej o 1 marca 2009 r. minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy:

1.

uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa, bezpieczeństwem paliwowym państwa lub ochroną środowiska,

2.

wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej,

3.

wynika to z umów międzynarodowych,

4.

wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych,

5.

na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są zwolnione od należności celnych przywozowych

-

określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Zwolnienia od akcyzy mogą być:

1.

całkowite albo częściowe;

2.

realizowane przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy;

3.

wprowadzane ze względu na przeznaczenie, ilość lub sposób produkcji.

W przypadku zwolnienia od akcyzy realizowanego przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, właściwy naczelnik urzędu celnego określa, w drodze decyzji, wysokość kwoty zwrotu akcyzy.

W myśl powyższego Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) określił szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnień od podatku akcyzowego. W rozporządzeniu tym szczegółowo omówiono przypadki zwolnień i sposób ich realizacji, określając w jakich sytuacjach przysługuje zwolnienie z akcyzy poprzez zwrot.

W Rozdziale 3 cyt. rozporządzenia dotyczącego zwolnień od akcyzy wynikających z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej, w § 21 ust. 1 i 2 określono, że zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, w przypadku ich zniszczenia. Zwolnienie, o którym mowa wyżej, ma zastosowanie pod warunkiem, że wyroby akcyzowe zostaną zniszczone na warunkach i w trybie określonych w odrębnych przepisach.

Treść powyższego § 21 umiejscowionego w rozdziale dotyczącym zwolnień wynikających z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej jest zatem jasna. Wynika bowiem z niej, że zwolnienie od akcyzy określone w § 21 ww. rozporządzenia ma wynikać z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej oraz wyroby mają być zniszczone na warunkach i w trybie określonych w odrębnych przepisach. Ponadto zgodnie z brzmieniem cyt. § 21 zwolnienie to nie jest realizowane poprzez zwrot akcyzy.

Tym samym w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie ma zastosowania § 21 ww. rozporządzenia.

W świetle powyższego w przypadku przeznaczenia do utylizacji bioetanolu paliwowego B-80 wprowadzonego do konsumpcji w roku 2004, od którego akcyza została zapłacona, Wnioskodawcy na mocy przepisów o podatku akcyzowym obowiązujących od 1 marca 2009 r. nie przysługuje zwrot zapłaconego podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko podatnika należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl