IBPP3/443-474/14/MN - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie zakupu usługi noclegowej i gastronomicznej w związku z organizacją konferencji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-474/14/MN Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie zakupu usługi noclegowej i gastronomicznej w związku z organizacją konferencji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 29 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie zakupu usługi noclegowej i gastronomicznej w ramach projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie zakupu usługi noclegowej i gastronomicznej w ramach projektu pn. "XXX". Ww. został uzupełniony pismem z 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z 18 czerwca 2014 r.):

Transgraniczny projekt Wnioskodawcy pn. "XXX" został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2007-2013 i budżetu państwa oś priorytetowa 3. Wspieranie współpracy społeczności lokalnych, dziedzina wsparcia: 3.3. Fundusz mikroprojektów. Projekt ten będzie realizowany w partnerstwie z Miastem... (RCz) oraz Miastem.... (RCz).

Zadaniem Wnioskodawcy jest organizacja polsko-czeskiej konferencji, na którą zostaną zaproszeni przedstawiciele instytucji z różnych obszarów (branż) życia społecznego J., K., H.

Konferencja ma rozpocząć nowy etap współpracy trzech miast w aspekcie ich aspiracji względem nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Głównym założeniem organizatorów konferencji jest przekazanie aktualnej wiedzy na temat nowego programu operacyjnego współpracy transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2014-2020 oraz wskazanie, w formie warsztatowej, obszarów wsparcia programu, a także typów projektów, które możliwe będą do realizacji.

Zgodnie z budżetem projektu zadaniem Wnioskodawcy jest zorganizowanie konferencji tj.: wynajęcie sali konferencyjnej, zapewnienie noclegu, wyżywienia (śniadanie, obiad kolacja) oraz przerw kawowych dla 60 osób - uczestników konferencji. Na ten cel zgodnie z ww. specyfikacją zostanie podpisana umowa z hotelem na terenie polski.

Na fakturze dokumentującej nabycie na potrzeby realizacji projektu towarów i usług (ww.) jako nabywca wskazany będzie Wnioskodawca.

W ramach projektu nie będzie dochodzić do sprzedaży opodatkowanej oraz nie będzie dokonywane nieodpłatne przekazanie elementów materialnych (towarów) będących wynikiem projektu.

Pomiędzy partnerami projektu nie będą dokonywane żadne rozliczenia dokumentowane fakturami.

Ideą samorządów J., K. oraz H. jest jak najlepsze przygotowanie swoich instytucji do sięgania po unijne wsparcie na realizację działań transgranicznych w partnerstwie podmiotów z tych miast.

Wnioskodawcą we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest Miasto J. Zgodnie z wytycznymi programu do podpisania umowy o dofinansowanie projektu, Wnioskodawca winien złożyć oświadczenie z informacją czy jest płatnikiem podatku VAT i czy realizując powyższe zadanie nie będzie mógł w żaden sposób odzyskać/odliczyć poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT na zasadach obowiązującego w Polsce prawa w zakresie podatków od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Każdy z partnerów będzie indywidualnie realizował projekt w swojej części. W zamian za udział w zorganizowanej konferencji jej uczestnicy nie będą ponosić żadnej odpłatności na rzecz Wnioskodawcy.

Z tytułu organizacji konferencji Wnioskodawca nie uzyska żadnych przychodów. Realizacja konferencji jest całkowicie nieodpłatna. W zamian za zorganizowanie opisanej konferencji Partnerzy projektu, nie będą ponosili żadnej opłaty na rzecz Wnioskodawcy, ani nie będą w zamian za to wykonywać na rzecz Wnioskodawcy żadnych świadczeń.

Jednocześnie Wnioskodawca doprecyzował, że w związku z realizacją swojej cześć zadania (organizacja konferencji) Wnioskodawca zakupił jedynie usługi. Na fakturze dokumentującej nabycie ww. usług (wystawionej na Wnioskodawcę) wyszczególniono usługi:

* noclegową

* gastronomiczną.

Wszystkie usługi zakupione w związku z organizacją konferencji (realizacja przez Wnioskodawcę swojej części projektu) nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przedstawione w piśmie z 18 czerwca 2014 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie zakupu usługi noclegowej i gastronomicznej w ramach projektu pn. "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione w piśmie z 18 czerwca 2014 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie zakupu usługi noclegowej i gastronomicznej w ramach projektu pn. "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że w piśmie z 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 25 czerwca 2014 r.) uzupełniającym wniosek, Wnioskodawca miedzy innymi przeformułował zadane pytanie oraz własne stanowisko. Tym samym przyjęto, że przedstawione w tym piśmie informacje są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska Wnioskodawcy.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - od dnia 1 stycznia 2014 r. - otrzymał następujące brzmienie: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi".

Należy podkreślić, że cytowany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT reguluje podstawową zasadę odliczenia podatku naliczonego. Tak więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy w sposób precyzyjny wskazuje, że dokonane przez podatnika podatku VAT zakupy muszą być wykorzystywane w jego działalności opodatkowanej. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cyt. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Jedno z takich ograniczeń wskazane zostało w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy. Zgodnie z tym przepisem, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Reguła powyższa wyłącza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków ponoszonych w związku z nabyciem usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Oznacza to, że ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony ma zastosowanie w przypadku usług noclegowych i gastronomicznych.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w zakresie ustalenia prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie zakupu usługi noclegowej i gastronomicznej w ramach projektu pn. "XXX".

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Przy analizie tej należy również obligatoryjnie uwzględnić określoną przez ustawodawcę w art. 88 ustawy, listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do odliczenia. Opis przedmiotowej sprawy wskazuje, że nabywane usługi, nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jednocześnie zakupione usługi objęte zostały przez ustawodawcę wyłączeniem ze stosowania obniżenia podatku.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy usług gastronomicznych i noclegowych dokonanych w związku z organizacją konferencji w ramach projektu pn. "...", gdyż w rozpatrywanej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, określających jeden z wyjątków pozbawiających podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie zakupu usługi noclegowej i gastronomicznej w ramach projektu pn. "XXX" jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl