IBPP3/443-487/12/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-487/12/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 7 sierpnia 2012 r.) oraz z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 28 sierpnia 2012 r) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu w dniu 19 czerwca 2012 r.) oraz pismem z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 7 sierpnia 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 31 lipca 2012 r. znak: IBPP3/443-487/12/UH i pismem z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 28 sierpnia 2012 r), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 22 sierpnia 2012 r. znak: IBPP3/443-487/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wspólnota Mieszkaniowa powstała z mocy prawa 14 września 2000 r. Wspólnota posiada trzyosobowy zarząd, który na podstawie upoważnienia właścicieli zgodnie z aktem notarialnym REP. "A" nr, uchwała nr 2 z dnia 10 czerwca 2002 r. zawarł umowę o zarządzanie z firmą Sp. J. Umowa obowiązuje od 18 czerwca 2002 r. W dniu 24 lutego 2009 r. Wspólnota Mieszkaniowa zawarła umowę na wykonanie robót termomodernizacyjnych budynku mieszkalnego przy ul.... z firmą "..." Sp. z o.o. z siedzibą w... przy ul.....

Przedmiotem projektu był: demontaż i utylizacja płyt acekolowych, docieplenie ścian, obróbki blacharskie i instalacja odgromowa, remont balkonów, docieplenie stropodachu, wymiana drzwi do pomieszczeń piwnicznych, opaska wokół budynku. Realizację projektu rozpoczęto 4 maja 2009 r., zakończono 30 października 2009 r. Wspólnota Mieszkaniowa w wyniku realizacji projektu nie zmieniła programu funkcjonalno-użytecznego (zagospodarowanie pomieszczeń na skutek realizacji niniejszego projektu nie zmieniły się w stosunku do stanu sprzed realizacji). W grudniu 2008 r. Wspólnota Mieszkaniowa zleciła wykonanie studium wykonalności projektu pn.: "...", Centrum Projektowo-Szkoleniowe Sp. z o.o. w..., który przygotował ostateczny dokument w lipcu 2010 r. Wszystkie umowy zostały zrealizowane a Wspólnota Mieszkaniowa dokonała płatności za wystawione faktury VAT. W lipcu 2010 r. Wspólnota Mieszkaniowa złożyła wniosek o dofinansowanie ww. zadań w ramach projektu pn.: "..." z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet VI Zrównoważony rozwój miast, Działanie 6.2 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, Poddziałanie 6.2.1 Rewitalizacja - "duże miasta". W wyniku pozytywnej oceny projektu przyznano Wspólnocie Mieszkaniowej dofinansowanie w wysokości 1 076 525,66 zł. co stanowi 85% kosztów kwalifikowanych projektu. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, Beneficjent ponosząc wydatek kwalifikowany, zapłacił również wartość podatku VAT. W myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Wspólnota Mieszkaniowa nie może odzyskać zapłaconego w ramach niniejszego projektu podatku VAT. Wspólnota Mieszkaniowa w przypadku ww. projektu nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrot ze względu na fakt, iż Wspólnota Mieszkaniowa nie dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT (jest podatkiem VAT zwolnionym). Podatek VAT jest kosztem dla Beneficjenta, został więc zaliczony do kosztów kwalifikowanych. Składając wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych beneficjent musi określić jednoznacznie kwalifikowalność podatku VAT tzn. czy VAT ten zostanie sfinansowany z części środków unijnych. Bowiem jeśli istnieje przesłanka, iż podatnik ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub jego zwrot wówczas wartość dofinansowania ze środków unijnych pomniejszona jest o podatek VAT.

W piśmie uzupełniającym wniosek Wspólnota Mieszkaniowa wyjaśniła, iż informacje zawarte w poz. 70 wniosku ORD-IN z dnia 16 maja 2012 r. dotyczące opodatkowania otrzymanych zaliczek, sposobu ich udokumentowania oraz zwolnienia wykonywanych przez wspólnotę mieszkaniową czynności, powinny zostać ujęte w poz. 68 wniosku ORD-IN, ponieważ zostały podane informacyjnie.

Ich treść brzmi:

Wspólnota Mieszkaniowa zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) jest zwolniona podmiotowo z płacenia podatku VAT. Wspólnota Mieszkaniowa nie prowadzi działalności gospodarczej wg definicji ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Wspólnota nie wystawia faktur VAT na zaliczki na utrzymanie części wspólnej oraz fundusz remontowy, gdyż zaliczki wpłacone przez członków wspólnoty nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach wspólnoty mieszkaniowej przez jej członków. Wspólnota Mieszkaniowa a więc jej członkowie, nie dokonują sprzedaży na rzecz samych siebie poprzez zapłatę zaliczek z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem części wspólnych. Zgodnie z art. 14 ustawy o własności lokali na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się m.in.: wydatki na remonty i bieżącą konserwację. Zgodnie z ww. ustawą zwolnieniu z podatku VAT podlegają: czynności związane z utrzymaniem lokali mieszkalnych, wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe, za które pobierane są opłaty, wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz właścicieli tych lokali, tworzących w określonej nieruchomości tę wspólnotę oraz czynności wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową lub właścicieli lokali mieszkalnych tworzących w określonej nieruchomości wspólnotę mieszkaniową na rzecz osób używających na podstawie innego tytułu prawnego niż prawo własności lokale należące do właścicieli tworzących tę wspólnotę mieszkaniową, za które pobierane są opłaty niezależne od właściciela w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.) lub opłaty pośrednie w rozumieniu ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 oraz z 2011 r. Nr 22, poz. 114 i Nr 185, poz. 1092), jeśli lokale te są wykorzystywane wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż:

* nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i korzysta ze zwolnienia na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ze względu na nieprzekroczony limit obrotów.

* w związku z realizacją projektu dokonano zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wspólnotę Mieszkaniową przy ul.....

* termomodemizowany budynek mieszkalny przy ul.... nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako podmiot realizujący ww. zadanie i jednocześnie starający się o dofinansowanie ww. zadań w ramach projektu pn.: "..." z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet VI Zrównoważony rozwój miast, Działanie 6.2 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, Poddziałanie 6.2.1 Rewitalizacja - "duże miasta" ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrot.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 sierpnia 2012 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz nie ma możliwości jego zwrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Stosownie do art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Przedstawione wyżej przepisy wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa realizuje projekt pn.: "...".

Przedmiotowy projekt obejmuje roboty termomodernizacyjne budynku mieszkalnego polegające na demontażu i utylizacji płyt acekolowych, dociepleniu ścian, obróbce blacharskiej i instalacji odgromowej, remoncie balkonów, dociepleniu stropodachu, wymianie drzwi do pomieszczeń piwnicznych, opaski wokół budynku.

Zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Termomodemizowany budynek mieszkalny nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ nadmienia, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym tut. organ potraktował jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę. Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl