IBPP3/443-464/13/LŻ - Prawo samorządowej instytucji kultury do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową wodnego placu zabaw.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-464/13/LŻ Prawo samorządowej instytucji kultury do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową wodnego placu zabaw.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2013 r. (data wpływu 16 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości od wydatków inwestycyjnych związanych z budową wodnego placu zabaw - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości od wydatków inwestycyjnych związanych z budową wodnego placu zabaw.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lipca 2013 r. (data 15 lipca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 lipca 2013 r. znak: IBPP3/443-464/13/LŻ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, Nr Rejestru, organ rejestrowy Urząd Miejski.

Do zadań Wnioskodawcy należą w szczególności:

* edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,

* organizowanie imprez kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych i rozrywkowych dla mieszkańców Gminy,

* opieka i wyposażenie w urządzenia użyteczności kulturalnej oraz sportowo-rekreacyjnej przynależnych obiektów i terenów,

* zapewnienie dostępności, właściwej eksploatacji i konserwacji obiektów oraz urządzeń użyteczności kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej Wnioskodawcy.

Dla realizacji celów statutowych (sportowo-rekreacyjnych) Wnioskodawca dysponuje Miejskim Ośrodkiem Rekreacyjno-Sportowym przekazanym przez Urząd Miejski na podstawie umowy użytkowania na czas nieokreślony. Ośrodek ten wykorzystywany jest na działalność sportowo-rekreacyjną. Część obiektu to basen letni, boisko do piłki plażowej oraz brodzik dla dzieci, które uruchamiane są na sezon letni (wakacyjny). Basen letni, boisko do piłki plażowej oraz brodzik dla dzieci dostępne są dla użytkowników odpłatnie (z wyjątkiem dzieci do lat 7, które mają wstęp wolny). Koszty funkcjonowania obiektu finansowane są z dotacji od organizatora na działalność bieżącą (nieopodatkowane podatkiem VAT) oraz ze sprzedaży biletów wstępu (opodatkowane podatkiem VAT).

Pozostałe części obiektu (w tym boiska sportowe) udostępniane są nieodpłatnie.

Dane uzupełniające do wniosku.

1.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

2.

Opisane usługi są zgodne z zadaniami statutowymi.

3.

Wypracowane środki przeznaczone są na cele statutowe oraz na poprawę jakości świadczonych usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż:

Inwestycję polegającą na budowie wodnego placu zabaw będzie realizował Wnioskodawca ze środków dotacji celowej. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową placu zabaw Wnioskodawca będzie wskazane jako nabywca.

Wodny plac zabaw będzie integralną częścią Miejskiego Ośrodka Rekreacyjno-Sportowego przekazanego Wnioskodawcy na podstawie umowy użytkowania nieodpłatnie. Wykonawcą zadania będzie Wnioskodawca, a Miasto przekaże środki Wnioskodawcy w formie dotacji celowej do rozliczenia. Wodny plac zabaw będzie własnością Miasta, natomiast ujęty będzie na stanie środków trwałych Wnioskodawcy, będącego użytkownikiem obiektu.

Wodny plac zabaw będzie udostępniany zarówno odpłatnie jak i nieodpłatnie w sezonie letnim. Wejście na podstawie biletów wstępu, natomiast przewiduje się nieodpłatny wstęp dla dzieci do lat 3. Wnioskodawca przewiduje również organizowanie wydarzeń sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży w ramach Akcji Lato, typu zawody sportowe, gry, zabawy. Wstęp na tego typu wydarzenia jest bezpłatny. Mogą to być dwie, ewentualnie trzy imprezy, wpisujące się w program Lato w mieście.

Wodny plac zabaw będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych jak i niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatne udostępnianie).

Nieodpłatne udostępnianie użytkownikom obiektu wpisuje się w cele statutowe, (zgodnie ze statutem Wnioskodawcy realizuje zadania, m.in.:

* organizowanie imprez kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych,

* opieka i wyposażenie w urządzenia użyteczności kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej przynależnych obiektów i terenów,

* zapewnienie dostępności, właściwej eksploatacji i konserwacji obiektów oraz urządzeń użyteczności kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej....)

Wnioskodawca dla wyliczenia kwoty podatku naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z działalnością Miejskiego Ośrodka Rekreacyjno-Sportowego nie stosuje proporcji określonej z art. 90 ust. 2-8.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości od wydatków inwestycyjnych związanych z budową wodnego placu zabaw na terenie Miejskiego Ośrodka Rekreacyjno-Sportowego sfinansowanych z dotacji celowej.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości od wydatków inwestycyjnych związanych z budową wodnego placu zabaw na terenie Miejskiego Ośrodka Rekreacyjno-Sportowego sfinansowanych z dotacji celowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wskazana powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w sytuacji świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Cytowany wyżej art. 15 ust. 2 ustawy, na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 kwietnia 2013 r., otrzymuje brzmienie: "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dla realizacji celów statutowych (sportowo-rekreacyjnych) Wnioskodawca dysponuje Miejskim Ośrodkiem Rekreacyjno-Sportowym przekazanym przez Urząd Miejski na podstawie umowy użytkowania na czas nieokreślony.

Wnioskodawca będzie realizował inwestycję polegającą na budowie wodnego placu zabaw ze środków dotacji celowej. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową placu zabaw Wnioskodawca będzie wskazany jako nabywca. Wodny plac zabaw będzie integralną częścią Miejskiego Ośrodka Rekreacyjno-Sportowego przekazanego Wnioskodawcy na podstawie umowy użytkowania nieodpłatnie.

Wodny plac zabaw będzie własnością Miasta, natomiast ujęty będzie na stanie środków trwałych Wnioskodawcy, będącego użytkownikiem obiektu. Wodny plac zabaw będzie integralną częścią Miejskiego Ośrodka Rekreacyjno-Sportowego przekazanego Wnioskodawcy na podstawie umowy użytkowania nieodpłatnie.

Wodny plac zabaw będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych jak i niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatne udostępnianie). Wodny plac zabaw będzie udostępniany zarówno odpłatnie jak i nieodpłatnie w sezonie letnim. Wejście na podstawie biletów wstępu, natomiast przewiduje się nieodpłatny wstęp dla dzieci do lat 3. Wnioskodawca przewiduje również organizowanie wydarzeń sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży w ramach Akcji Lato, typu zawody sportowe, gry, zabawy. Wstęp na tego typu wydarzenia jest bezpłatny. Mogą to być dwie, ewentualnie trzy imprezy, wpisujące się w program Lato w mieście.

Powyższe oznacza, że wodny plac zabaw, będący integralna częścią Miejskiego Ośrodka Rekreacyjno-Sportowego będzie wykorzystywany zarówno do działalności gospodarczej Wnioskodawcy - czynności opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatny wstęp na podstawie biletów) oraz czynności niepodlegających ustawie o VAT (nieodpłatne udostępnianie).

Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w takim zakresie, w jakim będą służyły do wskazanych czynności opodatkowanych, o czym stanowi powołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne związane z budową wodnego placu zabaw na terenie Miejskiego Ośrodka Rekreacyjno-Sportowego należy uwzględnić unormowania zawarte w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 86 ust. 7b ustaw o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy o VAT, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Powyższy przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Cytowany wyżej przepis reguluje sposób obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na nieruchomość) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. Niniejsza regulacja ma zastosowanie wówczas, gdy dana nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak i na inne cele, czyli cele pozostające poza zakresem VAT.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jest zobowiązany do określenia udziału procentowego, w jakim wodny plac zabaw będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej i zgodnie z tym udziałem ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących nieruchomości (wodny plac zabaw).

Ponadto zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10, zastosowaną przy odliczeniu.

Stosownie natomiast do art. 90a ust. 2 ustawy o VAT w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 8 ust. 2 nie stosuje się.

Zatem po oddaniu wodnego placu zabaw do użytkowania Wnioskodawca powinien określić, w jakim stopniu jest on wykorzystywany na działalności opodatkowanej podatkiem VAT, a w przypadku zmiany udziału procentowego, o którym mowa w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, Wnioskodawca powinien dokonać odpowiedniej korekty podatku naliczonego od tych wydatków inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od wydatków ponoszonych na budowę wodnego palcu zabaw nie od całości poniesionych wydatków, ale tylko według udziału procentowego zgodnie z art. 86 ust. 7b, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem Wnioskodawca zgodnie z tymi przepisami musi ustalić udział procentowy, o którym mowa w powyższym przepisie. Jeśli wodny plac zabaw zostanie oddany do użytkowania i założona proporcja ulegnie zmianie w ciągu 120 miesięcy od dnia jej oddania, podatnik zobowiązany jest w świetle art. 90a ustawy do dokonywania stosownych korekt.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości uznania przez Wnioskodawcę realizowanych czynności za niepodlegające opodatkowaniu oraz opodatkowane podatkiem VAT. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na stwierdzeniu, iż wydatki poniesione na realizację inwestycji będą miały związek zarówno z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jak i czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl