IBPP3/443-51/14/KG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie dostosowania pomieszczeń ośrodka zdrowia do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-51/14/KG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie dostosowania pomieszczeń ośrodka zdrowia do potrzeb osób niepełnosprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 20 grudnia 2013 r. Wnioskodawca (Gmina K.) podpisał umowę z powiatem, o nr XXX, o dofinansowanie likwidacji barier w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się w ramach programu pn. "...". Przedmiotem umowy jest dofinansowanie ze środków PFRON zadania pn. "...".

Ww. zadanie obejmuje dostosowanie pomieszczeń ośrodka zdrowia do potrzeb osób niepełnosprawnych zgodnie z wymaganiami określonymi rozporządzeniem Ministra Zdrowia.

Działania wykonane w ramach zadania obejmowały prace remontowo-budowlane przeprowadzone na parterze budynku przy ul. K. w K. Prace wykonano w ramach zamówienia publicznego, udzielonego przez Gminę w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z umową o nr YYY, z dnia 2 października 2013 r. Wyburzono części istniejących ścian pod nowoprojektowane otwory (dostosowanie otworów drzwiowych do potrzeb osób niepełnosprawnych), przebudowano instalację elektryczną, dostosowano instalację co. oraz wod-kan do montowanych urządzeń higieniczno-sanitarnych, pomalowano pomieszczenia farbą silikatową oraz położono płytki ceramiczne. Wykonawca prac, firma pod nazwą "I." S.C. A. G. R. G., wystawił fakturę VAT o nr... w dniu 13 grudnia 2013 r., a Gmina opłaciła należne zobowiązanie.

W chwili obecnej Wnioskodawca jest w trakcie rozliczenia przyznanego dofinansowania poprzez stosowne udokumentowanie zobowiązań wynikających z podpisanej umowy, w tym miedzy innymi udokumentowanie niemożności obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w ramach przedmiotowego zadania. Jednocześnie informuję, że Gmina ubiegała się już o tego rodzaju interpretacje, w roku 2008 (sygnatura:..), dla podobnych zadań, realizowanych w innych budynkach K. Centrum Zdrowia, w ramach realizacji podobnych umów o dofinansowanie ze środków PFRON. Wydane wówczas interpretacje potwierdzały stanowisko Gminy.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Po zakończeniu realizacji projektu jego efekty nie generują dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w ramach zadania pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z 27 stycznia 2014 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...".

Po zakończeniu realizacji projektu jego efekty nie generują dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu nie mają i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W świetle powyższego w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania zakupionych w ramach projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl