IBPP3/443-479/09/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-479/09/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie korekty podatku akcyzowego od samochodów osobowych niesprzedanych na dzień 28 lutego 2009 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie korekty podatku akcyzowego od samochodów osobowych niesprzedanych na dzień 28 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się handlem samochodami osobowymi. W szczególności Spółka nabywa samochody od importera w celu ich dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie Polski. Samochody te nie są przez Spółkę rejestrowanie w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym została skorygowana akcyza naliczona od samochodów osobowych niesprzedanych na dzień 28 luty 2009 r. jednorazowo za miesiąc luty 2009 r.

Zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłacona przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezaharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu. Spółka stoi na stanowisku, że zgodnie z powyższym przepisem ma ona prawo do odliczania kwot akcyzy zapłaconej przy zakupie samochodów od importera, bez konieczności przyporządkowania kwot podatku akcyzowego zapłaconych od poszczególnych samochodów do kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży tych samochodów. Art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym nie odnosi się bowiem do sprzedaży konkretnych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, ale mówi ogólnie o obniżeniu kwoty należnej akcyzy związanej z dokonana sprzedażą opodatkowaną. Spółka dokonuje zakupu samochodów osobowych w celu ich dalszej odsprzedaży przed pierwszą rejestracją, a zatem każdy taki zakup był związany ze sprzedażą opodatkowaną. W rezultacie, Spółka miała prawo do odliczenia akcyzy zapłaconej z tytułu zakupu samochodu osobowego od akcyzy należnej w danym miesiącu z tytułu sprzedaży, bez względu na fakt, że akcyza należna z tytułu sprzedaży nie dotyczy tych samych samochodów, których dotyczy akcyza zapłacona. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe w indywidualnych sprawach podatników. Spółka w ten sposób obliczyła i odprowadziła do Urzędu Celnego podatek akcyzowy za luty 2009 r. do 25-go następnego miesiąca, odliczając akcyzę naliczoną zapłaconą od samochodów osobowych, które nie zostały sprzedane na dzień 28 luty 2009 r.

W przeciwieństwie do stanu obowiązującego do dnia 28 lutego 2009 r., w którym samochody osobowe jakoby wyroby akcyzowe (niezharmonizowane) były wymienione w załączniku Nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r., definicja samochodów osobowych jest w obecnie obowiązującej ustawie zawarta bezpośrednio w jej treści (art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym).

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku dochodowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) obowiązek podatkowy w stosunku do samochodów osobowych powstaje w wyniku wykonywania następujących czynności:

* importu,

* nabycia wewnątrzwspólnotowego,

* pierwszej sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, który został wyprodukowany w kraju,

* pierwszej sprzedaży samochodu pochodzącego z nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu, jeśli z tytułu tych czynności nie została zapłacona akcyza, bądź została zapłacona w wysokości mniejszej niż należna.

Zgodnie z obowiązującą zasadą jednofazowości (art. 100 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.) opodatkowania akcyzą, każda kolejna sprzedaż samochodu osobowego co do zasady nie stanowi opodatkowania.

Tak więc ze względu na brak przepisów przejściowych Spółka skorygowała ostatnia złożona deklarację (luty 2008 r.) o odliczoną akcyzę naliczona od samochodów osobowych pozostających na stanie na dzień 28 luty 2009 r. i przekazała należny podatek na konto Urzędu Celnego wraz z odsetkami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z art. 80 ust. 2 ww. ustawy podatnikami akcyzy od samochodów osobowych są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego rejestracja na terytorium kraju, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W związku z tym, jeżeli samochód osobowy został sprzedany przed pierwszą rejestracją, wówczas sprzedaż ta podlega opodatkowaniu akcyzą. W konsekwencji po stronie sprzedawcy powstaje uprawnienie, o którym mowa w art. 79 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 79 ww. ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Zamiarem ustawodawcy w art. 79 było uniknięcie podwójnego opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku sprzedaży samochodów osobowych, w sytuacji wielofazowego poboru podatku.

W przedmiotowej sytuacji wielofazowość opodatkowania rozpoczyna dokonanie importu samochodu osobowego i powstający z tego tytułu obowiązek podatkowy, a kończy dokonanie ostatniej jego sprzedaży na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją.

W uwagi na to, że w niniejszej sprawie przed dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu (tj. sprzedaży samochodu na terytorium kraju) obniżono akcyzę z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju, o akcyzę zapłaconą przy zakupie samochodów od importera, faktycznie akcyza nie została zapłacona.

W związku z powyższym do przedmiotowego stanu faktycznego zastosowanie będzie miał przepis przejściowy zawarty w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym zgodnie z którym, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych powstał przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona stosuje się przepisy dotychczasowe (tj. przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym). Oznacza, iż w przypadku samochodów, nabytych przed 1 marca 2009 r., gdzie kwota należnej akcyzy z tytułu nabycia od importera została naliczona, jednakże równocześnie kwota ta została odliczona od kwoty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów na terytorium kraju, zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. W konsekwencji Wnioskodawca w odniesieniu do wspomnianych samochodów będzie zobowiązany do naliczenia podatku akcyzowego z tytułu ich późniejszej sprzedaży na terytorium kraju.

W świetle powyższego nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż brak przepisów przejściowych skutkuje obowiązkiem korekty odliczonej uprzednio akcyzy od samochodów osobowych pozostających na stanie na dzień 28 lutego 2009 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl