IBPP3/443-48/14/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-48/14/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie Regionalne "...") działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o Kulturze Fizycznej. Cel działania organizacji:

1. Założenie zespołu regionalnego "...";

2. Rozwijanie zainteresowań folklorem góralskim u dzieci i młodzieży;

3. Kultywowanie tradycji góralskiej;

4. Promowanie zespołu i regionu w różnych regionach Polski i za granicą;

5. Pozyskiwanie środków finansowych na zakup strojów ludowych i instrumentów muzycznych dla dzieci, młodzieży z zespołu;

6. Podtrzymywanie tradycji naszych przodków poprzez naukę tańca i śpiewu oraz gry na instrumentach;

7. Organizacja wspólnych imprez kulturalnych, przedstawień, wystaw oraz konkursów;

8. Promocja regionu (broszury, widokówki, strona internetowa, katalogi, foldery, książki);

9. Organizacja konferencji, seminariów, warsztatów związanych z tradycją regionalną;

10. Wymiana młodzieży - zespoły regionalne z Polski oraz innych państw;

11. Tradycja Wspólnot Lokalnych.

Wnioskodawca złożył w dniu 9 lipca 2012 r. wniosek do Lokalnej Grupy Działania "..." o przyznanie pomocy w ramach osi 4 Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007#61485;2013, działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Identyfikacja operacji pn. "..." #61485; w ramach tego działania zakupiono stroje regionalne, zostały przeprowadzone warsztaty muzyczne i taneczne. Zarówno stroje jak i warsztaty były udostępniane nieodpłatnie. Zorganizowany został festyn "...." z poczęstunkiem dla przybyłych gości był również nieodpłatnie (degustacja potraw regionalnych), wywołano zdjęcia a także wydano folder promujący obszar LSR. Foldery rozprowadzane są nieodpłatnie - uczestnikom konkursów, mieszkańcom obszaru LGD (np. szkoły) - jako promocja obszaru LGD.

Podczas realizacji operacji w ramach Małych Projektów Wnioskodawca nabywał towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT, np. artykuły spożywcze, materiały promocyjne, dyplomy oraz korzystał z usług wykonanych na podstawie umów o dzieło. Wszystkie faktury oraz rachunki związane z poniesionymi wydatkami w ramach tego działania są wystawione na Wnioskodawcę i będą przedłożone do refundacji.

Wnioskodawca w ramach realizacji tego projektu nie generował żadnych dochodów. Głównym celem projektu było umożliwienie mieszkańcom poznania i kultywowania miejscowych tradycji i obyczajów. Grupę docelową, do której skierowany jest projekt stanowią: dzieci, młodzież, a także mieszkańcy obszaru Wnioskodawcy.

Okres rozliczenia projektu nastąpi w terminie do 31 stycznia 2014 r.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

Interpretacja ta będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundacji wydatków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek do Lokalnej Grupy Działania o przyznanie pomocy w ramach osi 4 Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007#61485;2013, działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla Małych Projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, na realizację operacji pn. "...". W ramach tego działania zakupiono stroje regionalne, zostały przeprowadzone warsztaty muzyczne i taneczne. Zarówno stroje jak i warsztaty były udostępniane nieodpłatnie. Zorganizowany został festyn z poczęstunkiem dla przybyłych gości, był również nieodpłatnie (degustacja potraw regionalnych), wywołano zdjęcia a także wydano folder promujący obszar LSR. Foldery rozprowadzane są nieodpłatnie - uczestnikom konkursów, mieszkańcom obszaru LGD (np. szkoły) - jako promocja obszaru LGD. Podczas realizacji operacji Wnioskodawca nabywał towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT. Wszystkie faktury oraz rachunki związane z poniesionymi wydatkami w ramach tego działania są wystawione na Wnioskodawcę i będą przedłożone do refundacji. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

Zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 #61485; jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, że stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny".

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl