IBPP3/443-482/10/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-482/10/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 29 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie odbioru w procedurze zawieszenia poboru akcyzy za dokumentem ADT aromatów o kodzie CN 3302 10 90 zawierających w swym składzie 29% alkoholu etylowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie odbioru w procedurze zawieszenia poboru akcyzy za dokumentem ADT aromatów o kodzie CN 3302 10 90 zawierających w swym składzie 29% alkoholu etylowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo aromaty oznaczone kodem Taryfy Celnej CN 33021090. Aromaty są nabywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy za dokumentem administracyjnym ADT do składu podatkowego i zużywane do produkcji piwa. Obecnie przyjęcie przesyłki aromatu odbywa się w obecności funkcjonariusza celnego. Spółka zamierza dokonywać przyjęcia przesyłki aromatów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego bez obligatoryjnej obecności funkcjonariusza stosując przepisy § 45 ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 86, poz. 555 z 2010 r). Wymóg prawidłowego poinformowania właściwego Naczelnika Urzędu Celnego o terminie planowanego przyjęcia zostanie wypełniony. Jeżeli po poinformowaniu funkcjonariusz celny nie przybędzie do składu podatkowego we wskazanym terminie - przyjęcie przesyłki nastąpi bez obecności funkcjonariusza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisywanym stanie faktycznym aromaty zawierające w swym składzie około 29% alkoholu etylowego i oznaczone kodem CN 33021090, nabywane wewnątrzwspólnotowo do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i zużywane do produkcji piwa spełniają definicję zawartą w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c oraz § 3 ust. 1 pkt 1 lit. d. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 86, poz. 555) i czy na podstawie ww. rozporządzenia aromaty wymagają obligatoryjnej obecności funkcjonariusza celnego przy przyjęciu przesyłki (§ 45 ust. 6 ww. rozporządzenia) jak również przy wysyłce (§ 42 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Zdaniem Wnioskodawcy, aromaty oznaczone kodem Taryfy Celnej CN 33021090 nabywane wewnątrzwspólnotowo do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy za dokumentem ADT i oznaczone kodem CN 33021090 oraz zużywane do produkcji piwa nie są wyrobami określonymi i zdefiniowanymi w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c i § 3 ust. 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 86, poz. 555 z 2010) i w związku z powyższym nie wymagają obligatoryjnej obecności funkcjonariusza celnego przy przyjęciu przesyłki aromatów do składu podatkowego jak również przy wysyłce. Zgodnie z § 45 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów - przyjęcie przesyłki odbywa się w obecności funkcjonariusza.

Zgodnie z § 45 ust. 4 i ust. 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów - Naczelnik Urzędu Celnego może odstąpić od wymogu obecności funkcjonariusza podczas przyjęcia przesyłki wyrobów akcyzowych. Jeżeli poinformowano Naczelnika Urzędu Celnego o planowanym przyjęciu przesyłki wyrobów akcyzowych, a funkcjonariusz nie przybył do podmiotu we wskazanym terminie planowanego przyjęcia, podmiot dokonuje przyjęcia przesyłki bez obecności funkcjonariusza. Zgodnie z art. 45 ust. 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów - przepisu § 45 ust. 4 i 5, (który stanowi o fakultatywnej obecności funkcjonariusza) - nie stosuje się w przypadku przyjęcia alkoholu etylowego i napojów spirytusowych. Definicja alkoholu etylowego lub napojów spirytusowych jest zawarta w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c i § 3 ust. 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z § 42 ust. 2 i ust. 3 ww. rozporządzenia wysyłka wyrobów akcyzowych odbywa się w obecności funkcjonariusza, a Naczelnik Urzędu Celnego może odstąpić od wymogu obecności funkcjonariusza z wyłączeniem wysyłki alkoholu etylowego i napojów spirytusowych. Definicja alkoholu etylowego lub napojów spirytusowych jest zawarta § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c i § 3 ust. 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych.

Zdaniem Wnioskodawcy w ww. rozporządzeniu w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c i § 3 ust. 1 pkt 1 lit. d został określony zakres kontroli wyrobów akcyzowych jak również definicje legalne alkoholu etylowego i napojów spirytusowych na potrzeby rozporządzenia w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c i § 3 ust. 1 pkt 1 lit. d ww. rozporządzenia kontroli podlega przestrzeganie przepisów o podatku akcyzowym w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem z akcyzy ze względu na przeznaczenie:

a.

alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu 80% vol lub większej, alkoholu etylowego i pozostałych wyrobów alkoholowych, o dowolnej objętościowej mocy alkoholu, skażonych, określonych w poz. 17 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej "alkoholem etylowym"

b.

alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% vol; wódek likierów i pozostałych napojów spirytusowych określonych w poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej "napojami spirytusowymi".

Zdaniem Spółki nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty oznaczone kodem CN 33021090 nie są zarówno "alkoholem etylowym" określonym w poz. 17 zał. nr 2 do ustawy akcyzowej, jak również nie są "napojami spirytusowymi" określonymi w poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej. Powyższe pozycje zawierają klasyfikacje taryfową wyrobów akcyzowych - odpowiednio pozycja 17 to klasyfikacja towarowa kod CN 2207, a pozycja 18 klasyfikacja towarowa kod CN 2208.

W związku z powyższym, że przedmiotowe aromaty są klasyfikowane do pozycji taryfowej CN 33021090 to nie wypełniają zakresu przedmiotowego i definicji zawartej w § 3 ww. rozporządzenia oraz poz. 17 i 18 załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej tj. nie spełniają definicji "alkoholu etylowego" i "napojów spirytusowych" oraz wymogu klasyfikacji taryfowej CN do kodu 2207 lub 2208. W konsekwencji aromaty nie podlegają kontroli przewidzianej w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, czyli w tym przypadku obligatoryjnej obecności funkcjonariusza celnego przy przyjęciu przesyłki aromatów lub ich wysyłce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zatem jeżeli dany wyrób zawiera w sobie alkohol w ilości przekraczającej 1,2% objętości, ale zaklasyfikowany jest do innego grupowania, za alkohol etylowy, w rozumieniu ustawy nie może być uznany. Tym samym wyrób taki jak aromat o kodzie CN 3302 10 90 nie jest samym w sobie w świetle definicji ustawowej alkoholem etylowym. Jednakże alkoholem etylowym jest składnik tego wyrobu, jeżeli spełnia on łącznie dwie z przedstawionych przesłanek tj. alkohol etylowy zawarty w wyrobie nieakcyzowym przekracza 1,2% objętości i alkohol ten objęty jest pozycją CN 2207 i 2208.

Nabywany przez Wnioskodawcę wyrób klasyfikowany do kodu CN 3302 10 90 zawiera alkohol etylowy, w ilości 29%, a zatem w stosunku do tego alkoholu etylowego zawartego w ww. wyrobie o kodzie CN 3302 10 90 będą miały zastosowanie przepisy dotyczące alkoholu etylowego i jego opodatkowania.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt c i d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 86, poz. 555) kontroli podlega przestrzeganie przepisów o podatku akcyzowym w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:

* alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu 80% vol lub większej, alkoholu etylowego i pozostałych wyrobów alkoholowych, o dowolnej objętościowej mocy alkoholu, skażonych, określonych w poz. 17 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej "alkoholem etylowym",

* alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% vol; wódek, likierów i pozostałych napojów spirytusowych, określonych w poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej "napojami spirytusowymi".

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż kontrolą, w myśl ww. rozporządzenia, winien być objęty alkohol etylowy znajdujący się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub objęty zwolnieniem ze względu na przeznaczenie (np. używany do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 - art. 32 ust. 4 pkt 4 lit. c).

Stosownie do § 42 ust. 1-5 cyt. rozporządzenia podmiot wysyłający wyroby akcyzowe, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, przed dniem dokonania wysyłki jest obowiązany powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku wykonywania kontroli stałej - komórkę kontroli, o zamiarze dokonania wysyłki, podając datę i godzinę wysyłki oraz odbiorcę, rodzaj i ilość wysyłanych wyrobów akcyzowych.

Wysyłka, o której mowa w ust. 1, odbywa się w obecności funkcjonariusza.

Naczelnik urzędu celnego może odstąpić od wymogu obecności funkcjonariusza przy wysyłce, o której mowa w ust. 1, z wyłączeniem wysyłki alkoholu etylowego i napojów spirytusowych.

W przypadku gdy wysyłka wyrobów akcyzowych, z wyjątkiem wyrobów energetycznych, odbywa się w obecności funkcjonariusza, na środki transportu, a w przypadku przesyłki wyrobu akcyzowego luzem - na naczynia służące do transportu, nakłada się zamknięcia urzędowe.

W przypadku gdy podmiot powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o planowanej wysyłce wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, innych niż alkohol etylowy i napoje spirytusowe, a funkcjonariusz nie przybył do podmiotu we wskazanym w powiadomieniu terminie, podmiot dokonuje wysyłki bez obecności funkcjonariusza.

Stosownie zaś do art. 45 ust. 1-6 podmiot przyjmujący wyroby akcyzowe, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku wykonywania kontroli stałej - komórce kontroli, co najmniej na dzień przed planowanym przyjęciem przesyłki, pisemną informację, podając datę i godzinę planowanego przyjęcia przesyłki.

Przyjęcie przesyłki wyrobów akcyzowych, o której mowa w ust. 1, odbywa się w obecności funkcjonariusza.

Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku przyjęcia przesyłki alkoholu etylowego skażonego przez podmioty, które:

1.

są jednostką naukową, doświadczalną, szkołą, samodzielnym laboratorium, szpitalem, jednostką opieki zdrowotnej lub apteką zużywającą w ciągu roku alkohol etylowy w ilości do 3 000 dm3 alkoholu etylowego 100% vol w stanie nieskażonym oraz do 20 000 dm3 alkoholu etylowego 100% vol w stanie skażonym;

2.

zużywają alkohol etylowy w ilościach nieprzekraczających w ciągu roku 1 000 dm3 alkoholu etylowego 100% vol w stanie nieskażonym oraz 3 000 dm3 alkoholu etylowego 100% vol w stanie skażonym.

Naczelnik urzędu celnego może odstąpić od wymogu obecności funkcjonariusza podczas przyjęcia przesyłki wyrobów akcyzowych, o której mowa w ust. 1.

W przypadku gdy podmiot poinformował właściwego naczelnika urzędu celnego o planowanym przyjęciu przesyłki wyrobów akcyzowych, o której mowa w ust. 1, a funkcjonariusz nie przybył do podmiotu we wskazanym terminie planowanego przyjęcia, podmiot dokonuje przyjęcia przesyłki bez obecności funkcjonariusza.

Przepisów ust. 4 i 5 nie stosuje się w przypadku przyjęcia alkoholu etylowego lub napojów spirytusowych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wyrób o kodzie 3302 10 90 zawierający w swym składzie 29% alkoholu etylowego zostanie wysłany z kraju członkowskiego do Wnioskodawcy prowadzącego skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Nabywany wyrób zostanie następnie zużyty do produkcji piwa (napoju alkoholowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym).

Z powyższego zatem wynika, że alkohol zawarty w wyrobie nabywanym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i wykorzystywanym do produkcji piwa nie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym w stosunku do alkoholu etylowego zawartego w przedmiotowym wyrobie znajdującego się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy winny być zastosowane przepisy dotyczące jego opodatkowania jak również przepisy cyt. rozporządzenia w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych dotyczące w szczególności jego przemieszczania i zużycia.

Należy również zwrócić uwagę, iż mając na uwadze bardzo szeroką definicję alkoholu etylowego, tj. obejmującą wszystkie towary, które zawierają w swoim składzie alkohol etylowy, przy dokonywaniu weryfikacji, czy dany towar nieakcyzowy należy uznać za szeroko definiowany alkohol etylowy podlegający efektywnemu opodatkowaniu akcyzą, należy pamiętać nie tylko o literalnym brzmieniu przepisów, ale również o celu ustawodawcy krajowego oraz ustawodawcy wspólnotowego (analogiczna definicja alkoholu etylowego jest bowiem zawarta w art. 20 dyrektywy strukturalnej 92/83 EWG). Podstawowym bowiem celem wspólnotowych oraz krajowych przepisów akcyzowych jest opodatkowanie wyrobów akcyzowych przeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W przedmiotowej sytuacji nabywany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrób z zawartością alkoholu etylowego jest przeznaczony do produkcji w składzie podatkowym w procedurze zwieszenia poboru podatku akcyzowego innego wyrobu akcyzowego (piwa). Zatem w stosunku do alkoholu etylowego wprowadzonego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego powstanie obowiązek podatkowy (art. 8 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym), który do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy nie przerodzi się w zobowiązanie podatkowego.

Reasumując nabywany w procedurze zawieszenia procedury akcyzy alkohol etylowy zawarty w wyrobie o kodzie 3302 10 90 nie korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. Zatem nabywany jak i wysyłany w procedurze zawieszenia alkohol zawarty w wyrobie winien być objęty kontrolą, gdyż alkohol etylowy, o którym mowa w poz. 17 i 18 załącznika nr 2 do ustawy zawarty w nabywanym i wysyłanym wyrobie podlega kontroli przestrzegania przepisów o podatku akcyzowym w zakresie produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c i d rozporządzenia z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych i tym samym, zgodnie z § 42 ust. 2 i § 45 ust. 2 cyt. rozporządzenia dla tych czynności konieczna jest obecność funkcjonariusza celnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl